Hop til indhold

Flexi (Hot or Not!)


Gæst Valishia
 Share

Recommended Posts

Jeg hader dem, fordi:

Jeg har flere gode venner hvis hunde er blevet overfaldet (så der var hul), fodi flexi-føreren troede den var låst.

Jeg har selv et ar på benet efter at være blevet brændt af en flexiline

Jeg har set en hund gå helt i panik fordi den blev viklet ind i en anden hunds flexiline

Jeg har set en cyklist blive viklet ind i en flexiline da hunden pludselig besluttede sig at trave ud på vejen

Jeg kender en hund der har taget varig skade efter at være blevet overfaldet af en anden hund, den tog flugten, men blev "forfulgt" af linens håndtag og løb flere km i blind panik

og jeg kunne blive ved

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 94
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hos os er den hot!

 

Dexter trækker i almindelig line, og ikke i flexi... Af to grunde! Vi bruger flexi når vi går vores hygge ture, og bare skal ud og luftes... den almindelige lædersnor findes frem når vi skal cykle, træne eller i skoven, så han har luret at lædersnoren er "ekstra sjov" :lol:

 

Jeg tror det er vigtigt at hunden lærer at gå pænt i almindelig snor, og at gå længere væk eller at den må gå længere væk når den er i flexi.. Det er tydeligt at Dexter kender forskellen på hvilken snor han har på...

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe.. hvem var i hvilke kasser?

Hmm Boksen hedder "gamle damer med utrænede arrige små (undskyld) terrier eller dsg'er.... :genert: Altså for flexi brugere :slem: Havde egentlig troet at mange herinde brugte alm. Fører line... Snydt fru fordomsfinke :damn::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg elsker vores flexi. det første halve år vi havde halfdan, gik han kun i fast line, men nu gør han stort set aldrig. flexien giver en fantastisk frihed for ham, og det gør det nemt og afslappet for os at gå tur. jeg ville aldrig turde have ham uden snor herinde i byen, men flexien er en god sikkerhed samtidig med, at han kan være næsten "fri". den er stort set altid helt løs - han er så også super god til det, trækker ikke, forstår små vent, drej, tilbage-beskeder osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt er der en ting jeg ikke fatter. Man siger at skal man cykle med sin hund skal man altid bruge alm kort line. Er det bare mig eller er det livsensfarligt ??

 

Teitur ville jo gerne lette ben flere ster på vores cykel tur, eller skal lige hoppe en meter tilbage og have en duft med, i en almindelig line ville jeg jo flyve så langt af cyklen jeg kunne hvis jeg brugte almindelige line, når man kommer i okay fart og hunden pludselig stopper op og linen ikke er længere, så får man enten sin arm rykket af, man vælter eller hunden får et kæmpe ryk og både cykel og hund vælter. Igen her flexien genial, skulle han pludselig stoppe op, giver jeg bare lidt længere line og får bremset i et roligt tempo og undgår en fibersprægning i armen eller ned at bide i astfalten og Teitur får ikke et kæmpe ryg. Man kan lave bløde opbremsninger.

 

Min veninde havde en labrador og hun insisterede på at cykle med den i alm line, lige indtil den dag, hunden ville lette ben og hun kom i høj fart, Et kæmpe smæld i skuldren og flyvetur hen af astfalten. Siden overgav hun sig til flexlinen og brugte aldrig andet på cykeltur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes så kun en flex og cylek fungerer på vej uden trafik.... for jeg har nemlig været ved st ryge du over styret og ud på vejen fordi hunden lige så noget på den anden side af vejen og løb udenom cyklen fortil i flex!! Det kan hun ikke i alm line. Og derudover kan jeg give slip på en alm line hvis hunden stoppe (og det gør jeg) hvilket er sværrere med en flex, da hunden så får den lige i måsen!

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt er der en ting jeg ikke fatter. Man siger at skal man cykle med sin hund skal man altid bruge alm kort line. Er det bare mig eller er det livsensfarligt ??

 

Teitur ville jo gerne lette ben flere ster på vores cykel tur, eller skal lige hoppe en meter tilbage og have en duft med, i en almindelig line ville jeg jo flyve så langt af cyklen jeg kunne hvis jeg brugte almindelige line, når man kommer i okay fart og hunden pludselig stopper op og linen ikke er længere, så får man enten sin arm rykket af, man vælter eller hunden får et kæmpe ryk og både cykel og hund vælter. Igen her flexien genial, skulle han pludselig stoppe op, giver jeg bare lidt længere line og får bremset i et roligt tempo og undgår en fibersprægning i armen eller ned at bide i astfalten og Teitur får ikke et kæmpe ryg. Man kan lave bløde opbremsninger.

 

Min veninde havde en labrador og hun insisterede på at cykle med den i alm line, lige indtil den dag, hunden ville lette ben og hun kom i høj fart, Et kæmpe smæld i skuldren og flyvetur hen af astfalten. Siden overgav hun sig til flexlinen og brugte aldrig andet på cykeltur.

 

Øhm - hunden burde kunne lære at der er forskel på cykeltur og snuse/tisse tur.

Mine hund får besked på at tisse af inden vi cykler og de ved udemærket at de ikke er ude for at snuse når vi cykler.

Og så er det jo ellers tilladt at holde øje med sin hund så man opdager hvis den lægger an til at lave nummer to.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg cyklede rigtig meget med Akita (min første hund) og der var altså nultolerance overfor snifning/tisseri mens hun løb i snor! Den slags klarer man INDEN og EFTER cykelturen.

 

p.s. og jeg kunne ikke, i mit vildeste anfald af sindssyge, finde på at bruge en flexi mens jeg cykler! Selvom jeg kan læse at andre har prøvet det, og overlevet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm - hunden burde kunne lære at der er forskel på cykeltur og snuse/tisse tur.

Mine hund får besked på at tisse af inden vi cykler og de ved udemærket at de ikke er ude for at snuse når vi cykler.

Og så er det jo ellers tilladt at holde øje med sin hund så man opdager hvis den lægger an til at lave nummer to.

 

Der er også væstenligt forskel. På en almindelige tur letter han måske ben 10 gange, mens på en cykeltur er det kun en eller to gange. Jeg holder skam også øje,men har ikke noget problem med at cykle med flexlinen. Man skal bare lærer at bruge den. Feks kommer han aldrig op FORAN cyklen. Han løber kun på siden og så giver flexlinen mulighed for at han kan sakke bagud, snuse hvis der kommer en duft eller lette ben hvis han skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhm - hunden burde kunne lære at der er forskel på cykeltur og snuse/tisse tur.

Mine hund får besked på at tisse af inden vi cykler og de ved udemærket at de ikke er ude for at snuse når vi cykler.

Og så er det jo ellers tilladt at holde øje med sin hund så man opdager hvis den lægger an til at lave nummer to.

 

Dexter har også lært at der er forskel, og de få gange hvor han f.eks. skal skide så slipper vi snoren i det han stopper hårdt op.. han render jo ikke væk imens han skider alligevel :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi kan hvert fald ikke håndtere en cykel og en alm line. Men så er det jo godt at det går fint med flexlinen. Den kunne jeg hvert fald slet ikke undvære.

 

Teitur og jeg på cykeltur i almindelig line er ren selvmord.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke en flexi til Charlie... Fordi når vi går almindelig tur, er det i by med ret befærdede veje, og stoler ikke på min egen reaktionstid, skulle Charlie få øje på noget på den anden side af vejen, han absolut måtte undersøge.. Og jeg ved at jeg endnu ikke har formået at lære ham gå-meget-pænt-i-snor.. Det stadig sådan, går pænt, går pænt, FUUUGL hopsa-træk:genert::lol:

 

Når vi er ude i naturen og gå, så har han ikke snor på.. Han har et godt indkald, så spotter jeg nogen på afstand, hvor jeg kan se deres hund er i snor, så går jeg enten en anden rute eller giver Charlie den almindelige line på, indtil vi har passeret hinanden..

 

Og har ret meget had til flexi.. Eller nok nærmere had til dem der bruger det i området (eller træning) og ikke lige opfatter når hunden løber 5 meter væk fra dem og er til gene for andre:genert:

 

Har dog overvejet at anskaffe mig en, til når vi går tur, hvor der er et mindre grønt område, så der er lidt frihed til at undersøge det der nu er spændende, men hvor jeg ikke vil slippe ham.. måske..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marie Svane

Meget hot herfra :5up:

Vanilie har altid gået i flex, og vi har aldrig haft problemer med gå-pænt-træning.. Jeg har faktisk aldrig skulle træne med hende, hun indpassede sig vidst bare :hmm:

Hun trækker ikke, og hun går heller aldrig flexen helt ud, men har derimod mulighed for det..

Link til indlæg
Del på andre sites

HOT! Selina snuser til alt i hundrede år, så´fx. en morgentur på 20 min kan vare en time uden min elksede flex line.

Så herhjemme er den populær. Desuden er hun ikke helt så god til at gå pænt endnu. Vi øver kun hjemme ind til videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

TOTAL HOT :-D

 

Når man har en hund, der ikke kan slippes løs, så er den guld værd. Øger endog min 8 m. flex med en 10 m. sporline, så han kan få noget motion.

Det er så steder hvor der er minimal chance for at vi møder andre vi kan blive viklet ind i.

 

Jeg kunne aldrig finde på at forlange at mine hunde skulle gå plads på en gåtur.

Det er for deres skyld at vi går tur og deres frirum.

 

Træner heller aldrig, når vi går tur - undtagen ved møde med cykelister, andre gående eller andre hunde. Så bliver snoren kortet af og de kommer i plads.

 

Og så kan vi finde på at gå på træstammer eller stå på tråstubbe, men det er jo ikke træning......:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger udelukkende flexlinen og jeg elsker den!

 

Mikkel kan ikke gå løs, uden at gå på opdagelse på egen hånd, så jeg synes den giver en hvis form for frihed, sammenlignet med en alm. line. Han trækker derfor minimalt, medmindre han synes han skal på jagt, men det ville jo ikke gøre nogen forskel, hvis det var en kortere line.

 

Jeg synes jeg har fint styr på ham, da jeg kan kalde ham til mig eller bede ham stoppe med at gå.

 

De eneste ulemper ved flexlinen, som jeg har oplevet er:

- Snoren er blevet så slidt, at der er kommet hul på det yderste lag (dette betegner jeg dog som alm. slidtage)

- Snoren har løsnet sig fra krogen :shock: Eller dimsen indeni håndtaget.

- Den laver brændemærker og andre skader, hvis man fx kommer i klemme.

 

Derudover er det lidt "besværligt" når linen skal tørre, til gengæld tørrer den hurtigere en mange alm. liner.

 

Vi bruger btw den line der er 8 meter lang og tynd.

 

Jeg ville da skifte den ud, hvis den er ved at være så slidt som du skriver:-D

 

Jeg tørrer aldrig min. Den bliver bare hængt op til næste gang den skal bruges.

 

Jeg hader dem, fordi:

Jeg har flere gode venner hvis hunde er blevet overfaldet (så der var hul), fodi flexi-føreren troede den var låst.

Jeg har selv et ar på benet efter at være blevet brændt af en flexiline

Jeg har set en hund gå helt i panik fordi den blev viklet ind i en anden hunds flexiline

Jeg har set en cyklist blive viklet ind i en flexiline da hunden pludselig besluttede sig at trave ud på vejen

Jeg kender en hund der har taget varig skade efter at være blevet overfaldet af en anden hund, den tog flugten, men blev "forfulgt" af linens håndtag og løb flere km i blind panik

og jeg kunne blive ved

 

Men det er jo føreren, der har fat i snoren, der er problemet i de tilfælde, du nævner.

 

*************************************************************************************

 

Jeg bruger som sagt flexilinen, når vi er på skovtur, hvor hun ikke må gå løs. En sporline vil trække alverdens kviste og grene med sig (er afprøvet, da en veninde med dsg'ere brugte det) og så er flexien nemmere at rulle ind, end en sporline.

 

Skal vi ned i bilen eller ud og gå en kortere tur, hvor Luna render løs (og ikke beder om at komme i snor), så tager jeg en fast line. Det samme når vi er til udstillinger og prøver og sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst wheaten terrier

HOT HOT HOT

 

Her er flexen guld værd. Jeg har en mega dårlig ryg og slidgigt i knæene, så flexen sparer mig for mange stop hver gang der skal læses avis + at Hemi kan løbe rundt og hygge sig med snor på når det er upassende ikke at være i snor. Jeg er sikker på at han også er lykkelig for den, for på dårlige dage går jeg ikke så hurtig som han lige synes vi skal.

Jeg har den også med når vi cykler, synes det er praktisk at jeg har 8 meter til at bremse, når han pludselig stopper op.

 

Jeg bruger dog almindelig snor hvis turen er en disederet bytur, men det sker vist ikke mere end det kan tælles på en hånd om året, jeg/vi foretrækker skov og strand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

snot...eller dvs. måden den bliver brugt på af folk der ikke fatter den...det nytter jo ik noget at tro man gør det rigtige, og holder sin hund i snor når den flagrer rundt i en radius af 3m og kontakter alt og alle...

 

Måske man skulle indføre flexi-kørekort...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er hot herhjemme, nu er det heller ikke så tit at vi går steder hvor der er befærdet/meget befærdet og så fungere flexien super godt, men den er not når man får brændsår av, fik et på tværs af min håndflade fordi jeg greb fat i snoren af en eller anden grund, av og så fik jeg et langt et på mit ben i sommers da min far og hans hund besluttede sig at løbe hver sin vej omkring mig.

 

Jeg har også prøvet med en sporline men det fungere bare ikke optimalt på de ture vi går, det er et værre bøvl at rulle sammen og så kommer grene osv. til at hænge fast

Link til indlæg
Del på andre sites

Bruger osse flex for hundens skyld når vi går tur hvor han ikke kan løbe løs -som han kun gør på stranden.. Bruger kun alm Line når vi skal til dyrlæge eller lignende. Jeg har ikke noget problem med flex men er også meget opmærksom på vores omgivelser når vi går tur - han elsker jo andre hunde så jeg skal bare se dem først.. Og jeg laver linen kort eller sætter ham i plads hvis vi skal passere nogen på smalle steder

Link til indlæg
Del på andre sites

Hader dem af et ondt hjerte, men efter Johna er kommet til er de pludselig en nødvendighed med en hund der ikke kan få løs uden at gå på eventyr på egen pote :evil:

 

Jeg hader det store håndtag, de skarpe liner man ka. Få brændmærker af, den manglende kontrol, den utrolige accelaration de kan nå at få på og det voldsomme ryk nåe linen så pludselig ikke er længere...

 

Og mest af alt ahder jeg den faslske sikkerhed det åbenbart giver folk "den er jo i snor"... Så man pludselig står med 30 kg labrador helt oppe i hovedet med en ejer slæbende bag den... Og så skælder de mig ud fordi Karla bliver gal.... Og efetrsom hun er uden snor ved jeg jo godt hvem der ville få skylden hvis det gik galt...

 

Så absolut ikke hot - men desværre et nødvendigt onde af og til

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...