Hop til indhold

Lang snor - søskendeforhold?


Sitto
 Share

Recommended Posts

Er der andre herinde der selv har eller har kendskab til kuldsøskende der bor sammen?

 

Vi har jo Zazu & Camy. De var sammen indtil de var 4 mdrs tid cirka, de blev fundet på gaden i Rumænien (sammen med mor og resten af kuldet), kom til DK og de to boede sammen i fjorten dage her, indtil vi hentede Zazu.

 

Efter et halvt års tid var Camy nødt til at blive omplaceret - og det blev så herhjem hun flyttede. I den mellemliggende periode på de cirka 6 mdr har de to tøser slet ikke set hinanden.

 

Zazu tog ikke ligefrem imod Camy med åbne arme - der var i hvert fald ikke nogen kæmpe gensynsglæde. Men vi havde også, dagen inden vi hentede Camy, opdaget at Zazu havde udflåd forneden og havde besluttet os for at få hende steriliseret om fredagen (hvor vi havde hentet Camy om torsdagen), for at være sikker på at det ikke var noget der udviklede sig til en akut livmoderbetændelse i weekenden - men da hun blev steriliseret fredag havde hun allerede voldsom livmoderbetændelse - så jeg tænker umiddelbart at det er dét der har gjort hun ikke tog imod Camy helt som ventet, for da hun var ovenpå nogle dage efter operationen var der ingenting, og det var nærmere et hyr at holde dem fra at lege :lol:

 

Men Zazu & Camy har bare et helt specielt forhold :lun:

Zazu er normalt en bestemt dame som helt klart har grænser der SKAL respekteres af andre hunde og ellers får de besked - men Camy får lov til ALT. Vi er meget obs på Camy, at hun bliver stoppet når vi kan se at det er for meget for Zazu - fx når hun bider hende i halen :genert: men ellers bider hun hende også i benene, ørerne, rundt om snuden, i nakken mm for at få hende til at lege - eller hun bider jo ikke, hun tager bare let fat, for at få Zazu med på legen.

 

Men én ting er sikkert, var der andre hunde der udviste den adfærd overfor hende, så var hun blevet sur. Hun kan sende dæmpende signaler eller sige forsigtigt fra overfor Camy, men hun siger aldrig rigtig fra! Derfor ER vi meget obs når de leger, så vi får stoppet Camy - for hun har ikke den helt store respekt når der siges fra af Zazu. Leger Camy til gengæld med Ayo, og Ayo synes det bliver for meget, så siger Ayo ordentlig fra, og så stopper Camy asap.

 

Mit spørgsmål er egentlig, siden Camy som den eneste hund har SÅ lang line hos Zazu, tror i så - trods der ikke var stor gensynsglæde og de har været fra hinanden i 6 mdr - at de er klar over at de er søskende og vokset op sammen, og derved kan huske hinanden? Mit umiddelbart bud er ja, udfra det specielle bånd de har. Og trods Camy (på trods af at de er lige gamle) er den "irriterende lillesøster" så knuselsker Zazu hende og de foretager sig ALT sammen :lun:

 

Og hvis I selv har kuldsøskende, hvordan er deres forhold så - er det anderledes fra to hunde der blot er ført sammen senere i livet?

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har netop fået Lilys kuldbror herhjem, og da de så hinanden var det næsten et år siden de sidst havde set hinanden. Og der var bare noget særligt over det. De kunne helt klart genkende hinanden. Arne var dog meget bange og svag (fjernet fra hans nye ejere pga. misrøgt og derfor svært underernæret), hvorfor han ikke ligefrem var i legehumør. Men nu, et par måneder senere og med 100% vægtøgning er de bare rigtig glade for hinanden - Og ja, de har ligesom et særligt søskende-bånd.

 

Jeg tænker sagtens at hunde kan huske og genkende hinanden, og nok især hunde der er i familie. Tænker at de vel har hver deres unikke duft??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også de kender hinanden på duften. Så vel ikke en decideret besvidsthed om søskende forhold, men så at de har en relation fra før. Jeg har ikke selv haft søskende, men kender en del der har eller som ofte leger med en søsken og der raporteres ofte om at de har et specielt tæt forhold og leger rigtigt godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den eneste erfaring jeg har er fra en af søsters hunde. Som ret ung blev han overfaldt og bidt af en anden hanhund, og kunne derefter ikke med nogen som helst hanhund, uanset race. Undtaget sin bror, som han mødte en gang imellem til stævner eller andre hundearrangementer. Det var helt tydeligt at de to havde noget sammen, og de havde deres helt egen "dans" som de legede hver gang de mødtes. Og det varede ved hele deres liv, sidste gang de mødtes var de lige knap 14 år gamle, de hoppede og dansede i 5 sekunder eller så, så orkede de ikke mere. Men danse skulle de! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke de lige forholder sig til at de er i familie med hinanden. Som andre er inde på kunne duften måske minde dem om noget?

 

Omvendt så kender jeg til 2 beagle søskende som har et dejligt forhold til hinanden - men de er kommet til familien samtidig og har aldrig været fra hinanden. Min bror havde også på et tidspunkt to søstre fra samme kuld og de kunne ikke med hinanden - de kom også samtidig til familien - så her måtte de gå af med den ene, da de efter det første ½ år rivaliserede hinanden.

 

Min Oscar og Darwin har et ret specielt forhold til hinanden - lidt som det du beskriver mellem Zazu og Camy - og i det tilfælde er Darwin nevø til Oscar (Darwins far er Oscars kuld bror) - så her kunne det også være noget med duften?

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er enormt spændende hvordan hunde opfatter familierelationer. Eks. er Lilys hundemor slet ikke i tvivl når de har besøg af en eller flere hunde fra hendes kuld, hun bliver straks mor for dem og "sætter dem på plads" - Det har hun aldrig gjort ved andre hunde end hendes egne hvalpe. Hun har jævnligt set 3 af de 8 hvalpe, men genkendte også straks Arne da han kom hjem til dem efter næsten et år. Tænker dog stadig at det må være duften der bringer minder frem?

 

Vi, som mennesker, er egentlig ret hæmmet i forståelsen af dyrs sociale forståelse idet vores lugtesans er så ringe og den for mange dyr spiller en væsentlig rolle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er enormt spændende hvordan hunde opfatter familierelationer. Eks. er Lilys hundemor slet ikke i tvivl når de har besøg af en eller flere hunde fra hendes kuld, hun bliver straks mor for dem og "sætter dem på plads" - Det har hun aldrig gjort ved andre hunde end hendes egne hvalpe. Hun har jævnligt set 3 af de 8 hvalpe, men genkendte også straks Arne da han kom hjem til dem efter næsten et år. Tænker dog stadig at det må være duften der bringer minder frem?

 

Vi, som mennesker, er egentlig ret hæmmet i forståelsen af dyrs sociale forståelse idet vores lugtesans er så ringe og den for mange dyr spiller en væsentlig rolle.

 

Lige den der med "mor/barn" forhold oplevede jeg også mellem Charlie og hans mor. Selvom Charlie var 3-4 år på det tidspunkt opførte hun sig som om han var hvalp igen - det var rigtig sjovt at se hvordan hun "ordnede" forskellige ting og satte ham på plads :lol:

Det blev dog en kende for meget for Charlie, så vi tog mor væk så han kunne være i fred.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg tror ikke det har noget at gøre med slægtsskabet. Mine to små har det på samme måde uden at være det mindste beslægtede.

Jeg tror tilgengæld at vi mennesker kan tolke rigtig meget ind i det der måske i virkeligheden bare er to hunde, der leger rigtig godt sammen og trives. Og klart at når man har forskellige racer så betyder det jo også meget at de har samme sprog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Chivas var ca. 8 mdr. fik vi een af hans kuldbrødre i pleje i nogle uger og jeg mener ikke at kunne spore nogen genkendendelse eller særlig sammenhørighed mellem de to, de legede godt sammen, men hvor mange 8 mdr. gamle hvalpe vil ikke lege? :lol: Og Chivas har i det hele taget altid leget godt med vores øvrige hunde -omend han er lidt strid og han havde også et meget tæt forhold til Gaia da vi havde hende, men der var også kun lige godt 1 år i mellem de to, men de var på ingen måde i nær familie med hinanden. Chivas og Joya har også et rigtig godt og nært forhold, nu hvor de er voksne, da Joya var hvalp, var Chivas ikke imponeret af hende.. ;-):lol: De er halvsøskende efter samme mor og er vokset op hos samme opdrætter, med 4 års mellemrum, men det tror jeg næppe har noget med deres indbyrdes forhold at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle af de ting der får mig til at tænke på om de kan huske at de er vokset op sammen, som kunne ligge til baggrund for deres tætte forhold, er bl.a. de er jo ikke kun de to, de er jo i en flok på fire, og de har ikke samme forhold til de to andre - og dengang Camy flyttede ind var Zazu den der tog MINDST godt imod hende, de andre var der ingen problemer med - og alligevel er det de to der hænger sammen som ærtehalm. Og Zazu kan have tendens til ressourceforsvar ved ekstra lækre ting, det er noget hun måske har udvist to gange - én gang overfor Ayo og én gang over Liva - aldrig (!) overfor Camy. Selvom Camy klart er den herhjemme som er mest klumpedumpe og med mindst respekt for andre :engel::lol: Det undre mig bare lidt at Zazu er SÅ large overfor Camy...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg tror ikke det har noget at gøre med slægtsskabet. Mine to små har det på samme måde uden at være det mindste beslægtede.

Jeg tror tilgengæld at vi mennesker kan tolke rigtig meget ind i det der måske i virkeligheden bare er to hunde, der leger rigtig godt sammen og trives. Og klart at når man har forskellige racer så betyder det jo også meget at de har samme sprog.

 

Jeg er enig.

 

Jeg tror, selvfølgelig genkendeligheden i duften, men samtidig genkendelighed og lighed i kropssprog spiller en stor rolle.

 

Vi ser det også i vores 4, hvor løverne, ikke kun pga. størrelse men også legemøster og kropssprog har et langt tættere forhold, end de to store, som har samme legemønster, men bestemt hvert deres kropssprog. Ellie leger langt bedre med Rika end hun gør med sin egen kuldbror, som bare er en doven herre :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg tænker ikke så meget på legemønster - for det giver helt klart mening for mig at to hunde der er ens i kropsbygning, kropssprog og legestil, selvfølgelig leger godt sammen - lige børn leger bedst. Men det der undre mig er den ufattelig lange line Zazu giver Camy. Camy er klart den mest uhøflige hund, og alligevel er det hende Zazu er så ekstremt large omkring. Det er dét der undre mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...