Hop til indhold

Lugter hunde virkelig?


Shii
 Share

Recommended Posts

En af de ting man høre om en husky er at "De lugter ikke på samme måde som andre hunde"...

 

Jeg har aldrig tænkt over om dette var sandt eller ej, men har nogen gange undret mig når jeg f.eks. besøgte en veninde og når man træder ind bliver ramt af "HUUUUND", føj for en lugt, den har vi heldigvis aldrig haft, jeg havde egentlig i mit hovede tildelt det god rengøring og hygiejne omkring hunden...

 

Det tror jeg så ikke det var... Jeg tror faktisk at huskies ikke lugter af HUND, på samme måde som mange andre racer. For Penny stinker af hund!

 

Ej så slemt er det jo ikke, men f.eks. hendes ånde er meget anderledes end Dexter... Jeg havde helt glemt hundeånde og lugten af "hund"...

 

Jeg bryder mig ikke om lugten af hund, og derfor er det jo ret tragisk at jeg er blevet forvent med en "stinkfri race"...

 

Hvordan undgår man denne helt normale lugt af hund, overtager vores hus totalt?

:mrgreen:

(Der er altså ikke tale om lugt pga. sygdom eller dårligt goder, men bare den normale lugt en hund nu engang bare har)

 

Er der andre herinde der har erfaringer med at nogle racer i følge "standarden" ikke lugter af hund? (Jeg tænker f.eks. om det er en polarhunde ting, eller?)

 

En ting er i hvertfald helt sikkert:

 

Australian Shepherds, lugter af HUND!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 54
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gennem tiderne er de forskellige racer blevet tilpasset efter forskellige idealer. Lille P. er en doven langbenet skotsk hjortehund. På visse engelske racer har man af æstætiske grunde valgt at sigte efter at hanhundes kønsdele fylder så lidt i landskabet som muligt. Men det er nu ikke derfor han hedder Lille P.

Resultatet af en efter engelsk målestok æstætisk korrekt langbenet hanhund, der er så doven at den kun løfter benet et par centimeter, er at den tisser sig selv ned ad bagbenene. Jeg orker ikke at vaske de lange ben flere gange dagligt, men må acceptere at han altså lugter lidt mere af hanhund end normalt.

Det er ligesom med de engelske biler. Man går efter et eller andet ideal og når det kommer til stykket ender det med at blive temmeligt upraktisk.

 

Så er der Smukkesen med sin lange pels. Han lugter mindre end man skulle tro. Faktisk udsender han sommetider en lidt lavendelagtig duft. Årsagen fandt jeg i at han faktisk en gang imellem står og gnider sig op ad en lavendelbusk. Jo, Smukkesen bruger parfume.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er meget forskelligt. Teitur lugtede ikke af hund, jeg synes ligefrem han duftede og det var der faktisk flere der gav mig ret i. Kun hvis han var meget våd kunne der komme lugten af våd hund, men ellers lugtede han ikke. Tjalfe derimod lugtede meget af hund, men tror det var fordi han var hvalp, han havde rigtig hvalpeånde.

Tjaldur lugter også af hund, dog ikke så slemt, men han har også en helt anden pels end Teitur havde, ved ikke om det er det som gør det.

 

Men jeg ved godt hvad du mener med lugten af hund, synes det er meget forskelligt fra hund til hund og fra hjem til hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er rigtigt at nogle racer lugter mere eller anderledes end andre. Folk på Bulldogforum påstår i hvert fald at Bulldogs lugter meget, især hanner, og jeg kan ikke sige andet end at de har ret i Olufs tilfælde.

Jeg ved at min familie altid har jamret over at der lugter af hund i mit hjem og i min bil, men nu hører jeg også til dem, der mener at livet er for kort til rengøring :vedikke:

 

Jeg har kendt et par, der havde 4 Malamutter, og deres hjem var ikke lugtfrit, men det var en tør lugt af hår, ikke som den lugt jeg kender hjemmefra, der er lidt mere "sure tæer-agtig" ;-)

 

Mht. dårlig ånde, så er det jo normalt hos hvalpe, og det går væk efter tandskiftet. Jeg har aldrig haft en voksen hund med dårlig ånde, heldigvis!

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige pludselig har du vænnet dig til det og kan slet ikke lugte det mere :lol:

Jeg får altid den der "dit hjem lugter af våd hund" af min lillesøster og kan også godt huske lugten af hund ved vores nabo når jeg kom for at lufte deres golden (jeg syntes så det er en fantastisk lugt, men nok fordi den er forbundet med fantastiske minder).

Dumle lugter meget af hund og det syntes jeg er super hyggeligt. Syntes også goldens, bordere og aussies gør det.

Nova lugter mere... hmm... af støv :vedikke: Får ofte at vide at hun ikke lugter så grimt som andre cairns, men det tror jeg lidt har noget at gøre med at vi passer hendes trim, at hun stort set aldrig bliver badet, men ofte skyllet og vigtigst af alt at hun bliver børstet regelmæssigt!

men Dumle han lugter altså bare af hund lige meget hvad. Faktisk næsten mere når han lige har været i bad :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man har aldrig kunne LUGTE at vi havde hund, tilgengæld kan det ses :lol: Hvis vi støvsuger går der lige præcist 3 sekunder så er det beskidt igen, vi støvsuger hver dag, og alligevel er der sand og hår alle vegne :lol:

 

Jeg synes også f.eks. labradors altid lugter af hund.

 

Måske har det noget med hvilken slags pels racen har...

 

Og så tror jeg ærligt også mange ejere har en holdning til at deres egen hund ikke lugter... :lol: Men nu tænkte jeg bare om der var andre racer hvor det bliver "påpeget" som en fordel, ligesom det gøres med husky.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt forestille mig pudler og cutoner og den slags ikke lugter så meget, pga mindre håraffald. Og de er ikke fedtede i pelsen. (De kommer jo selvfølgelig også i bad jævnligt pga pelspleje, hvilket jeg også tror har meget at sige). Men de kan jo som mange andre hunde lugte ud af munden, hvis tænderne ikke er helt ok.

 

Edit. Smilla lugter ikke, men hun kommer også i bad hver 7-10 dag så det er vel lidt 'snyd'. Hun lugter faktisk mindre end Tippi. Men hvis hun er blevet våd gentagne gange pga regn, såk kan jeg godt lugte hende lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har helt sikkert noget med racer at gøre... muligvis er det rigtigt, at polarhundene ikke lugter af hund, i hvert fald lugter Tyson ikke af hund, og pomeranians er jo fremavlet fra polarhundene. Jeg synes (som andre nævner), at f.eks. goldens, aussier lugter kraftigt af hund. Det gør mange korthårsracer imo også, f.eks. DSG, labber og mastiffer. Ikke at lugten generer mig. :-) Jeg oplever ikke, at pudler og bichonerne lugter så meget af hund, i hvert fald ikke hvis de bliver vasket jævnligt (deres pels er jo ikke selvrensende i modsætning til f.eks. Tysons pels).

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske det også er størrelsen der spiller ind?

 

Altså i mine øjne er det egentlig meget logisk at en stor hund lugter mere end en lille hund? Der er jo mere af den..

 

Jeg må indrømme jeg har en veninde hernede som har to hunde, og det er virkelig sådan at når man kommer ind tænker man "Puha".. hjemmet er rent og fint, men den der stank af hund.. puha...

 

Men hendes hunde kunne nok også trænge til et bad og en kærlig hånd... Men ja, det holder jeg væk fra HF "just in case" hun skulle kigge forbi :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men siger du ikke netop, at Dexter ikke lugter af hund, men at Penny gør? Så passer det vel ikke med størrelsen?

 

Som sagt lugter de dansk/svenske gårdhunde, jeg kender, af hund, og de er da ret små. :-)

 

Jo, men det er jo en race som er frataget fra at lugte (Jeg ved stadig ikke hvorfor dog, men har lige spurgt på et husky forum og alle bekræfter at huskies ikke lugter af hund, de kan dog åbenbart godt lugte af doritos fra deres poter :lol: )

 

Det er også bare fordi jeg kender en labrador der bare stinker...

 

Men når jeg tænker mig om så er det nok også mange af de hunde som får foder af dårlig kvalitet... Og har sådan en lidt fedtede ydr pels...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men det er jo en race som er frataget fra at lugte (Jeg ved stadig ikke hvorfor dog, men har lige spurgt på et husky forum og alle bekræfter at huskies ikke lugter af hund, de kan dog åbenbart godt lugte af doritos fra deres poter :lol: )

 

Det er også bare fordi jeg kender en labrador der bare stinker...

 

Men når jeg tænker mig om så er det nok også mange af de hunde som får foder af dårlig kvalitet... Og har sådan en lidt fedtede ydr pels...

 

Som sagt synes jeg også Tippi lugter mere end Smilla, selv om Tippi er hvalp (og puddel). Kan det være fordi hvalpe ikke er så gode til at soignere sig endnu? Eller mon det er en 'vanesag' ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mine lugter ikke af hund - de lugter af natur og frisk luft - kan bare ikke få nok med at stikke næsen ned i pelsen på dem :lun:

Beaglen har derudover den egenskab at den ALDRIG lugter af våd hund - uanset hvor våde de så end er

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpe lugter/dufter meget anderledes end kønsmodne hunde. Elsker den duft af spædbarn/hund.Tror, fraset hunde, der prutter en del tarmluft ud eller har mega dårlig tandhygiejne, eller altid har urinrester i pelsen, at hunde lugter efter , hvor de færdes.

Af græs, ferskvand, mosejord, saltvand hvis de bader i havet osv.

Og kosten og fordøjelsen spiller nok også ind. Og måske aktivitetsniveauet, men det er jeg i tvivl om, da de ikke har samme svedkirtler som os. Dog lugter trædepuderne ofte ikke specielt godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo HUNDElugten vi snakker om, ikke om prut lugter eller hunde der lige har været i bad...

 

Jeg vil mene en "normal" hund ikke kommer i bad mere end maks 2-3 gange om året ?

 

Men selve den lugt en hund nu engang har... Det er klart det lugter fælt hvis den har urin i pelsen.. Igen snakker jeg om selve hundelugten... Den som bare "er der"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget hund lugter meget og med mange meget store hunde i huset, så er det egentlig nok ikke så meget hundene der lugter, men deres snavs og pels som er over alt. Her i huset gør det i hvert fald en forskel om deres dyner og tæpper er vasket i går eller i sidste uge. Så synes jeg osse det gør en forskel om hunden er i fæld, om den kommer i bad og om det er en race med rynker.

Jeg kender til hunde som vaskes og bor rent og pænt, men hold nu kæft hvor de stinker... og det er hunde med hudfolder og rynker.

 

At en hvalp lugter ud af munden synes jeg ikke er så underligt, bare vent til hun begynder at tabe tænder, du blir vild med det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo HUNDElugten vi snakker om, ikke om prut lugter eller hunde der lige har været i bad...

 

Jeg vil mene en "normal" hund ikke kommer i bad mere end maks 2-3 gange om året ?

 

Men selve den lugt en hund nu engang har... Det er klart det lugter fælt hvis den har urin i pelsen.. Igen snakker jeg om selve hundelugten... Den som bare "er der"...

 

Det er kroppen, der lugter anderledes, når hun er på tørfoder. Det er ikke fordi hun prutter eller bøvser eller sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun sutter helt sikkert på ting du ikke vil vide noget om ;-)

 

Den anden dag havde hun lavet en kæææmpe tisse-plet ude i gården og så vendte hun sig lige om snuste, og slikkede... jeg hvor var jeg bare hurtig op af sofaen og råbe "neeeeeeeeeeeeeej aaaad" helt sådan.. upædagoisk og forkert, men det var bare klamt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...