Hop til indhold

Det farlige spørgsmål: Hvilke(n) race(r) vil du ALDRIG eje?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Men det er jeg ikke enig i.... Hvis hunden bliver brugt fornuftigt, og er sund og rask, så kan jeg ikke se det forfærdelige i at en jagthund, ikke bruges til jagt.... Hvis hunden ellers får sine behov dækket... Ligeså vel kan jeg heller ikke se noget forkert i at en Border Collie ikke bliver brugt til at hyrde...

Det kan jeg heller ikke, for den enkelte hund. For racens udvikling synes jeg det er lidt noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 386
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg siger heller ikke at folk skal have dårlig samvittighed over at købe en hund af brugslinie og så bruge den til noget helt 3., men forsøger bare at gøre opmærksom på at der jo er andre muligheder. Det er mit helt klare indtryk at der er kommet et element af præstige herinde, ved at have en brugslinje hund og jeg synes det er lidt ærgerligt at man får indtrykket af at alle andre hunde ikke dur til andet end at se smukke ud.

 

Der tror jeg måske du er for hurtig til at antage ;-)

 

For mit vedkommende har det intet med præstige at gøre - for mig har det noget at gøre med at jeg har mødt en formel 1 og faktisk blev ret bjergtaget af dens temperament, ift. det jeg møder i parken hos standardslabradors.

+ DKW, der har fortalt i dybden, hvad en formel 1'er egentlig er (og det så er blevet bekræftet efter mødet med ovenstående)

+ jeg foretrækker, at støtte en brugslinie inden for en race, frem for en udstillingslinie. Da jeg efterhånden ikke tror over en dørtærskel på, at udstillinger gør andet godt, end at sikre sig, at hunden bevæger sig nogenlunde fra siden, har et fint tandsæt og to testikler (sundhedsmæssigt). Men om de padler i fronten, er løse i haserne, er hamrende sky, har en blød ryg, har desværre vist sig at være ligegyldigt eller af ringe betydning for alt for mange dommere, udstillere og opdrættere! + jeg har oplevet dommere, der kunne se halten, hvor de fleste andre ikke har kunnet - og det er bare heller ikke godt nok. Er bekendt med en berner, der er løs i fronten og alligevel har formået at blive champion! Nåja, og hvor dybt vurderes temperamentet også? Nada. En udstillingsdommer kan ikke se, om hunden er selvstændig, arbejdsvillig osv. Kun til en vis grænse.

 

Der har en brugslinie udvist, at den har fysikken i ét eller andet omfang, hvor en udstillingslinie intet særligt beviser. Se bare min hund - han formåede at blive BIK (begge køn) til et skue efter to korsbånsdoperationer, trods løs front og højst sandsynligt stiv gang bagtil (dog ikke grundet smerte, men en sammentrukket muskel, som ikke kan strække sig ordentligt ud) :vedikke:

 

 

 

Præstige har noget at gøre med, at man vil signalere noget til andre gennem det for at få ekstra anseelse - og nej, det er jeg skam ikke interesseret i og bliver faktisk lidt sur over, at få lagt det mærkat på mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er mange racer jeg ikke kunne tænke mig, af den ene aller anden grund.

Spidshunde / de gøer bare alt for meget og får selvstændige

Småselskabshunde / de er bare får små

hårløse hunde / kan ikke lide deres udseende

gravhunde / kan ikke lide deres væsen (ihvertfald dem jeg har mødt)

Boxer / de er så voldsomme

Australian shepherd / går til træning med et par stykker og de gøer være end en spidshund og er voldsomme.

 

Sikke et held at vi er så forskellige med hensyn til valg af racer:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener bare stadig ikke at man som køber kan tillade sig at fritage sige ethvert ansvar.

Der er jeg så ikke enig med dig.

 

Det er helt og holdent opdrætters ansvar at prøve at at lave så gode hvalpe som overhovedet muligt.

 

Mit ansvar som hvalpekøber er derimod kun dette ene: Jeg må og skal sørge for, at min hvalp bliver elsket og får de nødvendige stimuli, der sikrer den et godt og langt liv.

 

Men jeg fritager mig selv for ethvert ansvar for selve avlsarbejdet. Det er simpelthen ikke mit bord, eftersom jeg mangler både viden og interesse for den del af hundelivet. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er en hund glad hvis den konstant får undertrykt det som den allerhelst vil, og bliver sat til noget andet?? (om det så er apportering, hyrdning, trække, løbe ovs.)

 

Syntes bare det er utroligt uheldigt at nogle hunde bliver brugt til noget helt andet end det de er lavet til, og er skide gode til..

 

Og er der stemning for at oprette en tråd om dette emne, så vi ikke fylder den her med det???...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er en hund glad hvis den konstant får undertrykt det som den allerhelst vil, og bliver sat til noget andet?? (om det så er apportering, hyrdning, trække, løbe ovs.)

 

Syntes bare det er utroligt uheldigt at nogle hunde bliver brugt til noget helt andet end det de er lavet til, og er skide gode til..

 

Og er der stemning for at oprette en tråd om dette emne, så vi ikke fylder den her med det???...

 

Du opretter bare en tråd, så gemmer jeg mit svar til den :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Store hunde - jeg kan ikke fysisk overkomme en stor hund.

 

Men ellers ville jeg ikke eje en skotte, synes de er grimme og ikke til at have med at gøre *dømme dømme*

Synes du? Arj, de er da så fantastiske :lun:

 

Min gamle hund Stella havde en skotte dame som legekammerat, hun hed Flora og var simpelthen bare det sødeste væsen. Skøn skøn hund. Begge hunde kunne samme glædeshyl og sagde altid "vouvuvuvuvuvuuuuu" når de kunne se hinanden på afstand.

 

Men indrømmet også den eneste jeg har kendt sådan rigtigt godt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lidt flere at komme med -

Dalmatiner - og det er ikke fordi jeg ikke kan lide racen. Jeg HAR haft dalmatiner, og Codie som hun hed var en skøn hund, og gudskelov en rolig én af slagsen. Men man skal have ekstremt meget overskud og energi, og være fysisk aktiv. for ellers kan man ikke give en dalmatiner et ordentligt liv. Jeg er/har ingen af delene.

 

Schæfer - min mor er bange for dem, og jeg kan ikke have en hund som ikke må komme på besøg sammen med mig. Derudover havde min barndomsveninde en schæfer som var fuldstændig skudt i roen, og der er åbenbart andre som også har erfaringer med schæfere som ikke er helt almindelige - enig, det er med garanti ejers og avls betinget, men jeg har stadig for mange dårlige erfaringer til at kunne stole 100% på en schæfer, selvom de fleste er skønne hunde.

 

Skotte, og egentlig terriere generelt - de er bare for high-paced til mig. Og mht skotten, så havde min ven én, og den var bare ikke til at stole på. Så igen - jeg ville ikke kunne stole på den, hvis jeg fik sådan én.

 

Hyrdehunde - kræver for meget aktivering.

 

Chinese Crested/Powderpuff - man må ikke sige en hund er grim... men, helt ærligt- deres udseende tiltaler mig ikke.

 

Slædehunde - igen, alt for meget aktivering.

 

Og der kommer sikkert flere når jeg har tænkt mig mere om...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad nu vær gina! Du skal jo ikke tage det personligt - det skrev Anne sådan set også da hun oprettede tråden!

Jeg har også skrevet at jeg ikke synes pudler i de små størrelser er kønne - og igår skrev jeg sågar til Anne at jeg elsker corgier og derfor gerne vil nusse hendes kommende corgi baby - men at jeg fx aldrig får en da Michael synes de er grimme. Skulle hun også blive sur over det?? Det er et internetforum, og man skal simpelthen ikke tage tingene så nær.. Og heldigvis er der så mange racer, at der er én til hver - hvad er problemet? Alle behøver vel ikke synes din hund er smuk? Så længe du selv synes, så er der vel ikke nogen problemer? ;-)

 

Det har du da også lov til at mene.

 

Jeg kommer aldrig til at eje_

 

Hunde med flade snuder, slædehunde i en hver form, hyrdehunde og hunde som savler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Håh, hvis jeg skulle blive sur, hver gang nogen siger at en mops er grim eller lignende, så ville jeg godt nok være sur på riiiigtig mange - også her på forum :lol:

Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvad andre tænker. For mig er Oskar en af de smukkeste hunde, på trods af flad næse og anstrengelser lyde :mrgreen: Anne har til tider kritiseret racen, men jeg lader hende da alligevel passe Trille :mrgreen:

 

jeg synes fx at gravhunde, hunde uden pels, pudler, bullterrier mm er grimme, det betyder jo ikke, at jeg går personligt efter dem, der ejer dem. Det er mit problem, ikke ejernes :)

 

:fornaermet:

 

 

 

 

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

jer der synes hårløse er klamme, har i nogensinde prøvet at røre ved en? det er det LÆKRESTE! halfdan har jo fået en hårløs veninde, og hun er sindssygt dejlig at sidde med, mega varm og blød. eneste minus er at hun lugter af gamle rygere, men det er vist hendes ejeres og ikke racens skyld :lol: men ja, jeg er egentlig blevet lidt lun på dem.

Har rørt ved en, synes det var ulækkert

 

Hvor er det en smuk race.

 

Min krølle bliver brugt som vandapportør :mrgreen: Han apporterer meget vand i sin pels, ved enhver given lejlighed :lun:

Min krøltop elsker også vand.

Link til indlæg
Del på andre sites

:fornaermet:

 

 

 

 

 

:mrgreen:

 

Jeg synes din hund er flot. :lun:

 

Men jeg synes til gengæld heller ikke at ret mange hunde er direkte grimme. :genert: Der er nogle hvis udseende ikke tiltaler mig, men grim er et meget stærkt ord. Sjovt nok er der faktisk mange chihuahua'er som jeg ikke synes er specielt kønne. Det gælder dog ikke mine piger, og ej heller Gina's Simba. Det er sådan én som den her:

article-2126167-127E41F7000005DC-995_964x673.jpg

Det er verdens mindste Chihuahua, Milly. Hun var virkelig, ehm... ikke-særlig-pæn... :genert: som hvalp, men hun er dog blevet noget kønnere.

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae: Jeg har en mops, måske jeg ikke er den bedste til at bedømme den slags :mrgreen:

 

 

Jeg er i løntilskud på et værksted for voksne med autisme.

 

Jeg snakker hunde med en af dem og han udtaler "mopser er så grimme at jeg finder dem ekstremt søde"

Men ja, det er jo dejligt der er en hund til enhver smag :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg siger heller ikke at folk skal have dårlig samvittighed over at købe en hund af brugslinie og så bruge den til noget helt 3., men forsøger bare at gøre opmærksom på at der jo er andre muligheder. Det er mit helt klare indtryk at der er kommet et element af præstige herinde, ved at have en brugslinje hund og jeg synes det er lidt ærgerligt at man får indtrykket af at alle andre hunde ikke dur til andet end at se smukke ud.

 

Mine hunde er "brugsliniehunde" i den forstand at de er avlet som løbshunde. Ingen af den bruges til løb, og dur ikke til andet end at se smukke ud. Det er de så også meget gode til synes jeg.

Kan det ikke bare være ligemeget hvad andre synes og mener om ens hunde og hvad de bruges eller ikke bruges til? Det er jeg da i hvert fald. Og ingen kende mine hunde bedre end mig, så jeg kan da være - og er det også - totalt ligeglad med hvad andre måtte synes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, ja, den er godt nok meget LIDT køn, den chihuahua:shock:

 

Jeg synes din hund er flot. :lun:

 

Men jeg synes til gengæld heller ikke at ret mange hunde er direkte grimme. :genert: Der er nogle hvis udseende ikke tiltaler mig, men grim er et meget stærkt ord. Sjovt nok er der faktisk mange chihuahua'er som jeg ikke synes er specielt kønne. Det gælder dog ikke mine piger, og ej heller Gina's Simba. Det er sådan én som den her:

article-2126167-127E41F7000005DC-995_964x673.jpg

Det er verdens mindste Chihuahua, Milly. Hun var virkelig, ehm... ikke-særlig-pæn... :genert: som hvalp, men hun er dog blevet noget kønnere.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer aldrig til at eje en terrier. Ej heller en gravhund (samtlige jeg har mødt er vildt aggressive!)

Bulldog og molosser typer har heller ingen interesse - undtaget DDB.

Jagthunde er ej på ønskesedlen - undtaget måske en toller.

De små selskabshunde er bandlyst i mit hjem, også de hårløse.

Schæferens helbred er tit så dårligt, at den heller ikke er ønsket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, ja, den er godt nok meget LIDT køn, den chihuahua:shock:

 

I know, right? :lol: Det ligner også at den næsten ikke har nogen pels. Ved også godt at chihuahuas har udstående øjne, men den her ligner at de er ved at poppe ud. Her er et billede til:

 

02-chihuahua_milly.jpg

 

Og sådan her ser hun ud som voksen (ret meget kønnere - selvom hun har tungen ude på alle voksen-billederne, så det ligner at den ikke passer ind i munden på hende. :/ ) :

 

10-chihuahua_milly.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har da heldigvis ændret sig det det bedre, den bette.

Da jeg skulle beslutte mig for en hunderace, var jeg ikke vild med chihuahuaøjne. Men det der stod i bøgerne om racen kunne jeg godt li, og da jeg også syntes resten af hunden er ganske køn, tænkte jeg pyt med øjnene. Men nu lægger jeg slet ikke mærke til at øjnene på min hund er store mere, tværtimod er jeg begyndt at synes at en del andre racer har nogle forbavsende små øjne :lol:

I know, right? :lol: Det ligner også at den næsten ikke har nogen pels. Ved også godt at chihuahuas har udstående øjne, men den her ligner at de er ved at poppe ud. Her er et billede til:

 

02-chihuahua_milly.jpg

 

Og sådan her ser hun ud som voksen (ret meget kønnere - selvom hun har tungen ude på alle voksen-billederne, så det ligner at den ikke passer ind i munden på hende. :/ ) :

 

10-chihuahua_milly.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...