Hop til indhold

Overbeskyttende hundeejere


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg ville aldeig aldrig lade en hund af min, hilse på eller passere tæt forbi en schæfer.

Mange skriver at 9 ud af 10 er gak. Jeg vil jo så mene at 10 ud af 10 er gak. Jeg har aldrig oplevet en schæfer reagere bare nogenlunde normalt på andre hunde.

 

En af dem her i nabolaget er særdeles sindssyg, og frem til den dag basse blev aflivet, var jeg 100% sikker på at den ville blive hendes død.

 

Jaeh, og alle muskelhunde er sindssyge og har dårlige ejere....:???: Sorry, bliver sgu muggen når nogen kalder min hund gak på den negative måde uden nogensinde at have mødt hende:evil:

 

 

Det kan godt være at jeg er forskånet for meget, fordi jeg primært bevæger mig med min hund i et lille område her i Lisbjerg. Dels er der rigtig mange der træner hund i området, inkl. politiet, og det generelle niveau er måske en smule højere. Der er en uskreven regel om at det er ok at hunde er løse, bare man kan styre dem. Kan man ikke styre dem, får man et møgfald, og hvis politiet er der, en bøde.

 

Det andet sted jeg kommer meget, er hos mine forældre hvor der er rigtig mange tyskere. Og tyskere har bare en anden holdning til hunde, eller måske rettere den holdning vi havde her i landet tidligere. Alle hunde luftes uden snor, med mindre der er en god grund til at de skal føres i snor. Jeg oplever meget få af de tyskejede hunde som værende nervøse, udfarende mm. Men de ER også mere sociale med deres hunde dernede.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har lige lavet et indlæg , om jeg er forkert på den. og ikke er pylret nok. så der ikke kom alle de spørgsmål fra mig i denne tråd . men der er ingen hunde jeg undgår. simba vil hilse på alle, hunde , mennsker kun vis de selv først begynder at klappe ham. men spørg først ejer af hund , om den ka hilse . simba var i hunde gården forleden , og der var der den dejligste schæfer hund , den fulgte simba rundt , Hvor de løb efter pind sammen, Og den tog hensyn til simba var lille når de løb ved siden af hinanden , og gik og hygge snuste sammen. så det var en rigtig god oplevelse :-D Der er en der går med en tror jeg halv gammel schæfer hund hvor jeg bor , den knurre af simba på lang afstand og viser tænder, så den går jeg en lang bue uden om , Og så er der en anden schæfer , vi kun har mødt et par gange, hvor simba og den pænt snuser til hinanden . På en rolig måde. så mit forhold til schæfere er fint nok. jeg er is kold med hensyn til vis der er en hund der er for stor i forhold til simba , og så bliver for pågående med bryde kamp, så ber jeg ejer tag sin hund med det samme. og vis ejer ikke er hurtig nok . tager jeg fat i halsbåndet på hunden . og holder den fast til ejer henter sin hund . og vis ejer har været uopmærksom , Og ikke er der for mig med det samme , Så giver jeg skide balde, For min hund er så lille, Og ka let komme til skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når hundeloven (eller tolkningen af den?) nu ser ud som den gør, så er jeg ret hysterisk med at ikke lade Iso komme for tæt på fremmede hunde, det må jeg inddrømme... Hun kan ikke li' andre hunde, og viser det ret tydeligt hvis de kommer for tæt på. Hun viser først tænder, så knurrer hun, og respekterer de det ikke så hakker hun ud efter dem. Ja, jeg flytter hende selvfølgelig så snart jeg ser at hun synes det er ubehageligt, så hun når kun sjældent at komme så langt som til "tandvisningen". Men hun udsender garanteret også signaler endnu tidligere, som jeg ikke ser men som en anden hund læser, og min gru er at vi skulle møde en hund som "svarer igen" allerede dér. Derfor bli'r jeg lettere panisk hvis vi møder andre, og kunne altså godt være én af de "gimper der flår deres hunde væk i panik". Men ikke fordi nogen kommer med en bestemt race, men fordi min hund er lidt "alternativ" når det kommer til andre hunde, uanset race.

 

Og så siger det vel sig selv, at vi aldrig kommer i hundeskove af nogen som helst art... Iso har nogle få hundevenner hun omgås privat, og det må være nok.

 

Samme som Korvis. Karla er måske ikke helt så udadreagerende som Iso, men generelt så får hun bare ikke lov at hilse, så er det ligesom afdebateret. Hun har johna og lidt forskellige snuse / gåtursvenner. Jeg sætter selvfølgelig heller ikke mine ben i en hundeskov - det ville være synd for både Karla og de andre hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, den rare af hundene - Johna - får lov at lege med venligsindede hunde i ca samme størrelse og vægtklasse som hende. Medmindre det er hunde jeg kender godt, som fx Louise J's cajsa, så kan hun godt då lov at lege med ens tørre tung hund.

 

hun må gerne hilse på alle racer, men lege med dem nej. Retrieverne laver retriever-death roll som kan være nærmest livsfarligt for en lille hund. Schæfere og boksere leger voldsomt med deres hoppen og deres store poter, muskelbasser tromler med hele deres vægt osv. Så jeg er måske i kategorien overbeskyttende? Men er hårdnakket medlem af lige børn leger bedst klubben!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke helt om jeg synes folk er blevet mere pylrede. Tror måske bare de har set eller oplevet, at der kan være problemer med bestemte hunderacer og går derfor udenom dem.

 

Det kan man jo ikke umiddelbart se, når man passerer dem på gaden, så jeg går da udfra, at de fleste trækker væk, fordi de passer på deres hund. Det kan i hvert fald ikke hidse mig op.

 

Når jeg ser min hund hilse på en anden hund, kan jeg faktisk godt forstå, når flere (bl.a. herinde ) helst undgår labber :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

To labber sammen er jo en fest at se på therese, men sådan en overenergisk ung lab... Den tør jeg altså ikke lade mit bette kræ lege med...

Det er sgu forståeligt... Han har stort set også kun legekammerater på hans egen størrelse eller større, for han bliver altid såååå glad, når der er nogen, der vil hilse og kan ikke helt styre sig. Så han løber rundt om dem og snurrer rundt om sig selv i glæde - det er ikke alle hunde, der synes det er sjovt, hvis de ikke er med på den. Og hvis de så er, kan han komme til at træde på dem.

Så hundemøder foregår oftest i snor her, så jeg kan se, hvordan den anden hund reagerer på ham, inden de evt. får lov til at lege.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er overbeskyttende og mine hunde hilser aldrig! på hunde vi møder på tur. De har faste legekammerater, som de hygger med, men de har ikke behov for at hilse på hunde på hver gåtur, og får heller ikke lov.

Jeg synes det er unødvendigt og er helt sikker på at hundene har mere fornøjelse af møder med faste venner og på den måde undgår man næsten også risikoen for uenigheder.

Alle mine hunde leger specielt (primært i kraft fad af deres raceegenskaber) og det er få hunde de leger godt med n

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne del af sætningen "Jeg synes det er enormt anstrengende så pylrede folk er blevet med deres hunde" er jeg personligt helt enig i. For mig at se, så ER folk blevet mere pylrede. Allerede for år tilbage var dette et emne i den lokale DcH-afdeling, hvor man (både erfarne hundeførere og trænerne) gik ind og snakkede med de nye hundeejere, der blot ved synet af en fredelig voksen hund lynhurtigt skovlede deres hvalpe op på armen. Ikke et fedt signal at sende til en hvalp og for den sags skyld heller ikke til den voksne hund.

 

Men der er stor forskel på direkte pylrede hundeejere og så hundeejere, der VED, at deres hunde har et problem med fremmede hunde. De pylrede tør ikke lade deres hvalpe/hunde nærme sig en fremmed hund, heller ikke selvom signalerne fra begge hunde er positive. De pylrede SER simpelthen ikke disse signaler, men forestiller sig gysende et kommende drab på deres hund.

 

Personligt synes jeg ikke, at jeg selv arrogant ignorerer hunde, der virkelig har problemer med andre hunde (det ses så let, at jeg sagtens kan gøre mit for at undgå et møde), ej heller betragter jeg arrogant mennesker, der virkelig er bange for hunde (ses endnu lettere og så går Sofus tæt på plads, ikke fordi det er nødvendigt, men for at berolige de bange), men de pylrede hundeejere har jeg det lidt sværere med, for jeg synes, at de snyder både sig selv og deres hunde for gode oplevelser. Og hvis de så oven i købet skal til at sætte grænser for alle os andre, så må jeg sige fra.

 

Hvad er det for nogle grænser du mener de sætter for dig, fordi de ikke vil have at din hund skal hilse på deres ?

 

Det kan da aldrig være den pylrede hundeejers problem, at andre finder det problematisk eller grænsesættende at deres hund ikke skal hilse.

 

Sally elsker sin bold! Og den gør at hun er meget mere tålelig (ikke voldsom) med de andre hunde når de leger løbelege. Og jeg takker guderne for, at hun ikke vogter den. Hun brugte 12 dage i vinterferien på at se sin bold forsvinde ind i gabet på verdens mest flabede dalmatinerhvalp :lol: som jeg så måtte kalde over til mig, og bytte bold for godbid, og give bolden tilbage til Sally. Det tager hun med fuldstændig ophøjet ro, og en lille smule forundring over, hvordan det nu igen kunne ske :rolleyes::lol:

 

Haha, Sally altså :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Overbeskyttende????? Tjah, jeg kan godt finde på at gå over på den anden side af vejen hvis der kommer en hund Boris ikke bryder sig om. Det er ligesom en blanding af både små og store hunde. Det værste er når det er bokserhunde eller de små hunde der ligner boksere(altså dem der er lidt flade i hovedet og tit har underbid):mrgreen: dem gøer han helt vildt meget af:vuf::vuf::vuf::vuf::vuf:Så man kan sige at det er lige så meget for at være overbeskyttende over for mig selv at jeg fortrækker...ellers tænker alle de andre hundeejere bare: åh nej, der kommer hende hvis hund bare er helt vildt ustyrlig, og det er han altså ikke. Han er bare enormt selektiv overfor hvilke hunde han vil snakke med :sjov::banan::hundifart:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter får aldrig lov at hilse på små hunde, eller hanhunde i racer som schæfer eller rottweilere, ikke fordi han er farlig, men fordi han leger meget voldsomt og fordi de to racer bare har en tendens til at være meget dominerende (Altså hannerne).... Penny render altid frit, og hun får lov at hilse på de hunde som vil, Penny gider ikke fremmede hunde, og derfor opsøger hun dem ikke selv...

 

De to små vi har er vant til store hunde, men ærligt så får de altså heller ikke lov at hilse på alle store hunde.

 

Jeg synes som ejer at man har ansvaret for at forsøge at læse de hunde man møder på sin vej... Ellie er meget usikker på fremmede hunde, og derfor er det bare super vigtig at hun ikke får dårlige oplevelser, og der bliver jeg nød til altid at sørge for at være på forkant, og at de hunde hun hilser på er dejlige og søde hunde.

 

Jeg er også meget forbeholden overfor schæfere, jeg er to gange blevet bidt af schæfere, begge gange hvor det har været en overreaktion fra hundens side. (F.eks. stod jeg i indkørslen, lige indenfor fortorvet, hos en veninde, moren lukker deres hund ud, som styrter direkte over og bider mig i låret.... Hunden forsvarer selvfølgelig blot sit territorie, men synes det er en ekstremt og direkte reaktion)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldeig aldrig lade en hund af min, hilse på eller passere tæt forbi en schæfer.

Mange skriver at 9 ud af 10 er gak. Jeg vil jo så mene at 10 ud af 10 er gak. Jeg har aldrig oplevet en schæfer reagere bare nogenlunde normalt på andre hunde.

 

En af dem her i nabolaget er særdeles sindssyg, og frem til den dag basse blev aflivet, var jeg 100% sikker på at den ville blive hendes død.

 

Jaeh, og alle muskelhunde er sindssyge og har dårlige ejere....:???: Sorry, bliver sgu muggen når nogen kalder min hund gak på den negative måde uden nogensinde at have mødt hende:evil:

 

 

Det kan godt være at jeg er forskånet for meget, fordi jeg primært bevæger mig med min hund i et lille område her i Lisbjerg. Dels er der rigtig mange der træner hund i området, inkl. politiet, og det generelle niveau er måske en smule højere. Der er en uskreven regel om at det er ok at hunde er løse, bare man kan styre dem. Kan man ikke styre dem, får man et møgfald, og hvis politiet er der, en bøde.

 

Det andet sted jeg kommer meget, er hos mine forældre hvor der er rigtig mange tyskere. Og tyskere har bare en anden holdning til hunde, eller måske rettere den holdning vi havde her i landet tidligere. Alle hunde luftes uden snor, med mindre der er en god grund til at de skal føres i snor. Jeg oplever meget få af de tyskejede hunde som værende nervøse, udfarende mm. Men de ER også mere sociale med deres hunde dernede.

 

Jeg tager jo ellers udgangspunkt i hunde jeg har mødt. Og jeg oplever bare kun at schæfere er helt ekstremt udfarende, råber lort af alting, og helst kun kan luftes af ejere som er fysisk stærke nok til at holde dem tilbage da de tænder af.

 

 

Jeg havde engang en klassenammerat som havde en schæfer som var endnu mere gak. Den skulle feks altid låses væk når der kom gæster, da den ikke accepterede nogle besøgende. Og en dag måtte hun tage hjem fordi hun havde ladet et vindue stå på klem, så hende og kæresten var bange for at hunden måske ville kunne se nogle ude på vejen og så bryde vinduet op og slå dem ihjel! Eller hvis postbudet kom...

Sådan nogle hunde bakker altså ikke positivt op om den race. Og jeg synes som regel det er underordnet om det er gule eller grå..

 

Jeg har udelukkende et positivt indtryk af Bella for jeg hører så mange søde og gode historier om hende. Men jeg ville nok ikke lade andre schæfere hilse på min hund eller mit barn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan vist ikke være tvivl om at vi over de sidst mange år er blevet mere "pylrede" i omgangen med vore hunde. Det er helt generelt. Mere behandles ved dyrlægen, hundenes plads i hjemmet er mere integreret, træningen er blevet mere hensynsfuld, og vi passer alt i alt mere på vores hunde. Til gengæld er ordet pyldret måske ikke det helt rigtige. Man kunne også sige mere hensynsfulde.

 

Tidligere når man gik tur i offentlige skove gik hundene jo løs og man forventede at de i mødet med andre hunde oftest kunne klare ærterne selv. De som ikke syntes om dette kom formentlig ikke i skovene. Jeg tror så heller ikke der var nær så mange små, sarte hunde dengang. Jeg mødte dem i hvert fald ikke.

 

Jeg havde selv 2 Riesenszhnauzere fra ca 1980 og 10 år frem og havde ingen betænkeligheder ved at gå med dem i skoven løs. Som idag blev de kaldt på plads når jeg mødte andre gående i skoven. Men var det en anden hundeejer med løs hund lod vi som sagt hundene selv finde ud af hvem der skulle vise respekt og hvem der skulle lege.

 

Min hanhund på 40 kg var ret dominerende, men vi mødte vist aldrig en anden hanhund som ikke accepterede dette, så rigtig ballade blev det aldrig. Han var dog for skarp og ville opdrage vores søn også. Vi havde overtaget ham som skildsmissebarn da han var 6 mdr. Da jeg undersøgte det nærmere viste det sig at både hans far og hans bror var blevet aflivet pga. Aggresiv adfærd. Min vurdering var at han ikke skulle omplaceres, så han blev aflivet.

 

Efter dem havde vi en Boxer han. Han var aggresiv både overfor andre hanhunde og til sidst også overfor visse mennesker. Han var uden tavle og lidt tosset i hovedet. Først flyttede vi ham hjem til mine forældre, hvor der ikke var børn, men efter han overfaldt en sagesløs hund, blev han aflivet.

 

Jeg skal ikke have flere store og potentielt aggresive hanhunde. Måske har jeg været uheldig med de to jeg har haft, men det er slut. Jeg har også haft 6 tæver. Alle har været skønne hunde, så har levet gode liv indtil sygdom / alder har sat en stopper for det.

 

Så havde vi en Norsk Elghund tæve. Aldrig et eneste problem med hende og andre hunde. Hun havde dog en svaghed for får. Dem var hun tosset med, så var der får i nærheden måtte hun i line. Ellers brugte jeg stort st aldrig line til hende. Nok den hund jeg har ejet som alt i alt var lettest at holde og med størst personality. Hun var dejlig vores Freja.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler mig sommetider som på en helt anden planet end resten af HF. Heromkring er mindre end 1 ud af 10 schæfere gak og hunde der overfaldes bliver ikke pr. automatik hunde der ikke kan omgås fremmede hunde mere. De fleste kommer faktisk ret hurtigt op på hesten igen.

 

Der er faktisk en del hunde der får varige problemer med angst, nervøsitet, og problemer med andre hunde efter et angreb. Især hvis det er noget de har oplevet som hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående schæfere har jeg kun mødt to, der var mærkelige. Det var en han og en tæve og især tæven var voldsom. Hun brød ud af haven flere gange og overfaldt hunde, der tilfældigvis lige var udenfor haven. En dag var det naboens hvalp, der blev bidt ihjel og en anden gang var det vores hunde.

 

Jeg ved ikke, om det skyldes dårlig avl eller miljøet, men jeg håber det primært skyldes miljøet, for de fik hvalpe på dyrene :roll: De stod bare i haven hele dagen og den eneste stimulans de fik var når folk gik forbi haven eller når deres barn lige gad lege med dem. Det er jo ikke et liv for en aktiv brugshund og jeg tror ærlig talt bare, at de blev skøre i hovederne af manglen på aktivering :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er faktisk en del hunde der får varige problemer med angst, nervøsitet, og problemer med andre hunde efter et angreb. Især hvis det er noget de har oplevet som hvalpe.

 

Men der er også en hel del der bare ryster det af sig igen - især hvis deres ejere formår at gøre det samme. Min den yngste fx blev overfaldet som hvalp, af en sindssyg tæve, som jeg er ret sikker på ville slåd en ihjel. Tæven samlede den 9 uger gamle hvalp op og gav sig til at ruske den. Heldigvis havde hun ikkef ået godt nok fat i farten, så hvalpen røg ud af munden på hende og fløj gennem luften.

Hvalpen? Tja, den rejste sig op, rystede sig og gik videre som om intet var hændt. Idag er hun 3 år og går stadig ud fra at alle er fantastiske indtil det modsatte er bevist!

 

hun er ikke et enestående tilfælde. Jeg er overbevist om, at en meget stor del af min ældste hunds attitude (alle er røvhuller!) kommer sig af at jeg var en meget anspændt førstegangshundeejer - hun måtte for guds skyld ikke få end årlig oplevelse, for så ville hun jo forevigt være skadet mentalt! Hun havde aldrig en dårlig oplevelse, men hun mener stadig at alle er røvhuller til det modsatte er bevist...

 

alt med måde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår du ikke hvad "de fleste" betyder?.

 

Men hvis fx. 25% får varrige men er det vel heller ikke acceptabelt eller hvad mener du vil være ok?

 

jeg tror at det er et fåtal - måske 10 % som får mindre varige men og måske kun 2-3 % som får betydelige varige men, men hvad er acceptabelt?

 

Det er faktisk en lidt svær debat, for vi er nok også nogen der tænker at hvis ejeren var lidt mindre nervøs selv og lod hundene finde ud af det, ville flere hunde lære at omgås alle andre normele og ikke aggresive hunde.

 

Problemet er jo at der findes aggresive hunde og man de er jo ikke afmærket med rødt skilt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså om alting var bedre i gamle dage skal jeg ikke kunne sige (der er jo også chancen for at internettet bare gør at vi nu har nemmere ved at høre om alle de gode og dårlige oplevelser ;-)) - men hvis ja, så må der være kommet en del flere idiot ejere siden dengang. Jeg er på ingen måde startet med at gemme min hvalp for alle andre hunde men efter en del dårlige møder er det jo klart man begynder at tage sine forholdsregler. Som for mig vil sige at jeg beslutter mig ud fra hvad jeg selv ser før de mødes for ærligt talt er "den gør ikke noget" godt nok ikke et troværdigt udsagn mere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis fx. 25% får varrige men er det vel heller ikke acceptabelt eller hvad mener du vil være ok?

 

jeg tror at det er et fåtal - måske 10 % som får mindre varige men og måske kun 2-3 % som får betydelige varige men, men hvad er acceptabelt?

 

Det er faktisk en lidt svær debat, for vi er nok også nogen der tænker at hvis ejeren var lidt mindre nervøs selv og lod hundene finde ud af det, ville flere hunde lære at omgås alle andre normele og ikke aggresive hunde.

 

Problemet er jo at der findes aggresive hunde og man de er jo ikke afmærket med rødt skilt.

Jeg beskrev hvordan det fungerer her hvor jeg bor og hvor de fleste kommer sig over overfald, hvorpå jeg får en reminder om at nogle ikke gør. Derfor mit spørgsmål til Susanne.

 

Hvordan du er kommet frem til at jeg mener det er okay at nogle hunde overfalder andre, det ved jeg ikke, men du skal ikke afkræve mig svar på sådan noget vrøvl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Herude går jeg over på den anden side af vejen, hvis det er muligt. Ikke kun ved schæfere, ved alle fremmede hunde. Luna ser ikke så godt længere, og hun gider ikke hunde helt oppe i hovedet. Og så er det bare det nemmeste.

 

Jeg ville ikke have problemer ved at lade Luna møde Bella, men det er jo fordi jeg føler, jeg kender hende :-D

 

Og jeg kommer ikke i hundeskove, da Luna ikke gider bevæge sig af sig selv, så det ville bare være at vi begge sad og sad... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg beskrev hvordan det fungerer her hvor jeg bor og hvor de fleste kommer sig over overfald, hvorpå jeg får en reminder om at nogle ikke gør. Derfor mit spørgsmål til Susanne.

 

Hvordan du er kommet frem til at jeg mener det er okay at nogle hunde overfalder andre, det ved jeg ikke, men du skal ikke afkræve mig svar på sådan noget vrøvl.

 

Du må undskylde hvis jeg kom til at spørge forkert. Der var nu ikke noget negativt eller bebrejdende i mit indlæg med vilje, så at sige.

 

Kun er reflektion på at der jo altid er en risiko for dårlige oplevelser når hunde møder hinanden og hilser. Det er så op til de enkelte at afveje denne risiko mod fordelene ved at hunde socialiseres og får gode oplevelser sammen med andre hunde.

 

Mange hunde reagerer mærkeligt ifht. andre hunde. Om det skyldes at forskellige hunde og racer har svært ved at læse hinanden eller men fra dårlige oplevelser ved jeg ikke, men jeg har indtryk af at det er er større problem idag end for 25 år siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...