Hop til indhold

Om en skrækkelig oplevelse på udstilling, og et budskab der skal høres!


Recommended Posts

Jeg har udstillet min Japanske Spids i over 4 år. Jeg har været igennem mange ting med ham, men i weekenden i Fredericia var vi ude for noget, der fik mig til at overveje min fremtid i udstillingsverdenen. Min hund blev overfaldet af dommeren - eller fik i hvertfald overskredet alle sine grænser. Jeg fortryder at jeg lod det ske, men alting gik så hurtigt.

 

Indlægget på min blog handler om situationen - og jeg er ikke stolt af den - men det der skete var ikke i orden, og jeg bliver simpelthen nødt til at dele det med jer for at gøre mit til, at det ikke sker for andres hunde.

 

Hvis I vil hører hele historien må i klikke over på agilitypote.dk

 

Lad vær med at døm mig, jeg har fået rigeligt med dårlig samvittighed, så det er det sidste jeg har brug for.

 

Har haft 1 døgn til at reflektere over hændelsen nu, og synes ikke den bliver mindre forfærdenlig - derfor brøler jeg for hundenes skyld!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har udstillet min Japanske Spids i over 4 år. Jeg har været igennem mange ting med ham, men i weekenden i Fredericia var vi ude for noget, der fik mig til at overveje min fremtid i udstillingsverdenen. Min hund blev overfaldet af dommeren - eller fik i hvertfald overskredet alle sine grænser. Jeg fortryder at jeg lod det ske, men alting gik så hurtigt.

 

Indlægget på min blog handler om situationen - og jeg er ikke stolt af den - men det der skete var ikke i orden, og jeg bliver simpelthen nødt til at dele det med jer for at gøre mit til, at det ikke sker for andres hunde.

 

Hvis I vil hører hele historien må i klikke over på agilitypote.dk

 

Lad vær med at døm mig, jeg har fået rigeligt med dårlig samvittighed, så det er det sidste jeg har brug for.

 

Har haft 1 døgn til at reflektere over hændelsen nu, og synes ikke den bliver mindre forfærdenlig - derfor brøler jeg for hundenes skyld!!!

 

Hej, velkommen til. Han ser fin ud og selvfølgelig må man gerne føle sådan og komme af med sin frustration. Held og lykke på næste skue..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, de fleste hunde sagtens kan tåle, at der sker noget ubehageligt uden at det påvirker dem på længere sigt og så tænker jeg (uden at kende jer) at han har haft så mange gode oplevelser med udstillinger, at en enkelt ubehagelig oplevelse ikke vil ødelægge det for jer.

 

Men ja, lidt underlig opførsel at begynde

at "kramme" fremmede hunde. Jeg er med på, at de skal finde sig i at blive "gramset" på, men jeg kan ikke helt se hvad det skulle gavne at holde hundene fast. Der er vel ikke rigtig noget formål med det som der ville være, hvis man f.eks. tjekkede hundens tænder eller sådan noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan en bemærkning fik min veninde også for år siden. På en hund, der havde vel 8-10 championater.

Der vil altid ske underlige ting, en anden fik båndet lavere end gult på sin hund, der måneden før var udtaget til Crufft.

Vil tro din dommer i Fredericia har set, din hund virkede lidt utryg og skulle så virkelig se, om hun kunne få den til at fremtræde tydelig nervøs . Altså find helst 5 fejl på hunden. Det er også skrevet i kritikken.

God vind fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har udstillet min Japanske Spids i over 4 år. Jeg har været igennem mange ting med ham, men i weekenden i Fredericia var vi ude for noget, der fik mig til at overveje min fremtid i udstillingsverdenen. Min hund blev overfaldet af dommeren - eller fik i hvertfald overskredet alle sine grænser. Jeg fortryder at jeg lod det ske, men alting gik så hurtigt.

 

Indlægget på min blog handler om situationen - og jeg er ikke stolt af den - men det der skete var ikke i orden, og jeg bliver simpelthen nødt til at dele det med jer for at gøre mit til, at det ikke sker for andres hunde.

 

Hvis I vil hører hele historien må i klikke over på agilitypote.dk

 

Lad vær med at døm mig, jeg har fået rigeligt med dårlig samvittighed, så det er det sidste jeg har brug for.

 

Har haft 1 døgn til at reflektere over hændelsen nu, og synes ikke den bliver mindre forfærdenlig - derfor brøler jeg for hundenes skyld!!!

 

Nu har jeg læst dit blog indlæg og har følgende spørgsmål:

 

Hvad har dommeren gjort som en dommer ikke må gøre under en udstilling, i bedømmelsen af din hund? i henhold til gældende DKK reglement?

dommerens slut sætning til dig, tager jeg ikke i betragtning, da dette blot er en 'bi-bemærkning' hvor end provokerende den er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne dommeren have den tanke at hunden ikke har stabilt nok temperament? Og derfor udfordrer det lidt? det er vel ok?

 

Hvordan skal dommeren ellers bedømme temperamentet?

 

Alternativt kunne dommeren have sagt at hunden virker utryg ved situationen og det bør den ikke være, så den kan ikke bedømmes eller?

 

Uanset hvad bør dommeren altid tale pænt og ordentligt og afholde sig fra spydige kommentarer.

 

Fra standarden:

 

Temperament:

Intelligent, munter og venlig, med skarpe sanser. Støjende adfærd er uønsket

 

 

Jeg antager at den derfor ikke må være nervøs?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som samme dommer jeg har set gøre lignende ved små hunde før

 

De bliver lige krammet til hun ved om de bider. .

 

Ja, man er som dommer forpligtet til at sikre at hundene har et stabilt temperament. Efter min mening noget som man ofte går for lidt op i.

 

Udstillinger bruges jo avlsvejledende og derfor skal hunde som præmieres være ok både mht temperament og eksteriør, så vidt dommeren kan bedømme. Jeg kender ikke racen, men alle hunde som indgår i avl, skal vel have et stabilt temperament og situationen her har man endda kunnet træne, så den ikke er ny for hunden - altså på et bord, hvor en fremmed kommer tæt på alt og beføler hunden forskellige steder osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, man er som dommer forpligtet til at sikre at hundene har et stabilt temperament. Efter min mening noget som man ofte går for lidt op i.

 

Udstillinger bruges jo avlsvejledende og derfor skal hunde som præmieres være ok både mht temperament og eksteriør, så vidt dommeren kan bedømme. Jeg kender ikke racen, men alle hunde som indgår i avl, skal vel have et stabilt temperament og situationen her har man endda kunnet træne, så den ikke er ny for hunden - altså på et bord, hvor en fremmed kommer tæt på alt og beføler hunden forskellige steder osv.

Man kan så diskutere hvad et stabilt temperament betyder, når man har med en race at gøre der skal være lidt reserveret overfor fremmede, som f.eks. japansk spids.

 

Men når det er sagt har jeg altså supersvært ved at se et billede for mig, af en dommer der "Griber med begge arme rundt om min hund".

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan så diskutere hvad et stabilt temperament betyder, når man har med en race at gøre der skal være lidt reserveret overfor fremmede, som f.eks. japansk spids.

 

Men når det er sagt har jeg altså supersvært ved at se et billede for mig, af en dommer der "Griber med begge arme rundt om min hund".

 

Jeg har virkelig også svært ved at forstå historien, må jeg være ærlig at sige... Selvfølgelig er det en dårlig plan at overskride hundens grænser, men det er jo ikke jordens undergang, at det sker en enkelt gang. Min den mellemste har fået sit øre i klemme i en babyhånd, hun pev så højt og hjerteskærende, det var ikke rart nej, og det burde ikke være sket, men uheld / uhensigtsmæssigheder sker når det drejer sig om menneske / hund relationer. Og det skal de altså kunne holde til, i min optik. mellemhunden holder stadig af barnet og ingen blev sure på hinanden.

 

jeg kan godt forstå, at du er sur og skuffet over at et 'hundemmenske' burde vide bedre, men måske synes jeg du overreagerer lidt? Men vi var jo ikke til stede, så måske var det mere voldsomt end det lyder på skrift?

Link til indlæg
Del på andre sites

Skyhed og støjende adfærs betragtes som fejl og der står ikke noget i standarden om at den skal være reserveret, så det er alså ikke noget krav, idet mindste.

 

Om det er almindeligt, ved jeg ikke, men det er jo ikke ens betydende med at det er ønskeligt, for racen. Kunne være uønsket i hvert fald set med nogen dommeres øjne. Hvis ikke det står i standarden, ville jeg nok betragte det som uønsket.

 

Jeg mener ikke at et hundemenneske bør vide bedre. Tværtimod, ved et hundemenneske at man tester hundens psyke og temperament på den måde. Hvis det er dommerens opfattelse at en Japansk Spids skal være helt ok og tryg i den situation, er det jo måden at checke på. Alternativt sige at hunden ikke kan bedømmes, da den test vil være at overskride denne hunds grænser og der kunne være risiko for bid eller varige psykiske men, ved at gennemføre testen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skyhed og støjende adfærs betragtes som fejl og der står ikke noget i standarden om at den skal være reserveret, så det er alså ikke noget krav, idet mindste.

 

Om det er almindeligt, ved jeg ikke, men det er jo ikke ens betydende med at det er ønskeligt, for racen. Kunne være uønsket i hvert fald set med nogen dommeres øjne. Hvis ikke det står i standarden, ville jeg nok betragte det som uønsket.

 

Jeg mener ikke at et hundemenneske bør vide bedre. Tværtimod, ved et hundemenneske at man tester hundens psyke og temperament på den måde. Hvis det er dommerens opfattelse at en Japansk Spids skal være helt ok og tryg i den situation, er det jo måden at checke på. Alternativt sige at hunden ikke kan bedømmes, da den test vil være at overskride denne hunds grænser og der kunne være risiko for bid eller varige psykiske men, ved at gennemføre testen.

Jeg ville ønske at vi havde et billede af dommerens test... og så hænger jeg mig nok i tråd med ammoca's indlæg.... tvivler på hvor "slem" oplevelsen for hunden har været. Men jeg er ikke i tvivl om at ejeren har følt sine grænser overskredet. ...

 

Desuden hvis ejeren har stået og udtrykt fortvivlelse eller chok eller modstand mod dommerens handling vil jeg tro det smitter af på hunden.

 

Den beskrevne dommer kommentar mener jeg dog lyder ufaglig... og provokerende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, man er som dommer forpligtet til at sikre at hundene har et stabilt temperament. Efter min mening noget som man ofte går for lidt op i.

 

Udstillinger bruges jo avlsvejledende og derfor skal hunde som præmieres være ok både mht temperament og eksteriør, så vidt dommeren kan bedømme. Jeg kender ikke racen, men alle hunde som indgår i avl, skal vel have et stabilt temperament og situationen her har man endda kunnet træne, så den ikke er ny for hunden - altså på et bord, hvor en fremmed kommer tæt på alt og beføler hunden forskellige steder osv.

 

Korrekt. Men hvis det er foregået som jeg har set, så er det ikke normalt opførsel hunden skal finde sig i. Og hvis hunden tydeligt viser inden at den ikke ønsker hendes pågående adfærd, så bør hun havde sagt hunden ikke kunne bedømmes end at blive ved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ønske at vi havde et billede af dommerens test... og så hænger jeg mig nok i tråd med ammoca's indlæg.... tvivler på hvor "slem" oplevelsen for hunden har været. Men jeg er ikke i tvivl om at ejeren har følt sine grænser overskredet. ...

 

Desuden hvis ejeren har stået og udtrykt fortvivlelse eller chok eller modstand mod dommerens handling vil jeg tro det smitter af på hunden.

 

Den beskrevne dommer kommentar mener jeg dog lyder ufaglig... og provokerende.

 

Og jeg tænker, ville samme dommer udvise samme adfærd hvis det eksempelvis var en rotte der var til skue?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bestemt at dommere skal være gode til at læse hunde, og jeg synes hellere at de skal trække ned for at hunden er nervøs, fremfor at teste om den virkelig er.

 

Jeg har en som ikke er så glad for bordet og derfor er nervøs på bordet. På sidste udstilling jeg var på var det en lidt streng dommer, og da jeg netop har sat min tæve på bordet siger han "Hov du står da lidt klemt deromme" og rykker bordet, med min nervøse hund ovenpå. Hun mister balancen, og bliver selvfølgelig endnu mere nervøs. Jeg tænkte IDIOT; Men så gjorde han noget jeg synes var så fantastisk. Han begyndte med det samme at rose hende, tog en godbid fra mig og gav hende, og med det samme undskyldte han at han ikke havde tænkt sig om! WOW: Det var virkelig en dommer jeg fik respekt for! Han lavede ikke en eneste kommentar om at hun VIRKELIG havde været nervøs på bordet, måske også fordi han viste at han selv havde forstærket det. Men fedt at han virkelig forsøgte at vende det til en god oplevelse!

 

Med hensyn til din oplevelse læste jeg dit blogindlæg, og jeg er faktisk lidt i tvivl om hvad det er dommeren har gjort som de ikke måtte; Altså det er helt forkert at de overskrider hundens grænse, men de er jo også bare dommere, og der er nu engang imellem ting de skal gøre som kan være grænseoverskridende for ens hund f.eks. skal de jo også tjekke tænder selvom nogle hunde måske ikke bryder sig om det... Alternativet er at hunden bliver diskvalificeret/Ikke kan dømmes.

 

Jeg synes som udstiller at det er ejerens job at læse sin hunds signaler og sige fra; Og jeg ved godt at man nogengange bare ikke reagere hurtigt nok. Men det synes jeg ikke er dommerens skyld; De bør antage at ens hund er 100% trænet og specielt hvis hunden allerede er champion. Jeg ville aldrig forvente at en championhund var nervøs, og derfor synes jeg ikke man kan bebrejde en dommer som sådan at de overskrider hundens grænse, hvis det er en grænse der ikke er typisk race relevant.

 

Med hensyn til den slags dommer kommentarer så er det jo bare sådan det er. Jeg ville da også fortælle en ejer at jeg synes de skulle finde noget andet at lave med deres hund hvis den var tydeligt nervøs og ikke brød sig om udstilling. For hvorfor så udstille? Specielt hvis hunden allerede er champion, så ville jeg nok tænke at man gør det mere for sin egen skyld, end hundens. Jo vist kan hunden have haft en dårlig dag; Men den dommer har jo stadig set en hund der var en smule nervøs og måske ikke virkede til at nyde det. Det er jo trods alt det eneste den dommer kan dømme ud fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg aldrig været på udstilling, så jeg ved ikke, hvordan det foregår, men jeg kan ikke helt se meningen med at tage fat omkring hunden. At det sker en enkelt gang, dør hundene jo ikke af, men jeg forstår bare ikke helt hvorfor man gør det? De fleste hunde ville vel finde det grænseoverskridende og reagere nervøst eller aggressivt, når en vildt fremmed person holder dem fast, så det virker umiddelbart lidt som en underlig måde at teste hundens psyke på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg aldrig været på udstilling, så jeg ved ikke, hvordan det foregår, men jeg kan ikke helt se meningen med at tage fat omkring hunden. At det sker en enkelt gang, dør hundene jo ikke af, men jeg forstår bare ikke helt hvorfor man gør det? De fleste hunde ville vel finde det grænseoverskridende og reagere nervøst eller aggressivt, når en vildt fremmed person holder dem fast, så det virker umiddelbart lidt som en underlig måde at teste hundens psyke på?

 

Jeg oplever tit at de står bag ved hunden, og tager en arm på hver skulder af hunden, det kan være for at mærke bredden på hunden, mærke hvor meget mellemrum der er imellem benene osv.

Rika er virkelig trænet til alt opførsel, og omend hun nok også ville kunne have grænser der kan overskrides, ville jeg nok ikke give dommeren skylden, medmindre vi taler at de direkte bevdist forsøgte at skade hunden f.eks. stoppe en hel hånd ind i munden, hive hende i øret eller halen osv. (Dog gør de jo faktisk netop det, for at måle længden på hale og øre).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever tit at de står bag ved hunden, og tager en arm på hver skulder af hunden, det kan være for at mærke bredden på hunden, mærke hvor meget mellemrum der er imellem benene osv.

Rika er virkelig trænet til alt opførsel, og omend hun nok også ville kunne have grænser der kan overskrides, ville jeg nok ikke give dommeren skylden, medmindre vi taler at de direkte bevdist forsøgte at skade hunden f.eks. stoppe en hel hånd ind i munden, hive hende i øret eller halen osv. (Dog gør de jo faktisk netop det, for at måle længden på hale og øre).

Okay, det er et lidt andet billede end det jeg ser for mig - jeg læste det sådan, at dommeren havde holdt fast i hunden for at teste hans reaktion på at blive holdt fast. At man gør det for at se om hunden fysisk lever op til standarden forstår jeg da godt. Og hvis det er det, der er sket, synes jeg ikke der er sket noget forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det er et lidt andet billede end det jeg ser for mig - jeg læste det sådan, at dommeren havde holdt fast i hunden for at teste hans reaktion på at blive holdt fast. At man gør det for at se om hunden fysisk lever op til standarden forstår jeg da godt. Og hvis det er det, der er sket, synes jeg ikke der er sket noget forkert.

 

Sådan læste jeg det også, som kram. Og det er der sgu' ikke mange hunde der ikke reagerer på fra helt fremmede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg tænker, ville samme dommer udvise samme adfærd hvis det eksempelvis var en rotte der var til skue?

 

Da jeg udstillede Riesen Szhnauzere testede dommerne altid om hundene havde et stabilt temperament. Nogen table et bundt nøgler. Andre gik hastig imod hunde og andre holdt om hundene. Dommerne prøvede tydeligvis at finde metoder som udstillerne ikke havde trænet, forcat teste stabiliteten ifht noget uvandt. Alle fik jo checket tænder/bid og hannerne blev checket for at begge sten var i pungen.

 

Jeg mener man lægger alt for lidt vægt på at hundene er ligevægtige, selvsikre uden nervøsitet,mskyhed eller aggresivitet. Men jeg kan jo godt forstå at det er svært hvis udstillere reagerer så negativt på at dommerenntester hundene. Jeg mener ikke man skal udstille en hund som ikke virkelig god mht temperament. Kun hunde med virkelig godt temperament bør indgå i avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg tænker, ville samme dommer udvise samme adfærd hvis det eksempelvis var en rotte der var til skue?

 

Da jeg udstillede Riesen Szhnauzere testede dommerne altid om hundene havde et stabilt temperament. Nogen table et bundt nøgler. Andre gik hastig imod hunde og andre holdt om hundene. Dommerne prøvede tydeligvis at finde metoder som udstillerne ikke havde trænet, forcat teste stabiliteten ifht noget uvandt. Alle fik jo checket tænder/bid og hannerne blev checket for at beggecsten var i pungen.

 

Jeg mener man lægger alt for lidt vægt på at hundene er ligevægtige, selvsikre uden nervøsitet, skyhed eller aggresivitet. Men jeg kan jo godt forstå at det er svært, hvis udstillere reagerer så negativt på at dommeren tester hundene. Jeg mener ikke man skal udstille en hund, som ikke virkelig god mht temperament. Kun hunde med virkelig godt temperament bør indgå i avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...