Gæst Klitbjerg Besvaret April 8, 2014 Rapporter Share Besvaret April 8, 2014 så lige tråden om motor - hvor er der bare træls for Jer at I ikke ved hvorfor han får krampeanfald Jeg har selv en Schipperke der som helt lille begyndte at få anfald. Der var lange mellemrum i mellem han fik dem, men i takt med at han blev ældre kom de oftere og oftere. Efter en række undersøgelser hos dyrelægen, besluttede vi os at forsøge med fenemal (medicin mod epilepsi). Fenemalen har gjort hans krampeanfald meget mildere og de kommer meget sjældent. Nemo er i dag 9 år, og det har aldrig været noget der har gjort hans dagligdag mere besværlig - så vi har lært at leve med det. Håber I finder ud af hvad der udløser det hos Motor - eller kan fenemal muligvis være en hjælp Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sagapigen Besvaret April 8, 2014 Rapporter Share Besvaret April 8, 2014 Er han testet for Insulinoma (tumor i bugspytkirtlen)? Symptomerne med anfald, desorientering og at det hjælper med honning, lyder som det man ser hos ildere der lider af denne sygdom (der er ret hyppig hos ilder, men også kan forekomme hos hunde). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Missing Besvaret April 8, 2014 Rapporter Share Besvaret April 8, 2014 Øv øv øv, jeg havde sådan håbet, at der ikke var mere :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret April 8, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 8, 2014 Øv altså, det var træls. Det kan ikke være fordi han ikke kan tåle det smertestillende? at kroppen så ragerer på det? Bare lige en tanke... Jeg ved det ærligt talt ikke. Der står kramper som en mulig bivirkning og jeg spurgte selvfølgelig dyrlægen men han siger at det er i sammenfald med f.eks. forhøjede levertal - som så er en bivirkning. Han tåler ikke rigtigt Metacam (fik kvalme og det virkede vist ikke ligeså godt selvom det er stærkere) så lige nu håber vi bare han snart kan komme til kiropraktoren, så vi kan forsøge os med at tage ham af det smertestillende og selvfølgelig kunne det jo være fantastisk hvis han er så langt, at han kan kan fortsætte uden. Den anden levertest er at han får noget olieret/fedtet mad at spise, og så får han taget blodprøve efter 2 timer, for at se hvordan leveren reagerer - som jo er lidt vigtigt at vide, hvis han skal på en ny medicin som også kan give lidt forhøjede levertal. så lige tråden om motor - hvor er der bare træls for Jer at I ikke ved hvorfor han får krampeanfald Jeg har selv en Schipperke der som helt lille begyndte at få anfald. Der var lange mellemrum i mellem han fik dem, men i takt med at han blev ældre kom de oftere og oftere. Efter en række undersøgelser hos dyrelægen, besluttede vi os at forsøge med fenemal (medicin mod epilepsi). Fenemalen har gjort hans krampeanfald meget mildere og de kommer meget sjældent. Nemo er i dag 9 år, og det har aldrig været noget der har gjort hans dagligdag mere besværlig - så vi har lært at leve med det. Håber I finder ud af hvad der udløser det hos Motor - eller kan fenemal muligvis være en hjælp Øv med din lille hund.. det er fanme ikke sjovt. Men dejligt at høre at i har fået det så fint under kontrol. Vores dyrlæge anbefalede Pexion og hvad jeg også får at vide rundt om, skulle der ikke være så mange bivirkninger. Motor er nemlig kongen af bivirkninger, tror jeg.. han slægter vist mig på Er han testet for Insulinoma (tumor i bugspytkirtlen)? Symptomerne med anfald, desorientering og at det hjælper med honning, lyder som det man ser hos ildere der lider af denne sygdom (der er ret hyppig hos ilder, men også kan forekomme hos hunde). Pas. Kan spørge dyrlægen når vi ser ham næste gang - altså han er testet med blodprøve for skjoldbruskkirtlen og tallet var lige på nippet til at være for lavt, men så testede de ... noget andet, noget med signaler fra hjernen tror jeg?? og fordi det var fint nok, skulle hans skjoldbruskkirtel altså ikke være for lav. Jeg forstår det ikke helt men havde tænkt mig at spørge mere ind til det næste gang, det var en anden som gav mig resultaterne og hun forklarede ikke ligeså grundigt som ham vi har været ved ellers. Altså desorientering har han ikke generelt, men det er de jo efter et anfald. Og at honning (og vanillie is) hjælper, er fordi deres blodsukker går helt i bund efter et anfald. Han er også hugsulten bagefter - som er normalt - og får et helt måltid at spise. Anfaldene kan lidt sammenlignes med at løbe et halv marathon.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret April 8, 2014 Rapporter Share Besvaret April 8, 2014 Jeg har ikke noget klogt at sige, så vil nøjes med sige at det vel nok er noget øv!!. Håber det bedste for jer. :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sagapigen Besvaret April 8, 2014 Rapporter Share Besvaret April 8, 2014 Jeg ved det ærligt talt ikke. Der står kramper som en mulig bivirkning og jeg spurgte selvfølgelig dyrlægen men han siger at det er i sammenfald med f.eks. forhøjede levertal - som så er en bivirkning. Han tåler ikke rigtigt Metacam (fik kvalme og det virkede vist ikke ligeså godt selvom det er stærkere) så lige nu håber vi bare han snart kan komme til kiropraktoren, så vi kan forsøge os med at tage ham af det smertestillende og selvfølgelig kunne det jo være fantastisk hvis han er så langt, at han kan kan fortsætte uden. Den anden levertest er at han får noget olieret/fedtet mad at spise, og så får han taget blodprøve efter 2 timer, for at se hvordan leveren reagerer - som jo er lidt vigtigt at vide, hvis han skal på en ny medicin som også kan give lidt forhøjede levertal. Øv med din lille hund.. det er fanme ikke sjovt. Men dejligt at høre at i har fået det så fint under kontrol. Vores dyrlæge anbefalede Pexion og hvad jeg også får at vide rundt om, skulle der ikke være så mange bivirkninger. Motor er nemlig kongen af bivirkninger, tror jeg.. han slægter vist mig på Pas. Kan spørge dyrlægen når vi ser ham næste gang - altså han er testet med blodprøve for skjoldbruskkirtlen og tallet var lige på nippet til at være for lavt, men så testede de ... noget andet, noget med signaler fra hjernen tror jeg?? og fordi det var fint nok, skulle hans skjoldbruskkirtel altså ikke være for lav. Jeg forstår det ikke helt men havde tænkt mig at spørge mere ind til det næste gang, det var en anden som gav mig resultaterne og hun forklarede ikke ligeså grundigt som ham vi har været ved ellers. Altså desorientering har han ikke generelt, men det er de jo efter et anfald. Og at honning (og vanillie is) hjælper, er fordi deres blodsukker går helt i bund efter et anfald. Han er også hugsulten bagefter - som er normalt - og får et helt måltid at spise. Anfaldene kan lidt sammenlignes med at løbe et halv marathon.. Jeg siger heller ikke det nødvendigvis er det. Men symptomerne ligner. Hvis det er insulinoma kommer anfaldene af for lavt blodsukker, da bugspytkirtlen danner for meget insulin. Derfor vil anfaldene ofte opstå når der er gået lang tid siden sidste måltid. Det er også normalt at hunden vil være sulten efter et anfald, da blodsukkeret vil være lavt. Det er nemt at teste med en blodprøve, hvor blodsukker niveauet undersøges. Man kan godt sige at insulinoma er omvendt sukkersyge. God bedring med ham. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret April 8, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 8, 2014 Jeg siger heller ikke det nødvendigvis er det. Men symptomerne ligner. Hvis det er insulinoma kommer anfaldene af for lavt blodsukker, da bugspytkirtlen danner for meget insulin. Derfor vil anfaldene ofte opstå når der er gået lang tid siden sidste måltid. Det er også normalt at hunden vil være sulten efter et anfald, da blodsukkeret vil være lavt. Det er nemt at teste med en blodprøve, hvor blodsukker niveauet undersøges. Man kan godt sige at insulinoma er omvendt sukkersyge. God bedring med ham. Han er testet for sukkersyge og det har han ikke, så ville de vel have set hvis han dannede for meget insulin, ikke? Han skulle faste 12 timer før blodprøverne. Ang. tiden efter mad, skete det den ene gang lidt efter midnat så der er der jo ikke gået så længe siden han har spist aftensmad. Jeg har vel ikke rigtigt en chance for at vide om han har lavt blodsukker lige før det sker da han jo sover og det sker på forskellige tidspunkter.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sagapigen Besvaret April 8, 2014 Rapporter Share Besvaret April 8, 2014 Han er testet for sukkersyge og det har han ikke, så ville de vel have set hvis han dannede for meget insulin, ikke? Han skulle faste 12 timer før blodprøverne. Ang. tiden efter mad, skete det den ene gang lidt efter midnat så der er der jo ikke gået så længe siden han har spist aftensmad. Jeg har vel ikke rigtigt en chance for at vide om han har lavt blodsukker lige før det sker da han jo sover og det sker på forskellige tidspunkter.. Jeg vil mene at de burde have opdaget det da de testede for sukkersyge, hvis det var det. Hvis han havde insulinoma og havde fastet i 12 timer, ville han have et meget lavt blodsukker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret April 8, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 8, 2014 Jeg vil mene at de burde have opdaget det da de testede for sukkersyge, hvis det var det. Hvis han havde insulinoma og havde fastet i 12 timer, ville han have et meget lavt blodsukker. Ok, fint. De testede for alt hvad hunden normalt kan få anfald af, også flåtsygdomme. Han får heller ikke morgenmad, eller, de får en kong hvis de skal være alene, men i weekender kan de jo gå næsten et døgn uden andet end de godbidder der falder af, så hvis han havde problemer med lavt blodsukker måtte anfald vel også komme om dagen, tænker jeg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret April 8, 2014 Rapporter Share Besvaret April 8, 2014 Det er meget normalt ved epilepsi, at anfaldene kommer når hunden er i hvile, det var også der Indy altid fik sine anfald. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret April 9, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 9, 2014 Det er meget normalt ved epilepsi, at anfaldene kommer når hunden er i hvile, det var også der Indy altid fik sine anfald. Ja det er også det jeg kan læse de fleste steder, mente bare at hvis han fik anfald pga lavt blodsukker, ville det vel også ske om dagen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret April 9, 2014 Rapporter Share Besvaret April 9, 2014 jadet skulle man tro. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret April 9, 2014 Rapporter Share Besvaret April 9, 2014 Min Victor havde ganske få anfald om dagen, max 2stk., som jeg husker det. Anfaldene skete normalt mellem 1 - 3 om natten ud af den blå luft. Nu er det jo år siden, men dengang var epilepsi diagnosen en vurdering af anfaldenes karakter og udelukkelse af alle andre ting, der kunne give kramper. Jeg har aldrig set det på en gåtur. Den ene gang om dagen kom min datter ved middagstid, jeg var på job. Tror Molly (hans soulmate) næsten lige havde født. Så forholdene i huset var lidt ændrede. Når noget lidt usædvanlig skulle ske her fik han lidt stedsolid, så han kom lidt ned i gear. Kastration gjorde den store virkning. han var anfaldsfri sine sidste år. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret April 10, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 10, 2014 Han begyndte nedtrapning af de smertestillende igår, det tager så en uges tid. Fik most os ind til en osteopatisk behandling i morgen da der åbenbart går endnu et par uger før vi kan få en tid ved Frigast. Manden fortalte også at bivirkninger faktisk kan stige kraftigt når hunden har fået smertestillende x antal tid, så nu tør jeg fanme ikke beholde ham på det mere Hvis han stadig er øm, håber jeg at feks massage eller akupunktur kan hjælpe i stedet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret April 19, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 19, 2014 1 døgn mere, så har han ikke haft anfald i 2 uger!! (Sidst gik der kun en uge imellem.) Hans osteopat mente at han havde en nerve i klemme foran ved brystet.... jeg tør næsten ikke tro det men hvad hvis det var grunden til anfald? Han er helt af de smertestillende nu og fungerer ok men er noget gnaven, så han er nok lidt øm. Men der er også løbetid herude og han er lidt overgearet og irriterende, det kan jo også have lidt med det at gøre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret April 19, 2014 Rapporter Share Besvaret April 19, 2014 rigtig mange 'er for jer. xxx Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret April 19, 2014 Rapporter Share Besvaret April 19, 2014 pyha sikke da en oplevelse :ae: Håber dyrlægen finder ud af årsagen hurtigt, og det ikke sker igen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret April 20, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 20, 2014 Vågnede med totalt hjertebanken kl lort i nat og ville helt sikkert ikke falde i søvn igen før jeg havde været ude og tjekke til ham - og der lå han bare så sødt og sov på den madras vi har givet ham som han ellers mener er djævelen selv Lidt efter skulle jeg tisse og der lå han så ved siden af madrassen, sikker på at han har hørt mig og er skyndt sig at rulle af den så jeg ikke ville se at han brugte den 14 dage har været en eller anden sær milepæl i vores hoveder. Håber vi kan slappe lidt mere af nu.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PiaJ Besvaret April 22, 2014 Rapporter Share Besvaret April 22, 2014 Vil bare sige at jeg føler med dig, står selv i en lignede situation. Zacko fik pludselig et anfald tilbage i november, han er 10 år og har aldrig før haft det. Det er rigtig rigtig grimt at se på (man tror jo hunden er ved at dø) det var også midt om natten, derefter har han haft ca en i mdr. men så pludselig i torsdags fik han et og et igen 6 timer efter og så dagen efter igen alle hvor han var helt væk. Så nu har vi aftalt med dyrlægen at han kommer på medicin, skal hentes i morgen på apoteket, vi skal prøve et nyt produkt som hedder Pexion pga af at det ikke skulle være hårdt for leveren, da vores hund har allergi og får medrol on and off Pexion kræver heller ikke at man hele tiden skal have taget blodprøver. Det er bare sindsygt hårdt at aldrig vide hvornår næste anfald kommer og man vågner ved den mindste lyd så ja jeg føler med jer og håber der kommer styr på det hele Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret April 22, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 22, 2014 Øv Pia, det er jeg ked af at høre. Ja især første gang syntes jeg virkelig også var slem, fordi vi jo ikke anede om hunden faktisk havde spist et eller andet mega giftigt. Håber rigtig meget at i hurtigt får styr på det. Læste du det jeg skrev med at give lidt honning lige når hunden vågner igen? Det hjalp utroligt meget her, han blev meget hurtigere sig selv igen. Som skrevet her i tråden er det det samme medicin vi er blevet anbefalet.... Men lige nu skal han ikke på det. Det var som om at jo nærmere vi kom at starte det, jo mere forkert føltes det. Jeg tror stadig, inderst inde, at han ikke har epilepsi.. Det kan vel godt være kommet pga det smertestillende men eftersom det startede den dag han fik massage, er min tanke at nerven er blevet skubbet forkert der og jeg håber jo så at anfaldene kan skyldes det og dermed ikke at det er udløst epilepsi - sådan at det vil komme resten af livet.. Men det kan der jo gå rigtig lang tid før vi ved. Håber så sygt meget at han bare er anfaldsfri fra nu af og forevigt. Og de siger jo at tro kan flytte bjerge, ikke? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PiaJ Besvaret April 22, 2014 Rapporter Share Besvaret April 22, 2014 Øv Pia, det er jeg ked af at høre. Ja især første gang syntes jeg virkelig også var slem, fordi vi jo ikke anede om hunden faktisk havde spist et eller andet mega giftigt. Håber rigtig meget at i hurtigt får styr på det. Læste du det jeg skrev med at give lidt honning lige når hunden vågner igen? Det hjalp utroligt meget her, han blev meget hurtigere sig selv igen. Som skrevet her i tråden er det det samme medicin vi er blevet anbefalet.... Men lige nu skal han ikke på det. Det var som om at jo nærmere vi kom at starte det, jo mere forkert føltes det. Jeg tror stadig, inderst inde, at han ikke har epilepsi.. Det kan vel godt være kommet pga det smertestillende men eftersom det startede den dag han fik massage, er min tanke at nerven er blevet skubbet forkert der og jeg håber jo så at anfaldene kan skyldes det og dermed ikke at det er udløst epilepsi - sådan at det vil komme resten af livet.. Men det kan der jo gå rigtig lang tid før vi ved. Håber så sygt meget at han bare er anfaldsfri fra nu af og forevigt. Og de siger jo at tro kan flytte bjerge, ikke? Læste godt det med honning havde jeg ikke hørt før, må indrømme jeg ikke har læst hele den alnge tråd men bare lige kigget lidt. Lad os håbe det måske har en anden forklaring, ville være skønt jo Med Zacko er det jo desværre nok alders relateret, og eftersom alt muligt andet som kan ses i prøver er ude lukket så er det jo nok epilepsi. Jeg har jo også set det hele an i noget tiden inden vi nu begynder på medicin, men da det ser ud til at det ikke bare selv går væk, Zackos anfald er nemlig også typisk kommet når han er i ro, nat,aften eller når han er alene. Jeg tænker på det hele tiden og man er altid bange for om der nu sker noget når han er alene osv. Så nu kommer han på medicin og den beslutning har jeg en god fornemmelse af, men ville da gerne have været sluppet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret April 22, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 22, 2014 Læste godt det med honning havde jeg ikke hørt før, må indrømme jeg ikke har læst hele den alnge tråd men bare lige kigget lidt. Lad os håbe det måske har en anden forklaring, ville være skønt jo Med Zacko er det jo desværre nok alders relateret, og eftersom alt muligt andet som kan ses i prøver er ude lukket så er det jo nok epilepsi. Jeg har jo også set det hele an i noget tiden inden vi nu begynder på medicin, men da det ser ud til at det ikke bare selv går væk, Zackos anfald er nemlig også typisk kommet når han er i ro, nat,aften eller når han er alene. Jeg tænker på det hele tiden og man er altid bange for om der nu sker noget når han er alene osv. Så nu kommer han på medicin og den beslutning har jeg en god fornemmelse af, men ville da gerne have været sluppet Ej det kan jeg sagtens forstå - især hans alder taget i betragtning. Motor er jo kun 4 år, synes godt nok det er tidligt at være fast på medicin.. Honning eller haagen daz vanillie is. Det er fordi deres blodsukker hurtigere kommer op til nogenlunde normal igen. Altså jeg har hørt at mange hunde faktisk - trods de har anfald ofte - ikke har dem når de er alene. Måske kan det trøste dig lidt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PiaJ Besvaret April 22, 2014 Rapporter Share Besvaret April 22, 2014 Ej det kan jeg sagtens forstå - især hans alder taget i betragtning. Motor er jo kun 4 år, synes godt nok det er tidligt at være fast på medicin.. Honning eller haagen daz vanillie is. Det er fordi deres blodsukker hurtigere kommer op til nogenlunde normal igen. Altså jeg har hørt at mange hunde faktisk - trods de har anfald ofte - ikke har dem når de er alene. Måske kan det trøste dig lidt? Det trøster så ikke for Zacko har faktisk haft 3 anfald mens han har været alene hjemme:shock: , og det er på ingen måde sjovt at komme hjem til en forvirret hund som både har tisset,skidt og væltet kurv eller andet, der går så lige noget tid før man med god samvittighed tager hjemme fra. Ved Zacko virker det somom han får dem når han er i ro/sover tungt det er ihvertfald det som er sket de gange han har haft dem, det der dog kan trøste lidt er at ifølge dyrlægen så lider de ikke og har ikke ondt under anfald, og som hun sagde så skulle man ikke frygte at komme hjem og hunden var død, men hun sagde at vi skulle tænke over at der hvor han er alene er sådan rimeligt sikkert, altså ingen skarpe ting, ikke noget som han kan smadre og komme til skade med osv Man skulle også tænke ved hvis hunden svømmer, at det ikke er en super ide fordi man jo ikke kan stille meget op ved et anfald ude i vandet, men ellers leve mange hunde jo et godt og fint liv med epilepsi netop fordi de jo er sig selv kort efter et anfald og ikke lider under anfaldet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret April 22, 2014 Rapporter Share Besvaret April 22, 2014 Det trøster så ikke for Zacko har faktisk haft 3 anfald mens han har været alene hjemme:shock: , og det er på ingen måde sjovt at komme hjem til en forvirret hund som både har tisset,skidt og væltet kurv eller andet, der går så lige noget tid før man med god samvittighed tager hjemme fra. Ved Zacko virker det somom han får dem når han er i ro/sover tungt det er ihvertfald det som er sket de gange han har haft dem, det der dog kan trøste lidt er at ifølge dyrlægen så lider de ikke og har ikke ondt under anfald, og som hun sagde så skulle man ikke frygte at komme hjem og hunden var død, men hun sagde at vi skulle tænke over at der hvor han er alene er sådan rimeligt sikkert, altså ingen skarpe ting, ikke noget som han kan smadre og komme til skade med osv Man skulle også tænke ved hvis hunden svømmer, at det ikke er en super ide fordi man jo ikke kan stille meget op ved et anfald ude i vandet, men ellers leve mange hunde jo et godt og fint liv med epilepsi netop fordi de jo er sig selv kort efter et anfald og ikke lider under anfaldet. Nej, det lyder godt nok også grimt :ae: Håber at medicinen kan hjælpe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Buddha Besvaret April 22, 2014 Forfatter Rapporter Share Besvaret April 22, 2014 Øv Pia. Nej så må i i gang med medicinen - jeg er helt sikker på at hundene ikke forstår hvad der sker, men det er ulideligt for os mennesker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts