Hop til indhold

Er en velsoigneret hund gladere?


PBC
 Share

Recommended Posts

Hvis det var tilfældet tror jeg nu nok man ville sørge for at hundene var uden filtrer, når de stille på markprøver. Meget kan man sige om FT folk der dyrker Markprøver, men at de ikke gør alt hvad der skal til for at stille hunden så fit som muligt for at vinde, er vist ikke en af dem. Jeg har set folk bære deres hund rundt hele dagen for at få den til at gå optimalt 2X15 minutter :-). Man ser også altid hunde med dækkener osv. så muskler holdes varme mellem slippene osv. Der er energibarer, suppe, vand, druesukker og meget andet.

Nu er det jo ofte sådan at ting som hundene HELT vildt gerne vil og er totalt tændt på, det vil de som regel også gerne selvom de har nogle gener. Nu ved jeg ikke om du har haft langt hår nogensinde - men ellers kan jeg fortælle dig at det kan nive som bare pokker at have en filter i håret! Jeg tror ikke det er anderledes for hundene. Men det er meget muligt de sagtens kan se stort på den gene, ifht hvad de skal lave - fordi de gerne vil det SÅ meget. Men derfor mener jeg stadig man skal og bør holde sin hund filterfri fordi det immervæk må være mest behageligt for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 116
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvordan blev:

 

Hundene virker glade og tilfredse. De lever i hunde-kennel sammen med 5-10 andre hunde. 2-3 i hver løbegård/rum og de bliver luftet 3x30 minutter dagligt og derudover bliver de trænet og brugt til jagter. Jeg tror kun de er inde ifbm. sygdom, ved fødsler og når de har hvalpe op til 4-5 ugers alderen. Og så har en del opdrætteren en tradition om at de 2 ældste hunde er inde, men de bliver så ikke brugt til så meget mere.

 

lige til:

 

3x 30 minutters luftetur samt lidt træning, når hunden bor i hundegård

 

Det er lidt usympatisk når nogen (Ascha i dette tilfælde) laver det der nummer med at dreje både ord og indhold i en negativ retning. Ikke godt for debatten og bestemt ikke godt for stemningen herinde. Man føler sig lidt misbrugt og i hvert fald misforstået.

Måske er det fordi jeg mener at et liv i hundegård betyder at kravet til stimulering bliver markant højere.

 

Man kunne også have skrevet positivt:

 

Dejligt at høre at hundene går samme, så de har selskab og nogen at lege med hele tiden. Også fint at de bliver luftet så længe af gangen, at de virkelig kan få tid til at folde sig ud og lege med de andre hunde og også til at snuse lidt rundt og hygge.

 

Og så bliver de trænet derudover (op til en time dagligt alt efter hvor de er i karrieren. det står der ikke men det er fakta). Der er ikke noget hunde af den slags nyder mere end at træne - det skulle da lige være at gå på jagt, som disse hunde, så også kommer meget på. Det er ikke så ringe - og kan vist nemt matche at være alenehund hos de fleste familier, hvilket jo ofte indebærer at hundene skal være helt alene flere timer hver dag og ikke altid har særlig meget kontakt med andre hunde.

Personligt synes jeg at 30 minutter er ekstremt lidt, så hvorfor skulle jeg falde i svime over at de kommer på 3 daglige ture, som selv en pekingeser burde have krav på?. Og når hunde bliver voksne, så sover de sammen når de er alene,... de leger ikke.

 

Okay en times træning om dagen, det er rigeligt, blot bestemt ikke det indtryk jeg har er normalen. Men det er da ærgerligt at man skal digte positivt for ikke at ødelægge debatten i dine øjne. Jeg kunne omvendt ønske at du ikke lavede det til et personangreb, hver gang jeg ikke lige forstår hvad der ligger til grund for dine ord. En uddybning kunne også gøre det, i stedet for at stille krav til at jeg skal vide hvad du tænker.

 

Om hundene kræver pelspleje er jo sådan set det tråden handler om. Og jeg prøver at finde ud af, men det er jeg ikke så sikker på de gør udfra det jeg selv har set og det jeg hører fra forskellige debatører.

Jamen så diskuter du bare lidt med dig selv. Jeg er ikke i tvivl.

 

Når jeg skriver at hundene virker glade og tilfredse er det ikke på jagt jeg mener men når jeg besøger kenneler - både der hvor jeg køber foder og der hvor jeg træner, hvor forholdene er tæt på det beskrevne. - Igen drejer du ordene Ascha og tolker og vender det negativt. Igen lidt ærgerligt for en god debat.

Så fortæl DET og lad være med at beskyld mig for at dreje tingene i negativ retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg husker at Eberhard trumbler skrev noget i retning af: "Jeg ville hellere lade mig prygle end trimme hvis jeg var en hund". Jeg tror han mente det var er stort personligt overgreb på en hund at påtvinge den pelspjele udover det absolut sundhedsmæssigt nødvendige. Det ramte mig ret hårdt, da jeg netop havde Riesenschnauzer :-)

 

 

Korrekt, men de ruhåredes trim er da også bizar. Her menes den totale nedtrim, der laves lan tid inden udstilling , så nu pels kan vokse frem. Spaniel trimmes normalt for død pels, og gøres det korrekt, burde det ikke gøre ondt. Tror, de fleste er holdt op med f.eks. at plukke overflødige hår af hovedet, de maskinklippes.

Link til indlæg
Del på andre sites

marakant højere end??

..en alm dansk familiehund, der er alene 6-9 timer pr dag?

End ikke noget, bare højere. Lidt som det man strøer sukker på bliver sødere. Men er de pærer man strøer sukker på sødere end de æbler man strøer samme mængde sukker på, så er det klart at pærerne kommer til at smage sødere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg husker at Eberhard trumbler skrev noget i retning af: "Jeg ville hellere lade mig prygle end trimme hvis jeg var en hund". Jeg tror han mente det var er stort personligt overgreb på en hund at påtvinge den pelspjele udover det absolut sundhedsmæssigt nødvendige. Det ramte mig ret hårdt, da jeg netop havde Riesenschnauzer :-)

 

De to ting kommer også tit ud på det samme... Mange hunde trimmes all over, selv om det ikke er alle hår der er løse, og så gør det jo ondt. Hvis man gør det korrekt, mener jeg ikke det har noget med overgreb at gøre :-D

 

Jeg har selv en langhåret hund, og han nyder bestemt ikke at blive ordnet - han gik gerne rundt med filterknuder osv. Men jeg er nu sikker på at hvis filtrene blev så store at de hæmmede bevægelserne og gjorde ondt ville han ikke bryde sig om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt synes jeg at 30 minutter er ekstremt lidt, så hvorfor skulle jeg falde i svime over at de kommer på 3 daglige ture, som selv en pekingeser burde have krav på?.

hvornår blev det et krav at hunde skal have tre daglige lufteture? :hmm: Mine hunde får som regel kun en luftetur om dagen? Noge gange to.. eller en tur og noget træning. Og, fald nu ikke ned af stolen, men nogle gange sker det at jeg slet ikke går tur med mine hunde en hel dag. Og de er stadig i bedre fysisk form end langt størstedelen af de hunde der kommer her til pasning. (og de er skam også ganske glade og tilfredse :blink: )

Link til indlæg
Del på andre sites

hvornår blev det et krav at hunde skal have tre daglige lufteture? :hmm: Mine hunde får som regel kun en luftetur om dagen? Noge gange to.. eller en tur og noget træning. Og, fald nu ikke ned af stolen, men nogle gange sker det at jeg slet ikke går tur med mine hunde en hel dag. Og de er stadig i bedre fysisk form end langt størstedelen af de hunde der kommer her til pasning. (og de er skam også ganske glade og tilfredse :blink: )

Det er jo nok fordi vi er forskellige steder, en hund i en lejlighed skal vel ud mindst 3 gange dagligt;) det er for mig endda i den lave ende;) men mine hunde som jo har et pænt areal til disposition, de har ikke brug for "lufteture" som sådan ;) det er ikke lufteture i snor hundene helst vil, en tur i den store legegård er ofte i noget højere kurs;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo nok fordi vi er forskellige steder, en hund i en lejlighed skal vel ud mindst 3 gange dagligt;) det er for mig endda i den lave ende;) men mine hunde som jo har et pænt areal til disposition, de har ikke brug for "lufteture" som sådan ;) det er ikke lufteture i snor hundene helst vil, en tur i den store legegård er ofte i noget højere kurs;)

ja, er helt enig med dig, men så er vi jo tilbage i den her lukkede, ensporede debat, hvor "min måde er den rigtige"... fordi man slet ikke kan forestille sig at den måde andre mennesker holder hund på, kan være lige så tilfredstillende for hundene, selvom det er meget anderledes end man selv ville gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvornår blev det et krav at hunde skal have tre daglige lufteture? :hmm: Mine hunde får som regel kun en luftetur om dagen? Noge gange to.. eller en tur og noget træning. Og, fald nu ikke ned af stolen, men nogle gange sker det at jeg slet ikke går tur med mine hunde en hel dag. Og de er stadig i bedre fysisk form end langt størstedelen af de hunde der kommer her til pasning. (og de er skam også ganske glade og tilfredse :blink: )

Jeg udtalte mig om hvad jeg synes en hund som et minimum bør komme ud og have fri til at være hund, du må gerne synes noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

End ikke noget, bare højere. Lidt som det man strøer sukker på bliver sødere. Men er de pærer man strøer sukker på sødere end de æbler man strøer samme mængde sukker på, så er det klart at pærerne kommer til at smage sødere.

 

Så de jo også sødere end andre pærer.

så hundegårdshunde der går flere sammen kræver mere aktivering end andre hunde?

 

jeg vil faktisk våve en påstand at en alm familiehund alene i 7-9 timer kræver noget mere af ejeren, end en hund i en hundegård sammen med artsfæller. Den vil efter min mening blive anderledes stimulert! Og dermed ikke sagt de ikke fortjener en gåtur, menneskekontakt og træning, men det gør familiehunden jo også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så de jo også sødere end andre pærer.

så hundegårdshunde der går flere sammen kræver mere aktivering end andre hunde?

 

jeg vil faktisk våve en påstand at en alm familiehund alene i 7-9 timer kræver noget mere af ejeren, end en hund i en hundegård sammen med artsfæller. Den vil efter min mening blive anderledes stimulert! Og dermed ikke sagt de ikke fortjener en gåtur, menneskekontakt og træning, men det gør familiehunden jo også.

Jeg udtalte mig om hunde der lever i hundegård, isoleret set. Ikke i forhold til noget.

Måske er det fordi jeg mener at et liv i hundegård betyder at kravet til stimulering bliver markant højere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg udtalte mig om hunde der lever i hundegård, isoleret set. Ikke i forhold til noget.

 

Den må du lige uddybe?

Når man bruger ordet højere, så det jo højere end noget andet som er mindre?

 

og da du qoutede pers indlæg, og siger at de hunde har brug for en højere aktivering, (tilmed en markant højere aktivering) hvad mener du så, hvor meget højere - hvad skal der præcis til for at aktivere disse hunde, efter din mening?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Den må du lige uddybe?

Når man bruger ordet højere, så det jo højere end noget andet som er mindre?

En hund stiller højere krav til aktivering hvis den er alene hjemme en hel arbejdsdag, er ene hund, til stadighed går i snor... eller bor i hundegård. Hjalp det?.

 

og da du qoutede pers indlæg, og siger at de hunde har brug for en højere aktivering, (tilmed en markant højere aktivering) hvad mener du så, hvor meget højere - hvad skal der præcis til for at aktivere disse hunde, efter din mening?

Jeg har aldrig udtalt mig om at de hunde skulle aktiveres mere, blot at deres liv ikke lød "meget aktivt", som PBC kaldte det, både set i lyset af race og leveforhold. Citatet er taget ud af en diskussion der egentlig handlede om manglende pelssoignering og udsprang af at PBC mente at hundene måske ikke blev generet af sammenfiltret pels fordi de pga. det meget aktive liv ikke,... jeg kan ikke helt huske hvad grunden skulle være, men du kan jo læse tilbage hvis det er vigtigt for dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund stiller højere krav til aktivering hvis den er alene hjemme en hel arbejdsdag, er ene hund, til stadighed går i snor... eller bor i hundegård. Hjalp det?.

 

Jeg har aldrig udtalt mig om at de hunde skulle aktiveres mere, blot at deres liv ikke lød "meget aktivt", som PBC kaldte det, både set i lyset af race og leveforhold. Citatet er taget ud af en diskussion der egentlig handlede om manglende pelssoignering og udsprang af at PBC mente at hundene måske ikke blev generet af sammenfiltret pels fordi de pga. det meget aktive liv ikke,... jeg kan ikke helt huske hvad grunden skulle være, men du kan jo læse tilbage hvis det er vigtigt for dig.

 

 

Altså det var jo dig der skrev at de hunde i hundegården krævede markant størrer aktivitet, :) og det bad jeg dig egentlig blot uddybe om du mener at de kræver mere end andre hunde, eller hvad den sætning betød.

Det lyder til at du heller ikke selv helt ved hvad du mener :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det var jo dig der skrev at de hunde i hundegården krævede markant størrer aktivitet, :) og det bad jeg dig egentlig blot uddybe om du mener at de kræver mere end andre hunde, eller hvad den sætning betød.

Det lyder til at du heller ikke selv helt ved hvad du mener :)

 

Måske er det fordi jeg mener at et liv i hundegård betyder at kravet til stimulering bliver markant højere.

Det var hvad jeg skrev. Forstår du stadig ikke sammenhænge så prøv at læs tilbage i tråden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kunne jeg aldrig finde på at have hund i en hundegård hele døgnet, men jeg forstår nu heller ikke helt, at det nødvendigvis øger kravene til aktiveringen, hvis man vælger at holde hund på den måde. Men jeg ved heller ikke om jeg tror behovet bliver mindre. Det er vel mere eller mindre bare det samme :vedikke:

 

Selvfølgelig skal man sikre sig, at hundene rent faktisk er velstimulerede og det stiller måske større krav til ejerens opmærksomhed på hundens velbefindende, men behovet for aktivering er jeg ikke sikker på ændrer sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kunne jeg aldrig finde på at have hund i en hundegård hele døgnet, men jeg forstår nu heller ikke helt, at det nødvendigvis øger kravene til aktiveringen, hvis man vælger at holde hund på den måde. Men jeg ved heller ikke om jeg tror behovet bliver mindre. Det er vel mere eller mindre bare det samme :vedikke:

 

Selvfølgelig skal man sikre sig, at hundene rent faktisk er velstimulerede og det stiller måske større krav til ejerens opmærksomhed på hundens velbefindende, men behovet for aktivering er jeg ikke sikker på ændrer sig.

En hund i en familie hviler måske 8 timer om natten og nogle timer mens familien er væk (måske 16 timer sammenlagt) hvor en hund i hundegård hviler hele tiden når den er i sin hundegård (måske 22 timer). Det er en del flere timer den lader op, end en hund der er indenfor. Hunde i gård bruger ingen energi på at kommunikere med ejeren (eller holde øje med vedkommende), den behøver ikke forholde sig til skænderier, glæde, sorg og alle de andre ting der foregår i en familie. Den behøver ikke holde øje med kartoflerne der koger over eller børnenes legekameraters nye legetøj. Den kan sidde og se på et stykke have hvor den måske støder ind i en myre, men rent socialt er der f.eks. ikke meget stimuli.

 

Du må gerne tænke anderledes og vi behøver ikke være enige, jeg synes bare det er logisk når man lægger de indtryk sammen som hunde får, i de to forskellige situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var hvad jeg skrev. Forstår du stadig ikke sammenhænge så prøv at læs tilbage i tråden.

 

Det var også en måde ikke at blive svaret på det man bliver spurgt om :)

 

En hund i en familie hviler måske 8 timer om natten og nogle timer mens familien er væk (måske 16 timer sammenlagt) hvor en hund i hundegård hviler hele tiden når den er i sin hundegård (måske 22 timer). Det er en del flere timer den lader op, end en hund der er indenfor. Hunde i gård bruger ingen energi på at kommunikere med ejeren (eller holde øje med vedkommende), den behøver ikke forholde sig til skænderier, glæde, sorg og alle de andre ting der foregår i en familie. Den behøver ikke holde øje med kartoflerne der koger over eller børnenes legekameraters nye legetøj. Den kan sidde og se på et stykke have hvor den måske støder ind i en myre, men rent socialt er der f.eks. ikke meget stimuli.

 

Du må gerne tænke anderledes og vi behøver ikke være enige, jeg synes bare det er logisk når man lægger de indtryk sammen som hunde får, i de to forskellige situationer.

 

Det da i hvert fald en påstand! :)

Det er okay hvis du mener/tror sådan, men at ligge dem frem som at sådan er det, vil jeg gerne sætte spørgsmålstegn ved. :)

 

Jeg tror på at hunde i flok interegere med hinanden, og på den måde bliver anderledes stimuleret end vores alene indehunde, og dermed tror jeg ikke på det er hele sandheden at en løbegårdshund der holdes med artsfælder nødvendigvis kræver markant mere stimulering.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund i en familie hviler måske 8 timer om natten og nogle timer mens familien er væk (måske 16 timer sammenlagt) hvor en hund i hundegård hviler hele tiden når den er i sin hundegård (måske 22 timer). Det er en del flere timer den lader op, end en hund der er indenfor. Hunde i gård bruger ingen energi på at kommunikere med ejeren (eller holde øje med vedkommende), den behøver ikke forholde sig til skænderier, glæde, sorg og alle de andre ting der foregår i en familie. Den behøver ikke holde øje med kartoflerne der koger over eller børnenes legekameraters nye legetøj. Den kan sidde og se på et stykke have hvor den måske støder ind i en myre, men rent socialt er der f.eks. ikke meget stimuli.

 

Du må gerne tænke anderledes og vi behøver ikke være enige, jeg synes bare det er logisk når man lægger de indtryk sammen som hunde får, i de to forskellige situationer.

Nej, det er da en god pointe. Jeg havde ikke tænkt det som aktivering, men det er klart, at det også er stimulerende, så det måske gør en forskel.
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...