Hop til indhold

Hvalpene, incl. min lille fejlfarve


Juelsgaard
 Share

Recommended Posts

Nu er hvalpene jo blevet 7 uger gamle og ved at være både enormt nuttede og frække, glade og ikke til at styre:lun::hjerte:

 

Så I skal da lige have lidt billeder.

 

Ikke mindst af min fine lille fejlfarve, som ikke er sort som en labradorhvalp bør være, men derimod brindle. Brindlegenet forekommer ganske sjældent hos labrador, jeg har selv kun kendskab til et kuld i 2005 og i 2009, så stor var overraskelsen da den ene lille sorte hvalp i kuldet viste sig at være fejlfarvet.

 

Heldigvis skal hun ud til en supersød hvalpekøber, som ikke skal bruge hende til hverken avl eller udstilling (hun sælges selvfølgelig også med avlsforbud), men som skal bruge hende som familiehund og træningsmakker. Men til træning i Retrieverklubben vil farven dog forpligte hende til at træne hende til at blive god, for hun vil helt sikkert blive bemærket og husket.

 

IMG_9470a.jpg

IMG_9377_2a.jpg

IMG_9387a.jpg

IMG_9388a.jpg

IMG_9395a.jpg

IMG_9397a.jpg

IMG_9421a.jpg

IMG_9428a.jpg

IMG_9432a.jpg

IMG_9436_2a.jpg

IMG_9451a.jpg

IMG_9463_2a.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
:hjerte: Der burde være forbud mod at vise sådanne billeder, man bliver jo helt ødelagt af al den nuttethed på en gang :hjerte:

 

Et spørgsmål: Når der er en "fejlfarve" i kuldet bliver der så ikke nedlagt avlsforbud på alle hvalpe? De bærer jo de samme gener.

Det gør der hvertfald ikke på løver som har fået korthårede..Der er ikke engang avlsforbud på de korthårede.. Ansvar tilbage til opdrætterne og alt det der..Nævnte jeg at der pt ligger et kuld hvalpe med en korthåret mor?
Link til indlæg
Del på andre sites

Et spørgsmål: Når der er en "fejlfarve" i kuldet bliver der så ikke nedlagt avlsforbud på alle hvalpe? De bærer jo de samme gener.

 

Nej, alle hvalpe i kuldet bærer jo ikke samme gener. Brindle er recessivt (vigende) nedarvet så den brindlede hvalp har fået det fra begge forældre. Det betyder også at ved resten af hvalpene vil der statistisk set være 2/3 som bærer genet og 1/3 som ikke bærer genet.

 

Sammenholdt med at dette på ingen måde er et sygdomsgen, så vil jeg ikke lægge avlsforbud på hverken hvalpene eller deres mor. Da genet også er sjældent vil sandsynligheden for at de skulle rende ind i en avlspartner som også bærer det være ganske lille.

 

Det eneste der ærger mig er, at dette er en kombination som jeg havde glædet mig rigtig meget til og om jeg udover fejlfarven (som ellers også er en skøn hvalp) er meget tilfreds med, og jeg havde egentlig regnet med at jeg ville lave kombinationen igen senere for selv at beholde en hvalp. Men selvom fejlfarve jo ikke er noget problem for hunden, så vil jeg dog ikke gentage en kombination som jeg ved kan give fejlfarver. Så på den måde er det lidt træls, men ellers er det jo kun et kosmetisk problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

NUIIIiiiihhh hvor er de søde - flere billeder tak :-) ELSKER labber :-) det er bare gjort godt og hvor er de søde! sikke store ben og klumpedumpe agtige de er - så blev man lige hvalpeskruk igen, selvom jeg har en på 5 mdr :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes så, den brindlede er interessant, trods det uønskede gen.Og nok ,fordi jeg aldrig har set en sådan.

Men jeg har kendt en golden,meget smuk tæve, med en sort plet på det ene forben.I starten troede jeg, hun havde fået maling fra hussoklen på dette ben.Men den var der til hendes ende her på jorden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...