Hop til indhold

Det der med løse hunde, når ens egen er i snor..


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

  • Svar 71
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

I de år jeg har haft Echo har jeg kun har haft gode og positive oplevelser, tilmed mange af dem. Hvis jeg, og Echo, en dag får os en dårlig oplevelse vil jeg naturligvis revurdere den måde vi færdes på.

 

Hvis nu vi en dag render ind i en sur hundelufter der føler sig forulempet eller bange, vil jeg efterkomme vedkommendes ønske om at tage min hund i snor, fremover når jeg ser vedkommende.

 

Jeg tænker naturligvis på andres synspunkter, samt vejer for og imod, hver gang jeg løsner karabinhagen fra halsbåndet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ulla H.

 

Jeg vurderer ikke andre hunde. Det gør min Hund.

Jeg har udelukkende gode erfaringer med ham i selskab med andre hunde. dvs. de hunde han har gidet snakke med (der er nogen han går udenom). Til gengæld hilser han aldrig på andre hvis han er i snor, det ved jeg er dømt til at mislykkes.

På denne baggrund har jeg svært ved at sætte mig ind i at have en hund der har sociale problemer.

 

Det passer mig rigtig fint at læse om dine og andres hunde, så jeg ikke tror det er mig den der gal med, hvis jeg en dag skulle blive ejer af en socialt handicappet hund.

 

Jeg skal lige være sikker på jeg forstår det her indlæg rigtigt.

 

Du lader gerne din hund løbe hen til andre i snor, hvis den vil? Men din hund skal ikke hilse på andre, hvis den selv er i snor, for det er dømt til at mislykkes? Er det korrekt forstået?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden er paa et omraade hvor den skal vaere i snor, saa forventer jeg at hundene er i snor.

 

Lufter man sin hund, i snor, et sted hvor hunde maa vaere loese synes jeg at det er forventeligt at man selvfoelgelig render ind i loese hunde der vil hilse.

 

Naa men hvis vi antager der er tale om et sted hvor hunde skal vaere i snor. Mine hunde hilser ikke naar de er i snor. De kan faa lov at hilse engang imellem. Og de skal slet IKKE lege i snor! Det bliver jeg gal over, og har nogengange simpelthen bare sagt at *nu gaar vi altsaa*!

 

Jeg kan ikke bliver muggen over de loese hunde hvis det som sagt er i en hundeskov f.eks.. Selvom det er traelst, saa synes jeg at det er saa forventeligt at man ikke rigtig boer vaere sur over det... Lidt irriteret men ikke mere end det...

 

Og saa generel hensyn altid godt.. Mange af de her situationer er jo egentlig kun saa traelse, fordi det er en spade ejer.. Hvis ejeren var kommet loebet og havde taget hunden vaek, og sagt undskyld og det var en fejl osv.. Saa havde man stadig vaeret sur men man havde nok ikke vaeret irriteret paa samme maade...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er korrekt forstået. Som jeg tidligere skrev også, så slipper jeg min hund hvis jeg ser løse hunde.

 

HVorfor slipper du din hund, når du ser løse hunde?

Og hvad vil du gøre, hvis jeg kommer gående med mine og tydeligt giver (højlydt)udtryk for at din hunde skal holde sig væk. Og den ene af de hunde jeg går med er en højløbsk, velduftende tæve. Kan du så kalde din ind?

Link til indlæg
Del på andre sites

til Siri.

 

Echo er kemisk kastereret og bliver snart "rigtigt" kastreret.

Det forklarer jeg lige da jeg som udgangspunkt er imod kastreringer.

 

Echo kan slet ikke styre sig hvis der er løbske tæver i miles omkreds. sidst en nabotæve var i løbetid var han stresset, spiste ikke og sov ikke i næsten 14 dage. (han tabte 3,5kg...) . Vi valgte at sende ham en tur i pasning hvor han startede med at sove næsten uafbrudt i 1,5 døgn.....

Det var synd for hunden derfor denne løsning.

 

Derfor er hans interesse for tæver i løb pt. næsten lig nul. Men tidligere ville det have blevet en pinlig situation for mig hvis han havde mødt din højløbske tæve:-(

Link til indlæg
Del på andre sites

hov etndnu et svar til siri.

 

Jeg slipper ham fordi han sender de forkerte signaler (aggresive) til løse hunde hvis han er i snor, men er afslappet hvis han er fri.

 

Men er det ikke ligemeget hvilke signaler han sender - hvis han alligevel ikke skal opsøge dem? Mine er ligeglade med andre hundes signaler, når de er under kommando - de skal kun koncentrere sig om mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

vil jeg da sige den sidste ejer der sagde det, blev hunden bidt ihjel.

Bliver folk ikke lidt overraskede, når de ser, at der er tale om en fransk bulldog?

 

Heldigvis bliver vi aldrig opsøgt af løse hunde på veje og stier. De eneste to gange det er sket, har det været hunde, der fræsede ud fra deres have og lige i skallen på Sofus. De ville ikke hilse. De ville slås. De kom de så til. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nok lidt på den anden siden i den her diskution, men det skal nogen jo også være, ellers var der ikke så meget diskution i det:-)

 

Jeg har oftest Echo i snor steder hvor der færdes andre. medmindre det er en hundeskov... Men af og til får han lov til at være fri på gangstier og naturstier... Jeg syns han skal have lov at fare lidt omkring og snuse. og kommer der andre hundeejere der brokker sig tager jeg gerne imod en sur kommentar eller to. det er dog ikke sket endnu:-). Echo har et rigtig godt hundesprog og er god til at læse andre hunde om de er interesserede i at lege/snakke eller ikke.

 

Jeg møder af og til dem der siger at deres hund ikke kan lide andre hunde.... Og jeg er overbevist om at 9 ud af ti gange hænger det sammen med at de aldrig har mødt andre hunde uden snor(i snor er de fleste hunde lidt sure). Hvis en hund aldrig har været fri blandt andre hunde er det da klart den er sur...

Hvis Echo er i snor og vi møder en løs hund, så slipper jeg ham.

 

Jeg mener de eneste gode grunde til have hunden i snor er den ikke bliver kørt ned eller er til gene i trafikken. og så selvfølgelig hvis man er bange for at den stikker af....

 

Jeg træner tit med Luca når vi går, hun er ved at være så gammel, at jeg ikke vil stresse hende med træning sammen med en masse andre hunde. (Hun har en fortid med tæsk fra tidligere ejer) Når vi går og træner, er hun obs på mig, og ikke andre hunde. Jeg tænker hvordan din hund kan skelne mellem en hund der bliver trænet på sin tur (i snor) eller om det bare er en alm lufter... Det er for nemt at skrive ens hund sagtens kan skelne, nu er det jo "kun" hunde.

 

I de år jeg har haft Echo har jeg kun har haft gode og positive oplevelser, tilmed mange af dem. Hvis jeg, og Echo, en dag får os en dårlig oplevelse vil jeg naturligvis revurdere den måde vi færdes på.

 

Hvis nu vi en dag render ind i en sur hundelufter der føler sig forulempet eller bange, vil jeg efterkomme vedkommendes ønske om at tage min hund i snor, fremover når jeg ser vedkommende.

 

Jeg tænker naturligvis på andres synspunkter, samt vejer for og imod, hver gang jeg løsner karabinhagen fra halsbåndet.

 

Jeg er hverken sur, bange eller føler mig forulempet. Jeg vil bare gerne gå i fred med Luca, fordi det er sådan hun har det bedst. Som skrevet i mit startindlæg, bruger vi hundeskoven hvis vi ønsker hundeleg, eller mødes med søde HF'er :-D

 

I bund og grund, skal vi alle være her, og heldigvis kommer der flere og flere hundeskove/pladser hvor hunde kan løbe uden snor. Der kan os der har brug for lidt fred, så undgå at gå hen. Ligesom man så bør kunne stole på der ingen løse hunde er på offentlige veje og stier. Ellers kan jeg godt se vi er en del der får problemer og må nøjes med havehunde....

Link til indlæg
Del på andre sites

HVorfor slipper du din hund, når du ser løse hunde?

Og hvad vil du gøre, hvis jeg kommer gående med mine og tydeligt giver (højlydt)udtryk for at din hunde skal holde sig væk. Og den ene af de hunde jeg går med er en højløbsk, velduftende tæve. Kan du så kalde din ind?

Lufter du din højløbske tæve uden snor?.

 

Og så genrelt til tråden: Jeg er også en der slipper min hund når jeg ser andre løse hunde og da jeg havde Ascha ejede jeg ikke en snor til hende. Kom der folk gående med hunde i snor var jeg sikker på at hun fornemmede om hunden var til at tale med og hvis den ikke var, opfattede hun det jo på mindst 5 meters afstand. På den måde har hun aldrig forulempet hverken aggressive eller usikre hunde og bad deres mennesker mig om at fjerne hende gjorde jeg jo bare det. Kan virkelig ikke se hvad der skulle være så forfærdeligt ved at man lader hunden vise vejen, hvis den kan. Tror meningsforskellene i denne tråd beror på at folk ikke selv har oplevet hunde der selv kan fornemme sindsstemninger hos andre, på lang afstand, og som ikke springer i hovedet på alle andre bare fordi de ikke har en snor på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Det er jo også fint hvis man har styr på sin hund, så har jeg ikke noget problem med det...mødte faktisk en dame med en labbedelle så sent som i går, som ikke havde snor på...hun stiller sig op og råber til den at den skal blive, og den nøjes med at se Pablo og Victoria an...så brokker jeg ikke....men de gange hvor folks hunde bare flyver lige i hovedet på mine bliver jeg sur....

 

Pablo reagerer med at blive vred hvis han er i dressurlinen(tror jeg den hedder den korte) og nogen hilser uhøfligt, nok fordi han bliver usikker da han er "fanget" tæt ind til mig....og vil muligvis godt tale hvis han er i den lange...hehe...Victoria bliver bare totalt paf af at blive rendt over ende og reagerer med at hendes far skal tage sig af det(egentlig ufatteligt, men sådan er hun, min baby)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lufter du din højløbske tæve uden snor?.

 

Jeg har ingen intakte tæver, så når jeg har højløbske tæver i huset er det ifm. parring. Dem lufter jeg naturligvis i snor! Min egen tæve luftede jeg uden snor, da hun var intakt - det gør de andre jeg kender også. Man er naturligvis ekstra obs og holder øje med fremmede hunde (da ejer som regel ikke kan styre dem).

 

Det er et kæmpe problem for mig at gå med en højløbsk tæve, da jeg som regel ender med en fremmed hund på slæb. Og min ellers tolerante hanhund er meget lidt tolerant, når han har en tæve på besøg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lufter du din højløbske tæve uden snor?.

 

Og så genrelt til tråden: Jeg er også en der slipper min hund når jeg ser andre løse hunde og da jeg havde Ascha ejede jeg ikke en snor til hende. Kom der folk gående med hunde i snor var jeg sikker på at hun fornemmede om hunden var til at tale med og hvis den ikke var, opfattede hun det jo på mindst 5 meters afstand. På den måde har hun aldrig forulempet hverken aggressive eller usikre hunde og bad deres mennesker mig om at fjerne hende gjorde jeg jo bare det. Kan virkelig ikke se hvad der skulle være så forfærdeligt ved at man lader hunden vise vejen, hvis den kan. Tror meningsforskellene i denne tråd beror på at folk ikke selv har oplevet hunde der selv kan fornemme sindsstemninger hos andre, på lang afstand, og som ikke springer i hovedet på alle andre bare fordi de ikke har en snor på.

 

jeg er enig - de hunde jeg møder uden snor i vores lillebitte skov er oftest nogen, hvor ejeren har kontrol over dem og så generer det jo hverken mig eller kræet. eneste der ikke har den kontrol, er damen, der lufter sin løbske tæve uden snor men hun er definitivt udenfor pædagogisk rækkevidde :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, jeg synes også det er helt vildt træls med løse hunde. Mine havde på et tidspunkt skab og det hjalp sjovt nok når jeg råbte til en anden hunde ejer "MINE HAR SKAB OG DET SMITTER", så kunne de fleste godt få hundene til sig.

 

Såe må indrømme at mine hunde har udviklet en særlig form for kronisk skab :engel:

 

Det virker at råbe DEN SMITTER! Det råd har jeg givet en venindes søster og for første gang nogensinde, kan de gå i fred :mrgreen:

 

 

Spændende....

Bliver mere og mere glad for jeg bor på landet og træner i en klub, så jeg selv kan vælge hvilke hunde mine hunde skal hilse på og kan aftale spillereglerne for legen med den anden ejer, inden vi slipper hundene.

 

Men sådan er vi åbenbart så forskellige....

 

 

 

 

 

OK.... Så dit gætteri gør at du gerne løber risikoen, for at han måske vælger at opsøge hunden, med et elendigt hundesprog, som virker vældig sød og rar, indtil din hund er indenfor rækkevidde... Og så siger det Haps.

 

Og som Therese skriver, så kan jeg jo også gå med min vældig søde og imødekommende hvalp, som jeg er i gang med at lære ikke at hilse på alle vi passere.

Og det skal så ødelægges fordi du og din hund synes vi skal hilse?

 

Eller min lille imødekommende tæve, som bliver decideret trykket og bange ved mødte med store hanhunde - Men som ikke kan finde ud af at sige ordentligt fra, selvom det er ganske ubehageligt for hende.

Må jeg heller ikke selv vælge at beskytte hende fra ubehagelige møder?

 

Hvad giver dig og din hund ret til at bestemme hvem i skal hilse på og hvem i ikke skal?

Der er et utal af grunde til at hunde ikke skal hilse og jeg synes det er alm. respekt for andre, at man spørger før hundene hilser.

 

 

 

 

Men på stier skriver du jo du har ham løs engang imellem... Går der ikke andre end dig der nogensinde?

Er udsynet, så du kan kalde din hund til dig, når du kan se der kommer andre?

 

 

 

 

 

Og jeg gentager:

 

 

Men på stier skriver du jo du har ham løs engang imellem... Går der ikke andre end dig der nogensinde?

Er udsynet, så du kan kalde din hund til dig, når du kan se der kommer andre?

 

Trines Haps? :engel: Undskyld, kunne ikke lade være :oops:

 

når jeg skriver løse hunde mener jeg løse hunde der opsøger ham/os. hvis dine hunde ikke er opsøgende beholder jeg naturligvis snoren på:-).

 

Se, dét giver mening for mig. At hvis man har sin hund i snor og en løs hund kommer løbende mod en, så slipper man snoren. Det gør jeg selv, da min så har langt bedre mulighed for at udtrykke sig/samt stikke af, hvis det bliver nødvendigt. Det er selvfølgelig optimalt, at det slet ikke sker, men klart den bedste løsning for os, når det gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke man skal slippe sin hund, fordi en løs kommer farende. Kun ved fælles aftale ejerne imellem. Altså efter en vurdering. Folk , der går med huind opsøger ofte mig , fordi de ønsker deres hund skal have god fællesskab med andre hunde og jeg næsten altid har flere med.og vi ofte går flere end mig med dem.

Men mine er en sammenspist famiilieflok med nu 4 tæver og 2 hanhunde, så extremt svært at vide, om alle mine kan accepterer en fremmed hund og viser venskab. For bare 1 1/2 år siden var 3 af tæverne fertile.

Fremmede ,der ikke kender dem, forstår sjældent at når mine render rundt og leger et lidt øde sted og enes så fint, er en ny i flokken virkelig en fremmed, som er udsat for angreb.Og fremmede kan jo ikke vide, de bor i samme husstand og ikke bare er gode hundevenner , der mødes til langtur.

Så for mig , ingen fremmed bør komme farende og slet ikke uden ejer har talt sammen.

Faktisk har jeg kun een hund af 6 stk, der gerne leger med alle søde hunde, resten er mere ALA "vi har nok i os selv.".

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så genrelt til tråden: Jeg er også en der slipper min hund når jeg ser andre løse hunde og da jeg havde Ascha ejede jeg ikke en snor til hende. Kom der folk gående med hunde i snor var jeg sikker på at hun fornemmede om hunden var til at tale med og hvis den ikke var, opfattede hun det jo på mindst 5 meters afstand. På den måde har hun aldrig forulempet hverken aggressive eller usikre hunde og bad deres mennesker mig om at fjerne hende gjorde jeg jo bare det. Kan virkelig ikke se hvad der skulle være så forfærdeligt ved at man lader hunden vise vejen, hvis den kan. Tror meningsforskellene i denne tråd beror på at folk ikke selv har oplevet hunde der selv kan fornemme sindsstemninger hos andre, på lang afstand, og som ikke springer i hovedet på alle andre bare fordi de ikke har en snor på.

 

Men det jeg ikke forstår - og det er sådan set det samme med Wommez - det er, om din hund kan aflæse, at jeg (altså ejer) ikke ønsker kontakt. For mine hunde er vældigt venlige (altså medmindre jeg har højløbske tæver med), men de må stadig ikke tage kontakt til andre hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Min egen tæve luftede jeg uden snor, da hun var intakt - det gør de andre jeg kender også. Man er naturligvis ekstra obs og holder øje med fremmede hunde (da ejer som regel ikke kan styre dem).

Man skal naturligvis lufte sine intakte tæver uden snor, præcis som man gør med hanhunde. Men er de løbske, er det i hvert fald en skidt idé generelt at lufte, hvor der er løse hunde, for selvom en hanhund er velopdragen, så ryger hjernen omgående ned i buksen, hvis tæveduften er for fristende. Hanhunde er nogle gedigne schwiiiin. :cool:

 

Men havde jeg en løbsk tæve på besøg og skulle lufte den, så var det alene og så absolut uden min hanhund. For selvfølgelig ville han ikke være spor tolerant i den situation. Han ville jo også være meget lidt tolerant, hvis jeg medbragte et fad friskbagte svinehjerter på turen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt, til en vis grad, forstå Wommez og Ascha. Jeg har selv haft en hund, som var til at stole på 99,99%, og han var heller ikke ret meget i snor på sine gamle dage.

Jeg tror ikke det er den slags hunde og ejere, der er problemet, men mere dem som mener at deres hund har krav på at løbe løs uanset temperament og træning :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen intakte tæver, så når jeg har højløbske tæver i huset er det ifm. parring. Dem lufter jeg naturligvis i snor! Min egen tæve luftede jeg uden snor, da hun var intakt - det gør de andre jeg kender også. Man er naturligvis ekstra obs og holder øje med fremmede hunde (da ejer som regel ikke kan styre dem).

Okay, men så er det vel også et irrelevant spørgsmål til Wommez, hvad han gør når du kommer gående med din løbske tæve uden snor. Det var bare der jeg ville hen, at bare fordi man har hund løs, behøver det jo ikke at betyde at man er fuldstædig hjernedød.

 

Det er et kæmpe problem for mig at gå med en højløbsk tæve, da jeg som regel ender med en fremmed hund på slæb. Og min ellers tolerante hanhund er meget lidt tolerant, når han har en tæve på besøg.

Det tror jeg da heller ikke der er nogen der ikke forstår, eller ville tage hensyn til.

 

Men det jeg ikke forstår - og det er sådan set det samme med Wommez - det er, om din hund kan aflæse, at jeg (altså ejer) ikke ønsker kontakt. For mine hunde er vældigt venlige (altså medmindre jeg har højløbske tæver med), men de må stadig ikke tage kontakt til andre hunde

 

Det kan man som ejer jo aflæse, for det var jo ikke sådan at min hund gik 50 m foran mig. Så hun fremmede, ventede hun til vi var to om at hilse og jeg har aldrig mødt sure miner over at min hund ikke havde snor på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt, til en vis grad, forstå Wommez og Ascha. Jeg har selv haft en hund, som var til at stole på 99,99%, og han var heller ikke ret meget i snor på sine gamle dage.

Jeg tror ikke det er den slags hunde og ejere, der er problemet, men mere dem som mener at deres hund har krav på at løbe løs uanset temperament og træning :vedikke:

Ja, tror slet ikke vi ville have disse diskussioner hvis folk havde mødt hinanden irl., men ting er svære at beskrive i en tekst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine tæver ,der har været godt lydige er også luftet uden snor ,på steder med stor overblik. Og jeg har så altid haft egen hanhund med, det giver en vis sikkerhed for, at andre evt strejfende hanhunde ingen chance får, hvis situationen skulle opstå.

Har kun prøvet at støde på en sådan han een gang. Han boede flere km væk og rendt hjemmefra, og ikke pga af min tæve.

Nu har jeg ofte en peberspray med. Men mine tæver vil næsten altid foretrække ejene hanhunde som partner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine tæver ,der har været godt lydige er også luftet uden snor ,på steder med stor overblik. Og jeg har så altid haft egen hanhund med, det giver en vis sikkerhed for, at andre evt strejfende hanhunde ingen chance får, hvis situationen skulle opstå.

Har kun prøvet at støde på en sådan han een gang. Han boede flere km væk og rendt hjemmefra, og ikke pga af min tæve.

Nu har jeg ofte en peberspray med. Men mine tæver vil næsten altid foretrække ejene hanhunde som partner.

Undskyld, men forstår jeg det rigtigt at du lufter højløbske tæver uden snor, men giver løse hanhunde der kommer hen, peberspray?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...