Hop til indhold

Foderskift en selvfølge?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Wow der er mange tråde om fodervalg, ofte i forbindelse med ny hvalp.

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres overvejelser og begrundelser for at begynde at overveje foderskift som noget af det første der skal ændres på, når hvalpen flytter ind.

 

Er der en generel forventning til at opdrættere ikke tænker som "alm. hundeejere" og sætter sig ind i fodertyper og behov?

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig godt spørgsmål:5up: Har også tit undret mig over alle de tråde - ikke at der er noget i vejen med dem, men mere en undren over hvorfor skifte ifbm flytning.

 

Her fik vi foder med til Hayly, da hun blev hentet (tørkost, som hun var vant til fra opdrætter af god kvalitet). Martha var råfodret fra opdrætter, så det måtte vi lige sætte os ind i, men fortsætte også hermed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fortsat med opdrætterens foder med Flo (og faktisk også Hardy), men Hugo ryger på et nyt foder med mindre protein. Jeg venter dog til sækken er spist, for det er alligevel for dyrtat smide 15 kg foder ud.

Jeg er på ingen måde religiøs omkring fodring, så mine får foder fra de store mærker, og det har jeg det fint med. Jeg ændrer som udgangspunkt ikke ved foder, medmindre der er problemer. Har oplevet alt for meget mavebøvl med Nelson fordi han ikke ville spise, og vi prøvede 1000 ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik Duffy fra nogle venner i rideverdenen, hvor hvalpene var blevet fodret med "det billigeste fra Netto-agtigt". Derfor valgte jeg at skifte - og gik over til RC mini til hvalpe - som hun fungerede godt på indtil jeg måtte skifte pga allergi (Wolfsblut).

 

Havde det været et andet (kvalitets) foder som hun havde været fodret med hos opdrætter, så havde jeg ikke set nogen grund til at skifte.

 

Nu er/var jeg også ganske grøn, idet at hun er min første (egen) hund, men hvis jeg havde gjort mig nogle specielle overvejelser (fx barf) inden jeg fik hvalpen hjem omkring foder, så ville jeg (hvis det var som jeg har det med det nu) kontakte opdrætter, og forhøre mig ad, og evt få opdrætter til at køre hvalpen over på det foder fra start.

 

.. lige en tilføjelse.. Jeg kan af praktiske årsager ikke fodre råt, og har ærlig talt ikke overskud til til den "praktiske" planlægning det medfører (fx ved pasning, med til ridestævner etc), så hvis jeg sku' have en hvalp fra et sted, hvor de fodres med råt, så ville jeg i det tilfælde være nødt til at skifte. Ikke fordi jeg ikke synes at opdrætter "gør det godt nok" - men fordi det bare ikke kan lade sig gøre. Og den "ret" har man vel som hvalpekøber?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror generelt, at folk vil det ‘bedste‘ for deres hunde. Eller at de er meget religiøse :b.

Jeg skiftede foder med det samme, fordi jeg syntes coop var et dårligt mærke.

Personligt går jeg meget op i, hvad min hund spiser, fordi jeg ønsker hende det bedste af det bedste. Og fordi hun er forkælet :D hun er meget småtspisende, så jeg går meget op i, at hun får det næring, hun skal have :)

Men ja. Der er kommet en del fokus på det de sidste par år .

Jeg synes både at det er godt og skidt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke når jeg hører om indkøb af hvalp fra et sted der fodrer med discountbutikfoder, er at jeg ikke ville købe hvalp der. Hvis der ikke er lyst/viden/overskud til overveje fodringen af hvalpene, hvad er der så mere gået på kompromis med ifm. kuldet?

 

Jeg tror osse folk vil det bedste for deres hunde, men det er egentlig osse min generelle holdning ift. opdrættere. Det gi'r i hvert fald ingen mening for mig, at bruge resurser på alt muligt andet ifm. opdræt og så spare på noget så vigtigt som fodringen. Jeg har så samtidig den holdning at man som opdrætter må forsøge at navigere inden for mærker der er tilgængelige for alle, for opdrættere har efter min mening et medansvar ift. om hvalpene skal ud og skifte foder i det nye hjem med det samme. Jeg fodrer selv råt, men hvalpene får tørt for man kan ikke forvente at alle har lyst eller mulighed for at fortsætte med råt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine var på menneskemad da jeg fik hende, så der giver det sig selv, hvorfor jeg skiftede.

 

Alle papillonopdrættere (næsten) fodrer med et fancy tørkostmærke, men vi har skiftet dem alle, til det vi bruger, det samme bliver gæster uden madpakke :oops: forstår måske ikke helt spørgsmålet, det er ikke fordi jeg synes det fancytørkost er elendigt, det er bare ikke noget for mig + hver gang en ny er flyttet ind har de fået valget mellem det tørkost de fik med hjemmefra og så vores tørkost / barf og de har alle fravalgt det tørkost de var vant til og er skiftet direkte over til vores foder.

 

Men hvis jeg var helt ny og fik min første hvalp med en pose tørkost, jo, så ville jeg sandsynligvis bare fortsætte med det i god tro.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke når jeg hører om indkøb af hvalp fra et sted der fodrer med discountbutikfoder, er at jeg ikke ville købe hvalp der. Hvis der ikke er lyst/viden/overskud til overveje fodringen af hvalpene, hvad er der så mere gået på kompromis med ifm. kuldet?

 

Lige i mit tilfælde (det er ikke ment som et forsvar), så var mange af mine valg præget af manglende erfaring, da jeg skulle have min første hund. Jeg vidste hvilken race jeg ville have, og jeg ville gerne have en hvalp fra Duffy's mor, da jeg var helt vild med hende. Jeg tænkte ikke over så meget andet ærlig talt - på trods af, at jeg har arbejdet med heste (inden for sport og avl) på proff. og landsholdsniveau de sidste +10 år. Tror min glæde over endelig at få min egen hund gjorde mig blind for mange ting :vedikke: Jeg var selv med under hele kuldet's opvækst (var der stort set hver dag fra dag 1 - og før), og det eneste som jeg ikke var tilfreds med fra opdrætter var deres valg af foder. At jeg så senere har lært (og på egen "krop" så at sige) meget om hvad man ikke og burde gøre, er jo så en anden sag - for ja Duffy har som tidligere fortalt Patella Lux og alverdens skavanker. Men hun er stadigvæk en fantastisk hund - ligesom sin mor - så helt galt ramte jeg ikke, da jeg valgte hende.

 

Nå, sorry for OT.

 

Min pointe var: der er så mange ting man som hvalpekøber skal sætte sig ind i - især som rookie - og det var i mit tilfælde så overvældende, at der som sagt var noget (væsentlige) aspekter som blev overset. Man bliver overdynget med "gode" råd fra alle sider, samtidig med at man selv har en forestilling om hvordan det skal være - bla pga egen erfaring. Og for nogle er det måske lige netop "retten" til valg af foder der har en stor betydning for hvalpekøber, hvor andre (af erfaring) ved at fokus bør lægges andre steder. Men igen, man må antage at ALLE uanset erfaringsniveau ønsker det bedste for hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville jeg heller ikke gøre i dag ;) men jeg vidste ikke bedre. Kennelen var dog gode til at forklare og hjælpe med alt andet :) en af de andre kenneler 'dissede ' os nærmest i telefonen :-( så der køber vi ALDRIG en hund fra .

Vi har så fundet den bedste kennel, hvor vi vil købe vores næste hund :) de snakkede også om deres foder- og vejledte os om vores nuværende. Osv osv :-) De er virkelig søde!

Men jeg giver dig fuldstændig ret hopsa :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi fik Oscar fortsatte jeg med opdrætterens foder - jeg var uviden - det er et skodfoder! Ikke ret meget kød i og hvede som en af de første ingredienser. Men med ham kom skiftet lidt af sig selv, for da han kom på voksenfoder fungerede han ikke ordentligt på det. Og så begyndte jeg jo at sætte mig ind i ingredienser osv osv. Han har været igennem flere typer!

 

Svea skiftede jeg foder på ret hurtigt, for at få hende over på samme mærke som Oscar. Det var nemmere synes jeg.

 

Willa blev også kørt over på "vores" foder ret hurtigt.

 

For mig handler det ikke om at opdrætter ikke har sat sig ind i hvad de er godt og skidt foder - holdninger er forskellige og bare fordi jeg synes hvede er noget skit (hvilket jeg jo ikke er alene med :lol:) så er det absolut ikke sikkert at alle er enige med mig. De efterfølgende foderskift der har været er fordi jeg gerne ville have at alle hunde fik et produkt fra samme producent. Og så er jeg også blevet mere selektiv end jeg var...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Havde egentlig regnet med at fortsætte med det foder Yoda fik hos opdrætter indtil han skulle over på voksenfoder.

Selvom det ikke er et fodermærke jeg ville bruge til mine voksne hunde, så er det trods alt et, som rigtig, rigtig mange hvalpe er vokset fint op på og som nok er et af de allermest udbredte fodermærker. Så anser det som et fornuftigt valg til en hvalp og jeg har ikke mod på at eksperimentere en hel masse i vækstfasen!

Men efter 2 mdr. på foderet, så synes jeg ikke afføring og vækstmønster er helt som jeg gerne ville have det :genert:

 

Så han er i gang med et foderskift nu.

Så må vi se om det har nogen betydning.

 

Men ellers så havde han bare fortsat på det han fik hos opdrætter, indtil han skulle over på voksenfoder og ligeså godt kunne få det samme som de andre.

 

Medmindre det er et decideret skodfoder hvalpen får med fra opdrætter, så synes jeg også der godt må gå lidt tid inden hvalpen skal igennem et foderskift.

Der er jo ingen grund til at stresse maven med det, oveni at skulle finde sig tilrette i det nye hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med Liva vidste jeg ikke bedre, men fik da spurgt næstsidste gang jeg var og besøge "opdrætter" hvad de fodrede med. Svaret var "Pedigree som jeg kunne få nede i Brugsen - der er klart lige så godt som alt andet".

 

Jeg købte så en lille pose Pedigree hvalp og kørte hende langsomt over på Olivers. Vi har været rundt omkring en masse fodermærker siden, men ender altid tilbage på Olivers, så der tror jeg, at vi bliver nu.

 

Maggie fik Olivers hos opdrætter, så det har hun bare fortsat med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan forstå det i de tilfælde med skodfoder.

 

Luna fik Nutro Choice fra opdrætter, det fortsatte jeg på, selvom jeg måtte få min mor til at købe og levere, da det ikke kunne fåes i Køge (havde ikke kørekort dengang). Luna havde Fog problemer fra starten og efter at have prøvet utallige slags tørfoder-typer, røg hun på råt.

 

Den næste vil få det, opdrætter fodrer med. Hvis maven og andet er enig:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har overhovedet ikke tiltro til foderproducenterne, men jeg har heller ikke den viden der skal til, for at jeg udelukkende tør lave hjemmelavet foder.

 

Hvis der er den mindste skævhed f.eks. noget der kan være skadeligt i forkerte mængder, så må det jo være mere skadeligt jo længere hunden får det samme foder. Desuden har mine hunde har aldrig fået det der har stået på posen at de skulle have og så siger min logik jo, at de enten ikke har fået de næringsstoffer de skal have eller har fået for meget. :vedikke: Samtidig tror jeg at hunde der lever af det samme forarbejdede foder i starten af deres liv, lettere vil få tendens til sart mave, så jeg vil købe små sække til min hvalp og skifte mellem mærkerne for hver sæk jeg bruger. Måske andre har samme tanker og derfor ønsker at skifte foder når de får deres hvalp hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke når jeg hører om indkøb af hvalp fra et sted der fodrer med discountbutikfoder, er at jeg ikke ville købe hvalp der. Hvis der ikke er lyst/viden/overskud til overveje fodringen af hvalpene, hvad er der så mere gået på kompromis med ifm. kuldet?

 

 

Det synes jeg er meget firkantet. En person, opdrætter eller hvem som helst, kan sagtens være en god hundeejer/opdrætter på alle andre punkter selvom de fodrer med billigt foder. De kan f.eks. have den holdning, at et foder er godt nok hvis det opfylder myndighedernes krav. Hvor flere andre kikker mere på hvor råvarerne kommer fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg ved ikke om foder skift er en selvfølge.

Da jeg fik Charlie blev han fodret på eukanuba lam og ris - og efter han havde haft blodig afføring i en måneds tid, kom han over på Eaglepack - så gik maven i orden og han stortrives på det. Oscar fik vi 4 måender efter Charlie da han var 8 uger - Oscar blev fodret på Diadog hvalpe foder - et foder han egentlig trivedes udmærket på - jeg valgte dog at skifte til eaglepack da han var 4 måneder så begge beagler fik det samme foder.

Så kunne man ikke få eaglepack mere og begge beagler kom på Markus Mühle - dette foder fik de gennem 1-1½ års tid - så satte Oscar ind med massive maveproblemer - hvor det gik on/off med at finde et foder han kunne bruige.

Det er en meget lang historie - men gennem den historie udviklede jeg mig til at bliver mere eller mindre hysterisk og desperat, fordi intet virkede. Tror nok jeg nåede et punkt hvor man kan sige jeg var blevet foder hysterisk :mrgreen:

 

Darwin blev fodret på Bozita robur hvalpe foderet og det var han på indtil han var over 5 måneder (han sked forfærdelig meget af det) - så kom han over på Lupo Natural som Oscar og Charlie fik på dette tidspunkt.

 

I mellemtiden var jeg jo hoppet på den der super moderne "Kornfri trend" og da ingen af mine beagler kunne trives på noget af det - kom jeg igen ud i en form for "gak gak" anfald :sjov: Faktisk havde det nær kostet Darwin livet, da han tørrede fuldstændig ud,grundet at han ikke kunne fordøje pillerne. Han blev akut indlagt og fik drop. Det var på Acana Grassland - og her vendte bøtten for mig.

Dyrlægen informerede mig om at Oscar og Darwin havde såkaldt langsom fordøjelse og derved kunne de let udvikle egentlige tarmbetændelser.

Foderet kom op til revurdering - med fedt, protein og ikke mindst fiber indholdet som SKAL være over 4 % for at de kan fordøje det.

En lang historie - jeg er ikke længere foder fanatisk - jeg går efter foder mine beagler trives på i følge de mave problemer de har. Charlie spiser det samme og trives fint på det. Foderet hedder i dag James Wellbeloved og vi bruger de kornfri varianter - da fiber indholdet ligger på 4,8 % - så er der ingen ko på isen mere :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi foderede med det opdrætteren gjorde(RC).. Desværre kunne vi bare ikke få hans mave i orden efter han kom hjem til os, og derfor besluttede vi af skifte til Orijen, som han egentlig havde en fin mave ved, men tilgengæld bare fik slået maven i stykker SÅ let, så vi kunne ikke fodre med noget andet, ingen andre godbidder tyggeben eller noget... Derfor besluttede vi at skifte igen, jeg kan ikke engang huske hvilket foder vi bruger nu.. Det er et mellemklasse foder, af et forholdsvis ukendt mærke.. Men det virker.. Og hans mave fungere bedre end aldrig før...

 

Med nummer to er jeg lidt i vildrede...Hun skal jo have baby foder og Dexter voksen, derfor har jeg egentlig ikke noget problem med at fortsætte hende på det foder opdrætteren bruger... Jeg har dog ikke haft tiden til at undersøge foderet nærmere, jeg fik kun oplyst navnet og at vi fik med til de første par uger. Hvis foderet er godt får hun lov at blive på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo 2 blandingshunde fra ups-kuld. Da jeg fik Karla hjem fik jeg også en pose med 2 kg foder, der hed noget med "Happy"? Jeg havde dog bestilt utallige hvalpepakker hjem til hende, så jeg havde masser af foder allerede, så vi mixede blot de varianter og det vi havde fået... Senere har hun været fodret på Eaglepack (men så udgik det) og Olivers både Puppy og senere Selected Fis... men så begyndte vi at løbe stævner og vinde... I starten forærede jeg en del af det væk, nu om dage får hun bare lov at æde det...

 

Johna fik jeg RC med hjem til, der havde jeg vundet en del hvalpefoder til stævner i månederne op til, så vi mixede igen... Da vi løb tør for det, købte jeg først Arion Puppy (som hun ikke gad røre)og byttede det derefter til Kingsmoor hvalpefoder (fordi hun havde været meget interesseret i Karlas Kingsmoor Pure)... Dette var hun på indtil hun skiftede til voksenfoder... Nu kører hun - ligesom Karla - på et godt mix af det foder vi vinder... I øjeblikket indeholder foderspanden: Robur Maintenance, Sams Field m. kylling og Kartoffel og RC Adult Medium....

 

Derudover har jeg Arion, RC for Small Fuzzy dogs, Sams Field med and Kingsmoor Pure stående og vente når spanden er tom.

 

Jeg er ikke religiøs - eller jo til en grænse... Jeg vil helst fodre med noget med primært kød, men jeg er for nærig til bare at kyle flere tons hundefoder ud af vinduet bare fordi det ikke er af et specifikt mærke... Hvis kræene trives og ser godt ud og maven er i orden, så er det godt nok for mig.... Og jeg har - som det ses af det skrevne - INGEN kvaler om at skifte imellem mærkerne :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Senere har hun været fodret på Eaglepack (men så udgik det)

Jeg mener det blev erstattet af Golden Eagle som skulle være en forbedret udgave, specielt fremstillet til det europæiske marked, da vi åbenbart er mere kritisk indstillet til foder, end amerikanerne.

 

HUNDEFODER - Naturligt og holistisk hundefoder fra Golden Eagle Holistic Health

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm, jeg tror det kommer an på om jeg får en fornemmelse for om opdrætter har erfaring med det foder de bruger..altså om de flere ganeg tidligere har opfostret sunde hvalpe op til voksen alder på det. Men ville nok trække grænsen ved supermarkedsfoder..

 

For har det det, så ville jeg klart fortsætter eller kunne jeg ikke skaffe det i nærheden, så et der var meget tilsvarende.

 

Jeg er så ikke sikker på at jeg ville fortsætte med råt, hvis det var det hvalpen var opvokset på..Har ikke tiltro til egne evner omkring det, så det kunne nok højst blive en blanding.

 

Sheila er dog vokset op på Friskies og lignende fra supermarkedet, det var i hvertfald det hun fik da jeg fik hende.

Mysla fik vi en stor sæk med til da min mor fik hende af noget ok foder (kan ikke huske hvad det hedder) og den tog jo et halvt år at spise eller noget og så fik hun en sæk mere fra opdrætter og derefter kom hun på brugsen mad (det var inden jeg fik hende).

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fortsatte med det foder Taiki fik fra opdrætteren, som vi også fik en kæmpe sæk med, da vi fik ham. Det var jeg glad for, for jeg syntes ikke at han skulle bakse med foderskifte oven i den store omvæltning at flytte hjemmefra.

 

Senere skiftede jeg fodertype, fordi jeg gerne vil næsten-barfe og ville prøve noget andet. Men der var intet i vejen med det foder vi fik med og opdrætter har da også fået nogle flotte, sunde hvalpe ud af det.

 

Vi er nu på 3. slags foder til Taiki (eller, det kommer vi når det bestilte Acana kommer ind af døren) på de 7 måneder vi har haft ham. Der har ikke været noget galt med det, han allerede har fået, men han virker mere glad for tør-barf-agtigt foder, mens der nok er for meget protein i Orijen til at maven er glad for det.

Derudover har min dyrlæge sagt, at det er fint at skifte foder engang imellem så man er sikker på, at hunden får en alsidig kost. Hun har i øvrigt aldrig pimpet sit eget foder til os, men snakket godt om typer som Orijen, Acana osv.

 

Som hendes sygeplejerske engang sagde, "I har en shiba, at give den billigmad er som at have en Ferrari og så give den nogle gamle vinterdæk fra en Ford på"... Haha.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...