Hop til indhold

Hvilken race?


MissMqrn
 Share

Recommended Posts

  • Svar 143
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Måske vi skal over i Labrador og i de baner. Hvordan måler man transportkasse størrelse?

Uha, der er meget langt mellem snapsene indenfor den race, hvis du spørger mig. Man møder jo mange (og jeg ved det er svært at afgøre om de har stamtavle) men kun ca. 30 % har hunde der virker harmoniske. Undgå hanhund hvis I vælger labben.

 

Undskyld men er jeg helt fra den, hvis jeg lader min hund (hvis jeg da skal have en) stå udenfor netto, men jeg henter en liter mælk?

Det kommer an på hvor I bor. Jeg er flyttet 4 km væk fra hvor jeg før boede. Der turde jeg under ingen omstændigheder efterlade min hund foran forretningerne, men her hvor jeg bor nu ligger der en lille købmand og der tør jeg godt lige gå ind og hente et par småting i forbindelse med en gåtur. Generelt vil jeg dog sige nej,.. der er alt for mange mærkelige mennesker til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Welsh springeren har jeg også i kikkerten. En smuk hund.. Og den skulle være mindre "flyvsk" end de andre springer spaniels.. Lidt mere familievenlige.. Hvis den også er arbejdsivrig, så kunne det være en god hund for mig... Men jeg ved ikke om den går i en familie med to børn, og dermed måske begrænset tid til træning? Det er måske det, du mener, chr68866?

 

Men en smuk hund er det altså. Jeg synes bestemt, at MissMqrn skulle kikke på den race også...

 

Det er nu meget let at lære en Welsh at gå uden snor - betydeligt vanskeligere at lære at gå pænt i snor, hvis den overhovedet ligner andre Spaniels.

 

Jeg har fungeret som træner i spaniel klubben i 10+ år, og ud fra det udsnit jeg har været præsenteret for, så er welshen den mindst samarbejdsvillige af spaniel racerne (ej, det er løgn, iws'en er værre). Der er meget langt mellem snapsene, bevares, der er ekvipager hvor det bare spiller til 1000, men det er mange "myrer i hovedet" hunde.

 

Derudover er det en race som har nogle temperamentsproblemer. Ikke de samme som cocker og springer kæmper med (ressourceforsvar) men der er nogle linier det er "bangebukse" og vi har altså også set nogle noget udfarende hanhunde.

 

Det kam være @Tweesa kan give sit besyv med, hun træner også i spaniel klubben.

Link til indlæg
Del på andre sites

PBC, jeg bryder mig ikke om tolleren.. Jo, det er en fin hund, i god størrelse, men den har slet ikke det samme tillidsfulde og venlige sind som de goldens og labber jeg kender.. Tolleren er måske en god jagthund, men ikke så social som de større retrievere..

 

Jeg HAR mødt flere af dem...

 

Ja, det er muligt at man kan flytte en hund fra det ene til det andet... Men jeg vil gerne kunne se stamtavle og sundhedsoplysninger på Hundeweb inden jeg tager stilling til om jeg er interesseret i en hvalp. Uanset race..

 

Det vil være min sidste hund.. Så jeg vil i hvert fald gardere mig så godt som overhovedet muligt med hensyn til helbredet..

 

Jeg er vanskelig... Men jeg har heldigvis tid nok. Trods sin høje alder har Silke det rigtig godt.

 

Silke er af jagtlinier. Og lille. Mindre end de andre goldens jeg kender.. Og hun har bestemt ikke mere jagtdrift end at hun sagtens har kunnet bruge sine evner til lydighedsprøver og træning. Og kan gå løs i skoven, hvor der er mange dyr.

Det er en hund efter mit hovede. Jeg har bare aldrig mødt en voksen retriever, som var lige så lille som hende.. Hun blev sat tilbage i vækst på grund af hjerteorm da hun var meget ung... Så jeg tror desværre, at hun også er mindre end andre små voksne retrievere...

Men måske har jeg bare ikke mødt dem endnu...

 

Bare info: jeg tror ikke svaret var til dig, men til TS. Du kunne evt. oprette din egen tråd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder som om en dansk svensk gård hund er lige det her søger

 

Generelt meget let at lære at gå løs, elsker sin familie og at putte mig træne hvis nogen vil det

 

Og ikke såskarp som terrier

 

De findes med stamtavle og man skal se sig for med hensyn til temperament.

 

Enkelte kan være lidt nervøse, men der findes også virkelig meget blandings avl hos denne race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Norbottenspids er også skøn - der ville jeg anbefale denne kennel

 

http://www.norrbottenspids.dk/

 

Frank har også af og til en skøn voksen, der søger hjem og de er fantastiske med børn. Begge racer kan dog gø lidt, så det skal man arbejde på at dæmpe. Norbottenspidserne kan godt gå løs men de er spidshunde.

 

Her er en god artikel om "børnehunde"

 

http://dogsuniverse.dk/artikler/sma-hunde-der-er-gode-til-born/

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld men er jeg helt fra den, hvis jeg lader min hund (hvis jeg da skal have en) stå udenfor netto, men jeg henter en liter mælk?

 

Det kommer an på, hvor du er.

Hvis du tør lade en barnevogn med et barn i stå udenfor en butik, så kan du også lade din hund stå der.

 

Jeg ville aldrig lade min hund stå udenfor en butik et fremmed sted. Men her i nærområdet hvor jeg kender mange og mange kender mig og min hund, der er det næppe nogen risiko. Vi passer vel på hinanden. Hvis jeg ser nogen tage en hund (eller drille en hund) som jeg ved ikke tilhører dem, så blander jeg mig da.

 

Men det er aldrig sket for mig i de 13 år jeg har haft Silke. Mine tidligere hunde har været for store til at nogen kunne trække af sted med dem..

Og jeg har heller aldrig oplevet at en hund er blevet stjålet fra nærbutikkerne her.

 

Du må lytte til din mavefornemmelse.. Det kommer jo an på hvor trygt, stedet er..

 

Hvis hunde skal stjæles, så kan det lige så godt ske fra hjemmet.. Snuppet fra haven, over havelågen. Eller i forbindelse med indbrud..

Små hunde er selvfølgelig lettere at stjæle end de store..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes Beagle er en super flot hund og dem jeg har mødt er utrolig dejlige. Jeg ønsker bare ikke at tage den chance og ikke få den hund, vi ønsker os. Men syntes godt nok det er lidt svært, at finde den rigtige.

 

Jeg har nu skrevet til opdrættere af Kromfohrländer, Fox terrier og parson terrier og beskrevet hvad jeg søger og om deres racer passer. Mange tak for hjælpen.

Jeg kender mange folk med racen (og opdrættere af kromfohrländer og parsons), så du kan evt sende pb til mig, hvis du skulle have brug for hjælp med at komme i kontakt med nogle.

 

Iøvrigt er det noget vrøvl at en Parson er mere "skarp" end andre terriers - bare lige til info!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja 15 -25 kg tror jeg. Den skal helst kunne være bag i en citygo, eller på bagsædet mellem autostol og teenager.

 

De terrier du nævner er noget mindre end 15-25 kg. Det kommer så også lidt an på om du skal have en hanhund eller en tæve. Der kan være ret stor forskel.

 

Med en lille bil, som jeres, vil jeg mene at en max størrelse på ca 15 kg ville være godt. Det kan godt lade sig gøre at have en større hund, men det bliver mere bøvlet.

 

Jeg fornemmer, at du styrer meget efter hvad du kan lide at se på og det er der ikke noget galt i når du også, som du jo tydeligvis gør, undersøger om den har en passende mentalitet og temperament. Har du været på udstilling? Det kan ofte overraske hvor store/små visse hunde er i virkeligheden, hvis man kun har set fotos eller enkelte hunde, altså uden at kunne sammenligne.

 

Der er 3 terrier racer jeg vil nævne, som er lidt større end dem i har i kiggerten, men som måske kunne være relevante: Irsk, Kerry blue og Softcoated - der er lidt mere hund at træne med synes jeg.

 

Der er somme tider overraskende stor forskel på linjerne indenfor hver race, så når race er besluttet, så prøv at bruge tid og energi på at finde de rette linjer/opdrættere. Det er faktisk mindst ligeså vigtigt som valg af race og sværere fordi de jo ligner hinanden, men kan være temmelig forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er 3 terrier racer jeg vil nævne, som er lidt større end dem i har i kiggerten, men som måske kunne være relevante: Irsk, Kerry blue og Softcoated - der er lidt mere hund at træne med synes jeg.

Den skal være god til andre dyr og skal også gerne med i hundeskov,.. så er de to første i hvert fald ikke relevante længere. Softcoated wheaten er en smule bedre socialt og lidt blødere i temperament, som jeg oplever dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den skal være god til andre dyr og skal også gerne med i hundeskov,.. så er de to første i hvert fald ikke relevante længere. Softcoated wheaten er en smule bedre socialt og lidt blødere i temperament, som jeg oplever dem.

 

Det er jeg overrasket over at høre for dem jeg har mødt fungerer ok - ihvert fald sammen mad andre hunde. Mener du det gælder både hanner og tæver?

 

Jeg ville ikke tro, at disse 3 terrier racer er anderledes end de fleste terrier. Alle terrier kan jo være lidt iltre idet det grundlæggende er rotte og jagthunde, som altså er skarpe overfor "vildt" (ræv, grævling, kaniner og rotter).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo en forholdsvis stor hund må man sige, så det passer nok ikke godt ind i en lille skoda, hvis man gerne vil have det er nemt at medbringe f.eks. på ferie osv.

 

Det skulle være sådan at man lige kunne tage en 3-5 store hunde og Zippe dem, som med filer man sender, når man skal have dem med i bilen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor blev Cavalier King Charles Spaniel af - mener den blev nævnt i starten af tråden, men er den "dumpet"? Det er da en nem lille hund, som er god til børn osv. Man skal bare være grundig i udvælgelsen pga. deres dårlige helbred.

 

Og ellers stemmer jeg i koret for DS gårdhund - en glad, aktiv lille hund :-D

 

Lige til til afslutning vil jeg pippe, at jeg kunne aldrig drømme om at sætte min hund udenfor en butik. Det er ikke nødvendigvis fordi jeg er bange for han blir stjålet, men man kan aldrig sikre sig mod, hvad der kan komme forbi af fremmede hunde og mennesker, og hvad de kan finde på....

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige til til afslutning vil jeg pippe, at jeg kunne aldrig drømme om at sætte min hund udenfor en butik. Det er ikke nødvendigvis fordi jeg er bange for han blir stjålet, men man kan aldrig sikre sig mod, hvad der kan komme forbi af fremmede hunde og mennesker, og hvad de kan finde på....

 

Det er heller ikke fodi jeg er vild med det, men når vi nu kun har 500 m til butikken og hundene gerne vil med op efter kage til kaffen.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, der er meget langt mellem snapsene indenfor den race, hvis du spørger mig. Man møder jo mange (og jeg ved det er svært at afgøre om de har stamtavle) men kun ca. 30 % har hunde der virker harmoniske. Undgå hanhund hvis I vælger labben.

 

 

Det kommer an på hvor I bor. Jeg er flyttet 4 km væk fra hvor jeg før boede. Der turde jeg under ingen omstændigheder efterlade min hund foran forretningerne, men her hvor jeg bor nu ligger der en lille købmand og der tør jeg godt lige gå ind og hente et par småting i forbindelse med en gåtur. Generelt vil jeg dog sige nej,.. der er alt for mange mærkelige mennesker til.

 

 

Hvorfor ikke hanhund hvis det er labben? Jeg har en avlstæve og er i meget tæt samarbejde med en anerkendt opdrætter. Det er godt nok den gammeldagstype, men ved børnefamilier (specielt med helt små) anbefaler vi 9 ud af 10 gange en hanhund. Efter hvalpene bliver testet når de er 7 uger, bliver vi igen og igen bekræftet i at det er hanhundene der har dem laveste stresstærskel, det blideste og tålmodigste sind. De kan holde til at der farer børn und og ud af huset hele tiden, det vil en tæve have sværere ved at lade være med at blande sig i. Hannen ville smide sig i døråbningen, så han kunne holde styr på hvem var hvor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...