Hop til indhold

Nedbryder hunde antibiotika langsommere end mennesker?


Museklik
 Share

Recommended Posts

Nedbryder hunde antibiotika langsommere end mennesker?

 

Mennesker får jo altid penicillin 2-3 gange dagl. fordi det nedbrydes hurtigt.

 

Charlie har en ordentlig omgang betændelse i/omkring analkirtlerne. Høj feber og smerteplaget sølle hund. Han får noroclav vet 200mg/50mg ½ tablet dagligt. Tabletten KAN deles i 4 (har kærver begge veje). Vil det være bedre at give 2 x 1/4?Han fik injektion og smertestillede hos dyrlægen i går. Feberen er væk i dag. Så det går da fremad... Næst efter syge børn er syge dyr altså nederen!

 

Jeg kunne ringe til dyrlægen og spørge, men tænker ikke liiiige at jeg vil frorstyrre med det på en søndag. Vagtbesøget i går var rigeligt :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også følge dyrlægens anbefalinger. Jeg har også en hund på antibiotika i øjeblikket. Det er anden gang inden for kort tid da han havde/har en kraftig ørebetændelse. I torsdag blev han lagt i let narkose da det havde bredt sig til bagved trommehinden og dyrlægen måtte punktere trommehinden. Han får Xeden 50 mg 1½ tablet om dagen - og ja det er ikke sjovt når de fejler noget - men hunde er seje - de plejer som regel at komme sig hurtigt

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal følge dyrlægens anbefalinger og ikke selv eksperimentere med medicin.

 

Der findes mange forskellige slags antibiotika og der er forskel på, hvor mange gange om dagen og i hvor mange dage man skal tage de forskellige slags.

Dette gælder både for hunde og for mennesker.

 

Med lige netop sådan noget som antibiotika/penicillin skal man være varsom, for det er ment at lave resistens.

Resistens laver man ved ikke at give stor nok dosis, så vænner bakterierne sig til dosen frem for at dø og bakterien er blevet resistent.

Blandt andet er det også derfor, at man ALTID skal gøre en penicillin kur færdig, selv om man føler sig rask.

 

Hvis du har fået ordineret at hunden skal have en halv tablet en gang om dagen, så skal du give en halv tablet.

Hvis du giver en kvart tablet to gange om dagen, så "fortynder" du dosis og frem for at dræbe bakterierne, så vænner du dem til penicillinen og i værste fald bliver de resistente og kuren hjælper ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Monster

 

Det er bedøvende ligegyldig, hvad du læser dig til.

Man følger ALTID lægens/dyrlægens anbefaling.

Der er jo en grund til at dyrlægen netop ordinerer som han gør.

 

Rigtig meget medicin bliver ordineret i en anden dosis end det du kan google/læse dig til. Dette gælder både for dyr og mennesker.

 

Jeg får blandt andet tre forskellige slags tabletter hver dag, hvoraf to af produkterne er ordineret i en anden dosis end anbefalet hvis jeg googler dem.

 

Der er så sandelig en grund til, at der på indlægssedlen altid står at man SKAL FØLGE LÆGENS ANVISNING

 

 

Jeg vil stærkt anbefale, at man følger lægens/dyrlægens anbefalinger frem for at eksperimentere, de er uddannet til sådan noget, hvilket du vist ikke er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Monster

 

Det er bedøvende ligegyldig, hvad du læser dig til.

Man følger ALTID lægens/dyrlægens anbefaling.

Der er jo en grund til at dyrlægen netop ordinerer som han gør.

 

Rigtig meget medicin bliver ordineret i en anden dosis end det du kan google/læse dig til. Dette gælder både for dyr og mennesker.

 

Jeg får blandt andet tre forskellige slags tabletter hver dag, hvoraf to af produkterne er ordineret i en anden dosis end anbefalet hvis jeg googler dem.

 

Der er så sandelig en grund til, at der på indlægssedlen altid står at man SKAL FØLGE LÆGENS ANVISNING

 

 

Jeg vil stærkt anbefale, at man følger lægens/dyrlægens anbefalinger frem for at eksperimentere, de er uddannet til sådan noget, hvilket du vist ikke er.

 

Hvem er monster?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror mange overvurderer hvor godt dyrlægen har tænkt sig om. Jeg tror bare han har tænkt, at en gang om dagen er det letteste - og godt nok - ikke om det ville være bedre at fordele det over to gange.

 

Jeg synes ikke dyrlæger er meget omhyggelige med den slags ting generelt. Og det er erfaringer med mange dyrlæger over 50 år jeg taler ud fra. Ikke specielt den dyrlæge jeg har nu. Jeg checker altid selv hvad det er jeg giver hundene og om dosis ser rigtig ud og har flere gange observeret "at det kunne være bedre". Det er en vane som min sygeplejerske kone har givet mig. I mange år var det hende der stod for den slags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pudsigt... Silke får osse Clavubactin mod blærebetændelse lige nu....

det må være smitsomt:mrgreen:

 

Hun får 500/125 mg 2 gange daglig.. I 10 dage... på fredag afleverer jeg en ny urinprøve, så vi er sikre på, at hun er helt kureret..

 

pillerne er da ret store, og hun elsker dem da ikke, så jeg ville da ikke ret gerne give hende begge to på een gang..

 

De smager af Vanilje???

Hvem finder på at lave hundepiller med smag af vanilje? :roll:

 

Så jeg fedter dem ind i svinefedt og pakker dem ekstra ind i en tynd skive kotelet.... 2 gange daglig.....

så glider de ned..

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke havde hverken feber eller virkede særlig sløj.. men efter vi gik over til vintertid, så ville hun ud og tisse om natten...

og det kom hun jo så.....

et par nætter senere ville hun ud og tisse TO gange. SÅ røg en urinprøve af sted til dyrlægen...

 

Hvordan ser man at hunden er syg, når hun hverken har feber eller ømmer sig? :hmm:

Hun har været lidt træt, jo... Men hun er også 14 år..

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheila har også lige haft blærebetændelse. Ogmåtte have dobbelt omgang pencillin for at det varvæk

Men hun fik også dosis fordelt på morgen og aften og alle andre gange jeg har skulle give hund pencillin har det været en gang dagligt

 

Så måske blærebetændelse hos hunde generelt respondere bedst på flere gange dagligt.

 

Lidt spøjst at de 3 vist ældste tæver her på hf har blærebetændelse nærmest samtidig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, underligt, ikke?

 

Mon vi overser sygdomme hos vores gamle hunde fordi vi forventer at de bliver lidt mere "stille" med alderen?

Jeg tog endda temperatur på Silke. Og den var ok.

 

....dyrlægen har advaret mig om at det kan blive nødvendigt med flere piller.. Så det er ikke bare en let omgang betændelse..

 

Jeg overvejer da at medbringe urinprøve til hendes årlige helbredschek til april når hun fylder 15.

Det er bestemt ikke rart at tænke på at hun skal have ødelagt den sidste del af hendes liv, hvis det kan undgås med noget så simpelt som en antibiotikakur.. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...