Gæst Poul1946 Skrevet Juli 25, 2013 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2013 Min kone og jeg håber på at kunne få et godt råd. Vi har 2 hunde, og vi er begge opvokset med hunde, og har haft hunde i vores voksen liv. Sammen har vi en Shar pei tæve på 5 år, en amerikansk staffordshire terrier han på 4 år. Tæven er nu i løbetid, og han hunden er selvfølgelig meget interesseret. Han har ikke prøvet at parre før, da han jo ikke må, og vi holder vores hunde adskilt på bedst mulige vis. Tæven har vi etableret med hundekurv og bløde tæpper, tyggeben og frisk mad og vand på badeværelset. Her sover hun om natten, og det er med aflåst dør. Han hunden er etableret i vores soveværelse, ligeledes med kurv, tæpper, tyggeben osv. og for en sikkerheds skyld har han snor på, som er sat fast til beslag på væggen. Om dagen skiftes hundene til at være inde og ude. Det vil sige at om morgenen bliver han hunden luftet. Bagefter kommer han i haven, med lang snor på, som er skruet ned i græsset. I mens bliver tæven luftet, og kommer ind og bliver nusset og puslet om. Så lukker vi tæven på badeværelset, og gør rent efter hende, hvis hun har efterladt lidt blod på gulvet, eller ligget nogle steder. Så tager vi tæven ud i vores gård, og sætter hende fast i snor. Går ud i haven og henter han hunden, og lukker ind i huset af en anden indgang. Går ud i gården og tager tæven og går rundt om huset og sætter hende i haven. Dette gøres en del gange i løbet af dagen, ud over deres sædvanlige gå ture. I fredags var det frygtelig varmt i vejret. Vi havde hanhunden indenfor, og tæven i haven. Et øjebliks dumhed, ved at vi åbnede terrassedøren på klem, og ikke tænkte videre over det. Pludselig kunne vi jo høre hende pibe og kom i tanke om det. Vi for ud, og de hang sammen. Min kone sad selvfølgelig og beroligede tæven, og jeg hanhunden, indtil de slap. Derefter lukkede vi hundene hver for sig, igen. Søndag skulle vi ud og spise hos nogle nære venner. Vi ville virkelig tage vores forholdsregler når vi skulle væk fra huset, og havde desværre ikke mulighed for at tage nogle af hundene med, da min ven har svær allergi. Begge hunde blev luftet, en lang gå tur hver for sig. Min kone kom først hjem med tæven og satte hende ud i haven, i den lange snor. Derefter gik hun ind i huset og besvarede tlf. Jeg kom hjem med hanhunden. Lukkede ham fri i huset, og gik ud og gjorde mig klar. Herefter gik min kone ud og gjorde sig klar, og fandt alt frem hvad vi skulle have med. I mens gjorde jeg vores store hundebur i værkstedet klar. Her er han vant til at være, hvis vi skal noget lidt længere end bare en enkelt time. Jeg gjorde klar med godbidder, frisk tørkost, vand, okseben, en blød skummadras i buret og en trøje der duftede af mig. Jeg satte ham i buret. sikrede at det var intakt. Lukkede lågen, satte en ekstra lås på. Bad ham om at lægge sig. Lukkede værkstedsporten. Derefter listede jeg væk fra værkstedet og kiggede efter min kone. Hun var klar og havde netop låst både badeværelses dør, og hoveddør. Vi satte os i bilen og kørte. Vi kørte hjem 1 ½ time efter. Vi kunne ikke rigtig finde ro til at være ude. Da vi kom ind i gården, stod garage porten på vid gab. Vi kaldte på hanhunden og løb rundt på grunden. Ude i haven stod han, OG tæven ved siden af hinanden! Min kone havde glemt hende i haven. Hun havde været så forvirret oven på dagen før, og vores kaotiske periode, at hun havde låst badeværelsesdøren, uden hunden på badeværelset. Hanhunden havde mast den nederste del af lågen i hundeburet op, men slap med lidt hudafskrabninger i hovedet. Ved ikke om de har parret sig igen. Spørgsmålet er, hvad gør vi nu? Vi vil ikke have hvalpe, hverken af den lovlige eller ulovlige slags. Hanhunden overtog vi da han var knapt 1 år gammel, fra en bekendt hvis helbred var begyndt at skrante. Det er normalt en sød og rolig hund, men i løbetid gælder vidst alle kneb. De vi kender der har lidt hundeforstand, vil ikke passe hanhunden af ren og skær fordomme. Tæven bryder sig bare ikke om at blive passet af andre, og trives overhovedet ikke hvis hun er væk fra os, og sine vante omgivelser. Vi behøver ikke en reprimande over hvor tåbeligt vi har båret os ad, for det er vi udmærket godt klar over. Ej heller om vi har valgt forkert i race, eller andre spydigheder. Gode råd om, om man kan få fjernet hvalpene. Hvad det sådan ca. Koster. Om tæven tager skade. Om det findes forskellige metoder, medicin mv. Modtages med kyshånd. Er det evt. Nogle der har stået i en lignende situation? På forhånd tak. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Som jeg ser det har I to valg som begge involverer dyrlægen. Abortsprøjte - skal vistnok gives ad to gange med et døgns mellemrum, eller sterilisation af tæven hurtigst muligt hvorved evt. hvalpe også går til inden de "tager form". Sidstnævnte vil også eliminere fremtidige problemer under løbetid og har den fordel, at det udelukker risikoen for livmoderkræft og minimerer risikoen for brystkræft hos tæven. Jeg har ingen personlige erfaringer med abortsprøjte, men har aldrig haft komplikationer efter sterilisation (dog har jeg aldrig selv fået en gravid tæve steriliseret). Men hvis hun er gravid er det tidligt i graviditeten, og jeg tænker jo tidligere jo bedre. Priser i dk har jeg desværre ingen anelse om. Men ring til dyrlægen straks de åbner og få en snak/læg en plan. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 (rettet) Jeg har også haft en uønsket parring, og tog direkte til dyrlægen og fik tæven steriliseret. Så sker det ikke igen. Der var ingen komplikationer efter steriliseringen. I skal nok ikke vente endnu en uge før I gør noget. En tæve er kun drægtig i 60 dage, så uret tikker. Ring i det mindste til dyrlægen, det er jo sådan set der man får det bedste svar, også ang. udgiften. Redigeret Juli 25, 2013 af Umulia Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Poul1946 Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Tak for svar. Havde fået fejl formuleret en sætning. Der skulle havde stået med hensyn til at for fjernet.... Har talt med vores egen dyrlæge, men syntes at mangle information vedrørende bivirkninger. Vi vil nødig sterilisere endnu, da vi måske på et tidspunkt vil have hvalpe på hende. Det skal bare være planlagt, under kontrollerede forhold og med den rigtige hanhund. Vores hanhund skal kastreres i August. Vi har bestilt tid, og dyrlægen kunne desværre ikke før, pga. ferie lukket. :-( Hun får under ingen omstændigheder et kuld med ham. Dels vil jeg ikke lave blandinger på hende, og der er jo også nok blandingshvalpe i forvejen.. Dels vil jeg ikke avle mod loven. Og så er vores hanhund heller ikke avls materiale. Han har foder allergi, dårlige knæ og knæk på halen. Og så er der jo heller ikke stambog på ham. Dyrlægen præsenterede kun den ene mulighed med de 2 sprøjter, med 24 timers interval. Nogen der kender andre former? Altså selvfølgelig hos dyrlægen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Poul1946 Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Som sagt har jeg talt med vores dyrlæge. Hun siger at de gerne vil scanne først. Det skulle hedde sig at sprøjterne skal gives inden dag 40, men af hensyn til tæven vil de gerne gøre det ved 21 - 30. Fordi at det skulle være nogle stærke hormoner, som de helst vil undgå at give uden grund, så vil de gerne scanne først. Det kan de først fra dag 21, da de ellers ikke kan se fostre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Med forlov, første kuld på en 5-årig (eller ældre) Shar-Pei, det er for sent. Jeg ville få hende steriliseret nu. Mht, dyrlægens ønske om scanning - det er meget fint for dem, flere penge osv. Men det betyder at din tæve skal føde fuldt udviklede fostre, hvoraf nogle kan være i live flere minutter. Vi har allerede én rædselshistorie om det her på forum - med billeder. Det ville jeg hverken udsætte tæve eller hvalpe for. Så hellere finde en anden dyrlæge der er parat til at give sprøjterne nu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Poul1946 Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Ja vi har nok ventet for længe. Det vidste vi så ikke noget om, men er glad for at få det af vide før det var for sent. Vi vil undersøge sterilisation. Og om vi kan få tid nu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Det lyder fornuftigt. Har lige søgt på forum og fundet historien om stakkels Victoria, der måtte føde sine uudviklede fostre: http://www.hunde-forum.dk/debat/26712-er-helt-knust-24.html Linket er til siden med billeder, ikke for sarte sjæle. Uønsket parring kan ske for os alle, navnlig når det første gang man har intakte hunde af begge køn i huset. Vi undervurderer deres vilje og evner til at følge naturens kalden Det gælder bare om at handle på det hurtigst muligt og begrænse skaden. Når I har fået mere ro på, håber jeg at I bliver på forum og deler nogle billeder af jeres hunde, Vi elsker at se billeder herinde :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tullemus Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Hvis I vælger abortsprøjte, så skal I være klar over, at hun kan komme i løbetid igen inden for kort tid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Hej Poul1946 Du har allerede fået rigtig mange gode svar og jeg vil lige som de andre sige at tyvparringer kan ske for selv de bedste.... (det er også sket for mig ) Som Umulia skriver, så er en 5 år gammel tæve lidt for gammel til at få sit første kuld. Hvis hun havde været yngre ville min dyrlæge have sagt at vi først skulle vente med at give abortsprøjten til det var muligt at scanne om hun var drægtig (ja så sent), da abortsprøjter kan medføre sterilitet. -men altså.. De to gange det er sket her har jeg begge gange givet abortsprøjte med det samme og den ene af tæverne har efterfølgende fået planlagte hvalpe (den anden er ikke parret) så sterilitet er jeg ikke så bekymret for. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
pivpiv Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Det lyder fornuftigt. Har lige søgt på forum og fundet historien om stakkels Victoria, der måtte føde sine uudviklede fostre: http://www.hunde-forum.dk/debat/26712-er-helt-knust-24.html Linket er til siden med billeder, ikke for sarte sjæle. Uønsket parring kan ske for os alle, navnlig når det første gang man har intakte hunde af begge køn i huset. Vi undervurderer deres vilje og evner til at følge naturens kalden Det gælder bare om at handle på det hurtigst muligt og begrænse skaden. Når I har fået mere ro på, håber jeg at I bliver på forum og deler nogle billeder af jeres hunde, Vi elsker at se billeder herinde :5up: Puha en tråd, men hatten af for at der blev taget ansvar (Dumme lov) og der blev passet godt på vapsen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Vi behøver ikke en reprimande over hvor tåbeligt vi har båret os ad, for det er vi udmærket godt klar over. Ej heller om vi har valgt forkert i race, eller andre spydigheder. Gode råd om, om man kan få fjernet hvalpene. Hvad det sådan ca. Koster. Om tæven tager skade. Om det findes forskellige metoder, medicin mv. Modtages med kyshånd. Ingen reprimander, ej heller spydigheder herfra. Men se at komme til en dyrlæge, så jeres tæve kan få en p-sprøjte. Det kan give underlivsbetændelse, men når I ved det på forhånd, kan I få hende checket hos dyrlægen ved mindste mistanke. Og se så at få tæven steriliseret. Begge hunde vil have et langt lettere liv - og det vil I forresten også. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Puha en tråd, men hatten af for at der blev taget ansvar (Dumme lov) og der blev passet godt på vapsen. Det har s'gu da ikke noget med hundeloven at gøre? Hanhunden er ikke godt avlsmateriale og tæven er en gammel førstegangsfødende?! Selv uden den nye hundelov ville denne parring være forkert. Du kan sagtens sige dumme lov, men gør det dog i de rette sammenhænge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Det har s'gu da ikke noget med hundeloven at gøre? Hanhunden er ikke godt avlsmateriale og tæven er en gammel førstegangsfødende?! Selv uden den nye hundelov ville denne parring være forkert. Du kan sagtens sige dumme lov, men gør det dog i de rette sammenhænge. Jeg tror at det var en kommentar, til den tråd der blev link'et til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Jeg tror at det var en kommentar, til den tråd der blev link'et til. Okay, du har sikkert helt ret. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
pivpiv Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Det har s'gu da ikke noget med hundeloven at gøre? Hanhunden er ikke godt avlsmateriale og tæven er en gammel førstegangsfødende?! Selv uden den nye hundelov ville denne parring være forkert. Du kan sagtens sige dumme lov, men gør det dog i de rette sammenhænge. Puds du læsebrillerne Det var skam til den tråd der blev linket til Og den tråd der blev linket til var der OGSÅ en der tog ansvar i forbindelse med en uønsket parring og det roser jeg faktisk. Så al respekt for at man gør noget ved det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Til Trådstarter. Lad være at vente, få den dyrlæge igang med abortsprøjte. Gives normalt efter vægt og af 2 gange med en eller flere dages mellemrum. Jeg har da også måtte ty til dette, og har ingen negative erfaringer med det. Min sidste var på en 8 årig. Befrugtede æg svømmer rundt i op til 10-14 dage, før de fæstes på livmodervæggen, så hvis denne behandling gives i tide, vil tæven dårligt mærke, hun er drægtig. Hvis du venter til den kan ultralydsscannes, skal der en dygtig scanner til at give korrekte oplysninger og dette udstyr er ikke noget. de har alle steder. Det er meget sværere for alle at give sen abort, og tæven kan nok blive meget prustreret,. Victorias historie var bestemt ikke spor sjov, hun var længe om at udstøde de små og een kunne allerede trække vejret i en tid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Fluffykins Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Jeg ville personligt vælge sterilisation fremfor abort sprøjte i jeres situation. Du kan læse lidt om bivirkningerne af P-sprøjter her: P-sprøjter til hunde - Bivirkninger, priser osv. Min egen hund er lige blevet steriliseret i forbindelse med en livmoderbetændelse, og hun er virkelig livet op som en glad yngre hund igen bagefter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Hvis ikke økonomien tillader at I får tæven steriliseret inden for et par uger, så giv hende de abortsprøjter. Der er overhovedet ingen grund til at kaste penge efter en scanning, den er efter min mening kun til gavn for dyrlægens pengepung. Ud over det, så er det forfriskende at kunne læse om hundeejere der rent faktisk ikke bare lader stå til når uheldet er ude og i øvrigt modtager rådgivning positivt :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juli 25, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 25, 2013 Vores gamle hund stak af til hanhund da hun var 8 år og vi turde ikke tage chancen for at hun ikke havde hygget sig, så hun fik en abortsprøjte to dage efter eller noget. Vi mærkede ikke mere til det, ej virkede tæven til. En sterilisation, hvis i kommer dertil koster fra 3-5000 afhængig af hvor i bor, dyrlægen, størrelse på hund ovs. Jeg gav selv omkring 4000 for 3 år siden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 Til trådstarter. Jeg finder din dyrlæges råd meget dårligt. Og ville selv blive rasende over sådant et råd, især på hundens vegne. Dette med hormonbehandling er jo aldrig helt risikofrit, men vi mennesker venter hellerikke til vi er 4-5 mdr henne, hvis dette kan undgåes. Og din dyrlæge ved jo godt, at ventes der, er det en regulær fødsel, og tæven skal under OBS i flere dage, da det ofte ikke overståes på bare et døgn, og tillige skal hun efterfølgende scannes igen for at sikre en ren livmoder uden rester. Hvis der så findes rester, skal der igen behandles, ellers ryger tæven ind i en alvorlig betændelse, som kan koste hendes liv , hvis det ikke opdages i tide. Alt dette kan undgåes , hvis der behandles indenfor en uge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juli 26, 2013 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2013 Jeg ville få steriliseret tæven - når I så også får kastreret hannen er I jo ude over alle fremtidige løbetidsproblemer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts