Hop til indhold

De forskellige stemmelejer.


Doberfan
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det kunne være sjovt at høre jeres historier om hvordan hundenes forskellige stemmelejer betyder hver sin ting.

 

Vores hunde har alle deres helt specielle gø-stemmeleje og deres helt specielle pive-stemmeleje som alle betyder forskellige ting, fx "jeg vil ud", "jeg vil ind", "jeg vil ud og jage en bil der kører forbi", "der er egern i sigte", "jeg vil træne" , "jeg er sulten", "der er et egern oppe i det træ og jeg rører mig ikke før det kommer ned", "du er for langsom med den der godbid", "hvor lang tid tager det lige at forberede min mad" og ikke mindst "hvor længe kan du være om at putte vores halsbånd og seler på før vi går tur, vi cirkler dig jo kun ca fem gange i sekundet".

 

Det er lidt sjovt for mig fordi Keith i starten da vi først havde hund sammen troede at jeg var speciel fordi jeg kunne høre forskel men nu er det også helt naturligt for ham, som før vi mødtes aldrig havde andet end katte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan er generelt tavs som graven :) Men nå jeg komme hjem så siger han VUF! en gang - jeg er sikkert på, at det er et glædesudbud ala jubii! Han hopper i luften imens, hvilket underbygger det :) Og det er helt anderledes end fx når han råbe skrid efter folk, der går forbi haven - her lyder han sur og tvær i tonelejde

Link til indlæg
Del på andre sites

B siger nærmest aldrig noget vokalt. Han siger en masse med kropssproget selvfølgelig. Men når han så en sjælden gang imellem sige vov, så er jeg ved at dø af forskrækkelse. Han har en alarmgø, men den bliver kun brugt, når han er utryg.

 

F.eks da manden kom fuld hjem i mørket, og B mødte denne "fremmede" med raspende stemme i forhaven, så startede alarmgøen alt imens B løb alt han kunne om i baghaven for at lade mig tage sig af den farlige fremmede.

 

Men ellers bruger han meget sjældent gø-lyde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sinus har ikke meget lyd på i hverdagen. Han har et meget dybt, rungende VOV, som enten betyder "hov, har du set at der kommer nogen?" eller simpelthen "skrid!" :-D

I alle de nævnte situationer siger han ikke noget. Vil han ud/ind står han bare og glor ved døren, og når jeg laver hans mad, så sidder han bare og kigger mens mundvandet drypper :roll: Er jeg for længe om at finde og gi' en godbid, så skubber han til mig, men han siger ikke noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan giver kun lyd fra sig som alarm gø. Et lille vuf kan der komme når han drømmer, ellers ikke. Er gået i gang med, at lære ham, at give hals, men indtil videre fatter han ikke en meter han hopper og danser, men stemmebåndet sparer han på.. :blink: Det skal nu nok komme.

Redigeret af Niels M
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo to temmelig snakkende racer, og Bella har en masse på hjertet.

 

Hun har sin sang, som hun synger når nogle af hendes venner går forbi. Den starter med vov-vov-vov-knur og så går det over i en sang:lol: Hun har et ivrigheds-skrig når vi fx skal gå tur eller til træning. Hun har også en særlig "ihhhhh, jeg har ikke set dig i en evighed, og har savnet dig SÅ meget"-pivelyd:lun: Og så hendes hverdagssnak, som er alt fra piv til små vuf.

 

 

Bellas vanvids-utålmodighedsgø (og Dorits begejstringsgø):

 

Dorit har sin særlige tigge-lyd, som hun bruger hvis hun vil have mad eller nus. Og en "nu skal vi lege"-lyd. Hun har en lyd, hvor hun lyder som en tasmansk djævel, og den er forbeholdt vild leg - enten med os, sig selv eller andre hunde. Hun har en helt særlig lyd der er forbeholdt katte, som lyder lidt som en gøen der går over i højt piv. Hendes alarmgø er mega sjovt! Det starter uden forvarsel i en vovovovovovovovov, og går så over i et ulvehyl:lol:

 

 

 

 

 

Undskyld for larmehundespam:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo to temmelig snakkende racer, og Bella har en masse på hjertet.

 

Hun har sin sang, som hun synger når nogle af hendes venner går forbi. Den starter med vov-vov-vov-knur og så går det over i en sang:lol: Hun har et ivrigheds-skrig når vi fx skal gå tur eller til træning. Hun har også en særlig "ihhhhh, jeg har ikke set dig i en evighed, og har savnet dig SÅ meget"-pivelyd:lun: Og så hendes hverdagssnak, som er alt fra piv til små vuf.

 

 

Bellas vanvids-utålmodighedsgø (og Dorits begejstringsgø):

https://www.youtube.com/watch?v=SEUZXpwxems

 

Dorit har sin særlige tigge-lyd, som hun bruger hvis hun vil have mad eller nus. Og en "nu skal vi lege"-lyd. Hun har en lyd, hvor hun lyder som en tasmansk djævel, og den er forbeholdt vild leg - enten med os, sig selv eller andre hunde. Hun har en helt særlig lyd der er forbeholdt katte, som lyder lidt som en gøen der går over i højt piv. Hendes alarmgø er mega sjovt! Det starter uden forvarsel i en vovovovovovovovov, og går så over i et ulvehyl:lol:

 

 

 

 

 

Undskyld for larmehundespam:oops:

 

:sjov: Nu kan jeg pludselig huske hvorfor jeg ikke har Schæfer længere..

Link til indlæg
Del på andre sites

når Loui lægger sig til at sove kommer hun med et dybt suk så kæberne blafrer - jeg føler mig helt veltilpas ved lyden :lun:

 

efter en gåtur i skoven piver hun længselsfuldt når vi kører over en bro - aldrig på vej derud...

 

hun kan også pive ynkeligt når hun skal nusses - helt stille men vedvarende

 

det eneste tidspunkt hun ikke gør tegn, er hvis hun skal ud i haven og tisse - da tror hun at jeg lukker hende ud når jeg mener hun trænger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla taler enormt meget. Hun har en slags "gø skrig" som har forskellige lejer alt efter hvad præcis hun skriger efter, men det handler altid om ekstrem glæde blandet med frustration, fx hvis der er kommet gæster hun kender, men de ikke er hurtige nok til at komme ind i huset ude fra indkørslen, hvis hun bliver stoppet på agilitybanen, hvis vi skal træne i udestuen men jeg lige skal fixe nogle godbidder / finde en klikker eller lign, så vi ikke kommer i gang med det samme, hvis jeg træner med en af de andre før hende, hvis nogen har været så dumme at kaste en bold til hende en 2-3 gange og så holder op, når jeg parkerer bilen et sted hun elsker at komme...

 

Så har hun en piven, som også findes i forskellige lejer alt efter hvad der pives efter. Tigge godbidder har en lyd, kom med - jeg skal vise dig noget, har en anden. Jeg keder mig, hvorfor skal vi stå her? har en tredje. Noget gør ondt, er en helt anden slags piv igen. De andre driller mig, gør noget har også en pivelyd. Og så har hun en: mor, du må hjælpe mig piv.

 

Og sidst men ikke mindst, så har hun en knirke / knagelyd, som hun bruger når hun vil nusses / ikke synes jeg nussede længe nok / ikke får opmærksomhed nok.

 

----

 

Johna siger ikke ret meget, men hun har en "gruff" lyd, som er en slag vov helt nede i halsen, som hun bruger når hun vil mig noget og hun synes jeg er ualmindeligt langsomt opfattende. Den kommer først når hun har siddet og stirret på mig i en periode og evt også slået på mig med poten et par gange. Det er dog den samme lyd om hun vil have mad, vil udenfor, vil gå tur, vil have mig til at fjerne de andre hunde, så hun kan få sin yndlingsplads i sofaen... og også det samme mønster af stirren og poteslag inden!

 

Derudover har hun en skinger velkomstgø som hun "glæder" gæster med. En hysterisk skinger gø, som hun bruger når hun ikke får sin vilje overfor en af de andre, fx at de ikke vil give hende deres tyggeting - hun har aldrig brugt den overfor mennesker - kun andre hunde.

 

---

 

Wilma har en hyggebrummen og så har hun en sindssygt irriterende "du skal kigge på mig!"-gøen. Hvis hun synes hun ikke får opmærksomhed nok af en af de andre eller evt mig. Bruges dog mest overfor de andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna siger hun vov hvis hun leger (okay og så lige et vrrruufff meget forsigtigt til kæmpe Oliver*GG*). Hun har alt i øjne og krops sprog. Blandt andet moonwalker hun og dutter når hun vil noget og man er sjældent i tvivl om hvad hun vil.

 

Sassy derimod råber højt når hun ser nogle. Vi kan høre forskel på hvad hun mener, men de fleste tror hun råber røvhul af det hele*GG* Hun råber hvis hun ser nogen der kan klø hende, hvis det er nogen hun kender, hvis hun mener hun hører noget og så videre. Hun er meget verbal. Hun alt fra at pruste, pive, hyle, knurrer og gør dagen lang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Walther siger stort set ingenting, han siger et DYB VUF når det ringer på døren, eller manden kommer hjem i bilen - men kommer jeg hjem i bilen siger han intet.

Han kan gabe højt og længe også kommer der et piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiv i gabet.

 

Zeus han gøer lidt for meget - han gøer at mennesker og biler og hunde og katte. Når han er udenfor.

Indenfor gøer han kun hvis der ringes på døren, eller der er en mis i haven.

 

Derudover kan han også gabe så højt med en lang piiiiiiiiiiiiiiiiv lyd på - og når han er rigtig godt træt og ligger i min arm, så kommer han med nogle rigtig søde "gnække-lyde" så ved man bare at den lille dreng er træt, elsker de "gnække-lyde" han kan lave.

 

Og jo når de lige leger sammen så brummer de begge to ret meget og dybt - udefra kommende bliver ofte lidt skræmt over de lyde der kommer når de leger, det lyder farligt men det er bare "brumme-lege-lyde" :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...