Hop til indhold

Race der kan gå løs

Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Ingen hunderace er egnet til at gå løs i den her tid. Der er biler og større køretøjer, der er emsige kvinder med skrigende småbørn, sure mænd der tror at hunde skider mere når de går løs, der er herreløse katte, andre hunde som "ikke gør noget", motionsfreaks der ikke synes det er sjovt at få en lille følgesvend et par 100 meter, tæver i løbetid, glasskår og andre skarpe ting, rottegift, syge hundes lorte, fodboldspillere der køber bolde til flere 1000 kr som ikke kan holde til et par poter (skodbolde til den pris siger jeg bare!), hegn hvor halsbånd kan sætte sig fast og 100 andre ting.

Jeg stoler ikke 100 % på Cookie (det ville også være fjollet med en cairnterrier af den allermest selvstændige slags) men jeg lader hende rende løs på en mark i nærheden, og førhen på en fodboldbane sammen med resten af hundeklubben. Men jeg holder altid skarpt øje med katte og andre løse hunde.

Ellers har jeg hende altid i snor. Jeg beundrer de rolige gamle hunde der lunter lige bagved deres ejere, men jeg afskyr manden der går tur med sine løse hunde i morgentågen i siden af hovedvejen. Jeg hader det unge par herude som lader deres 2 hunde gå frit (det er muligt at DINE hunde ikke har nogle sociale problemer, men det har min og hun bryder sig ikke om 2 stk kæmpestore halvfremmede der kommer tonsende mod hende) og de skider overalt uden at tøsen har samvittighed til at samle op efter dem. Og det er jo også svært at se hvad hundene laver i mørket 50 meter længere henne af vejen.

Jeg synes det er lækkert at se en hund svømme efter pinde og lege i sandet, men svanerne som holder til ved badebroen synes ikke det er fedt. Og jeg synes ikke det er fedt når det så bliver min tur til at gå forbi dem.

I de rigtige omgivelser og med en opmærksom ejer er de fleste hunde egnede til at gå frit. Men jeg synes faktisk det er bedst at holde dem i snor ellers. Man kan altid bruge en lang line, eller rent faktisk følge hundens tempo og lyst til at gå andre veje. Jeg synes det er så synd når jeg ser folk trække afsted med en hund der ikke må stoppe og snuse. Det er hundens tur, ikke ejerens.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 173
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Husky :engel: Ej det er gas... En husky vil aldrig få et 100% sikkert indkald, og en af de mest basale info man får som husky ejer er at "some day så er hunden altså bare væk"... Dexter på 8 mdr. har stadig et okay indkald, men er han igang med at lege med en anden hund så kommer han ikke... Men så længe han ikke løber væk så er jeg tilfreds.. Jeg kan godt gå over til den anden hund og hente ham!

Jeg tror generelt at de hunde hvor der er stor samarbejdsglæde er lettere at træne indkald med.. Og de mere selvstændige har en tendens til at flavre lidt mere rundt, og hvis man ikke er 100% over dem hele tiden så risikere man de finder noget interessant og vupti så er de væk..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det siger sig selv at de samarbejdende racer kan forventes at lære at komme hen, ved indkald, lettere end ikke samarbejdende racer. Når det er sagt synes jeg dog at det kun er en enkelt faktor ud af mange andre, der spiller ind. F.eks. er en stor jagtpassion en kæmpe ulempe hvis hunden finder ud af hvad den kan få ud af at stikke af, selvom det er en samarbejdende jagthund, fordi man simpelthen ikke kan hamle op med den belønning hunden får ved det. Modsat har en del selvstændige racer en enorm lang responstid så man lettere kan nå at reagere og time tingene rigtigt.

Andre ting jeg synes spiller ind er bl.a. graden af hvor nysgerrig hunden er, hvor social den er, hvor meget der skal til at tilfredsstille dens behov og om den har tendens til at blive stresset,..... så jeg synes ikke det er sådan ligetil at svare på dit spørgsmål. Skal jeg tvinges til at udnævne en gruppe hunde, så må det blive de hyrdehunde der har været brugt til at flytte andre dyr med, da de har en forkærlighed for at holde flokken samlet (og der hører ejeren som regel også med). :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Folk, der ikke træner jagt med deres jagthund, kan jo træne alt muligt andet og derigennem få en lydig hund.

Hvad er f.eks. forskellen mellem stødende og apporterende hunde? Henter de begge hjem?

Jeg, tror det drejer sig om hvordan.

Med "løs" mener du så at hunden går i nærheden af dig, og max er to meter væk, eller mener du at den tonser rundt og leger 50 meter væk, og kommer når der kaldes?..

For jeg tror der er stor forskel på hvordan en hund går løs, og hvordan vi som ejere definerer det?

Det har du ret i, jeg tænker nok at jo bedre indkaldet er, jo mere vil hunden have frihed til at løbe 100 meter væk. Men jeg tænker også en hund der holder lidt øje med ejeren, altså som man ikke partou skal kalde på når den så ér 100 m væk, dvs den selv vil søge tilbage.

Nu er indkald mit total favorit emne, og jeg kunne skrive om det i timevis :mrgreen:

Du spørger hvilke racer 'folk' har størst succes med at lære et godt indkald.

Ud fra de hunde jeg møder på gårture vil jeg sige at border collieejere har stor indkaldssucces og de har ikke hunde der blæser rundt for at hilse på andre hunde.

Tæve-ejere er generelt heldigere med deres indkald (overfor andre hunde) end hanhundeejere.

Skriv løs :) Åh ja, du var/er da med på sådan et kursus over mail, er du ikke?

Jeg tror generelt at de hunde hvor der er stor samarbejdsglæde er lettere at træne indkald med..

Men der er jo utallige samarbejdende racer på den ene eller den anden måde, synes bare stadig der må være forskel? Labrador som gerne vil apportere hjem til ejer er jo et rigtig godt eksempel, den er jo ligefrem avlet i den retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at alle hunde stort set uanset race kan lære at gå løse = holde sig rimelig tæt ved ejer

Det afhænger dels af ejeres erfaring/viden, hvordan h*n knytter hunden til sig gennem opvæksten og gør sig uundværlig, sådan meget kort sagt.

Taler vi de selvstændige og semiselvstændige racer så er det min erfaring at disse racer har en enorm flokfølelse, som vi med fordel kan spille på allerede fra hvalp og vha den give hunden motivationen til at holde sig til.

Mange mener, at f.eks. husky og malamut ikke kan gå løse og i mange år har opdrættere af f.eks. gravhunde haft sagt at de ikke kan opdrages. Dette bliver ofte til en selvopfyldende profeti idet hundenes ejere ikke arbejder med disse ting da de "alligevel ikke kan læres".

Med racebogen i hånden burde man forvente at de samarbejdende racer er selvklare til at kunne gå løse, men igen, det kommer også an på opdragelsen under opvæksten

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er f.eks. forskellen mellem stødende og apporterende hunde? Henter de begge hjem?

Stødende jagthunde driver vildet frem, fx Cockeren går igennem buske/krat og lignede, det gør at fuglene flyver op fra deres skjul og så kan jægeren skyde dem.

Apporterende hunde kommer med vildet når der er blevet skudt

Sådan kort fortalt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Stødende jagthunde driver vildet frem, fx Cockeren går igennem buske/krat og lignede, det gør at fuglene flyver op fra deres skjul og så kan jægeren skyde dem.

Apporterende hunde kommer med vildet når der er blevet skudt

Sådan kort fortalt :-)

Men vil en stødende så ikke - altså virkelig groft skåret, sætter det bare på spidsen for at forklare mig - et eller andet sted kunne have større lyst til at fise afsted ud og lede efter fugle? Altså hvis man ikke træner hvordan det skal foregå korrekt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men vil en stødende så ikke - altså virkelig groft skåret, sætter det bare på spidsen for at forklare mig - et eller andet sted kunne have større lyst til at fise afsted ud og lede efter fugle? Altså hvis man ikke træner hvordan det skal foregå korrekt?

Jo det vil jeg mene, det er derfor vigtig at fra hunden er hvalp får et godt samarbejde med ejeren så hunden/hvalpen ved, at det er mere spændende at være hos ejeren end at begive sig ud på egen hånd og at ejeren øver indkald i en tidlig alder. Sådan har jeg i hvert fald selv gjort

Link til indlæg
Del på andre sites

Löwchen er formidable at have løs:mrgreen: Tror det fordi, i hvert fald Charlie, er så forfængelig at han ikke vil fare vild i en skov, hvem skal så opvarte ham og gøre ham smuk:vedikke::mrgreen: Jeg har ham kun løs ved store naturområder, uanset race, ville jeg ikke lade min hund gå uden snor ved trafikken..

Min venindes chihuahua går løs, alle vejne. Også ved trafikken, der går han bare fint ved venindes side, og stopper når der bliver sagt stop.

Mors golden Mille er også super at have løs alle steder.. Hun går også uden snor på villavejene med min bror eller far.

I området bor også en rottweiler, han går også løs, både på villavejene og på naturområder. Alle de rottweilere ejeren har haft gennem årene har gået uden snor alle steder..

Møder endda en mand og hans beagle på engen en gang imellem.. Hun (hunden) går også løs derude.. Var svært imponeret og måtte lige høre, hvordan han havde lært hende det. Har hørt rigtig mange gange at beagler ikke kan gå løs-- Han havde fundet noget der overdøvede enhver duft fra jorden.. Frikadeller:klap: Så han havde bare frikadeller med, så løb hun ingen vejne:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min veninde som har en volpino kan gå løs over alt, den har absolut intet jagtinstinkt. Den føler bare lige så roligt sin ejer og går maks 2-3 meter fra hende og de har aldrig øvet det. Jeg har en bekendt som har en dansk spids og det er fuldstændig det samme, hun har ikke engang øvet det med hunden, det gjorde den bare fra dag 1. Det samme synes jeg man ser med islandske fårehunde og lappehunde, jeg synes tit jeg ser nogen gå løs med deres små spidshunde, som trolig følger ejeren lige ved siden af.

Jeg synes også jævnligt man ser folk med de meget store racer gå løs, hvor hunden bare trasker stille afsted bag ejeren. Ofte newfoundlænder, leonberger og i den dur, dog med undtagelse af berner sennen.

Jeg ville aldrig kunne forlange af Teitur at han skal gå tæt ved mig når han går løs. Det ligger jo i ham at han skal zig zagge og være omkring 30 meter foran mig. Når teitur er løs, så spæner han rundt, helst langt foran. Så derfor bliver han hellere aldrig en hund der kan gå løs ved feks fortove og veje. Hans indkald virker fint, selvom han løber langt i forvejen. Ligesom Misci skriver, så kan man nemt se hvis de er ved at få færten af noget, og så er det bare at kalde intens og evt udstøje høje lyde, mens man galopere efter sin hund og får den i snor, indtil færten er over. Selv på lang afsted kan jeg let se hvis Teitur begynder at få færten af noget. Hele hans kropssprog ændre sig og ja det er ganske tydeligt.

Jeg kender flere cocker og springer der fint kan gå løs og hvor indkaldt som udgangspunkt virker fint, men kender ingen cocker eller springer der går løs ved SIDEN af ejeren, de er altid foran og helt et godt stykke.

Men for mig er det fint, jeg har ikke noget behov for at kan gå løs ved siden af en trafikeret vej eller inde på strøget.

Igen ser man flere labradore og golden som fint kan gå løse, undtagen når de møder andre hunde eller mennesker fordi de ofte er meget glade for at møde andre hunde. Så på den måde kan det være en ulempe. Så kan man måske samtidig have en hund der ikke intressere sig for andre hunde eller mennesker, som måske går lidt i sin egen verden, men som derimod måske synes at katte er et hit at jagte.

Jeg kender faktisk ikke nogle Beagler der kan gå løse, det er også utrolig sjælden man ser mindre terrier gå løse. Og dog der hvor jeg boede tidligere var der en i kvarteret, men den var 15 år gammel, den kunne dårlig gå, den løb ingen steder. :lol:

I bund og grund tror jeg ikke der findes en race der kan lærer at gå både pænt ved siden af ejeren på fortove og ved vejen uden snor, men som samtidig kan løbe en lang frisk tur på stranden langt væk fra ejeren, og som samtidig ikke interesser sig for hverken vildt,katte, bolde, andre mennesker og hunde eller fugle.

Hver eneste hund/race har en svaghed der gør at det er nødvendig at bruge snor i forskellige situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læste, inden jeg besluttede at få en cocker, at mange havde den holdning at fordi det var en jagthunderace havde den svært ved gå løs, hvilket jeg vil sige er noget pjat, da de alle er racer, som er utrolig samarbejdsvillige og derved gerne vil arbejde med ejeren.

PS. jeg kunne aldrig finde på at have Cookie fri i byen. Men til træning skal hun kunne gå fri ved fod og derfor øver vi det også når vi er ude på lange ture hvor der er mulighed for at hun kan rende fri

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læste, inden jeg besluttede at få en cocker, at mange havde den holdning at fordi det var en jagthunderace havde den svært ved gå løs, hvilket jeg vil sige er noget pjat, da de alle er racer, som er utrolig samarbejdsvillige og derved gerne vil arbejde med ejeren.

Lige præcis, der er jo forskel på jagthunde og deres evne til at arbejde sammen med ejeren. Jeg har hellere aldrig set det som et problem at lærer en cocker eller springer at gå løs. Jeg kan dog ikke garantere at Teitur ikke får en hare til at løbe hvis han ser en ude på brakmarken, eller at han ikke synes det er fedt at få mågerne ved stranden til at lette. Men ja han er jo en hund og ikke en robot.

Andre kan jo også træne fra nu af og til påske med deres menneskeglade hund og alligevel bliver den så overlykkelig på gåturen hvis der kommer en anden hund eller menneske at den løber over til dem. Sådan nogle hunde kender jeg da. Teitur derimod er total ligeglade med folk vi møder eller andre løse hunde hvis vi feks er på stranden, han fræser lige forbi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nala behøver jeg ikke have snor på. Hun bliver på fortovet, kan gå helt på plads (altså ved min venstre side), kan blive ved mig på fortovet max 2 m foran mig.

Katla fatter ikke forskel på fortorv og vej, så hende har jeg ikk uden snor, men hendes indkald er fint. Hun kommer 9 ud af 10 gange jeg kalder

Luna bliver også altid på fortovet. I dag gik vi gennem Køge hjem fra skovtur (før butikkerne åbnede), der bar hun selv sin flexiline hele vejen igennem:mrgreen:

Luna kan sagtens gå løs, men det pudsige er at hun ofte selv kommer og beder om at få snor på:vedikke::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåmen jeg er så blevet bidt af den der gale storpudel, så jeg formår nok ikke at snakke om andet :genert:

De storpudler jeg kender, bliver meget tæt på ejeren. Jeg hører dem ofte fortalt, som hunde, der ikke bliver væk, men man nærmere falder over. Kombinationen af apporterende hund og selskabshund er måske gavnlig der.

Min holder sig tæt ved og følger mig, også selvom der er spændende hunde i nærheden. Han har indtil videre et helt sikkert indkald :lun: Han er selvfølgelig stadig så ung, at det er svært at sige noget baseret ud fra ham. Men hans adfærd passer med det, jeg ser hos voksne storpudler og hører fortalt om dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis i tror jeg ikke ved at der er forskel på de enkelte hunde indenfor samme race, så gør i mig vist lidt dummere end jeg fortjener.

Selvfølgelig gør du da det. Altså ved, at der er forskel. Det virkede bare så uoverskueligt at opremse racer, men jeg vil da gerne foreslå et par stykker såsom fx pudler, border collier, collier ..... De vil alle - mener jeg da - være ret velegnede til at stole på i løs tilstand, fordi de generelt finder "gensyn med ejer" temmelig belønnende.

I den modsatte ende af skalaen ligger fx odderhund og blodhund, men det var jo så ikke lige det, du efterlyste. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En del racer kan gå løs hvis man lærer dem det. Især diverse jagthunde og andre arbejdshunde.

problemet er, at man skal tage sig tiden til at lære hunden det.

Og man skal sørge for at en arbejdshund har et job.

Hvis man gør det, så får man et unikt forhold til sin lydige og nemme hund.:hjerte:

Hvis man ikke har tiden men ønsker sig en nem hund, så skal man have en hund (næsten)uden jagtinstinkt. Bernersennen er nok den, jeg kender bedst. Mine bernere har haft småfugle hoppende om hovedet og i madskålen uden at løfte et øjenbryn:lun:. Og de har ALDRIG reageret på hjorte eller andet vildt i skoven.

Dansk/svensk gårdhund burde også have let ved at gå løs. Den skal selvfølgelig også lige lære det fra starten af, men generelt må gårdhunde jo være avlet til at færdes frit og at omgås andre dyr på en fredsommelig måde.

Newfoundlændere og landseere er vist også rolige og stationære. De lidt dovne og flegmatiske racer må være de nemmeste at (lade være med at) opdrage med et godt resultat..

Og de små selskabshunde (som berneren vel egentlig også tilhører, tror den:mrgreen:...) De burde i hvert fald have let ved at lære at gå løs. Når de så tit går i snor, så er det nok fordi det er så nemt at have sådan en lille hund i snor. Det er endnu nemmere end at lære den at gå løs.

Men der findes selvfølgelig undtagelser...

Og selv om der er nogle fællestræk indenfor en race, så er der store forskelle også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok lidt svært at generalisere, jeg har haft flere forskellige racer, 2 eller flere af hver, og det har været meget individuelt, hvilke hunde, der har kunnet gå løs, uden at skulle på en længere opdagelsesrejse.

Så udover race, er det også individuelt. Men træning, træning og træning, så er man da kommet meget af vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig gør du da det. Altså ved, at der er forskel. Det virkede bare så uoverskueligt at opremse racer, men jeg vil da gerne foreslå et par stykker såsom fx pudler, border collier, collier ..... De vil alle - mener jeg da - være ret velegnede til at stole på i løs tilstand, fordi de generelt finder "gensyn med ejer" temmelig belønnende.

I den modsatte ende af skalaen ligger fx odderhund og blodhund, men det var jo så ikke lige det, du efterlyste. ;-)

Det virkede bare ikke som om mit spørgsmål blev læst for hvad det var, den med alle racer kan lære alt er fint nok, men jeg personligt mener, at noget kommer nemmere til nogle end for andre.

Tak for forslag, det var lige præcis det jeg ønskede mig. Collier ja, dem ser jeg faktisk en hel del af som går uden snor, men det er jo også en hyrdehund (som en skrev, hyrdehunde er nok en meget god gruppe at kigge i).

Og pudler, de er også ret gode til det ja.

Blodhund er en vild hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Blodhund er en vild hund!

Ejj, det er en PRAGTfuld hund. Bare i den grad i stand til at lukke ørerne og lade næsen føre. Der er efter sigende blodhund i airedalen, dvs. der er blodhund i odderhunden - og odderhund i airedalen. Det sidste er man ikke et sekund i tvivl om, for odderhunden ligner en airedale, det er gået galt for....med blegfesne farver og sårn.

Men det må være fra ovennævnte indslag i racen, at airedalen har så fortrinlig en tud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Hvilken race/r mener du har stor flair for at lære at gå løs? Hvad er den oprindeligt avlet til at lave?

Blot lige for at understrege hvad spørgsmål Buddha stillede lød på ;-)

Men med løs, mener du så at gå pænt ved siden af ejeren i tæt trafik, eller at kunne løbe løs ude på marker og i skov uden at stikke af?

For når jeg tænker at gå løs, så tænker jeg jo ud fra min hverdag, som foregår ude på marker og i skove. Har så godt som aldrig hundene med i byen.

Der synes jeg hyrderacerne er et rigtig godt bud.

Kan tydeligt mærke at Bamses hyrde gener slår godt igennem når vi gå tur. Har godt nok sjældent oplevet at han ikke kom første gang jeg kaldte - Hvis vi altså ser bort fra når der bliver gravet efter mus, for så skal han hentes hvis jeg ikke har tålmodighed til at vente på han bliver færdig :mrgreen:

Han holder hele tiden øje med mig og jeg behøver bare standse op, så kommer han hen til mig.

Oplever meget af det samme med de bordere og collier jeg kender.

Vores gamle kleiner münsterländer kunne modsat Bamse ikke gå løs i skoven eller på markerne, mm. det var fordi hun var med på jagt. Sjovt nok så var hendes påførsel meget forskellige om det var arbejde eller hyggetur hun var på.

Tilgengæld gik hun fint løs i byen og i villakvarterer - det har Bamse det knap så godt med, fordi der ofte er så mange han skal holde øje med og bestemme sig for hvorvidt de skal hyrdes eller ej :oops: Men det er jo et spørgsmål om træning.

Mange af selskabsracerne synes jeg også er ganske gode til det der "gå løs" koncept....

Oplever dog, at de er mindre gode til det end hyrdehundene. Om det så har noget med træningen at gøre, som der måske er slækket lidt på, fordi selskabsracer typisk har en anden type ejer i den anden ende, end hyrderacerne har, skal jeg ikke kunne svare på.

Men kunne godt forstille mig det er en del af forklaringen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejj, det er en PRAGTfuld hund. Bare i den grad i stand til at lukke ørerne og lade næsen føre. Der er efter sigende blodhund i airedalen, dvs. der er blodhund i odderhunden - og odderhund i airedalen. Det sidste er man ikke et sekund i tvivl om, for odderhunden ligner en airedale, det er gået galt for....med blegfesne farver og sårn.

Men det må være fra ovennævnte indslag i racen, at airedalen har så fortrinlig en tud.

"Vild hund" var yderst positivt :lol: Jeg kan godt lide vilde/imponerende/udholdende hunde. Havde aldrig gættet der er odder i airedale, bortset fra den måde "sadlen" sidder på, måske står airedalen også noget mere i en pose på det her billede

images?q=tbn:ANd9GcRlKB8yNeSEtUQRAGDMAk-kPE6Loo2plJ2c1aWQWXEDTBxJhvQvfwimages?q=tbn:ANd9GcR8T7AsgQjQAj4Dh50uCfardo0NC97_8RUnmEfBYtUR9kg0Nj31

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, bordercollies har som regel nemt ved at gå løse/kunne kaldes ind. Til gengæld er det tit et helvede at få dem til at gå pænt i snor (mange af dem i hvert fald), jeg ved ikke hvorfor...

Tror også at Ninjamor har ret i at alle kan lære det, for i grund og bund handler det jo om at man selv er en større belønning end det der trækker - om det så er lækre tæver, dumme hanhunde, andre dyr, biler, bolde eller løbende børn. Men det kræver jo at man har en stor kendskab til sin race (så man ved hvor man skal sætte ind), en temmelig stor indsats allerede fra hvalp, og en god portion vedligeholdelse.

Link til indlæg
Del på andre sites