Hop til indhold

Tackle "fremmede" børn i hundenes hjem?


Inkognito
 Share

Recommended Posts

Jeg er i den heldige situation, at jeg bliver faster til et menneskebarn i december, meeeeeeen mine hunde er ikke vant til børn, da der ikke tidligere har været børn i familien.

Lige pt. ser vi de kommende forældre 2 gange om året i vores hjem  (ved min fødselsdag og min bedre halvdels fødselsdag) og jeg forventer ikke dette vil ændre sig i fremtiden (selvom jeg håber). Hundene er ikke vant til at komme med på besøg hos de kommende forældre og det vil de naturligvis ikke lige pludselig begynde på.

De er dog vant til at komme med ud til min mor i sommerhalvåret (de må ikke komme indenfor i min mors hjem), men dette vil de ikke længere komme, hvis baby og forældre er inviteret også og det vil betyde, at vi (min bedre halvdel og jeg) kommer til at sige nej tak til flere invitationer, der ligger på hverdage.

Mit "problem" lige nu er derfor udelukkende de situationer, hvor baby og forældre kommer i vores hjem - jeg har ingen støtte eller hjælp fra min bedre halvdel i denne situation, så nu spørger jeg jer herinde :-)

Hvordan skal jeg tackle denne situation? I min familie hersker overbevisningen, at en hund skal finde sig i hvad som helst fra børn, men helt ærligt så bliver jeg voldsomt provokeret af denne holdning, når vi befinder os i hundenes hjem. Hvis vi befinder os i alle andres hjem, så er det deres regler, der gælder og bliver fulgt=hundene bliver hjemme fra andres hjem.

Jeg har ikke vendt situationen med min lillebror, som er babys far; og hans kæreste endnu, så hvordan de stiller sig i problematikken, ved jeg ikke - problemet bliver min mor og til dels min bedre halvdel, der begge har noget svært ved at sætte sig i hundenes sted (hundene er f.eks. meget glade for min mor).

Hundene er ikke vant til at være lukket væk; hverken når vi har gæster eller når vi er "alene" hjemme og jeg tror ikke det vil være en holdbar løsning, da de ville skulle være lukket væk i vores soveværelse, der ligger i den bagerste ende af huset og der er ikke mulighed for at lukke lyde ude (der er ikke dør i, men babygitter). Der er ikke umiddelbart plads til at slå bure op i stuen/alrum, når der samtidigt vil være 12 mennesker i rummet. Derudover kæmper jeg mentalt med at skulle lukke mine hunde væk i deres eget hjem samtidigt med at jeg vil beskytte både hunde og baby fra konflikter.

Jeg ved også, at der er et ønske fra min mor og far om, at vi vil være i stand til at tage f.eks. på ferie sammen i fremtiden - hvornår fremtiden er, ved jeg ikke, så måske bliver dette ikke et problem, da Emma bliver 7 næste år og Jessie bliver 10 næste år og evt. fremtidige hunde vil blive vænnet til børn fra hvalpestadiet af.

Lige nu hælder jeg mest til at vi så vælger at holde vores respektive fødselsdage på restauranter, men dette vil min bedre halvdel ikke og han har bestemt ikke tænkt sig at være en del af løsningen, da han ikke er vant til at håndtere hundene i pressede situationer og stresser voldsomt over det. Jeg vil skulle håndtere ham + hundene, når der er besøg af baby.

Baby vil være ca. 6 måneder, når den første fødselsdag skal afholdes.

Så hvad er jeres råd? Hvordan griber jeg det her an?

Link til indlæg
Del på andre sites

De eneste børn der får lov til at komme i vores hjem er børn som har forældre der har forståelse for at børnene skal respektere hundenes grænser (og forældrene hjælper med dette) og at det altså er børnene der kommer ind i hundenes hjem og ikke omvendt. Børn som ikke har den slags forældre, kommer ikke på besøg. Så må forældrene enten komme uden (det er sjovt nok ikke så acceptabelt at bede folk holde deres børn hjemme som det er med hunde har jeg erfaret :lol:) og ellers må vi besøge dem hjemme hos dem/andet sted hvor vi så selvfølgelig ikke har hundene med. 

Så ja vi har valgt den "nemme" løsning - jeg gider nemlig ikke skulle holde styr på både børn og hunde (har 5 styk) hvis ikke børnene er opdraget til at skulle respektere hundenes grænser og forældrene ikke er obs på det. Det er dog kun én ud af 5 som ikke bryder sig om børn. 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør det at jeg har babygitter op når mit barnebarn på 13 mdr er på besøg, Alfen gider ikke børn og hun vil formodentlig bide hvis hun føler sig presset, mine hunde er på den ene side af gitteret, lille Bastian på den anden side, Bastian bliver flyttet hver gang han stiller sig ved gitteret og hundene bliver bedt om at lægge sig hvis de stiller sig op ved gitteret;) det virker rigtig fint her, men både barnets forældre og min mand og jeg er også enige om hvordan problemet skal løses og vi tager aldrig hundene med hjem til dem;)

hvis det skal kunne virke for jer skal du nok starte med at træne hund bag gitter nu, giv fx et godt ben bag gitteret og bed hundene lægge sig med det først i kort tid siden længere og længere, gå selv rundt og lav noget interessant  på den anden side af gitteret så hundene lærer at de skal blive uanset hvad der sker;) jeg må indrømme at jeg ikke syntes det er noget problem, mine hunde er vandt til at blive lukket væk og hygger sig altid med deres ben eller hvad de nu får med;)

Redigeret af Alfen
  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest, så er det dejligt at se dig herinde igen! 

Mht problemstillingen - hvorfor har din bedre halvdel noget imod at holde fødselsdage på restaurant fremfor i jeres  hjem? Det lyder da for mig som den ideelle løsning hvis hundene ellers er OK med at være alene hjemme. 

Min grundlæggende holdning er "mit hus - mine regler", og der er det altså ikke hundene der skal lide under at nogen ikke kan håndtere at de er der, men selvfølgelig kommer sikkerhed i første række, både for hunde og gæster. 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal hunde ikke bare finde sig i alt fra børn (eller nogen andre), hverken i deres eget hjem eller andre steder! Og ligeså selvfølgeligt synes jeg det må være at forældre lærer deres børn at behandle hunde (og andre dyr) med respekt.

Jeg forestiller mig, at babys forældre er indstillet på at tage de hensyn der kan tages, ligesom du jo er mht. hundene. Så derfor vil jeg også foreslå et babygitter, og som Alfen skriver så arbejde med at hunde og baby holder afstand på begge sider af gitteret.
Problemet er jo ikke så stort hvis vi snakker 1-2 gange om året :D

Sommeraftenerne i dine forældres have.... kunne det tænkes at det er muligt at sætte en hvalpegård op? Om det så er baby eller hundene der er bag gitter kan man jo så beslutte i forbindelse med at baby bliver til et "rigtigt barn".

Held og lykke med projektet - det skal nok gå :thumbup:

  • Like 4
Link til indlæg
Del på andre sites

23 timer siden, Sitto skrev:

De eneste børn der får lov til at komme i vores hjem er børn som har forældre der har forståelse for at børnene skal respektere hundenes grænser (og forældrene hjælper med dette) og at det altså er børnene der kommer ind i hundenes hjem og ikke omvendt. Børn som ikke har den slags forældre, kommer ikke på besøg. Så må forældrene enten komme uden (det er sjovt nok ikke så acceptabelt at bede folk holde deres børn hjemme som det er med hunde har jeg erfaret :lol:) og ellers må vi besøge dem hjemme hos dem/andet sted hvor vi så selvfølgelig ikke har hundene med. 

Så ja vi har valgt den "nemme" løsning - jeg gider nemlig ikke skulle holde styr på både børn og hunde (har 5 styk) hvis ikke børnene er opdraget til at skulle respektere hundenes grænser og forældrene ikke er obs på det. Det er dog kun én ud af 5 som ikke bryder sig om børn. 

Tak for svaret :-)

Nej, jeg behøver ikke engang forsøge mig med frabede mig baby i mit hjem for at vide at det ikke vil falde i god jord :-D

Jeg ved jo heller ikke om det overhovedet bliver et problem ml. baby og hunde, men det er godt nok lidt sent at tage action, når baby er blevet tromlet eller i allerværste fald blevet bidt.

Vi har en gang forsøgt med børn i gå-alderen til en juleaften (dette var den bedre halvdels nevø og niece), hvor forældrene var advaret og var indforstået med, at de nok skulle passe på deres yngel (og ja, de her børn går under betegnelsen yngel - djævleyngel). Det endte ikke specielt godt og jeg endte med at tilbringe min juleaften bag et gitter i køkkenet, da forældrene på ingen måde tog ansvar.

Hundene var seje nok - Emma gik væk fra dem/i skjul under bordet og Jessie forsøgte at opdrage på dem, da drengen for 3. gang krammede hende (så meget havde forældrene styr på ungerne). Jessie valgte helt forsigtigt at klappe gebisset sammen ved siden af drengens øre, så han kunne høre det - hun ramte ikke og sigtede heller ikke efter ham.... Der overraskede drengen alligevel positivt for det forstod han og lod hende være.

Meeeeeen da ungerne fik legetøj i julegaverne og begyndte at lege med det, så besluttede jeg at forskanse mig bag et gitter i køkkenet.... De har ikke været på besøg med ungerne siden efter den bedre halvdels ønske.

23 timer siden, Alfen skrev:

Jeg gør det at jeg har babygitter op når mit barnebarn på 13 mdr er på besøg, Alfen gider ikke børn og hun vil formodentlig bide hvis hun føler sig presset, mine hunde er på den ene side af gitteret, lille Bastian på den anden side, Bastian bliver flyttet hver gang han stiller sig ved gitteret og hundene bliver bedt om at lægge sig hvis de stiller sig op ved gitteret;) det virker rigtig fint her, men både barnets forældre og min mand og jeg er også enige om hvordan problemet skal løses og vi tager aldrig hundene med hjem til dem;)

hvis det skal kunne virke for jer skal du nok starte med at træne hund bag gitter nu, giv fx et godt ben bag gitteret og bed hundene lægge sig med det først i kort tid siden længere og længere, gå selv rundt og lav noget interessant  på den anden side af gitteret så hundene lærer at de skal blive uanset hvad der sker;) jeg må indrømme at jeg ikke syntes det er noget problem, mine hunde er vandt til at blive lukket væk og hygger sig altid med deres ben eller hvad de nu får med;)

Tak for svaret :-) Jeg tror ikke Jessie vil bide, når hun bliver presset, men jeg vil helst ikke derud, hvor jeg finder ud af det. Emma er jeg noget mere usikker på hvad vil gøre, hvis hun bliver presset af et menneskebarn og heller ikke her er jeg specielt interesseret i at vide hvad der sker.

Vores hus er indrettet temmelig upraktisk i den retning - hvis de skal lukkes ude at stuen, så kan de dårligt være andre steder end den anden ende af huset og placere jeg dem der, så vil de stresse. Dette vil jeg naturligvis forsøge at træne med dem, men de mennesker, der vil komme er deres absolutte ynglingsmennesker og det vil gøre opgaven endnu sværere.

Hundene er vant til at være på den anden side af et gitter i vores gang, der grænser op til stuen, men den mulighed kan ikke bruges, når vi har gæster, da adgangen til badeværelset er gennem gangen.

10 timer siden, Doberfan skrev:

Først og fremmest, så er det dejligt at se dig herinde igen! 

Mht problemstillingen - hvorfor har din bedre halvdel noget imod at holde fødselsdage på restaurant fremfor i jeres  hjem? Det lyder da for mig som den ideelle løsning hvis hundene ellers er OK med at være alene hjemme. 

Min grundlæggende holdning er "mit hus - mine regler", og der er det altså ikke hundene der skal lide under at nogen ikke kan håndtere at de er der, men selvfølgelig kommer sikkerhed i første række, både for hunde og gæster. 

Tak for svaret og tak :-)

Jeg tror hans modvilje bunder i økonomi kontra hvad kvalitet af mad man får (min bedre halvdel er meget god til at lave mad) samt manglende tradition for at fejre fødselsdage ude af huset. Vi har ikke råd til at invitere så mange mennesker på MASH eller lignede og vi vil derfor ende på Cafe A eller noget i den dur og der mener han, at kvaliteten af maden kan vi selv lave bedre og til en vis grad billigere.

Jeg vil bare helst ikke ud i en konflikt med familien, hvis hundene reagerer på baby for den konflikt vil have mig og hundene (+ min bedre halvdel) på den ene side og resten af familien på den anden side, så jeg bliver nødt til at slække på min reglen "mit hus - mine regler". Den regel hersker også herhjemme og bliver respekteret af familien lige nu, men det vil ændre sig, når det er baby, der er blandet ind i det.

Og jeg vil jo ikke have dårlige oplevelser til hverken hundene eller baby/babys familie.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

4 timer siden, Hofferne skrev:

Selvfølgelig skal hunde ikke bare finde sig i alt fra børn (eller nogen andre), hverken i deres eget hjem eller andre steder! Og ligeså selvfølgeligt synes jeg det må være at forældre lærer deres børn at behandle hunde (og andre dyr) med respekt.

Jeg forestiller mig, at babys forældre er indstillet på at tage de hensyn der kan tages, ligesom du jo er mht. hundene. Så derfor vil jeg også foreslå et babygitter, og som Alfen skriver så arbejde med at hunde og baby holder afstand på begge sider af gitteret.
Problemet er jo ikke så stort hvis vi snakker 1-2 gange om året :D

Sommeraftenerne i dine forældres have.... kunne det tænkes at det er muligt at sætte en hvalpegård op? Om det så er baby eller hundene der er bag gitter kan man jo så beslutte i forbindelse med at baby bliver til et "rigtigt barn".

Held og lykke med projektet - det skal nok gå :thumbup:

Tak for svaret :-)

Nåååå ja, en kravlegård i haven havde jeg slet ikke tænkt på :-) Det kunne jo være en god løsning - jeg tror dog jeg vælger at melde hundene frivilligt til at være i den... Jeg tror ikke rigtig det vil blive vel modtaget, hvis jeg foreslår barnet i den fremfor hundene :-D 

Og jeg tror min bror vil give nogle fornuftige værdier videre til afkommet med hensyn til respekt for andre levende væsener, men det er jo børn og måske glipper det en gang imellem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

11 timer siden, PinPoynter skrev:

Hvis det evt kun er et par timer, kunne hundene sidde i Jeres bil? 

 

Tak for svaret :-) Endnu en mulighed jeg ikke lige havde tænkt over.

Min fødselsdag vil det ikke være noget problem at sætte dem i bilen, da den ligger i november, men desværre har min bedre halvdel fødselsdag i juni og der kan vejret være imod os, da vores parkeringsplads er i solen det meste af dagen - hvordan solen egentlig står på om aftenen, ved jeg ikke, så det skal tjekkes ud.

Og jeg tror faktisk det vil være mindre stressende for dem at sidde i bilen end at blive parkeret i vores soveværelse i den anden ende af huset. De er vant til at være i bilen og er ikke utilfredse eller bange for at være der.

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at øve med dem allerede nu at være i soveværelset? Tænker det er en eller to gange om året - stik dem en frossen kong eller andet mega spændende, så tænker jeg at både de, I og forældre har ro på :) 

Nogen gange kan vi psyke os selv en hel del og når det så kommer til stykket så giver tingene helt sig selv i en retning man måske ikke på forhånd havde tænkt :) 

  • Like 4
Link til indlæg
Del på andre sites

Som mor læser jeg dette med tiltagende uro. Jeg forstår ikke sådanne forældre. De regler du laver er for at beskytte deres børn. Man kan heller ikke forvente at hele omverden indretter sig efter ens børn. Det er også usundt for børn at lære ikke at vise hensyn. Jeg synes også din familie og mand bakker dig alt for lidt op. Uanset hvor børnevant en hund er, så vil der altid skulle vises hensyn og respekt. Den holdning, der hersker i din familie, om at børn må alt og hunde skal tilpasse sig, er direkte farlig for børnene. Det er de voksnes ansvar at sikre de små. Og du står med alt alene.

Jeg ville sige at indtil de har forstået dette, kan de ikke komme med børn i mit hjem, fordi de ikke er deres ansvar voksent.

Hvor stor en opgave det er at have børn og hunde sammen, forstod jeg først for alvor, da jeg selv blev mor for 5 mdr siden. Vores hund elsker vores datter, men de er kun sammen via overvåget samvær. Det er ene og alene vores opgave som voksne at sikre begge for dårlige oplevelser. Kan vi ikke det så skal barn og hund ikke være sammen.

Jeg synes du står meget alene i din familie med et kæmpe ansvar, og jeg synes du bøjer alt alt for meget af ifht dine omgivelser. Det er vist på tide at sætte foden ned over for såvel bedre halvdel som familie. De opfører sig umodent og grænseoverskridende i dit hjem. Det er og bliver aldrig i orden.

Og de regler du sætter er for deres børns skyld. Kan man som forældre ikke se det, så er man i min verden ikke ret gode forældre eller bedsteforældre.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

min søster fik en datter for 4 år siden. Ingen af mine hunde har nogensinde været vant til børn og den ældste er virkelig ikke glad ved dem. De var 6 og 3 da hun blev født. Da hun var baby var der ingen problemer.  Karla undgik hende, Johna elskede hende. Synes hun duftede fantastisk af babygulp og bæ.  mums.  Største udfordring var at stoppe Johna fra at rulle sig i hende når hun lå på gulvet. :D

Da hun begyndte at tumle rundt blev det lidt mere omstændigt og jeg var over dem som en høg.  Alligevel lykkedes det den bette unge at grabbe et gårdhundeøre i sin lille næve, så hunden pev - Johna er heldigvis usandsynlig mild af temperament og afventede blot at øret blev sluppet fri igen! Wilma kom til ligesom barnet begyndte at gå.  Det gik imponerende nok meget bedre end jeg havde forventet.  Hundehvalpen synes at vide, at den bette var usikker på benene og at man ikke skulle skubbe til hende.  Hun er den af dem der absolut er gladest for hende og tilbringer frivilligt meget tid sammen med hende / opsøger hende for at ligge hos hende o.lign.

Vi har ligefra hun var ganske ung forklaret hende at man kun må "ae ae" på hundene og at man ikke må jagte dem når de går deres vej.  Det er gået over al forventning.  Og selvom hundene kun ser hende 3-4 gange om året, så elsker hun dem over alt på jorden og de tolererer hende uden problemer.  Wilma vil gerne krammes, det vil de andre ikke.  Det har hun fuld forståelse for.  Karla vil gerne spille bold med hende, men ellers helst ikke have kontakt med hende andet end lige at blive berørt når vi ankommer og siger hej.

Johna vil gerne aes på, men gider ikke andet.  Barnet er godt trænet og vi bruger megen tid på at snakke om forskelligheder og hvad hundene "siger" - det er hun meget fascineret af.  Det er ikke sikkert det bliver et problem overhovedet, vil dog sige, at meget afhænger af forældrenes attitude.  Min søster er meget bange for hunde selv, efter hun blev bidt som barn, og har gået meget op i, at hun ikke "smittede" sin datter med sin angst. 

Men hvis de er glade for at være i bur, ville jeg nok bare smide dem i bur i bilen eller soveværelset med noget lækkert når gæsterne var der. Så opstår der ihvertfald ingen konflikter.

20562774_10155075626922054_2057137501_n.png

1902087_10152046180517054_1469299362_n.jpg

10488376_10152345090857054_2081477193004820901_n.jpg

11053162_10153143360587054_520739809575499418_n.jpg

11392869_10153072131237054_9015923588762457939_n.jpg

11707424_10153135204032054_5426787678298987369_n.jpg

12291930_10153406009817054_977709134404049429_o.jpg

  • Like 4
Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen tilbage :banan: 

Med baby på 6 måneder tænker jeg det er rimelig begrænset hvor meget ballade der kan opstå. De kan ikke frygteligt meget i den alder. Når det er sagt, så kan der selvfølgeligt opstå situationer hvor de små fedtede babyfingre griber fat i noget, og det skal hundene selvfølgelig kunne håndtere på fornuftig vis og ikke æde ynglet.

Jeg synes langt de fleste hund/børne forhold går helt glimrende, bare der er sådan lidt klare regler om hvad man må og ikke må på begge sider. Så min grundholdning er nok at hvis børn og hunde er normalt fungerende og bare nogenlunde omgængelige, at man ikke behøver at gøre en større ting ud af det? Det har i hvert fald altid været min indstilling til det, men mine hunde går så også helt og aldeles problemfrit rundt sammen med 10 unger mandag - fredag, så jeg er nok farvet af det også :vedikke: 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige i dag haft tre børnebørn på besøg. Mathias 1 mdr Oliver 2 år og Simon 7 år begge mine hunde gik rundt sammen med dem. Selvfølgelig holder jeg øje og lærer børn og hunde hvordan de omgåes hinanden. Oliver ved godt at han kun må ae og klappe ikke rykke i ører pels eller hale. Og hunde er stille og rolige. Oliver gider ikke ha at mine hunde slikker ham og vender sig væk og siger nej. Så her er der ikke de store problemer med hunde og børn. Vi har ikke selv børn så hundene er ikke vant til børn til daglig ;-)

Redigeret af DorteDK
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Først og fremmest: undskyld jeg lige sådan forsvandt midt i det hele, men jeg fik lige pludselig travlt i det virkelige liv :-) og mange tak for de svar, der kom efter min forsvinding :-)

Baby meldte sin ankomst den 23/11 sådan ca. 3 ugers tid for tidligt, men har ingen problemer efter dette. Hun vokser og udvikler sig som hun skal :-) Og jeg, som egentlig aldrig har været meget for børn, må erkende, at jeg nok er en smule forelsket *GG*

Jeg har forsøgt at tage temperaturen på hvordan holdningen er blandt familien (både forældrene og andre) og sådan umiddelbart virker det fornuftigt nok sammenholdt med mine egne holdninger; dog er der kommet nogle få bemærkninger om andre dyr i familien og der var holdningen knap så positiv, men om det bunder i issues med dyrenes ejere, kan jeg ikke gennemskue.

Tøserne kommer til at møde Cara første gang den 24/3, hvor Djæs fylder 10 år og har inviteret til boller og lagkage (jaja, jeg har nogle MAJET dygtige hunde) og jeg tror ikke det besøg vil vise nogle problemer medmindre tøserne bliver så forelsket i hende, at de vil slikke hende i ansigtet - det vil forældrene gerne se sig frabedt og jeg kan godt forstå dem.

Hvordan det kommer til at gå, når Cara når kravle- og gå-alderen må tiden vise. Hvis det bliver problemfyldt, så kommer hundene i kravlegård/bur eller bil, men forældrene er indforstået med at de ikke er børnevante og giver udtryk for, at Cara skal opdrages med respekt for dyr (altså lære ikke at jagte hundene og hive dem i diverse kropsdele) og at tøserne skal have en chance for affinde sig med hende.

Jeg sætter min lid til, at tøserne er fornuftige i hovedet og at der vil være forståelse for en evt. tilvænning/opdragelsesproces fra alle parter.... Og jeg er i gang med at lære mig selv afslapningsøvelser, så jeg kan beherske en evt. uro i mig selv, førend jeg forsøge at beherske den i tøserne.

  • Like 6
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...