Hop til indhold

hvorfor har I flere forskellige racer ?


anne-lise hansen
 Share

Recommended Posts

:hjerte: Hvorfor har nogle af jer valgt at have flere forskellige racer ?

jeg er meget glad for airedales og kunne nok ikke tænke mig at have en anden race sammen med dem, men jeg kan se at mange har flere forskellige racer sammen , hvorfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo kun én nu, men havde før coton de tuléar sammen med border collie. Og det havde jeg fordi... Jeg har altid vidst at bordercollien var "min" race, og at jeg ville ha' én en dag. Men fordi jeg kendte racen i forvejen var jeg også klar over at det ikke var en "førstegangshund", så jeg startede med en "prøveklud", min lille coton Daiwa. Da hun var 5 år havde hun lært mig så meget at jeg var parat til bordercollie, og fik så min første, Frostie. Jeg kan godt savne en lille hund indimellem, og vil meget gerne ha' en lille dværgpudel på et tidspunkt. Men det skal vist ikke være sammen med Iso, den hidsigprop... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

I mit barndomshjem havde vi blandingshund - det tror jeg man bliver behageligt fordomsfri af ;-)

 

I takt med at jeg selv har samlet erfaringer med mine egne blandingshunde, er jeg blevet mere og mere bevidst om hvor forskellige kvaliteter de forskellige racer indeholder, og at det ikke er dem alle, der er noget for mig :genert:

Til gengæld har jeg så også lært hvilken type, der er noget for mig, og jeg vil nok gå efter de typer (molosser og mynder) fra nu af. Synes der er mange charmerende dejlige krammebamser - nogle med krudt i r*ven og nogle med ophøjet værdighed. Jeg kan sådan set lide begge dele, og alt ind imellem, derfor er det svært at lægge sig fast på bare én race.

Jeg er dog ret sikker på at der altid skal være en grande i mit hjem :lun: Men der kan vel også være plads til en Mastiff, en Staffy, en Borzoi, en Whippet, en Cane Corso, eller en blanding af dem :mrgreen:

 

Lige nu nyder jeg mine nyvundne Bulldog-erfaringer. Det er skønt at lære noget nyt! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm - nok fordi jeg bare eksker HUND - er faktisk helt ligeglad med race, kan den lugte med den ene ende og lugte i den anden, har 4 poter og en hale og kemien er der, så er det det valg jeg tager. Jeg går slet slet ikke efter en bestemt race, de hunde jeg har haft og har nu er tilfældighederne, der har valgt for mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

:hjerte: Hvorfor har nogle af jer valgt at have flere forskellige racer ?

jeg er meget glad for airedales og kunne nok ikke tænke mig at have en anden race sammen med dem, men jeg kan se at mange har flere forskellige racer sammen , hvorfor?

 

Fordi der findes mere end en race der har egenskaber jeg værdsætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Fordi jeg ville have en "hyggehund" og en arbejdshund.

 

Selvfølgelig kan de to ting kombineres i én, men kan bare godt lide deres sind på hver sin måde.

 

Så vil nok altid have noget cavalier/Cavalier blanding og en bc i huset.

Bc'en er bare MIN race... Efter at have fået en ægte en af slagsen i huset, så er jeg fuldstændig solgt.

Meget, meget mere end jeg troede jeg kunne blive. :lun:

 

Så jeg får svært ved at leve uden sådan en krudtugle.

 

Men samtidig så nyder jeg Kaias cavalier sind, at hun er så lille og lidt sin egen.

Det er en god kontrast til mine to drenge og giver en eller anden særlige kemi i flokken, at have sådan en lille bestemt dame, med en stor charme og personlighed.

 

Så kommer nok heller ikke til at kunne undvære sådan en bettefis..

 

Men kort sagt er det bare fordi jeg vil have det hele :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har to fordi manden fik førsteret :lol: SÅ han valgte den race der passede bedst til ham først, og dernæst valgte vi den race som passede til mig bedst, nummer to hund var dog langt mere svær at vælge da der var andet at tage hensyn til end at vi gerne ville have hund. Når man allerede har en hund synes jeg ens liv er tilpasset om dens rutiner, og derfor er det vigtigt at vælge en nummer to, som passer ind der også....

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer til at tænke på, at for vel 20 år siden sagde jeg til en cockeropdrætter at jeg godt kunne tænke mig en af mynderacerne. Manden sagde: hold op det er du da for gammel til.

Efterfølgende erfarer jeg , at de bestemt ikke kræver mere tid til motion end en ung cocker. Molly er over 12 år og vil ,når vejret er godt ,bare det ikke regner, helst have mindst en tur på ca 1 1/2 time, ellers er det jo ikke en rigtig oplevelse for hende.

Men mynde når jeg nok aldrig at få.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forskellige typer jagthunde, til forskellige typer jagt, jeg har stående hunde (2 forskellige slags) og spaniels, de dækker de behov jeg har, for jagt. Nogle af dem bruger jeg så også til udstilling, men vil meget gerne, igang med jagt prøverne igen, har haft nogle år hvor det stod stille, pga af mange forskellige ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi jeg ønskede at lære noget nyt træningsmæssigt - Border Collierne ER min race, men Haps (rottweiler) er skøn og dejlig og en kæmpe udfordring for mig. Jeg ville gerne prøve kræfter med at klikkertræne en IPO hund - kunne have valgt en sød lille malletæve, men ville egentlig gerne udfordres lidt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

Har kun en hund, en fransk bulldog, men vil have en hund til IPO træning til sommer. Dette bliver nok en dobermann.

 

En FB er en fantastisk kælepotte og var bare racen for mig, men fandt så ud af at det der hundetræning var rigtig sjovt. At bruge en FB er som at forsøge at vinde tour de france på et trehjulet ;)

 

konklusion: det er ikke alle hunderacer der har de kvalitet som jeg søger, og søger derfor en til at udfylde den kvalitet som FB'en ikke har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ayo - som er en blanding - BURDE have været en Yorkshire terrier blanding - deeeet har så vist sig ikke at være helt korrekt. Men noget terrier/Papillon blanding tænker jeg. Da vi så skulle have hund nr to ville vi egentlig gerne have noget terrier igen - og gerne Yorkshire terrieren, når nu vi ikke fik det i første omgang. Derfor valgte vi Liva.

 

Egentlig startede jeg med at have Dansk svensk gårdhund, og fik en westie sammen med hende. De fungerede dog ikke sammen, og Kency - westien - blev omplaceret efter et år. Jeg har en klar forkærlighed for DSG'er og vil altid have det - og havde gerne et par stykker af dem - men manden herhjemme er ikke helt enig i den korte fældende pels, med hår som bare er über alles og borer sig ind i alt. Så når ikke det skulle være en DSG igen ville jeg egentlig gerne have det charmerende terrier-sind, som jeg forelskede mig i med Kency. Vi har to hunde med kæmpe personlighed og humor, de er simpelthen så skønne at være sammen med.

 

Så egentlig har vi to forskellige hunde race-mæssigt, men temperamentsmæssigt matcher de dog ret godt - omend Ayo nok er en anelse mere egenrådig og stædig end Liva. Liva er lidt mere easy-going og bare en puttetrold. Det var vigtigt for os at hundene matchede hinanden, da jeg ikke har konkurrenceplaner - det vigtigste var at hundene kunne være til stor glæde for hinanden i det daglige. Og dén mission er i allerhøjeste grad lykkedes!

 

Jeg tænker vi altid vil have terrier - og egentlig gerne Yorkshire terrier. Jeg synes det er en fantastisk lille hund. Med stor personlighed, humor og en aktiv lille hund - men som også gerne tilbringer en dag under dynen og bare putter.

 

Dog har jeg - og har altid haft! - en drøm om en dag at få en stor hund i hjemmet - en Rottweiler, til noget seriøs lydighedstræning. Og så nogle små yorkier ved siden af til agility og puttehunde. Om drømmen en dag går i opfyldelse er dog ikke helt sikkert - for manden er virkelig ikke til korthårs-fældende hunde, hvilket man jo nok må erkende at Rottweileren er - og så er han også bare mest til små hunde. Og det er faktisk også helt ok - med nogle små agility/puttehunde. Men drømmen om en Rottweiler en dag lever fortsat videre! :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

I mit barndomshjem havde vi blandingshund - det tror jeg man bliver behageligt fordomsfri af ;-)

 

Er vokset op med KUN tavlehunde og er totalt fordomsfuld - går ind for kun en race sammen (altså hjemme hos mig, ikke sådan generelt hos alle), hjemme var der altid terriere. Men kan jo ikke påstå jeg har valgt hverken papillon eller yorkshire selv, efter Petrine var planen at holde mig til papilloner, men så dukkede Buller op og jeg elsker mit lille sorte adoptivbarn lige så højt som de hvide :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...