Hop til indhold

Om logren.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Min mor kom for et stykke tid siden med et avisudklip, så jeg ved ikke hvor det er fra eller hvem der har skrevet det, men jeg synes det kunne være interessant at høre om der er nogle der har lagt mærke til det der beskrives. Her er hvad der står:

 

Ligesom mennesket fungerer hundens højre og venstre hjernehalvdel forskelligt. Din hund logrer til højre når den er glad, og til venstre, når den er usikker. Andre hunde aflæser en logren i samme side af hjernen, som der logres til, og dermed smitter hundenes reaktion af på hinanden. En højre-logren fra en anden hund vil få hundens højre hjernehalvdel til at producere stoffer, der får den til at slappe af. En venstre-logren vil derimod producere stoffer i venstre hjernehalvdel, der gør hunden nervøs og får hjertet til at slå hurtigere.

Link til indlæg
Del på andre sites

På begge vores drenge passer det. Dog har Arne tendens til at sænke sin grisehale når han bliver nervøs. Lily logrer ikke ret meget... Jeg ved ikke om det er en terrier-ting? Men i hvert fald logrer hun mest når hun leger eller deler hundemysser ud. Men så tror jeg faktisk oftest at det er til højre, nu jeg tænker over det.

 

Jeg synes det er spændende. Jeg bliver til stadighed overrasket og alligevel lidt sådan "Hvad sagde jeg!"-agtig over hvor nuanceret hundenes sprog er. Jeg er med andre ord ud af en familie hvor en hund bare er en hund, og man faktisk kun lige kan strække sig til at en hund har sin egen personlighed :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke engang sikker på at mine hunde kan højre og venstre logre - de logrer med halen og den sidde sådan cirka i midten og oftest logrer hele halen og det halve af hunden. men jeg kan godt se når den logrer selvom den ikke er helt glad ved situationen - det er sådan en lidt lav og "begrænset" logren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke engang sikker på at mine hunde kan højre og venstre logre - de logrer med halen og den sidde sådan cirka i midten og oftest logrer hele halen og det halve af hunden. men jeg kan godt se når den logrer selvom den ikke er helt glad ved situationen - det er sådan en lidt lav og "begrænset" logren.

Hopper lige med på den her :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg er ikke engang sikker på at mine hunde kan højre og venstre logre - de logrer med halen og den sidde sådan cirka i midten og oftest logrer hele halen og det halve af hunden. men jeg kan godt se når den logrer selvom den ikke er helt glad ved situationen - det er sådan en lidt lav og "begrænset" logren.

Det samme her, dog har Zeus en speciel lege-logren da logrer han i cirkler, lidt svært at forklare men halen er oppe og så kører den i cirkler :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luffe logrer også lige meget med begge hjernehalvdele. Han logrer ikke så ofte som mange andre hunde Vi kender, og mener tydeligvis at den slags er forbeholdt situationer hvor der er en god grund til det! Når det sker, er der mest tale om en majestætisk viften med halen (det er ikke ulig Dronning Margrethes vinken, sådan rent stilmæssigt), og altså lige meget til hver side. Måske har vindmodstand noget med sagen at gøre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Er mine rigtig glade, som når vi kommer hjem fra job så er det sådan her : Walther logrer fra halen op til maven hele maven kører med, Zeus logere fra halen og helt op til skuldrene, alt imens han grynter som en gris. Så er han bare så glad den lille dreng :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når Bella går tur, svajer halen mest til venstre. Men når hun fx går spor, svajer hun lige meget til højre og venstre, og når hun er glad logrer hun til begge sider. Dorit begrænser dig ikke til at logre med halvdelen af kroppen, men med HELE kroppen, både almindelig, helikopter-style og alt ind imellem:lol: Dog tror jeg næppe det er fordi hun bruger sin hjerne særlig meget:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Johna logrer kun når der sker noget specielt godt. Fx når hun hilser eller når der er guffer i farvandet. Eller står hendes grimme grisekrølle mest stille. Edit. Nej, hun logrer også når hun går lineføring.

 

heldigvis kompenserer de to andre, ved at logre konstant :mrgreen: Logremaskinen og vippehalen går de under herhjemme.

 

de kan begge logre i propel, sving og trommestik (når man fx går spor). Når de er rigtigt glade, fx i en hilsesituation, så logrer de med hele kroppen. Karla bliver et helt lille komma.

 

jeg har ikke tænkt over, om de logrer til venstre eller højre, men vil da prøve at holde øje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke noget jeg kan genkende.

Jeg kan se for mig en hund som bøjer sidelæns i kroppen og vifter mest til den side modsat bøjningen, men ikke at det er en bestemt side.

 

Mine iagttagelser går på at den usikre hund vifter lavt fra side til side, altså til begge sider med stadig mindre haleaktion til det kun er spidsen der vifter..

 

Min terrier logrede fra side til side ved alm. begejstring op og ned ved større begejstring med forventning og rundt (helikopter) når hun blev rigtig meget glad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ofte mødt folk, der gerne ville have deres hunde, især hanhunde løse med mine. Primært folk med unge hanhunde, der ikke var særlig kontrollerbare. Ofte havde vi så gået sammen , da vovsen var lille hvalp.

Min nu afdøde hanhund logrede, troede de, men han stivnede og nærmest slog lidt stift med halen. Noget ala en hund i stand , dog med haleslag. Når jeg fortalte, at deres hund nu var for gammel til, Victor accepterede dens leg med tæverne, fattede de ikke , hvad jeg sagde. Jamen, han logret da.

Jeg ved ikke, hvad dette hedder, men venligt imødekommen var det i ikke????? Heller ikke udtryk i øjnene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ofte mødt folk, der gerne ville have deres hunde, især hanhunde løse med mine. Primært folk med unge hanhunde, der ikke var særlig kontrollerbare. Ofte havde vi så gået sammen , da vovsen var lille hvalp.

Min nu afdøde hanhund logrede, troede de, men han stivnede og nærmest slog lidt stift med halen. Noget ala en hund i stand , dog med haleslag. Når jeg fortalte, at deres hund nu var for gammel til, Victor accepterede dens leg med tæverne, fattede de ikke , hvad jeg sagde. Jamen, han logret da.

Jeg ved ikke, hvad dette hedder, men venligt imødekommen var det i ikke????? Heller ikke udtryk i øjnene.

 

Stiv krop og en hale som slår stift forekommer ofte lige forud for et udfald, som igangsættes, hvis ikke den anden hund tydeligt viser underdanighed

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke Ascha tilgiver mig lidt off topic, når jeg nu visser lidt kropssprog incl hale på mine 2 Spaniels. de er begge i løbetid.

 

Bonnie viser stiv krop og Maggie viser hende stor respekt. Man kunne godt tro at Maggie er noget mindre end Bonnie:

 

Maggie%20og%20Bonnie%20i%20loslashb%203_zpsb0hjdp6e.jpg

 

Maggie%20og%20Bonnie%20i%20loslashb%206_zpsoethrfdg.jpg

 

 

Og så man kun de 2 billeder som ovenfor - kunne man blive i troen, men faktisk vejer de på dagen præcis det samme og er indenfor 1 cm lige høje

 

Maggie%20og%20Bonnie%20i%20loslashb%207_zpsmjagi2pq.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ofte mødt folk, der gerne ville have deres hunde, især hanhunde løse med mine. Primært folk med unge hanhunde, der ikke var særlig kontrollerbare. Ofte havde vi så gået sammen , da vovsen var lille hvalp.

Min nu afdøde hanhund logrede, troede de, men han stivnede og nærmest slog lidt stift med halen. Noget ala en hund i stand , dog med haleslag. Når jeg fortalte, at deres hund nu var for gammel til, Victor accepterede dens leg med tæverne, fattede de ikke , hvad jeg sagde. Jamen, han logret da.

Jeg ved ikke, hvad dette hedder, men venligt imødekommen var det i ikke????? Heller ikke udtryk i øjnene.

 

Den der har/havde Karla også (hun er blevet lidt mere tolerant efter sterilisation)... store hvalpe /unghunde der kommer blæsende imod hende, får den velkomst. Det er helt tydeligt for mig, at dette ikke er en venlig logren. Det er en "Du skal baaaaare lige prøve på at spille smart, makker..."-logren... som er et forstadie for, at hun laver udfald mod det uhøflige ungdyr... De fleste hunde fatter det dog, og skynder sig at underkaste sig - selvom deres ejere tror, at der er tale om en "glad og venlig hund"...

gdyr

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ofte undret mig over, at stivheden og øjnene på Victor ikke fortalte disse hundeejere, at deres hanhund ikke var velkommen i min flok. At de flere gange pointerede , jamen han logre jo. Jeg har måttet forklare dette mange gange, nok fordi mine tøser dengang var så blide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ofte undret mig over, at stivheden og øjnene på Victor ikke fortalte disse hundeejere, at deres hanhund ikke var velkommen i min flok. At de flere gange pointerede , jamen han logre jo. Jeg har måttet forklare dette mange gange, nok fordi mine tøser dengang var så blide.

For mange mennesker er logren bare et udtryk for, at hunden er glad. De kender ikke rigtig til, at det kan betyde andet.

 

På samme måde er der mange mennesker, som opfatter knurren som et udtryk for, at hunden er gal. De ved ikke, at nogle hunde knurrer som del af en leg f.eks. Og jeg tror egentligt ikke det er ond vilje - de ved bare ikke bedre :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...