Hop til indhold

Min søde hundehvalp er nu 1 år gammel


Amocca
 Share

Recommended Posts

Johna fyldte et år i lørdags, huhej hvor tiden flyver... Mit langbenede hundedyr er gået fra det her, til det her. Hun ser jo helt voksen ud!

 

576284_10150742273442054_581222053_9735818_1056772964_n.jpg

 

Johna er den sødeste flinkeste hund, der tror fuldt og fast på, at alle i verden er rare. Faktisk Karlas diamentrale modsætning. :hmm: Jeg kan undres over, at det er mig der har "skabt" begge hunde... for de er virkelig forskellige :vedikke: Så jeg forestiller mig, at sind og arvelighed i høj grad spiller ind når det kommer til hundes personlighed og hvordan de håndterer verden....

 

Johna kommer godt ud af det med alle, og i den sidste måneds tid eller to er hjernen også lige så langsomt ved at følge lidt med, så hun nu begynder at opføre sig som en teenager der lader som om hun er voksen istedetfor en alt for stor hvalp! Det er vi rigtigt glade for her i huset, og det giver hende også større success med voksne hunde ude i verden... Hun holder dog stadig meget af, at lege med hvalpe, men de voksne hunde kan holde hende ud nu ;-)

 

Hun hviler utroligt godt i sig selv og har et enormt overskud til at håndtere alting - så hun er så nem at have med overalt. Sure gamle mokkehunde der laver udfald mod hende og den slags overser hun fuldstændigt, har intet behov for at svare igen, trykke sig eller lign... Hun kan dog godt hoppe med på Karlas "vov, vov, vov - du ser grim og farlig ud på afstand"-vogn, men stopper ligesåsnart hun bliver bedt om at tage sig sammen... Dvs. hendes "vov, vov, vov" er helt uden den stress - som Karla har i kroppen, det er blot et udtryk for at hun efterligner / leger støttepædagog for sin storesøster...

 

384889_10150417887093377_38821563376_8395180_1278305058_n.jpg

 

Hende og Karla er sindssygt gode venner - og de leger bare så godt sammen. De er en fuldstændigt fasttømret enhed og jeg er meget spændt på om denne samhørighed ændres når Johna engang går i løbetid. Det har hun nemlig ikke været endnu, det lille skind :vedikke:

Som det fremgår af billederne, så er hun utroligt glad for at ligge højt - stole og borde er de bedste liggepladser :rolleyes: Vi har efterhånden fået kommunikeret igennem til hende, at borde er ikke ok indenfor :mrgreen: men havebordet kan gå an... I det hele taget er hun meget glad for at observere... Hun kan bruge lang tid på bare at sidde lige så stille og kigge. Til stævner ser hun agility-tv - men helt afslappet, ikke som de hunde der ligger og hidser sig op. Hos mine svigerforældre bruger hun i øjeblikket lang tid på at se kyllingetv, da deres høns har fået bitte små gule kyllinger. Igen, hun er helt afslappet og slet ikke på lur. Hun sidder bare og kigger og rynker den lille pande...

 

524507_10150711972598377_38821563376_9333652_31796965_n.jpg

 

Ligeså vanvittig som hun var som hvalp, ligeså nem er hun er nu som unghund. Lige bortset fra hendes ærgerlige tendens til at æde alt hun finder på sin vej, så er hun simpelthen den nemmeste lille hund man kunne tænke sig... Hun elsker at komme ud i verden, men kan også sagtens bruge flere dage hvor vi bare hygger i sofaen eller er i haven. Hun kan ligge i 12 stive timer til et agilitystævne, ligeså stille og kigge og gå i sit bur når hun vil sove i fred... Og glad gå med når jeg tager hende med ud og krudte af sammen med Karla...

Til stævnet i Odense igår fik hun lov at gå løs sammen med Karla og ikke en eneste gang misbrugte hun det! Hun kom når der blev kaldt og hyggede sig ellers, både med Karla og med min træningskammerats pudel Laura...

 

Når hun er ude i verden, så har hun fuld fart på og hun elsker at løbe mere end noget andet - og nuuuuuuj hun er hurtig. Det er bare det fedeste! Hun leger gerne med alt og alle, såfremt de er med på at løbe efter hinanden... Og hun elsker legetøj. Og allerbedst er det, hvis nogen gider løbe efter hende / sammen med hende når hun har legetøj! Så hun stjæler med arme og ben fra Karla, for at få hende til at løbe efter sig :mrgreen:

148758_10150695336712054_581222053_9605972_2057626144_n.jpg

 

Til træning går det også fint efterhånden. Hun er holdt op med at stikke af! Og hvis hun smutter, fordi noget ser for spændende ud, så kommer hun pænt tilbage når jeg kalder. Hendes fokus og koncentration er stadig lille, men når hun arbejder så arbejder hun godt og koncentreret og yder sit bedste, hun er utrolig sød at arbejde med :lun: Hun kan bare ikke holde til en hel time endnu... Men en dag, håber vi :blink:

 

411589_10150695338512054_581222053_9605975_445572693_o.jpg

247419_10150223675713377_38821563376_7054057_294956_n.jpg

553976_10150697938917054_581222053_9618514_1186519954_n.jpg

306670_10150734971993377_1562035754_n.jpg

523238_10150654676707054_581222053_9459588_625951073_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et par små videoer af hundene der leger det samme sted med knap 1 års mellemrum :lun:

 

Johna & Karla, Juli 2011

[video=youtube_share;Hgk1F3NxKpo]

 

Hold nu op hvor var hun lille og kær :lun:

[video=youtube_share;_I0lJAg1Sls]

 

Johna & Karla, Maj 2012

[video=youtube_share;S2IPtSI7mOY]

Link til indlæg
Del på andre sites

TILlykke med lille hunden, hun lyder dejlig ukompliceret!

 

 

Jeg tror faktisk at ukompliceret er det helt rette ord for hende ;-) Vi kalder hende også en "sød men ukompliceret type" herhjemme :lol: Dvs. jeg tænker ikke, at det er studenterhuen der trykker hende mest ;-) Men hun er bare sådan en charmebøf, så det betyder ikke så meget, at man ikke er helt så tænksom, eller at man ikke altid tænker ting igennem før man kaster sig hovedkuls ud i det....

 

Men det er da lidt sjovt at have fået 2 så forskellige hunde, som så stadigvæk er super gode sammen... på trods af, at de har meget meget lidt tilfælles i sind :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk at ukompliceret er det helt rette ord for hende ;-) Vi kalder hende også en "sød men ukompliceret type" herhjemme :lol: Dvs. jeg tænker ikke, at det er studenterhuen der trykker hende mest ;-) Men hun er bare sådan en charmebøf, så det betyder ikke så meget, at man ikke er helt så tænksom, eller at man ikke altid tænker ting igennem før man kaster sig hovedkuls ud i det....

 

Men det er da lidt sjovt at have fået 2 så forskellige hunde, som så stadigvæk er super gode sammen... på trods af, at de har meget meget lidt tilfælles i sind :vedikke:

 

 

Men tror du ikke også det har meget at gøre med, at du har været mere afslappet ved hund nr 2. Hvilket er helt naturligt. Johna har måske lært 'bare at være hund' indimellem. jeg synes tit man ser, at hund nr 2 virker mere ukompliceret. Sidder pænt bundet af osv (mens den første hund sidder ved siden af og er ved at gå op i limningen af længsel efter sin ejer).:-) Smilla har aldrig lært 'bare at være hund'. Hun kan være en pest herhjemme, men det er jo min egen skyld. Jeg tror ikke vores hund nr 2 får lov at ''fylde så meget'' som Smilla har gjort/ gør. Men det kan selvfølgelig godt være... så kommer jeg da virkelig bare på arbejde. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men tror du ikke også det har meget at gøre med, at du har været mere afslappet ved hund nr 2. Hvilket er helt naturligt. Johna har måske lært 'bare at være hund' indimellem. jeg synes tit man ser, at hund nr 2 virker mere ukompliceret. Sidder pænt bundet af osv (mens den første hund sidder ved siden af og er ved at gå op i limningen af længsel efter sin ejer).:-) Smilla har aldrig lært 'bare at være hund'. Hun kan være en pest herhjemme, men det er jo min egen skyld. Jeg tror ikke vores hund nr 2 får lov at ''fylde så meget'' som Smilla har gjort/ gør. Men det kan selvfølgelig godt være... så kommer jeg da virkelig bare på arbejde. :lol:

 

Helt sikkert! Karla er jo ikke en hund - det ved hun ihvertfald ikke selv! Hun er jo ikke interesseret i andre hunde eller sådan helt generelt hunde-aktiviteter... hun er interesseret i mig! At lege med mig, at træne med mig, at nusse og kæle med mig osv. Det er hun blevet fordi hun har været universets navle og aldrig har været overladt til sig selv - sådan ca.... Johna derimod er rigtigt meget hund. Hun elsker andre hundes selskab, er interesseret i at gå på en god færd, at spise lorte hun finder på sin vej, grave et hul eller løbe rundt i cirkler bare for at gøre det... helt uden mål og med :lol:

 

Men selv uden disse karakteristika, så er de også meget anderledes af sind. Karla tænker meget over tingene og kan forstå konsekvenser / udtænke planer over flere steps... Johna kaster sig ud i ting og når de mislykkedes tænker hun bare "nå"... Karla tænker "Hvordan gør jeg det så"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...