Hop til indhold

Er en schæfer den rette hund for mig?


Desting
 Share

Recommended Posts

Hej alle

 

Jeg er en fyr på 23 år. Jeg skal til at flytte ind i en lejlighed på 3. sal, hvor hund er tilladt.

 

Jeg har i flere måneder nu kigget på forskellige hunderacer, og schæferen er en af de hunde jeg rigtig godt kan lide. Jeg kan bl.a. godt lide deres udseende, deres intelligens og deres loyalitet overfor deres ejer. Dog er jeg i tvivl om schæferen nu er den rette hund for mig, primært fordi:

 

1) Jeg har ikke selv har haft hund før (min far har haft en dobermann, en schæfer og en labrador, så jeg har lidt kendskab til det at have hund gennem ham)

2) Schæferen er en hund, som har brug for meget aktivering (jeg vil gerne have en hund, som godt kan lide at komme udenfor og bruge energi der, men jeg vil også gerne have en hund som kan være rolig og slappe af, når vi sidder i sofaen om aftenen og ser TV og som IKKE er hyper)

3) Mange steder på internettet udtaler folk, at schæferen har tendens til at være angst, overbeskyttende, kan være en smule fjendtlig overfor andre hunde bl.a., hvilket får mig til at tænke, at det måske ikke hænger så godt sammen med det at være rolig, som jeg også søger i en hund

 

Jeg har primært tænkt på højavl schæfere, da de gerne skulle have mindre energi og være mere rolige end brugshundene.

 

I er velkommen til at spørge mere ind, hvis I har brug for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 279
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er ikke optimalt, at have hvalp på 3. sal. Du må forberede dig på, at bære den mange gange om dagen op og ned. Racemæssigt, det du har læst er ikke et billed på schæferen generelt og en schæfer kan sagtens tage en slapper med dig når du sidder i sofaen. Du skal dog forvente, at skulle bruge meget tid på træning og aktivitet. Og så er der lige naboerne. En schæfer kan godt være lidt højrøstet når der er lyde udenfor døren. Du kan godt tage en schæfer som din første hund, men få en af bløde linier og træning, både af dig og hunden er nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke elevator.

 

Jeg har hørt, at man skal bære sin hund op det første stykke tid. Nogle siger 6 måneder, andre siger 12 måneder. Hvad tænker I er optimalt? Og vil det være skadeligt for hunden at skulle op og ned ad trapper - og så endda 3. sal - selv efter den er fyldt 1 år? Jeg vil ikke have dårlig samvittighed over, at min hund skal gå på trapper, da jeg ved det kan skade dens hofter og led.

 

Og ja, jeg vil gerne træne min hund. Jeg tænker umiddelbart slet ikke noget med konkurrence eller noget, men jeg vil gerne gå til hundetræning med min hund, så jeg kan lære den forskellige kommandoer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo større hunde race jo længere tid om at blive voksen, jo længere tid før den kan tåle trapper.

det så vidt jeg ved mest stødene i skuldrene på vej ned der er slemme.

 

Jeg har mest hørt 12 måneder, men selv 6 måneder så det altså en stor hund du skal bære op og ned flere gange om dagen.

Efter den er voksen er det nok stadig hårdt, men så ser jeg ikke umiddelbart problemmer.

 

Jeg bor selv i lejlighed og det er en af grundene til jeg har valgt en mindre hund.

 

 

Du kunne jo overveje en voksen hund, så du også ud over de mange gange op og ned for hvalpe tis.

Har du lidt grønt lige neden for døren? Så der ro til hvalpen når den skal tisse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart er en schæfer ikke en race jeg ville anbefale, op og ned til 3 sal flere gange om dagen er bestemt ikke tilrådeligt for en hund i den vægtklasse og med de skavanker racen ofte har.

jeg tænker mindre hund og umiddelbart tænker jeg nok også mere i selskabs racer, træning er jo mere end at lære nogle kommandoer, det er også aktivering og brugsracer kræver ofte langt mere end man lige forstiller sig;)

af mellemstore sunde racer som ville kunne klare 3 sals trapper, tænker jeg fx puddel, lagotto, nogle af terrierne ellers er der de små fx bricon racerne, super sjove, nemme at have og vejer ikke mere end at de kan bæres oop og ned hele livet;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens finde en mere velegnet race, der er ligeså intelligent og loyal over for sin ejer, som schæferen. Så hvis de to karaktertræk er årsagen til, at du er vild med schæfer, så bør du kunne finde racer der passer dig bedre. Langt de fleste racer er intelligente og loyale. Og så er der selvfølgelig udseendet - heldigvis findes der så mange racer, at du forhåbentligt kan finde en anden race, hvis udseende også tiltaler dig.

 

Synes kun man skal få schæfer, hvis man virkelig er til brugshund med meget motor, og det lyder mest som om, at det måske lidt er en ulempe for dig. Og så er der selvfølgelig også de ting, de andre nævner: Stor tung hund med tendens til skavanker i bevægeapparatet rimer dårligt med 3. sal, schæferen larmer en del og så er den måske generelt ikke den mest oplagte førstegangshund.

 

Hvis jeg var dig, ville jeg "sætte baren lidt lavere", hvis du forstår. Gå efter en race eller type, hvor du ikke er i tvivl om, at du kan og har lyst til at give den det, den har brug for. Det er så meget rarere og sjovere at være hundeejer, når man har en hund, som passer godt til en, er tilpas med den aktivitet man tilbyder, og ikke er en kæmpe stor mundfuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar.

@Bustertrold Ja, nu er det bare sådan, at jeg er faldet lidt for schæferen. Jeg har ikke lyst til at have en hund bare for at have en hund. Hunden skal også sige mig noget, før jeg kan mærke lysten. Jeg tror jeg vil tænke lidt over det og snakke med en kennel eller to og høre deres synspunkt på det hele.

 

Rigtig god ide! Find nogle seriøse avlere så du ikke bare løber ind i en hundehandler, der snakker dig efter munden med salg for øje. Og tænk også kraftigt over om store racer du skal bære op og ned i lang tid er det rigtige..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar.

@Bustertrold Ja, nu er det bare sådan, at jeg er faldet lidt for schæferen. Jeg har ikke lyst til at have en hund bare for at have en hund. Hunden skal også sige mig noget, før jeg kan mærke lysten. Jeg tror jeg vil tænke lidt over det og snakke med en kennel eller to og høre deres synspunkt på det hele.

 

Selvfølgelig skal du gå efter den race - eller racer som minder om den race - som du er faldet for. Lyder fornuftigt at tage en snak med nogle kenneler, evt. også schæferhundeklubben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker ikke 3 sal og en stor hund er verdens bedste cocktail, men når det er sagt så kan det self lade sig gøre hvis det virkelig er det man brænder for! Men måske man lige skal tjekke forældredyrene lidt ud så. Ham af min vejer 40 kg og er en stor schæfer, de fåes lidt mindre, specielt dem af arbejdslinjerne er hannerne helt ned til 25 kg. Tæverne mindre.

 

Ham af min er en nøjsom hund, han kræver ikke ret meget, affinder sig og afpasser sig! En rigtig morfar hund (som en bekendt adfærdsbehandler sagde).

 

Der hvor schæferen kan blive en udfordring og faktisk ofte er det, er fordi den er avlet til at vogte og beskytte. Så når den ikke tror på dens makker/chef/leder/partner (kært barn har mange navne) har styr på situationen, så tager den selv kontrol! Det er avlet SÅ dybt i dem, og det er ganske få (nogle gange bare 1) situation de skal i, så tager de kontrollen, og schæferen er gennem avl avlet til at vogte og "bide fra sig" over for kvæg, så det er det den gør. Den bliver udafreagerende.

 

Når det er sagt, så har man en ven for livet! En der vil gå gennem ild og vand for en!

Utrolig kærlig og henriven hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor schæferen kan blive en udfordring og faktisk ofte er det, er fordi den er avlet til at vogte og beskytte. Så når den ikke tror på dens makker/chef/leder/partner (kært barn har mange navne) har styr på situationen, så tager den selv kontrol! Det er avlet SÅ dybt i dem, og det er ganske få (nogle gange bare 1) situation de skal i, så tager de kontrollen, og schæferen er gennem avl avlet til at vogte og "bide fra sig" over for kvæg, så det er det den gør. Den bliver udafreagerende./QUOTE]

 

Præcis! Derfor skrev jeg også, at man godt kan tage en schæfer som første hund, men det kræver træning både af hund og i særdeleshed ejer. Det er ikke overstået med et hvalpehold. Han vil være nødt til, at fortsætte lydighedstræning op gennem unghunde årene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis! Derfor skrev jeg også, at man godt kan tage en schæfer som første hund, men det kræver træning både af hund og i særdeleshed ejer. Det er ikke overstået med et hvalpehold. Han vil være nødt til, at fortsætte lydighedstræning op gennem unghunde årene.

 

Enig! 1. gangs hundeejer og med en schæfer kræver meget træning af både hund og ejer. Men muligheden for at ejer blir grebet af træningen er jo en mulighed :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En schæfer er ikke avlet til at bide kvæg:vedikke: Den er avlet til at bide mennesker der vil stjæle kvæg....

 

En schæfer i en lejlighed på 3. sal hos en førstegangsejer som måske, måske ikke vil træne, er en dårlig ide! Chancen for at få en sund og velfungerende hund (og have glade naboer), er forsvindende lille.

 

Du er nødt til at ændre kriterierne. Om det er valg af race eller en flytning, er op til dig, men den nuværende konstruktion ender galt, og det er hunden der bliver taber.

Link til indlæg
Del på andre sites

En schæfer er ikke avlet til at bide kvæg:vedikke: Den er avlet til at bide mennesker der vil stjæle kvæg....

 

En schæfer i en lejlighed på 3. sal hos en førstegangsejer som måske, måske ikke vil træne, er en dårlig ide! Chancen for at få en sund og velfungerende hund (og have glade naboer), er forsvindende lille.

 

Du er nødt til at ændre kriterierne. Om det er valg af race eller en flytning, er op til dig, men den nuværende konstruktion ender galt, og det er hunden der bliver taber.

 

Jeg troede egentlig en Schæfer, på linje med Rotweiler, Riesenschnauzer, Bouvier des flandres og flere andre netop var avlet til at drive kvæget og i den forbindelse nappe lidt i haserne - altså evt bide lidt. Nu er schæferen måske mere fårehund end kvæghund fra starten, men alligevel er det vel rigtigt, at den udover at beskytte flokken mod mennesker og rovdyr også bruger magt, når den driver og samler det den nu hjælper med at passe på ?

 

Mht at have en Schæfer på 3. sal. Hmm... jo hvis man træner en del. Aktiverer passende. Køber en hund som ikke bliver for stor/tung - en tæve på 25 kg ville ikke volde de fleste unge mænd på 23 problemer tror jeg :-) - men det kommer jo også an på om du er stor og stærk eller?

 

Hvis Schæfer er den race du har kastet din kærlighed på, vil jeg anbefale at skaffe kontakter, så du kan finde den helt rigtige hvalp til dig. Der er mange faldgrupper, så du skal være grundig, grundig, grundig, grundig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede egentlig en Schæfer, på linje med Rotweiler, Riesenschnauzer, Bouvier des flandres og flere andre netop var avlet til at drive kvæget og i den forbindelse nappe lidt i haserne - altså evt bide lidt. Nu er schæferen måske mere fårehund end kvæghund fra starten, men alligevel er det vel rigtigt, at den udover at beskytte flokken mod mennesker og rovdyr også bruger magt, når den driver og samler det den nu hjælper med at passe på ?

 

Mht at have en Schæfer på 3. sal. Hmm... jo hvis man træner en del. Aktiverer passende. Køber en hund som ikke bliver for stor/tung - en tæve på 25 kg ville ikke volde de fleste unge mænd på 23 problemer tror jeg :-) - men det kommer jo også an på om du er stor og stærk eller?

 

Hvis Schæfer er den race du har kastet din kærlighed på, vil jeg anbefale at skaffe kontakter, så du kan finde den helt rigtige hvalp til dig. Der er mange faldgrupper, så du skal være grundig, grundig, grundig, grundig.

 

Så vidt jeg ved er den oprindeligt en fårehund, avlet som en driv- og vogter hund, men ikke en hasebider som rotten. Fårene er ikke så stædige som kvæget. Rotten udspringer af Stockhåret drivhund som de romerske legioner havde med til, både at drive og beskytte mod ulve og kvægtyve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede egentlig en Schæfer, på linje med Rotweiler, Riesenschnauzer, Bouvier des flandres og flere andre netop var avlet til at drive kvæget og i den forbindelse nappe lidt i haserne - altså evt bide lidt. Nu er schæferen måske mere fårehund end kvæghund fra starten, men alligevel er det vel rigtigt, at den udover at beskytte flokken mod mennesker og rovdyr også bruger magt, når den driver og samler det den nu hjælper med at passe på ?

 

Mht at have en Schæfer på 3. sal. Hmm... jo hvis man træner en del. Aktiverer passende. Køber en hund som ikke bliver for stor/tung - en tæve på 25 kg ville ikke volde de fleste unge mænd på 23 problemer tror jeg :-) - men det kommer jo også an på om du er stor og stærk eller?

 

Hvis Schæfer er den race du har kastet din kærlighed på, vil jeg anbefale at skaffe kontakter, så du kan finde den helt rigtige hvalp til dig. Der er mange faldgrupper, så du skal være grundig, grundig, grundig, grundig.

 

Nu er problemet med schæferen jo, at racen kun er ca. 130-150 år gammel, og er sammensat af forskellige hyrdehunderacer. Det er korrekt at den (i begrænset omfang) har drevet dyr, men ikke ved bid. Når en schæfer bider, går der alvorligt hul. Den har slet ikke den hyrde-nappende teknik som "rigtige" hyrdehunde har. Den er vogtende som primær opgave, altså den skulle vogte dyrene fra udefrakommende farer. Hvad rotten, schnauzer og andre bedriver, ved jeg ikke:-)

 

Jeg holder fortsat på at en schæfer på 3. sal, hos en ejer der måske, måske ikke vil træne, er opskriften på katastrofe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er problemet med schæferen jo, at racen kun er ca. 130-150 år gammel, og er sammensat af forskellige hyrdehunderacer. Det er korrekt at den (i begrænset omfang) har drevet dyr, men ikke ved bid. Når en schæfer bider, går der alvorligt hul. Den har slet ikke den hyrde-nappende teknik som "rigtige" hyrdehunde har. Den er vogtende som primær opgave, altså den skulle vogte dyrene fra udefrakommende farer. Hvad rotten, schnauzer og andre bedriver, ved jeg ikke:-)

 

Jeg holder fortsat på at en schæfer på 3. sal, hos en ejer der måske, måske ikke vil træne, er opskriften på katastrofe.

 

Så blev jeg lidt klogere på Schæfer. Jeg troede egentlig den arbejdede på den klassiske måde med at drive dyr ved at bide i haserne - altså da den blev brugt primært til som hyrdehund.

 

Jeg tror også, som jeg skriver, man skal træne og aktivere en hund som bor på 3. sal. det skal man nu også hvis den bor i hus. Om man kan hjælpe den op og ned at trapper kommer an på hunden og mandens størrelse :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så blev jeg lidt klogere på Schæfer. Jeg troede egentlig den arbejdede på den klassiske måde med at drive dyr ved at bide i haserne - altså da den blev brugt primært til som hyrdehund.

 

Den har aldrig været brugt primært som hyrdehund. Den er skabt af hyrdehunde, men skabt for at lave en alsidig og robust brugshund. Se fx dette fra 1936 (altså da racen var omkring 40 år gammel): http://i1os.com/Schutzhund_in_Germany_1936_by_tomas_skovgaard_iversen/RsqkbM5Bx-M.video

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...