Hop til indhold

Hvor mange gange om dagen får jeres hund mad?


Linda
 Share

Recommended Posts

Jeg kan se, at flere vejer/måler foderet op. Det gør jeg ikke og har aldrig gjort det. Jeg ser på Pelle før hvert måltid og giver ham det jeg mener han trænger til.

 

Nogle dage er han mere aktiv end andre dage + det hjemmelavede mad er mere eller mindre kalorierigt afhængig af proteinkilden. Hvis fisk feder f.eks. mindre end svinekød, laks og kylling.

 

Er her ingen andre som gør sådan, altså ser på hunden før fodring?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kan se, at flere vejer/måler foderet op. Det gør jeg ikke og har aldrig gjort det. Jeg ser på Pelle før hvert måltid og giver ham det jeg mener han trænger til.

 

Nogle dage er han mere aktiv end andre dage + det hjemmelavede mad er mere eller mindre kalorierigt afhængig af proteinkilden. Hvis fisk feder f.eks. mindre end svinekød, laks og kylling.

 

Er her ingen andre som gør sådan, altså ser på hunden før fodring?

 

Jeg gør ikke.. Jeg stoler ikke på mig selv:genert::oops: Jeg har det bedst med kontrol.. Altså vejer jeg Luna's mad (hun er råfodret)..

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh sikke alle de svar :klap:

 

Kan se størstedelen af os fodre flere gange om dagen, jeg kom nemlig til at tænke på min første hund da jeg var barn da var det vidst meget naturligt at hundene fik mad en gang om dagen det fik vi ihvertfald vide dengang...

 

Nu får mine jo 2 gange om dagen, hvis nu man skulle fjerne et af måltiderne ikke at jeg gør det for synes det må være rart for dem at få 2 måltider om dagen.. Men hvilket er så det vigtigste tror mange ville fjerne morgenmaden men hvis de skulle kunne yde bedst om dagen så burde det vel egentlig være aftensmaden som blev skåret væk?? eller???

Jeg gi'r kun om aftenen, da jeg ikke vil gi' hende noget før hun skal ud at løbe agility, hvilket hun jo gør flere dage om ugen...

 

 

Jeg kan se, at flere vejer/måler foderet op. Det gør jeg ikke og har aldrig gjort det. Jeg ser på Pelle før hvert måltid og giver ham det jeg mener han trænger til.

 

Nogle dage er han mere aktiv end andre dage + det hjemmelavede mad er mere eller mindre kalorierigt afhængig af proteinkilden. Hvis fisk feder f.eks. mindre end svinekød, laks og kylling.

 

Er her ingen andre som gør sådan, altså ser på hunden før fodring?

Jow, jeg gør:

 

Iso får én gang, om aftenen. Lige som KarinaO prøver jeg at undgå faste spisetider, da jeg har ret skiftende arbejdstider. Og det gi'r så næsten sig selv, af samme grund. Iso får ca. 200g Henne basic, jeg vejer ikke hendes mad, men ved ca. hvor meget det er i målebægeret. Jeg mærker hende altid efter før jeg hælder maden op, så jeg ved om hun evt. skal ha' lidt mere eller lidt mindre end normalt. Indimellem får hun en fastedag, hvis hun er lidt i god stand, og vi f.eks. har træner meget med guffer en dag, eller hun har fået et gnaveben.
Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh sikke alle de svar :klap:

 

Kan se størstedelen af os fodre flere gange om dagen, jeg kom nemlig til at tænke på min første hund da jeg var barn da var det vidst meget naturligt at hundene fik mad en gang om dagen det fik vi ihvertfald vide dengang...

 

Nu får mine jo 2 gange om dagen, hvis nu man skulle fjerne et af måltiderne ikke at jeg gør det for synes det må være rart for dem at få 2 måltider om dagen.. Men hvilket er så det vigtigste tror mange ville fjerne morgenmaden men hvis de skulle kunne yde bedst om dagen så burde det vel egentlig være aftensmaden som blev skåret væk?? eller???

 

Jeg kan ikke mærke forskel på Gracies energi de dage hun har fastet, sammenlignet med de dage hun får mad. Hun yder det samme.

Jeg foretrækker også at fodre om aftenen, da jeg så kan dosere efter om hun har fået mange guffere i løbet af dagen, eller om hun har været meget fysisk aktiv.

Jeg vil også hellere træne med hende, når hun er sulten, for som du selv skriver, så er en sulten hund en motiveret hund. En hund der er mæt, kan jo også være 'tung' at arbejde med. Og som Korvis vil jeg også gerne undgå at hun hopper rundt på fyldt mave, og det gør hun ikke om aftenen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se, at flere vejer/måler foderet op. Det gør jeg ikke og har aldrig gjort det. Jeg ser på Pelle før hvert måltid og giver ham det jeg mener han trænger til.

 

Nogle dage er han mere aktiv end andre dage + det hjemmelavede mad er mere eller mindre kalorierigt afhængig af proteinkilden. Hvis fisk feder f.eks. mindre end svinekød, laks og kylling.

 

Er her ingen andre som gør sådan, altså ser på hunden før fodring?

 

Jo...

 

Nåhhh ja, jeg glemte også at skrive at Gracie har fastedage ca. en gang om ugen.

Jeg ved faktisk ikke hvor mange gram hun spiser om dagen. Jeg mærker hendes huld og tilpasser rationen derefter. Har hun været meget fysisk aktiv, giver jeg hende lidt mere end jeg plejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se, at flere vejer/måler foderet op. Det gør jeg ikke og har aldrig gjort det. Jeg ser på Pelle før hvert måltid og giver ham det jeg mener han trænger til.

 

Nogle dage er han mere aktiv end andre dage + det hjemmelavede mad er mere eller mindre kalorierigt afhængig af proteinkilden. Hvis fisk feder f.eks. mindre end svinekød, laks og kylling.

 

Er her ingen andre som gør sådan, altså ser på hunden før fodring?

 

Jo jeg gør. Groa får på slum så at sige, og de dage hvor vi træner spor får hun mindre mænge foder da der jo er kylling eller leverguf på sporet.

Nogle dage beder hun om mere mad og så får hun det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Engang imellem får Duffy morgenmad, men langt de fleste gange spiser hun det ikke, så vi er efterhånden stoppet med at tilbyde hende det.. Hun spiser i stedet om aftenen, jeg måler aldrig af, hvor mange gram, det er sådan mere på gefühl :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke får mad 3 gange daglig. Morgen middag og aften. Quinoa, hjortekølle og flæsk med diverse kosttilskud. Kødet er råt. Flæskebenene får hun som snacks om aftenen i sofaen:oops: -rå.. Så tæpperne ryger tit til vask..

 

Jeg synes det er rarest, at Silke får mad når jeg selv spiser. Og det synes hun vist osse.

Og hun er rigtig godt tilfreds med menuen. Hun tigger aldrig efter min mad.. Hverken ymerkoldskålen eller havregrøden... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se, at flere vejer/måler foderet op. Det gør jeg ikke og har aldrig gjort det. Jeg ser på Pelle før hvert måltid og giver ham det jeg mener han trænger til.

 

Nogle dage er han mere aktiv end andre dage + det hjemmelavede mad er mere eller mindre kalorierigt afhængig af proteinkilden. Hvis fisk feder f.eks. mindre end svinekød, laks og kylling.

 

Er her ingen andre som gør sådan, altså ser på hunden før fodring?

 

 

Mine får aldrig samme mængde mad. Jeg regulerer det eller de styrer det selv. Flaffy og Zozo styrer det fint selv.:-D

 

Nogle gange spiser de op, andre gange ikke, og nogengange springer de et måltid over. Hvis de er sultne og beder om mere får de det. De har aldrig haft problemer med vægten.

 

Luna skal styres lidt, men jeg vejer heller ikke af, men kigger på hende også i forhold til aktiviteteter og hvad slags mad de får. Mine får også hjemmelavet og den kan jo laves på mange måder. Derfor er hendes portioner forskellige. ;-) Men jeg skal passe på hende også hun ikke tager de 2 andres rester.

 

De får altid mad 2 gange om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Charlie får to måltider om dagen - kl. ca. 9 om morgenen og ca. 19 om aftenen. Han er så kræsen og slet ikke noget madøre, så jeg har ingen problemer med om han bliver for tyk. Ha, ham skal man rose, når han spiser sin mad - af og til lader han den stå og håber vist, det på magisk vis vil trylle foderet om til noget dyreryg eller culottesteg, fnis.

 

Og da han slet ikke er til godbidder i forbindelse med leg/træning eller når vi er ude at gå, så har vi fast ritual med, at han altid får noget, når vi kommer hjem fra tur - så er der lidt at hygge sig med og "falde ned" på, nu vi er hjemme igen. Om morgenen er det så hans morgenmad, så der er det ikke ekstra. Efter eftermiddagsturen er det hans faste, daglige tandrensende tyggeben. Efter aftenturen er det enten tørret kylling i gnavestykker, et par frolic (jaja, jeg ved det, men han er så kræsen og elsker dem, så tre stk. et par gange om ugen gør nok ingen skade) eller et andet tørret tyggeben af okse, hest eller sådan. Og så får han godbidder i sine Nina Ottossen-spil, det er det eneste, hvor han godt gider den slags.

Link til indlæg
Del på andre sites

minimum 2 gange..

 

Sheila SKAL spise morgenmad om hun gider eller ej, ellers bliver hun dårlig af kvalme og galle..

Og så fåe de sent aftensmad, ca. ved 21 tiden, igen pga galle og opkast hvis maven når at blive for tom inden morgen.

 

I tillæge får de en del mad undervejs på gåture eller som søg i haven omkring spisetid, Så egentlig næsten altid 3 gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se, at flere vejer/måler foderet op. Det gør jeg ikke og har aldrig gjort det. Jeg ser på Pelle før hvert måltid og giver ham det jeg mener han trænger til.

 

Nogle dage er han mere aktiv end andre dage + det hjemmelavede mad er mere eller mindre kalorierigt afhængig af proteinkilden. Hvis fisk feder f.eks. mindre end svinekød, laks og kylling.

 

Er her ingen andre som gør sådan, altså ser på hunden før fodring?

 

ja, det gør jeg også altid og har det lidt fra hesteverdenen tror jeg.

 

Men min opfattelse er at det langt fra er alle der kan det og så er det nok mere sikkert at måle op.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

halfdan har altid bare haft mad stående, fordi han har været så ligeglad med mad, og nogle dage slet ikke spist noget. + at han har været temmelig tynd. men nu har han i løbet af sommeren taget 500g på, og han er begyndt at hugge noget mere i sig, og endda af og til bede om at få skålen fyldt, så jeg overvejer lidt, om det er ved at være tid til at give rigtige måltider :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

minimum 2 gange..

 

Sheila SKAL spise morgenmad om hun gider eller ej, ellers bliver hun dårlig af kvalme og galle..

Og så fåe de sent aftensmad, ca. ved 21 tiden, igen pga galle og opkast hvis maven når at blive for tom inden morgen.

Sådan har Charles det også. Jeg giver "sådan ca" med tørfoderet... deres kød er i poser af 450g. og de får en hver til deres ene måltid (halvanden hvis de har lavet meget, eller tabt sig lidt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
halfdan har altid bare haft mad stående, fordi han har været så ligeglad med mad, og nogle dage slet ikke spist noget. + at han har været temmelig tynd. men nu har han i løbet af sommeren taget 500g på, og han er begyndt at hugge noget mere i sig, og endda af og til bede om at få skålen fyldt, så jeg overvejer lidt, om det er ved at være tid til at give rigtige måltider :genert:

 

Det er da godt, at Halfdan har fået lidt mere madglæde. :-)

Jeg lader også Charlies mad stå, når han ikke gider spise den. Af og til går han så til det senere, af og til gør han ikke. Jeg har prøvet i en periode at fjerne den, fordi div. træningsmetoder siger, at det skal man, så hunden ved, at det er nu eller ikke, men det virkede ikke på Charlie. Så spiste han bare ikke i flere dage, og så fik han dårlig mave med galle og sådan, og det er jo ikke godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har altid fodret Dexter og Boris 2 gange dagligt. Men de regulerer det lige lovligt godt selv.. Dvs at Dexter er rimelig pæn, men jeg synes at Boris er kronisk lidt for tynd. Jeg skiftede bare foderet i skålen 2 gange dgl. for synes at det bliver for tørt og trist, for hvis det står for længe og så gider de det slet ikke.

Jeg har prøvet simpelthen så meget forskelligt foder på dem,for at finde noget de er vilde med! Ikke engang Nutra Gold og Olivers er spiseligt ifølge dem..

 

Men jeg er lige startet på at fodre dem med en form for råfodring (Dvs råt kød og forkogte ris/grøntsager). Og fodrer derfor kun 1 gang dgl. For at de er mere sultne og dermed har mere madlyst, når de så får maden. Men også lidt for at springe over, hvor gærdet er lavest, for det er godt nok lidt mere besværligt at fodre med råt...:oops:

Nu spiser Boris fuldkommen op og slikker skålen!:shock: Så håber at jeg med tiden kan slippe for at kunne tælle alt for mange knogler på ham..

 

Dog er jeg ikke den store tilhænger af råfodring.. Men det hjælper godt nok en hel del på mine synspunkter, at Boris slikker skålen totalt ren af begejstring over maden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Pajko får mad to gange om dagen. Om morgen ved 6-7 tiden og han kommer selv og beder om det. Om aftenen ved 6-7 tiden og igen beder han selv om det, hvis vi ikke er hjemme til spisetid, får han normalt mad tidligere.

 

Ellers får han godbidder i løbet af dagen. Når jeg fodre vejer jeg ikke af, men når resten af familien fodre bliver der vejet af..

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvordan ved I, hvor meget, der skal tages fra, hvis I synes hunden er lidt for rund?

 

Og hvor mange måltider/dage gør I det? For det er vel ikke nok, bare et enkelt måltid, eller?

 

Og øv, Luna er misundelig på Charles og Sally, tænk at få 450 gram råt OG tørfoder..

 

Vi prøver fra i dag at fodre dagligt (for at se, om det er fodringsmetoden, der er skyld i Luna's mange og fæle prutter:???:). Det betyder at hun får 200 gram mad pr dag.. Jeg synes dælme det er lidt.. Men ved godt, at andre har gjort det samme.

 

Og dette er ikke en tråd, at jamre i:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, det gør jeg også altid og har det lidt fra hesteverdenen tror jeg.

 

Men min opfattelse er at det langt fra er alle der kan det og så er det nok mere sikkert at måle op.;-)

 

Måske har jeg det også fra min tid med heste, jeg fodrede 52 heste og så kommer det måske bare snigende på den måde...

 

Jeg kendte engang en hundeejer som havde helt styr på sine ting. Hunden fik x antal gram dagligt hverken mere eller mindre.

 

På et tidspunkt da jeg ikke havde set hunden længe fik jeg næsten en chock, hunden var blevet kvabset, ja nærmest fed :shock:

 

Jeg spurgte ejeren hvad der var sket siden hunden var blevet overvlgtig og han blev meget irriteret på mig. Hunden fik den mængde foder han altid havde fået og ikke tale om han var overvægtig, han vejede sine 29 kg som han plejede!!

 

Hmm.. Jeg provokerede ejeren til at veje hunden og havde den ikke lige lagt 4 kg til? :shock:

På grud af at hunden fik samme mængde foder som altid, men ejeren havde overset at den var i mindre aktivitet end tidligere.

Dér havde det hjulpet at se på hunden dagligt i stedet for at se på målebægeret :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvordan ved I, hvor meget, der skal tages fra, hvis I synes hunden er lidt for rund?

 

Og hvor mange måltider/dage gør I det? For det er vel ikke nok, bare et enkelt måltid, eller?

 

Og øv, Luna er misundelig på Charles og Sally, tænk at få 450 gram råt OG tørfoder..

 

Vi prøver fra i dag at fodre dagligt (for at se, om det er fodringsmetoden, der er skyld i Luna's mange og fæle prutter:???:). Det betyder at hun får 200 gram mad pr dag.. Jeg synes dælme det er lidt.. Men ved godt, at andre har gjort det samme.

 

Og dette er ikke en tråd, at jamre i:-D

 

Hvis ens hund er lige tilpas ses øgning/tab fra dag til dag. Hvis jeg synes Pelle har taget lidt på så stryger jeg ca 1/4 - 1/3 af hans foder afhængig af hvad det består af den dag. Næste dag er han fin igen.

 

Synes jeg han har tabt sig øger jeg mængden tilsvarende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst andersen2009

Jeg "fodrer" 3 gange om dagen...

Men aldrig i madskål..!!!

Mine hunde skal "arbejde" for at finde sin føde og det kan være i haven, på spor, i huset osv osv... Det syntes de er hamrende sjovt og er en fantastisk udfordring for dem hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...