Hop til indhold

Er ulven tilbage?


Umulia
 Share

Recommended Posts

I Søndagsavisen er der den samme artikel som jeg linkede til, men med lidt flere oplysninger. Der står bl.a : Sådan angriber ulve:

Når ulve udser sig et bytte, observerer de det først.

Ofte vil man fra gårde og mindre byer tydeligt se ulve ude på markerne , hvor de sidder og stirrer ind mod huse, stalde og haver. På den måde gør ulvene sig erfaringer og lærer om byttets adfærd, inden de angriber.

Over flere dage vil ulvene bevæge sig tættere og tættere på.

Når ulvene angriber første gang, så vil angrebet som regel ikke være for, at dræbe, men for, at teste byttet. Ulvene vil bide og snappe efter tøj og hænder og ofte kun forårsage mindre skrammer.De stikker af, når de konfronteres.

Først herefter vil ulvenes angreb, være for, at dræbe. De vil sandsynligvis gå efter børn, ældre og andre svage grupper.

 

Så nu tror jeg da for alvor, at de får travlt på den ulve-hotline, der er blevet oprettet for, at berolige folk.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 395
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Beaglepack

De der potespor bærer da også præg af, at det er en tung "hund" (ulv) der har stået der:hmm:

Ville sgu nødig møde sådan en fyr på hjorte jagt i vores "område" - ellers må jeg håbe på den bliver dødræd når den ser mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øhh...ja undskyld, jeg glemte, at sætte linket ind :stupid:... det må skyldes min høje alder :mrgreen:.... her kommer det :

 

 

Er ulven kommet til Sjælland? - sn.dk - sn.dk - Lokal - Fredensborg

 

Ahh så der skulle rent faktisk stå markeringsfarve :lol: Jeg troede, det var da du ville sætte linket ind, der gik koks i det, så den satte et mærkeligt ord ind i stedet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg talte i anden sammenhæng med en fyr der driver en af Danmarks større dyreparker. I parken har de ulve, og fyren her har arbejdet med ulve i mange, mange år.

 

Han mener ikke umiddelbart at vi sådan skal gå rundt og frygte angreb. I Tyskland har der fx ikke været angreb. Men det er jo et rovdyr! Og ligeså vel som en af vores hunde kan stikke af og angribe et menneske, kan en ulv gøre det. Forskellen er bare, at ulve har en indbygget frygt for os mennesker.

 

I starten vidste jeg ikke selv helt hvad jeg skulle synes om de ulve. Men nu er jeg da klart fortaler for dem! Og smid endelig en af i Lisbjerg, så vi kan få ryddet lidt op i råvildtet! Vi har mindst 3 flokke a 8-10 dyr på et område på ca. 3x3 km. Så hvis den kunne æde nogle stykker, ville bønderne ihvertfald blive glade:-)

 

Spøg til side, jeg forstår ikke hysteriet. Der er vel max 10 ulve her i landet lige nu. Kan vi ikke være enige om at der er rigeligt mad til de par stykker? At jægerne er imod ulve, kan jeg ikke tage helt alvorligt. Jægere gør et rigtig fint arbejde med at rydde op i bestandene, og ulvene ødelægger selvfølgelig jægernes mulighed for at gøre deres "arbejde". Personligt er jeg ligeglad med om ulve eller jægere holder bestandene nede, bare det bliver gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg talte i anden sammenhæng med en fyr der driver en af Danmarks større dyreparker. I parken har de ulve, og fyren her har arbejdet med ulve i mange, mange år.

 

Han mener ikke umiddelbart at vi sådan skal gå rundt og frygte angreb. I Tyskland har der fx ikke været angreb. Men det er jo et rovdyr! Og ligeså vel som en af vores hunde kan stikke af og angribe et menneske, kan en ulv gøre det. Forskellen er bare, at ulve har en indbygget frygt for os mennesker.

 

I starten vidste jeg ikke selv helt hvad jeg skulle synes om de ulve. Men nu er jeg da klart fortaler for dem! Og smid endelig en af i Lisbjerg, så vi kan få ryddet lidt op i råvildtet! Vi har mindst 3 flokke a 8-10 dyr på et område på ca. 3x3 km. Så hvis den kunne æde nogle stykker, ville bønderne ihvertfald blive glade:-)

 

Spøg til side, jeg forstår ikke hysteriet. Der er vel max 10 ulve her i landet lige nu. Kan vi ikke være enige om at der er rigeligt mad til de par stykker? At jægerne er imod ulve, kan jeg ikke tage helt alvorligt. Jægere gør et rigtig fint arbejde med at rydde op i bestandene, og ulvene ødelægger selvfølgelig jægernes mulighed for at gøre deres "arbejde". Personligt er jeg ligeglad med om ulve eller jægere holder bestandene nede, bare det bliver gjort.

 

Arhhh...man kan vist ikke helt sammenligne ulve i en dyrepark, der får maden serveret, med fritlevende ulve, der selv skaffer sin mad. Og så vidt jeg husker, så var det i en dyrepark i Sverige, hvor ulve angreb en dyrepasser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ulven var vadet over storebæltsbroen, ville nogen nok have set den.

 

min bekendtes tæve løb en mørk aften op på broen, i forvirringen efter en jagt på en hare. Inden tæven blev ramt af en bil, havde personalet spottet den på videoovervågningen og sendt en bil afsted..

 

Jeg tænker at ulven skal være særdeles lusket, for ikke at blive spottet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Han mener ikke umiddelbart at vi sådan skal gå rundt og frygte angreb. I Tyskland har der fx ikke været angreb. Men det er jo et rovdyr!

Det er en lidt halvfarlig sammenligning det der. De områder i tyskland hvor der er ulve og los for den sags skyld, er temmelig øde skov og bjergområder, med masser af råvildt, dåvildt, og horder af vildsvin, som de kan "fornøje" sig med at leve af.

 

Det ser unægteligt noget anderledes ud her i Danmark.

Og ligeså vel som en af vores hunde kan stikke af og angribe et menneske, kan en ulv gøre det. Forskellen er bare, at ulve har en indbygget frygt for os mennesker.

EN frygt der evolutionært er nødt til at stamme fra dengang der blev drevet intensiv jagt på dem. Dem der overlevede, var dem der var "bange nok" for mennesker.

Noget der ikke just har været gældende i temmelig mange ulvegenerationer efterhånden, så holder den rent faktisk i dag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Arhhh...man kan vist ikke helt sammenligne ulve i en dyrepark, der får maden serveret, med fritlevende ulve, der selv skaffer sin mad. Og så vidt jeg husker, så var det i en dyrepark i Sverige, hvor ulve angreb en dyrepasser.

 

Vedkommende har, som skrevet, studeret ulve i mange år, underforstået vilde ulve.

 

Men hvad er det præcist i modstandere frygter? At de spiser børnehavebørn til morgenmad hver dag? At der ikke er vildt til jægerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vedkommende har, som skrevet, studeret ulve i mange år, underforstået vilde ulve.

 

Men hvad er det præcist i modstandere frygter? At de spiser børnehavebørn til morgenmad hver dag? At der ikke er vildt til jægerne?

 

Ja, og ham der har skrevet artiklen er også ekspert, så hvem skal vi tro på ?

 

Jeg er som sådan ikke modstander, men HVIS der er belæg for, at disse ting kan forekomme, så synes jeg da også, at det er noget man må tage alvorligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vedkommende har, som skrevet, studeret ulve i mange år, underforstået vilde ulve.

 

Men hvad er det præcist i modstandere frygter? At de spiser børnehavebørn til morgenmad hver dag? At der ikke er vildt til jægerne?

Der er sikkert mange eksperter, der udtaler sig. Vi hørte fra en, som blev kaldt "en af verdens førende ulveeksperter", men om det er rigtigt eller ej, kan vi ikke vide. Men jeg er nu alligevel helt enig med ham i, at Danmark er et for lille og for tæt befolket land til at have vilde ulve futtende løse rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Agnete,

jeg kan ikke finde ud af om du mener det som en sjov, lidt provokeren kommentar, når du nævner de hunde som er beregnet til at holde ulve væk fra får, eller om det er ment i ramme alvor???

 

Kan ikke forstå at det skal være et problem at have de hunde!

 

De er stort set i alle lande i Europa. Og de er også det bedste værn bonden har til sine dyr.

 

Jeg har selv 1 og nr. 2 på vej og en tredie jeg tager med og afleverer i Sydsverige til en landejendom der.

 

 

 

 

Det er venlige, nervefaste og milde hunde, der ikke lader sig provokere, men passer på, og gør det godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer for at tornjakken bliver lovligt :engel:

 

Den skulle være med i et EU-støttet ulvebevaringsprojekt, fordi den netop ikke bider ulvene i samme grad som andre vogtere - men mere skræmmer.

 

Men er det ikke det, de fleste vogtere gør. Skræmmer alt hvad de kan, men man er jo ikke interesseret i, at de kommer til skade i kamp. Så de skal vel ikke gå efter at angribe som det første.

 

Er fuldtsændig enig Bernerazuru. De skræmmer først og fremmest, og har også størrelsen til at virke som en værdig modstander til ulven, og undgår kampen hvis de kan. Det er absolut sidste udvej for hunden af angribe, men den gør det så til gengæld uden tøven, eller frygt for sig selv. Alligevel er nogle af de vogtende racer "så venlige" at de lader ulven gå igen, hvis den viser tegn på overgivelse. De har IKKE behov for at slå ihjel, eller kommer i ekstase over det. Så duer de jo ikke som vogtere hvis det var tilfældet.

Som udgangspunkt tror jeg at de største forskelle på diverse vogterracer er farve, størrelse og oprindelsesland. Deres kvaliteter og grundlæggende evner som vogterhunde er de samme; Frygtløs, hengiven, omsorgsfuld, nervefast, betragtende, analyserende, meget intelligent og selvstændig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bare ikke på at danske byer er store nok til at rumme de store vogtede hunde. Jeg har svært ved at se dem i bymiljøet..

 

Og videoer og historier med russiske hunde som jagter ulve flere km for derefter st flænse dem, og hunde som kun bekender sig til een ejer og hader alle andre gør mig ikke ligefrem mere positivt stemt.

 

 

Jeg vil langt hellere have ulve i DK, end den slags hunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...