Hop til indhold

Ulve i Danmark


PBC
 Share

Recommended Posts

AnneMangetal, så du er meget mere bange for at køre 130 km/t på motorvejen end at gå en tur alene i en meget mørk skov i udkanten af Århus? Jeg tror de fleste føler sig helt trygge i bilen, men lidt bekymrede i en mørk skov selvom statistikken måske siger det burde være omvendt.

 

Er det panodil man skal tage:slem: - måske et par snapse ville gøre forskellen og bilturen endnu mere risikabel :roll:

 

Personligt er jeg mere bange for at køre bil, end at gå i en mørk skov:-) Men ja, snaps (eller 36 kg) schæfer kan tage toppen af nervøsiteten:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 444
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Men hvis de nu glemmer et barn - og der er ulve :confused:

 

Det er vel lige præcis det som gør folk bekymrede. Altså noget går ikke som forventet. Et barn bliver væk. Et barn som er lidt væk fra gruppen, ser en ulv og løber skrigende bort = vækker ulvens jagtinstinkt osv.

 

Det er nemt at sige at folk er pyldrede - og der er andet som er farligere. Det farligste i dette land, er at køre en tur i bilen, men der er mange andre ting vi er mere bange for - fx at møde en psykopat en mørk aften osv. Vi er ikke selv rationelle, hvorfor tror vi så andre er? Frygt og angst er ikke rationel.

Jeg er bange for begge dele - både at køre bil (jeg tænker meget tit over hvor galt det kan gå) og møde en psykopat - og det er om det er dag eller aften.

 

Jeg forstår helt sikkert også forældres/pædagogers frygt for at glemme et barn som så møder ulven alene - men jeg forstår ikke det skal blæses op i medierne alt det her med ulvene. For et barn har altid været i risiko for at blive glemt - og selvom der ikke var ulve, ja så var der stadig psykopater der kunne finde barnet før andre. Men ved at aflyse de her ture bliver børnene jo formentlig også opmærksomme på at de voksne synes ulvene er farlige - og så bliver børnene da først bange. Det er dét jeg mener er forkert - at det ender med at være en frygt man giver videre til børnene.

 

Jeg kunne fortælle stolpe op og stolpe ned om at leve en barndom i frygt for alt muligt (ikke pga mine forældre overhovedet, det har været udefrakommende oplevelser), og stadig også gøre det som voksen - så er det noget jeg for alt i verden ville undgå hvis jeg havde børn, så var det at påvirke mine børn til at blive bange for ting som der er meget lidt sandsynlighed for nogensinde bliver til virkelighed!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er frygt ofte noget vi har for det ukendte. Vi danner os nogle forestillinger oppe i hovedet, som ikke har noget at gøre med virkeligheden. Jeg syntes, at børnehaver og skoler skulle invitere folk, som er eksperter i ulve og lade dem fortælle pædagoger, lærer, forældre og børn om ulven. Om hvordan den lever, hvor stor risikoen er for, at blive overfaldet. Hvad man gør, hvis man møder en ulv. Der kunne vises film om ulven m.m. Jeg tror på, at har man en viden om ulven og har hørt og set om hvordan de lever i familiegrupper og de sociale bånd de knytter til hinanden, vil folk få en større forståelse for ulven. Har man en reel viden om noget, vil frygten også være nemmere, at håndtere.

 

Hvis nogle af jer kan se tv2play, kan jeg anbefalde jer, at se Tysklands vilde ulve på TV2 fri.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Nogen der ved hvorfor vildsvin ikke må indvandre i Danmark?

 

Ved ikke hvorfor, men tænker at økosystemet måske ikke er gearet til dem længere? At andre dyr har taget deres plads? Ulven kan være her, da vi ikke har andre store rovdyr, så den vil ikke udkonkurrere et allerede herboende dyr... Vil jeg tro...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke hvorfor, men tænker at økosystemet måske ikke er gearet til dem længere? At andre dyr har taget deres plads? Ulven kan være her, da vi ikke har andre store rovdyr, så den vil ikke udkonkurrere et allerede herboende dyr... Vil jeg tro...

 

Det er det nok. Forstår det bare ikke helt. De har dem både i Tyskland og i England. Jeg har selv set en flok i en tysk skov for mange år siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved ikke hvorfor, men tænker at økosystemet måske ikke er gearet til dem længere? At andre dyr har taget deres plads? Ulven kan være her, da vi ikke har andre store rovdyr, så den vil ikke udkonkurrere et allerede herboende dyr... Vil jeg tro...

 

Det er det nok. Forstår det bare ikke helt. De har dem både i Tyskland og i England. Jeg har selv set en flok i en tysk skov for mange år siden.

 

Jeg har også set nogle stykker i Danmark. Umiddelbart var det en voksen og en unge.

 

 

Vi har ikke plads..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vildsvin må ikke være her fordi de truer landmændenes økonomi og dermed dansk økonomi rigtig meget, vildsvin kan medbringe en række meget smitsome svinesygdomme som vil betyde at dansk svineeksport ville lide store tab, ikke godt for den enkelte landmand men især er det meget skidt for Danmarks eksport af svin, som jo er en rimelig stor del af den samlede eksport og dermed betyder rigtig mange penge.

Link til indlæg
Del på andre sites

I Danmark er får jo bag hegn. Jeg har aldrig hørt om fritgående får i Danmark, så tænker ikke det burde være et problem.

 

Derudover sagde de jo ikke mere fra end de fleste hunde på landet gør hvis du kommer ind i indkørslen.

 

 

 

thjo.... men ikke et hegn der holder ulve ude.... OG så går der også får (og andre dyr) på områder med offentlig adgang som en del at natur plejen

 

 

nej de sagde ikke mere fra, men tror mange vil betakke sig hvis de lige skal forbi de hunde i molsbjerge eller på vej til stranden og andre ligne steder, det ikke mange der er gode til at læse hunde (eller andre dyr) i forvejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt Alfen. Eneste "officielle" grund til at vildsvin ikke kan komme tilbage til dansk natur, er risikoen for svinesygdomme og dermed exportkroner. Danmark har markeder, hvor meget få kan sælge svinekød pga at der er sygdomme vi ikke har. Der er nok en række uofficielle grunde også, som kraftige markskader, men de er sekundære.

 

Jeg mener ikke og har aldrig ment, at store vogtende hunde kan være svaret på at passe på får, som går på arealer hvor der er offentlig adgang. Mols bjerge, Svanninge Bakker og mange mange andre mindre kendte steder steder. Vi har sådan et stor areal lige vest for Nyborg hvor man går med udsigt til Ladegård sø. Der er svaner, får, gæs og mange andre fugle. det ville være et fint sted for ulve at finde mad, men det ville være træls hvis der skulle gå store vogtende hunde. Jeg tror simpelthen ikke på at de ikke vil blive for aggressive overfor hunde, som ikke lige viser det rigtige "sprog" i en situation. Og så igen - få børnefamilier vil måske tage derud for at se fårene og hundene, men mange vil ikke turde. Hvis man er det mindste bange for hunde, kan sådan en bamse der advarer vist få de fleste til at fortrække.

 

Store vogtende hunde kan være svaret i private indhegninger, hvor der ikke er offentlig adgang.

Link til indlæg
Del på andre sites

thjo.... men ikke et hegn der holder ulve ude.... OG så går der også får (og andre dyr) på områder med offentlig adgang som en del at natur plejen

 

 

nej de sagde ikke mere fra, men tror mange vil betakke sig hvis de lige skal forbi de hunde i molsbjerge eller på vej til stranden og andre ligne steder, det ikke mange der er gode til at læse hunde (eller andre dyr) i forvejen.

 

 

Nu går jeg tit i mols bjerge og indhegningen er altså ikke så store igen at man ikke kan vælge at gå udenom når der er skiltet at der er hund i indhegningen.

 

Jeg ville da bestemt vælge en anden rute. Fårene skifter jo i løbet af sommeren, så kan man ikke gå det ene sted, så kan man det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt Alfen. Eneste "officielle" grund til at vildsvin ikke kan komme tilbage til dansk natur, er risikoen for svinesygdomme og dermed exportkroner. Danmark har markeder, hvor meget få kan sælge svinekød pga at der er sygdomme vi ikke har. Der er nok en række uofficielle grunde også, som kraftige markskader, men de er sekundære.

 

Jeg mener ikke og har aldrig ment, at store vogtende hunde kan være svaret på at passe på får, som går på arealer hvor der er offentlig adgang. Mols bjerge, Svanninge Bakker og mange mange andre mindre kendte steder steder. Vi har sådan et stor areal lige vest for Nyborg hvor man går med udsigt til Ladegård sø. Der er svaner, får, gæs og mange andre fugle. det ville være et fint sted for ulve at finde mad, men det ville være træls hvis der skulle gå store vogtende hunde. Jeg tror simpelthen ikke på at de ikke vil blive for aggressive overfor hunde, som ikke lige viser det rigtige "sprog" i en situation. Og så igen - få børnefamilier vil måske tage derud for at se fårene og hundene, men mange vil ikke turde. Hvis man er det mindste bange for hunde, kan sådan en bamse der advarer vist få de fleste til at fortrække.

 

Store vogtende hunde kan være svaret i private indhegninger, hvor der ikke er offentlig adgang.

 

 

ok så huskede jeg forkert...

 

vi er meget enige på privat område... uden offentlig adgang kan hundene være en løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen der ved hvorfor vildsvin ikke må indvandre i Danmark?

 

pga smitterisiko, var påstanden dengang de blev fredløse og slutteligt udryddet tilbage i 90'erne

 

Og det er stadig påstanden.

 

 

 

Jægerne i Danmark er gode til at spotte vildsvinene der ér hr, og endnu bedre til at holde kæft med hvor de er spottet. :)

 

 

 

Vogterhunde har været forsøgt i både SVerige og Tyskland. Og det er absolut ikek anbefalelsesværdigt, og slet ikke problemfrit.

Link til indlæg
Del på andre sites

pga smitterisiko, var påstanden dengang de blev fredløse og slutteligt udryddet tilbage i 90'erne

 

Og det er stadig påstanden.

 

 

 

Jægerne i Danmark er gode til at spotte vildsvinene der ér hr, og endnu bedre til at holde kæft med hvor de er spottet. :)

 

 

 

Vogterhunde har været forsøgt i både SVerige og Tyskland. Og det er absolut ikek anbefalelsesværdigt, og slet ikke problemfrit.

Ej nu må du godt nok undskylde, men helt ærligt, ulve vil du ikke have i Danmark, de kunne risikere at tage nogle af de dyr du som jæger vil skyde! Men vildsvin, dem holder du hånden over, selv om de er noget "dyrere" for Danmark end ulve! Men ok de kan naturligvis også blive bytte for jægeren!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ej nu må du godt nok undskylde, men helt ærligt, ulve vil du ikke have i Danmark, de kunne risikere at tage nogle af de dyr du som jæger vil skyde! Men vildsvin, dem holder du hånden over, selv om de er noget "dyrere" for Danmark end ulve! Men ok de kan naturligvis også blive bytte for jægeren!

 

Nej nu må DU sgu godt nok undskylde.

 

JEG har absolut intet sagt om at jeg ikke vil have ulve i Danmark!!!

Ejheller har jeg sagt noget som helst om at jeg har noget imod at de tager de dyr jeg som jæger vil skyde, så pak venligst dinbe forudindtagede universelle fordomme ad helvedes til, næste gang du vælger at skrive om og til mig, for jeg hverken behøver eller vil finde mig i den slags længere.

 

 

Men at vildsvin skal udryddes og holdes væk fra Danmark er meningsløst. Særligt begrundelsen herfor. Smittede vildsvin dør en hurtig naturlig død i naturen, og de smitter sgu ikke svinebesætningerne.

Markskader forårsager de dog, men den slags kan jo med lethed betales igennem jagtleje, hvad det jo i forvejen bliver hvad krondyr og dådyr angår. Og hvad er problemet så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bacon-pædagog incoming, nu skal trunten her nok rede trådene ud i de syge svin...:slem:

 

Der er kun en grund til at vildsvinet ikke er velkomment i vores lille andedam, og det er klassisk svinepest. Sygdommen er generelt noget lort, og så kan den endda ligge i dvale hos raske smittebærere, hurra. Smitten kan ske via stort set alt (foder, vand, strøelse, mennesker kan også bære den på huden), men det er der nu så mange svinesygdomme der kan. Man kan forebygge smitten ret simpelt og er allerede gjort for andre sygdomme/vira hvor det også tager svinepesten. Og nu til det rigtig sjove, der er nemlig en fætter til denne sygdom der hedder Afrikansk svinepest. Det er bare en tand mere hidsig end den klassiske, og det der er så sjovt at det er til at brække sig over er at den har smittet fra tamsvin til vildsvin her i Europa. Det handler bare om tid før der en medarbejder fra Polen, Estland eller Letland der tager den men herhjem til deres arbejdsplads..

 

Desuden skulle de nok koncentrere sig mere om PEDv som er 500 km fra den danske grænse, i Tyskland. (PEDv har helt op til 100% smågrisedødelighed, yay!!)

 

Så jeg ser ingen grund til at holde vildsvinet ude af andedammen, personligt vil jeg ikke så gerne have dem kravlende rundt her. Men det er mere fordi de er nederen med nederen på, hvis de har en dårlig dag.. Og de tager helt sikkert børnehavebørn.. Æder alt hvad de kommer i nærheden af, som i alt.. Er ikke så sjove at køre ind i hvis ens bil er lavet af plastik, hvilket min er.. og så er de ret gode til at smadre mennesker sønder og sammen, også dem med bangpinde der er lidt langsomme i optrækket.. Fik jeg nævnt at de æder alt på deres vej??...

 

Af personlige erfaringer ved jeg at en fuldvoksen so kan kaste rundt med et menneske, og er sikker på at den vilde udgave også er i stand til dette.. Svin er herlige, bare ikke når de er sure...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ulve eller hunde der tager dyrene derude:

 

http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/ulven-kommer-eller-var-det-hunden

 

Mht ulve og vildsvin er det undertegnede (ikke DKW) som er imod dem i danmark - og af samme grund.

 

Og grunden er simpelhen at jeg ønsker naturen i danmark så ufarlig som "den er idag". Og vildsvinene kan være farlig. En so med smågrise, kan være hidsig og en gammel orne ligeså. Ulve er ikke farlige, men men det får vi aldrig overbevidst "far og mor og børn" om.

 

Ulven kan vi ikke have jagt på (pga. EU regler) men vi kunne godt lave en regulerings plan, som tillader at skyde ulve i visse situationer.

 

Mht vildsvin kan jeg vist kun tilslutte mig alt hvad Anette87 siger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...