Hop til indhold

Lene N og de store hvide bamser


Lene N
 Share

Recommended Posts

Som ny bruger herinde vil jeg da også godt præsentere mig selv og mine hunde.

 

Jeg er kvinde, 60 år gammel, bor på Lolland med 4 pyreneerhunde og en enkelt kat. Jeg har et lille opdræt af pyreneerhunde.

 

Jeg købte min første pyreneer Sandy i 1980, og det var lidt af en øjenåbner, for selv om jeg havde fået fortalt og læst, at pyreneerhunde var meget selvstændige, havde jeg ikke helt fattet, hvordan det var i virkeligheden. Men han blev en dejlig hund på mange måder, og jeg faldt for racen, og har så heller aldrig siden haft en, der var helt så selvstændig som ham.

 

Min første tæve Koko fik jeg i 1986. Hun var købt i del eje med Sandy’s opdrætter og var en lige så stor overraskelse, for hun var så meget anderledes end Sandy i temperament, gav mere respons og kontakt. En super livlig, intelligent og meget venlig tæve, der blev mor til mit første kuld i 1991, og stadig ligger bag meget af det, jeg har lavet siden.

 

Jeg var som opdrætter så heldig at få en stjerne i mit første kuld Sandybear’s Saki, der var en pragtfuld hund at leve med, gjorde det godt udstillingsmæssigt med flere championater, men frem for alt viste sig at være en virkelig god avlshan. Jeg har gennem tiden haft nogle rigtig dejlige hunde, men det vil komme for vidt at nævne dem alle her.

 

I dag har jeg 4 pyreneere: Celtia 9 år, hendes to døtre Peia 6 år og Sunshine 3½ år, samt Peia’s datter Manilla 2 år.

Jeg har altid nydt at gå ture med mine hunde, og alle har også gået til en eller anden slags træning. Nu går jeg forår og efterår på et hyggehold med Sunshine og Manilla. Sunshine synes det er smadder sjovt, Manilla synes nok – som mange pyreneere – at selv træningen er noget overvurderet, men de andre hunde, de flinke folk samt frikadellestykkerne er helt fine.

 

Jeg udstiller også stadig, i øjeblikket mest Manilla, som gør det godt.

 

Jeg glæder mig til at lære dette site bedre at kende.

 

tivoli - celtia 3.jpg

begge hoveder.jpg

Peia Roskilde 2.jpg

Manilla sofa 1 år.1.jpg

Sunshine hvalp.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til!

 

Gude smukke hunde du har dig :lun: Glæder mig til at høre mere om dem.

 

Hvordan er de ifht. vogter instinktet derhjemme? Kan huske jeg mødte verdens sødeste eksemplar på udstilling i Herning for år tilbage, som var noget af det kærligste.

Min mand var fuldstændig solgt, men bakkede heldigvis lidt af, da opdrætter fortalte hvordan det fungerede med gæster i hjemmet og INGEN kom ind... Eller jo, men det kom bare ikke ud igen, hvis de ikke selv var hjemme :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Miss M. først tak for de pæne ord :cool:.

 

Jeg kan undre mig over, hvem I har mødt i Herning, for de fleste pyreneere i dag er venlige familiehunde, men dog stadig med at vist vagtinstinkt. Jeg har ingen problemer med at have gæster, mine hunde sidder gerne på skødet af selv folk, de ikke kender særlig godt. Folk, der ikke kender så meget til hunde, tager det som en selvfølge, for de ser jo så rare ud. Folk, der ved, hvad det er for hunde, men alligevel ikke kender racen godt, kan godt blive overrasket over, hvor venlige de er.

Min låge er så lavet, så den er svær at åbne udefra, når jeg er hjemme, så folk går ikke bare lige ind. Det skyldes dog ligeså meget, at pyreneerhunde kan have tilbøjelighed til at strejfe, og jeg gider ikke have nogen til at gå ind og ikke lukke lågen. Men det betyder jo så også, at jeg ved ikke, hvad der ville ske, hvis totalt fremmede gik ind, når jeg ikke var der.

 

Helt generelt vil jeg sige, at det er en vogterhund, men ikke en skarp hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen:vinken:

 

Eeeeeelsker dine bamser, og er ret sikker på at jeg har krammet dine hunde flere gange på udstillinger, senest i Fredericia sidste år. Og krammede nogle svenske eksemplarer i Herning her i efteråret:hjerte: Er helt pjattet med dem, og en eller anden dag er jeg nødt til at have sådan en lækkerhedsbamse:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Miss M. først tak for de pæne ord :cool:.

 

Jeg kan undre mig over, hvem I har mødt i Herning, for de fleste pyreneere i dag er venlige familiehunde, men dog stadig med at vist vagtinstinkt. Jeg har ingen problemer med at have gæster, mine hunde sidder gerne på skødet af selv folk, de ikke kender særlig godt. Folk, der ikke kender så meget til hunde, tager det som en selvfølge, for de ser jo så rare ud. Folk, der ved, hvad det er for hunde, men alligevel ikke kender racen godt, kan godt blive overrasket over, hvor venlige de er.

Min låge er så lavet, så den er svær at åbne udefra, når jeg er hjemme, så folk går ikke bare lige ind. Det skyldes dog ligeså meget, at pyreneerhunde kan have tilbøjelighed til at strejfe, og jeg gider ikke have nogen til at gå ind og ikke lukke lågen. Men det betyder jo så også, at jeg ved ikke, hvad der ville ske, hvis totalt fremmede gik ind, når jeg ikke var der.

 

Helt generelt vil jeg sige, at det er en vogterhund, men ikke en skarp hund.

 

Det var en med en kæmpe hanhund - Så det kan jo ca. være hvem som helst :mrgreen:

Men det er også nogle år siden efterhånden.

 

Indtrykket var også, at det virkelig var skønne hunde. Og sikke en helt fantastisk pels, det er slet ikke til at holde fingrene fra dem!

Min mand taler stadig om de fantastiske store hvide hunde han mødte på den udstilling. Så skal vist ikke fortælle at vogterinstinktet måske var overdrevet en smule :blink:

Men måske en dag! Det er i hvertfald rart at vide det ikke er noget vi skal lave os skræmme af, hvis vi skal have en "ordentlig" gårdhund på et tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Miss M, det vil i hvert fald være en ændring fra en border :-P

 

Pyreneere egner sig godt som gårdhunde, men du noterede dig forhåbentlig godt, det jeg skrev om at strejfe. De kræver hegn, men så er de også virkelig dejlige hunde.

 

Haha, ja - hele grunden er hegnet ind fordi vi i ikke ønsker hverken vores hunde udenfor grunden eller andres indenfor vores.

 

Men ja, det er en helt anden type, men tror manden på et tidspunkt vil have sin egen hund og ikke bare "nøjes" med mine hyrdehunde :mrgreen: og så er det en anden type billeder skal ud i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Miss M, det vil i hvert fald være en ændring fra en border :-P

 

Pyreneere egner sig godt som gårdhunde, men du noterede dig forhåbentlig godt, det jeg skrev om at strejfe. De kræver hegn, men så er de også virkelig dejlige hunde.

 

Jeg troede egentlig man definerede gårdhunde bla ved at de ikke strejfer? omvendt kan alle hunde vel strejfe hvis de rette omstændigheder opstår :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyreneere er ikke gårdhunde som sådan. Deres arbejde har været at følge fåreflokkene på deres græsningsfærd rundt i pyrenærbjergene og forsvare flokken mod rovdyr. Det er et andet arbejde end hus og gård vogterne, der i højere grad holder sig til hus og hjem.

 

Når jeg siger, de passer godt til livet på landet, er det fordi, de kan være ret gøende og har store stemmer - en god ting i det arbejde, de er lavet til, men alt for mange naboer alt for tæt på er ikke altid det bedste. De er også hunde, der gerne opholder sig ude meget af tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...