Hop til indhold

Genoptræning af ældre hund


Trei
 Share

Recommended Posts

Min skønne Ozzie (schæfer på 11 år) blev igår opereret for mavedrejning. Hun er jo oppe i alderen, og skulle nødigt miste al for mange kræfter, så ville blive rigtig glad hvis nogle kan komme med nogle forslag til ting jeg kan lave med hende for at få hende bygget lidt op igen. Gerne små ting, der ikke belaster ret meget, vi kan begynde på snart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Start med ganske korte ture. Du kan læse hende så godt, at du kan se hvornår I skal vende om. Det er ikke til at sige om hun kan gå 20,200 eller 2000 meter, men det må du prøve til, selvfølgelig med korte ture.

Hvis man skal opbygge bagparten skulle bakke-øvelsen være god, men når der er en operation at tage hensyn til, så ved jeg ikke :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dine indlæg. :-D Ja, korte ture helt klart, vi har lige været ude på den første her for et par timer siden. Tror vi gik 30 meter, men hun hyggede sig og fik læst lidt avis. Og turene skal jo helt klart forlænges efterhånden.

 

Jeg har også tænkt på at træne bakkeøvelsen, men endnu kan hun i hvert fald ikke holde til den slags. Dyrlægen har sagt at hun må lave hvad hun vil, så længe hun gerne vil det og kan holde til det, så tror godt vi kan begynde med den i det små, når hun får det bedre. Idag lavede hun et helt lille hop op i sengen (har taget benene af, men den er da alligevel måske 30 cm høj), så hun tror da helt klart på sig selv, haha.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også sige water walker, det tror jeg er den mest skånsomme form for genoptræning :-)

Vi har været igennem et forløb på i alt 20 gange med Liva (som var afsted 2x ugentligt) og hun fik genopbygget sin muskulatur meget hurtig. Faktisk havde 10 gange været nok, og så kunne vi have klaret resten derhjemme ved dagligdags-ting, men nu hvor jeg havde tiden, så valgte jeg så at snuppe 20 gange i stedet, så hun hurtigst muligt fik genopbygget muskulaturen. Men både Magtor og dyrlægen var meget imponeret over hvor hurtigt hun fik sat muskler igen! :5up:

 

Og ellers har jeg trænet med hende på sådan nogle donuts - oppustelig dimmer som de skal stå på, for at øve balancen - og så lave sit/dæk/stå øvelser derpå. En luftmadras kunne også bruges. Også bare noget så simpelt som at kaste en håndfuld mad ud på en luftmadras, så går hunden stille og roligt deroppe, for at finde maden, men den skal samme tid bruge balancen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok hive fat i Magtor og høre ad om han kunne have nogle forslag.

 

Og så skal du være obs på at hun får nok at spise. Det tager kræfter at komme sig oven på sådan en stor operation. CBKs Zeus tabte sig virkelig meget i forbindende med sin operation, og røg på RC 4800 og store mængder råt kød for at få huld tilbage og samtidig have nok energi til at opbygge muskler.

 

Hun er en sej gammel dame, hende Ozzie, så hun skal nok klare den:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

En statisk øvelse er (som jeg vist har nævnt før) at skubbe let på bringen, så hun spænder op i baglårene. Det er nemt at udføre og kræver minimum af hunden. Den må startes med det samme.

 

Når hun er friskere kan du bede hende stille sig med forbenene på noget (ligesom til elefanten), og så lave den samme øvelse. Det giver øget vægt på bagparten (og fungerer lidt som bakketræning - uden en bakke)

 

Jeg ville også bruge luftmadras, omend det nok er svært at lave fodersøg på en, når hunden er så stor :lol: Men husk, at det er korte intervaller i starten, da det er ret hårdt, hvis muskulaturen er svækket. Jeg fik besked på, at jeg ikke måtte lave det mere end 1-2 min ad gangen her i starten.

 

Mht waterwalker, så vær obs på, at selvom det beskrives som nænsom genoptræning, så er det drønhårdt og det kræver en del kræfter. Ikke alle hunde har gavn af det og ikke alle må i forhold til hvilken operation de har fået. Jeg ved ikke, hvad restriktionerne på det i forhold til mavedrejning er, men jeg tænker, at stingene skal være taget først. Vi måtte først waterwalker 9 uger efter operationen - og B er tydeligt påvirket det, selvom det var 3 korte intervaller han gik. Han skal stadig, men det er klart hårdt og dagen efter kan han ikke meget uden han mærker det i det ene ben (ikke kun selve dagen)

Link til indlæg
Del på andre sites

Start med ganske korte ture. Du kan læse hende så godt, at du kan se hvornår I skal vende om. Det er ikke til at sige om hun kan gå 20,200 eller 2000 meter, men det må du prøve til, selvfølgelig med korte ture.

Hvis man skal opbygge bagparten skulle bakke-øvelsen være god, men når der er en operation at tage hensyn til, så ved jeg ikke :vedikke:

 

Altså at hunden går baglæns?? Det har jeg aldrig hørt skulle hjælpe. Mon du tænker på at gå i bakket terræn?

Link til indlæg
Del på andre sites

En statisk øvelse er (som jeg vist har nævnt før) at skubbe let på bringen, så hun spænder op i baglårene. Det er nemt at udføre og kræver minimum af hunden. Den må startes med det samme.

 

Når hun er friskere kan du bede hende stille sig med forbenene på noget (ligesom til elefanten), og så lave den samme øvelse. Det giver øget vægt på bagparten (og fungerer lidt som bakketræning - uden en bakke)

 

Jeg ville også bruge luftmadras, omend det nok er svært at lave fodersøg på en, når hunden er så stor :lol: Men husk, at det er korte intervaller i starten, da det er ret hårdt, hvis muskulaturen er svækket. Jeg fik besked på, at jeg ikke måtte lave det mere end 1-2 min ad gangen her i starten.

 

Mht waterwalker, så vær obs på, at selvom det beskrives som nænsom genoptræning, så er det drønhårdt og det kræver en del kræfter. Ikke alle hunde har gavn af det og ikke alle må i forhold til hvilken operation de har fået. Jeg ved ikke, hvad restriktionerne på det i forhold til mavedrejning er, men jeg tænker, at stingene skal være taget først. Vi måtte først waterwalker 9 uger efter operationen - og B er tydeligt påvirket det, selvom det var 3 korte intervaller han gik. Han skal stadig, men det er klart hårdt og dagen efter kan han ikke meget uden han mærker det i det ene ben (ikke kun selve dagen)

prøvede for sjov den med Luna, med at skubbe let på bringen - hun elsker den.

Halen logrede som en gal og hun kom og bad om mere, det var lidt imponerende. Den skal helt klart afprøves på sassy når hun vågner ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med andre. Tag den med ro. Mere end et tror

 

Sheila blev jo opereret da hun var 12. Stor operation. Men de ti dage er virkelig vigtige at overholde. De skal jo hele indeni

 

Derefter byggede vi bare langsom på med længere ture igen og så fik hun altid det at spise hun gad godt den periode, da hun altid har tabt sig ved operationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså at hunden går baglæns?? Det har jeg aldrig hørt skulle hjælpe. Mon du tænker på at gå i bakket terræn?

 

Ja, hunden går baglæns. Det er godt til at opbygge muskler på bagparten. Mener det er Dorte med Liva og Maggie, der fik det anbefalet, da Liva fik konstateret dårlig hofte. Senere har jeg også hørt fra dyrlæger osv, at bakkeøvelsen er god til bagparten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, mange tak til jer allesammen! :bighug:

 

Jeg er helt med på at de første 10 dage handler det bare om små ture. Det fik jeg ikke meldt ud kan jeg godt se. Jeg er liiiidt af en planlægger :engel: og lavede tråden for at kunne være klar parat når Ozzie er det. Jeg vil helt sikkert prøve de forskellige øvelser, er virkelig glad for de forskellige idéer I er kommet med. Og også tak til jer der melder ud at jeg altså skal være forsigtig, det er helt sikkert at det vil jeg være, er også alt for meget pyllermor til andet, hehe.

 

Jeg vil undersøge om der er mulighed for noget water walking vi kan komme til - og spørger dyrlægen til råds inden vi evt prøver det.

 

I øvrigt virkelig dejligt at høre om andre hunde, der har været igennem opper og fint er kommet sig. :5up: Også de ældre. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Og en lille opdatering - det går over al forventning med at genoptræne Ozzie. Vi startede selvfølgelig i det små, også grundet at da stingene skulle tages, var der et lille sted hvor huden havde overlappet, så det skulle lige have knap en uge mere, før det var helt groet sammen. Det var altså en uge mere i snor, stakkels Ozzie.

 

Jeg er jo heldig med at hun ikke selv synes hun skal skånes, så hun har allerede ganske kort tid efter oppen været klar på at lave noget - den første tid måtte jeg virkelig passe på at hun ikke lavede for meget, og så har vi lige så stillet bygget mere og mere på. Udover almindelige dagligdags ting, så har vi lavet forskellige ting for at opbygge bagenden. Hver anden dag står den på hård træning og hver anden er alm bevægelse. Selvfølgelig hele tiden tilpasset til hvad Ozzie kan på det givne tidspunkt.

 

I starten kunne man se at hun bevægede sig en del anderledes end før oppen. Det var tydeligt at hun havde mistet noget muskelmasse - hun har heldigvis på intet tidspunkt vist mindste tegn på smerter der, og ret hurtigt efter hun begyndte at løbe løs igen, begyndte hun til at bevæge sig normalt. Jeg var noget bekymret i starten, for om hun kunne komme helt i sin gamle form igen, så jeg har virkelig holdt øje med hende, og jeg er SÅ glad for at hun er kommet sig så fint. Jeg synes dog at jeg kan mærke at hun stadig mangler lidt muskler nogle steder, men vi arbejder videre. :-D

 

Hun har for første gange været til svømning idag, og hun klarede det med bravour - hun fik ros for at være i rigtig fin form af damen, der har svømmebassinet, og hun sagde også at begge bagben er rigtig flot med. Yay! Ozzie klarede flere ture rundt i bassinet, og vi skal helt sikkert afsted snart igen. Jeg er sikker på at det bliver en god hjælp til at få Ozzie helt på højkant igen. Hun viste i øvrigt lige at hun kan det hele ved at hoppe og springe rundt, når hun ikke lige var i vandet. Fx synes hun at rampen op til vandet er stærkt udnødvendig, hun vil da hellere bare hoppe op og ned.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...