Hop til indhold

Hvem blev taberen??


kennel-lowchen
 Share

Recommended Posts

Helt enig. Forstår slet ikke det med frygten for dårlig økonomi og uansvarlighed. Hvis man vælger at betale det en racehund koster, og i øvrigt aktivt vælger at købe en dyr racehund frem for en billig "ren -uden tavle", er det så ikke i sig selv et udtryk for økonomisk og moralsk ansvarlighed?:hmm:

 

Jeg ville ligesom dig også ligge langt mere vægt på den gode kemi, at køberen tør være ærlig og stille spørgsmål og ikke bare tror at vedkommende ved bedst i alle situationer.

 

Bare fordi man ikke har råd til en møg dyr tavle hund, så betyder det altså ikke at man er moralsk forkastelig eller har en elendig økonomi!

 

God knows jeg er et økonomisk rodehoved! Men min hund har ALDRIG manglet noget! Og det er selvom jeg "kun" har givet 2500 kr for hende. Hun er MINDST 10.000 værd også selvom hun ingen tavle har. Jeg har bare aldrig haft 10.000 kr at bruge på en hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 222
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Bare fordi man ikke har råd til en møg dyr tavle hund, så betyder det altså ikke at man er moralsk forkastelig eller har en elendig økonomi!

 

God knows jeg er et økonomisk rodehoved! Men min hund har ALDRIG manglet noget! Og det er selvom jeg "kun" har givet 2500 kr for hende. Hun er MINDST 10.000 værd også selvom hun ingen tavle har. Jeg har bare aldrig haft 10.000 kr at bruge på en hund!

 

Nej!! Det er helt rigtigt, undskyld hvis jeg har formuleret mig forkert, det var bestemt ikke det jeg mente:-D

Men jeg ville bare være ekstra opmærksom, hvis jeg solgte hvalpe til 500-1000 kr;-)

Ikke fordi jeg tror der er flere dårligere hundeejere blandt dem som har bladinger eller uden tavle(!), men fordi der alligevel er større sandsynlighed for at møde personer som impuls køber, når det er til den pris;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg formidler bare ikke til unge under udd. med ustabil okonomi.

 

Det forstår jeg ikke. For det første, så er det at være under uddannelse ikke uden videre lig med ustabil økonomi. Ens økonomi kan sagten være yderst stabil, selvom den er af de mindre.

 

Og studerende har i mange tilfælde langt mere fleksible skemaer, mere fritid og længere ferier, end folk med fuldtidsarbejde. Så jeg synes faktisk en studerende sagtens kan være en hel ideel hvalpekøber, såfremt de har prioriteterne i orden. Og det finder du ikke nogen herinde, der ikke har. Hvadenten vi taler om racehund eller ej, hvalp eller omplacering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Det forstår jeg ikke. For det første, så er det at være under uddannelse ikke uden videre lig med ustabil økonomi. Ens økonomi kan sagten være yderst stabil, selvom den er af de mindre.

 

Og studerende har i mange tilfælde langt mere fleksible skemaer, mere fritid og længere ferier, end folk med fuldtidsarbejde. Så jeg synes faktisk en studerende sagtens kan være en hel ideel hvalpekøber, såfremt de har prioriteterne i orden. Og det finder du ikke nogen herinde, der ikke har. Hvadenten vi taler om racehund eller ej, hvalp eller omplacering.

 

Det var virkelig flot skrevet, takker på H-F's vegne!:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej!! Det er helt rigtigt, undskyld hvis jeg har formuleret mig forkert, det var bestemt ikke det jeg mente:-D

Men jeg ville bare være ekstra opmærksom, hvis jeg solgte hvalpe til 500-1000 kr;-)

Ikke fordi jeg tror der er flere dårligere hundeejere blandt dem som har bladinger eller uden tavle(!), men fordi der alligevel er større sandsynlighed for at møde personer som impuls køber, når det er til den pris;-)

 

:5up: Det er jeg enig med dig i!

 

Jeg fandt min hund i en dba annonce hvor der stod at de kostede 100kr :shock: det mente jeg ikke kunne være rigtigt. Så jeg skrev til hende med annoncen og vi fik snakket sammen en hel del, og naturligvis var prisen en helt anden. Og så aftalte vi hvalpe besøg og det var det!

Hun havde godt nok fået en masse henvendelser fra børn og folk der ville købe en hund til 100 kr :rolleyes: og dem fravalgte hun selvfølgelig.

 

Man skal ikke gå efter prisen, men man kan være heldig at finde en hund der ikke koster så meget ;-)

 

Der var mange forskellige racer jeg gerne ville have haft, men de var meget dyre :genert: heldigvis fandt jeg min sjæle ven i min discount hvalp :mrgreen: så er taknemmelig for at jeg ikke havde så mange penge :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Det forstår jeg ikke. For det første, så er det at være under uddannelse ikke uden videre lig med ustabil økonomi. Ens økonomi kan sagten være yderst stabil, selvom den er af de mindre.

 

Og studerende har i mange tilfælde langt mere fleksible skemaer, mere fritid og længere ferier, end folk med fuldtidsarbejde. Så jeg synes faktisk en studerende sagtens kan være en hel ideel hvalpekøber, såfremt de har prioriteterne i orden. Og det finder du ikke nogen herinde, der ikke har. Hvadenten vi taler om racehund eller ej, hvalp eller omplacering.

 

Nej, det behover ikke direkte at betyde udstabil okonomi, men naar man saetter unge under udd,. sammen med en ustabil okonomi, saa synes jeg ikke det er et stabilt hjem.

 

Personligt saa er alle dem jeg kender til der er under udd. herovre. de har ofte et arbejde eller 2 ved siden af, for at faa raad til at vaere under udd. og et tag over hovedet, og faa det til at haenge sammen.

Saa nej, de har ikke masser af tid, imens udd. staar paa.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det behover ikke direkte at betyde udstabil okonomi, men naar man saetter unge under udd,. sammen med en ustabil okonomi, saa synes jeg ikke det er et stabilt hjem.

 

Personligt saa er alle dem jeg kender til der er under udd. herovre. de har ofte et arbejde eller 2 ved siden af, for at faa raad til at vaere under udd. og et tag over hovedet, og faa det til at haenge sammen.

Saa nej, de har ikke masser af tid, imens udd. staar paa.;-)

 

Nu troede jeg altså også vi talte om i DK, hvor forholdene er noget anderledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Nu troede jeg altså også vi talte om i DK, hvor forholdene er noget anderledes.

 

Ja, i DK er min erfaring ikke specielt anderledes, ihvertfald ikke det omraade hvor jeg kommer fra. Kbh. min lillebror og hans omgangskreds, er under udd. paa kbh uni og har jobs ved siden af. alle sammen. For dem og de studerende jeg kender til I DK har pengene altid vaere smaa som studerende, og de hjemlige forhold ustabile. dvs. ofte med opsigelser af lejemaal hver 1 - 2 aar.

 

Jeg kender til ingen, med undtagelse dem der er i parforhold til en partner med fast job, som har masser af tid, stabil okonomi og stabile boligforhold under udd.

 

:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det behover ikke direkte at betyde udstabil okonomi, men naar man saetter unge under udd,. sammen med en ustabil okonomi, saa synes jeg ikke det er et stabilt hjem.

 

Personligt saa er alle dem jeg kender til der er under udd. herovre. de har ofte et arbejde eller 2 ved siden af, for at faa raad til at vaere under udd. og et tag over hovedet, og faa det til at haenge sammen.

Saa nej, de har ikke masser af tid, imens udd. staar paa.;-)

 

jeg synes, det er super, at du har krav til kommende hvalpekøber og går så meget op i det i forhold til, at den kommer et godt sted hen. Som sælger prioriterer man jo forskelligt i forhold til ønsker, så det er vel fair nok. :5up:

 

men . . . jeg er ikke enig i, at fx 2 unge = ustabil økonomi. Den er jo ikke ustabil bare fordi man "kun" får SU. Jeg vil mene, at den er ligeså ustabil, når vi er et par med hus, børn mm. Vi kan blive fyret, har lange arbejdsdage, børn, kan blive skilt mv.

 

Jeg har en gammel veninde, som er lykkeligt gift med 4 børn. Den yngste 4 og ældste 16 år. Moderen (veninden) går hjemme på fuld tid og har gjort det i mange år. De ville så gerne have en coton. Umiddelbart en god hunde-familie. Men jeg tænkte med det samme: åh åååååh.

Ganske rigtigt: Hunden er ALDRIG ude og gå tur, kan ikke være alene (gør konstant mens de er væk), ingen hundetræning, ingen mental aktivering, gømonster i haven mv. Selv på en smuk solskinsdag går hele familen en dejlig tur men uden hunden. Det skal bare være en nussehund:roll:

 

Man kan aldrig vide sig sikker. Man gør vel det bedste ud fra de kriterier man har, men 1 ting er, hvordan man udgiver sig for at være - en anden ting er hverdagen med hunden.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, i DK er min erfaring ikke specielt anderledes, ihvertfald ikke det omraade hvor jeg kommer fra. Kbh. min lillebror og hans omgangskreds, er under udd. paa kbh uni og har jobs ved siden af. alle sammen. For dem og de studerende jeg kender til I DK har pengene altid vaere smaa som studerende, og de hjemlige forhold ustabile. dvs. ofte med opsigelser af lejemaal hver 1 - 2 aar.

 

Jeg kender til ingen, med undtagelse dem der er i parforhold til en partner med fast job, som har masser af tid, stabil okonomi og stabile boligforhold under udd.

 

:confused:

 

Fx mig :engel:

Bor til leje i hus med have (lejer af mine forældre, så blir nok ikke sat på porten)

Har ca 3 dages skole om ugen hvor hunden er alene hjemme 5-6 timer

Ja har studiejob, men herhjemme ligger vi det sådan at vi ikke arbejder samtidigt, så det gør ikke noget for hunden.

Selvfølgelig er der ikke mange penge, men hunden er forsikret og skulle der ske noget helt vildt er der altid mulighed for et SU-lån.

Så sys da det lyder som vi ellers opfylder dine krav :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altsaa nu blev der sagt at det netop var pga okonomi at de altsaa ikke havde penge til hundens omkostninger ved traening m.m. sammen med disse ejers manglende okonomi og begge under udd. ville jeg ikke have placeret hos dem i forste omgang.

 

Øh nej, der blev intet sagt om, at de ikke havde økonomien til det - der blev sagt, at de ikke ville PRIORITERE pengene til det, hvilket er noget helt andet. Og de HAVDE jo netop sagt på forhånd, at de ville prioritere træning mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det behover ikke direkte at betyde udstabil okonomi, men naar man saetter unge under udd,. sammen med en ustabil okonomi, saa synes jeg ikke det er et stabilt hjem.

 

Personligt saa er alle dem jeg kender til der er under udd. herovre. de har ofte et arbejde eller 2 ved siden af, for at faa raad til at vaere under udd. og et tag over hovedet, og faa det til at haenge sammen.

Saa nej, de har ikke masser af tid, imens udd. staar paa.;-)

 

Nu findes der jo nogle unge der vælger "nattelivet" og andre kostbare fornøjelser fra til fordel for andet der betyder mere for dem - jeg har familien som 1. prioritet og min hund er en del af min familie - dvs. jeg vælger min hund over andet, selv uddannelsen nogle gange.

Det betyder ikke at jeg ikke kan tage i byen og hygge mig, men det sker kun hvis jeg ved Mios behov er opfyldt.

 

Nu er jeg snart færdig med at læse, og i stedet for kun at glæde mig over endelig at være færdig og komme ud og lave noget "i virkeligheden", så er jeg også trist over at jeg nu får meget mindre tid hjemme hos Mio.. Når man er under uddannelse har man altså langt større frihed, end når man har et fast job!

 

Jo, der findes unge der ikke er ansvarlige, men der findes godt nok også voksne der ikke er det!

 

Jo, førstegangs-hundeejere laver sikkert mange "begynderfejl", men jeg ser lige så ofte "gamle" hundefolk lave fejl, og i modsætningen til dem synes jeg nybegyndere er bedre til at tage imod gode råd fra opdrætter/træner/osv!

 

P.s.: Håber sammenlignings-grundlaget rækker længere end en fælles gruppe studerende i København.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender til ingen, med undtagelse dem der er i parforhold til en partner med fast job, som har masser af tid, stabil okonomi og stabile boligforhold under udd.

 

:confused:

 

:vinken: også mig! godt nok har min mand et (freelance-) job for tiden, men kun fordi han venter på sin drømme uddannelse. masser af tid er jo relativt, men jeg har 3 skoledage ugentligt (inkl lørdag) og 3 korte arbejdsdage. vi flekser lidt med hinanden, så hunden aldrig er alene mere end 6 timer - og i går havde jeg ham f.eks. med på arbejde. og vi bor i egen lejlighed med hundetilladelse.

 

arj, men så vil jeg også lige give dig lidt ret. for jeg tror da, at du har ret i, at mange unge mennesker først i tyverne, i hvert fald i de store studiebyer, ikke lever et hundeegnet liv - men nu er det så heller ikke så mange af dem, der gerne vil have hund jo. og dem der gerne vil, er nok for hovedparten dem, der ikke lever som du har skitseret, men rent faktisk har gjort tid og plads til et dyr i deres liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forøvrigt synes jeg det er ultrasvært på forhånd at sige, hvor meget tid / energi man vil 'ofre' på sin hund, havde ikke i min vildeste fantasi drømt om at Petrine ville ende med at koste så meget tid - måske især for små hunde; som ny tæppe-tisser-ejer, gik jeg til det med tanken om en halv times gåtur og så ellers sofahygge, det holder bare slet ikke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan slet ikke genkende billedet af den unge studerende som værende en uansvarlig hundeejer. Tværtimod.

 

Alle de jeg kender til, der har måtte opgive en hund, er par hvor alt ser korrekt ud på overfladen, og hvor de har fået fortalt sig selv en løgn om hvordan de vil være som hundeejere og som de selv tror på. Men som desværre ikke er en sandhed og altid ender med at være langt fra virkeligheden.

 

Modsat kender jeg rigtig, rigtig mange, der har valgt at få hund i en ung alder og under uddannelse, og det er her man ser diverse champions indenfor forskellige former for hundesport. Hunde der kan bruge hovedet, og som bliver aktiveret behørigt.

 

Selv købte jeg min første (egen) hund da jeg var 21. Har taget to BA og en kandidat i den tid jeg har haft hende og haft job. Men sjældent haft så god tid til hende, som da jeg studerede. Og kunne skam også gå i byen og bruge penge der uden at negligere hunden.

 

Føler mig ikke stødt personligt, men bliver altid lidt på tværs ved så voldsomme generaliseringer, som jeg syntes der er udtryk for her i tråden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mødt ace :lun::hjerte: han er da bare for dejlig

 

Ja, han er bare SÅ skøn:lun::lun:

Og så har han de største og mest vise brune øjne (som han jo nok desværre har fået af erfaring.) Jeg smelter altid når jeg ser hans øjne:lun:

Øjnene kalder bare kærlighed -Og faktisk, som kennel lowchen siger- så er det som om, at Ace bliver helt benovet, når man snakker med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke man kan generalisere mennesker overhovedet. Et ungt menneske kan have langt mere livserfaring end en på 30, det kommer helt an på, hvad livet har budt de forskellige mennesker.

 

Og en på 40 kan godt stå i en lignende livssituation som en på 20, og de kan være lige gode eller lige dårlige hundeejere.

Men jeg har langt større respekt for en opdrætter der stiller krav, end en der vil sælge til hvem som helst.

 

Man må huske på, at alle mennesker er forskellige, og det gælder både økonomi, personlighed, erfaringer, boligforhold, om man er alene eller samboende osv osv. Ingen mennesker, heller ikke dem på 40 ved præcist, hvordan livet ser ud om 15 år. Men man kan godt tænke sig om alligevel. Har man en drøm om at flytte til udlandet og skabe en vild og tidskrævende karriere så bør man være realistisk. Er man igang med en uddanelse, hvor det fremtidige job måske vil kræve at man rejser meget, så gælder det samme. Hvis man har en idé om at hunden bare skal være lille og sød at se på mens den ligger foran pejsen hele dagen osv osv. Så selvfølgelig bør man stille krav til potentielle hvalpekøbere, ligesom at dem (inkl. mig selv) der påtænker at anskaffe sig en hund, tænker sig godt og grundigt om.

 

Selv er jeg ung, men det liv jeg har levt indtil videre, gør at jeg ved mere end mange andre ældre end mig, om visse sider af livet, og jeg ved, hvor hurtigt livet kan ændre sig.

 

Kennel-Löwchen har ikke kunnet vide at køberne ikke ville gøre noget for deres hund, hvis de selv har troet på at de ville og har givet udtryk for dette. Derimod gør Kennel L det der er bedst for hunden, når købere giver op, og gør alt der er bedst for hunden. Mere kan man vist ikke forlange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu findes der jo nogle unge der vælger "nattelivet" og andre kostbare fornøjelser fra til fordel for andet der betyder mere for dem - jeg har familien som 1. prioritet og min hund er en del af min familie - dvs. jeg vælger min hund over andet, selv uddannelsen nogle gange.

Det betyder ikke at jeg ikke kan tage i byen og hygge mig, men det sker kun hvis jeg ved Mios behov er opfyldt.

 

Nu er jeg snart færdig med at læse, og i stedet for kun at glæde mig over endelig at være færdig og komme ud og lave noget "i virkeligheden", så er jeg også trist over at jeg nu får meget mindre tid hjemme hos Mio.. Når man er under uddannelse har man altså langt større frihed, end når man har et fast job!

 

Jo, der findes unge der ikke er ansvarlige, men der findes godt nok også voksne der ikke er det!

 

Jo, førstegangs-hundeejere laver sikkert mange "begynderfejl", men jeg ser lige så ofte "gamle" hundefolk lave fejl, og i modsætningen til dem synes jeg nybegyndere er bedre til at tage imod gode råd fra opdrætter/træner/osv!

 

P.s.: Håber sammenlignings-grundlaget rækker længere end en fælles gruppe studerende i København.. ;-)

 

Jeg er så enig i det du skriver :5up: Herhjemme er vi to studerende på SU og ingen studiejobs eller studielån. Og vi klarer os bare så fint. Som mange andre også er inde på - det handler om prioritere. Og vi har så et par fine opsparinger fra vores sabbatår.

 

Samlet set går jeg nok hjemme halvdelen af året med læseferie og ferier. Og når jeg så er på uni er det 2-3 timer af gangen 2-3 dage om ugen. Jeg er ret overrasket over hvor meget frihed man har af at være studerende og er rigtig glad for at have fået hund som studerende. Det er lige før jeg overvejer at få børn mens jeg er studerende også, fordi jeg så vil have den tid som de fleste småbørnsfamilier mangler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så enig i det du skriver :5up: Herhjemme er vi to studerende på SU og ingen studiejobs eller studielån. Og vi klarer os bare så fint. Som mange andre også er inde på - det handler om prioritere. Og vi har så et par fine opsparinger fra vores sabbatår.

 

Samlet set går jeg nok hjemme halvdelen af året med læseferie og ferier. Og når jeg så er på uni er det 2-3 timer af gangen 2-3 dage om ugen. Jeg er ret overrasket over hvor meget frihed man har af at være studerende og er rigtig glad for at have fået hund som studerende. Det er lige før jeg overvejer at få børn mens jeg er studerende også, fordi jeg så vil have den tid som de fleste småbørnsfamilier mangler.

 

Hvis ikke jeg først havde mødt min kæreste da jeg var igang med specialet så ville jeg også gerne have haft hund og muligvis også børn i løbet af studiet :5up: man er netop enormt fleksibel med sin tid.

 

Det er da langt sværere at være fleksibel med en hvalp med fx alene hjemme problemer hvis begge parter skal starte på fuldtidsjob igen efter 3 uger med hvalpen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fulgt med i denne tråd med et halvt øje og ikke tænkt så meget over det med unge under uddannelse indtil det faldt mig ind at jeg selv var en af dem. Jeg begyndte at ønske mig en hest da jeg var 3 og købte den første da jeg var 15. De næste 15 år havde jeg hest (og savner det stadig). Da jeg desværre ikke havde valgt mine forældre med omhu, betød det at jeg selv skulle betale hver en krone. Mit liv var derfor delt op i 3 områder, hest, arbejde og skole/ studier. Jeg kom aldrig i biografen, fik sjældent nyt tøj og nåede heller ikke at udvikle et alkoholproblem. Jeg kom ikke på ferie og de lækre ting jeg ønskede mig var hesteting. Min hest manglede aldrig noget og det synes jeg da heller ikke jeg gjorde. Selvfølgelig kan man være under uddannelse og være ansvarlig kæledyrs-ejer. Jeg vil påstå¨at jeg har lært en masse om at prioritere og udskyde behov, for at få det jeg allerhelst ville have. Ja, jeg var heldig at have nogle heste med et godt helbred, men ellers havde jeg nok også klaret det, og nej, jeg tog ikke studielån for at finansiere min "luksus".:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu troede jeg altså også vi talte om i DK, hvor forholdene er noget anderledes.

Jeg kan nu godt genkende "de amerikanske tilstande" fra min i øvrigt helt danske ungdom. En temmelig stor del af studietiden gik faktisk med at skaffe penge til mad og husleje (og anden tant & fjas).

 

Jeg har i tidens løb kendt mange unge mennesker, der elskede deres hunde og tog sig topfint af dem, og jeg har kendt mange ældre mennesker, der evnede det samme.

 

Faktisk synes jeg, at det har knebet mest med NOGLE AF børnefamilierne. Når både arbejde og transport af børn til og fra diverse aktiviteter skal passes, så kan det nemt komme til at gå ud over en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...