Hop til indhold

RÅD SØGES, alene hjemme med ny hund om lidt


Barbara Wx
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg har aldrig skrevet her før og jeg håber, at jeg bliver modtaget positivt... mit dansk er langtfra perfekt, fordi jeg er Østriger (som har boet i DK i 7 år), bare så i ved :).

Jeg / vi er nye og førstegangs hundeejer siden 22. September. Vi har i vores ferie sidste vinter (januar) selv fundet og reddet en hundehvalp i Thailand (det var faktisk mig, jeg havde ikke den store støtte dengang). En lang historie, men til sidst kom den lille hundepige til et fantastisk sted, der er en slags velgørenhedsorganisation for gadehunde og -katte (Lanta Animal Welfare). Min kæreste spurgte mig pludselig om vi ikke skulle adoptere hende, og efter lange natte med mange tanker sagde vi ok til det. Nu kom hun ret forsinket efter mange måneders karantæne slutningen i september. Der har været ret overvældende for mig som førstegangs hundeejer, men det går bedre og bedre. Vi er lidt udfordret i hverdagen, da vi begge to er selvstændige og vi ikke rigtig har rutiner. Gudskelov havde jeg nu en periode med meget lidt arbejde, så jeg kunne tage mig af det nye familiemedlem. Vi har desuden en datter på 6.

Jeg har nu søvnløse natte igen, fordi min kæreste har planlægt en rejse i 8 år med hans bedste ven i januar. De vil langt væk og de vil rejse i 4 uger. Det var planlægt langt før der var mig og barnet og det er vigtigt for ham. Jeg kan også godt lide hans ven, det er ikke det. Men jeg har store bekymringer, at det bliver for meget for mig. Han er ikke særlig åbent for kompromis. Og jeg ved ikke, om jeg overreagerer, men jeg føler som om det er lidt ekstremt, at lade mig være alene med barn og hund (vi har en svigermor tæt på, men ingen andre familiemedlemmer) i så lang tid. Jeg kommer vist til at takke nej til nogle jobs, fordi jeg simpelthen ikke kan overskue og gør det hele. Som husmor kan man muligvis gør det hele alene, men at få en 6årig barn til at gå tur 2 gange om dagen i det iskulde vejr... Og hvad hvis nu der er sygdom, så kan jeg ikke tage mig af barn og hund... eller hvis jeg selv bliver syg. Min sorg er også, at der er noget med min familie i Østrig og jeg ikke kan komme afsted. Mange tanker og bekymringer.

 

Hvad vil jeg nu med min post? Jeg ved ikke rigtig, om jeg overreagerer, når jeg siger "nej, ikke 4 uger" eller om jeg har rettighed til det.

Jeg føler bare, at jeg har det næsten fysisk dårligt, fordi tanken stresser mig helt vildt. Og det er ikke den eneste udfordring vi har vedrørende vores hund :-(.

Måske har nogen af jer en input, det ville være meget interessant for mig at vide hvad andre synes om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej velkommen til;)

jeg har et par forslag til dig, det vigtigste, find et ungt menneske eller en pensionist som vil hjælpe, fx med at gå med hunden af og til eller passe barnet ;)

dine svigerforældre vil de ikke gerne hjælpe? De kunne måske have jeres barnet en dag i ugen;)

de fleste børn på 6 år ville sagtens kunne blive inde medens du lufter hund, jeg ville nok se positivt på det, jeg tror sagtens det kan lade sig gøre;) der er jo masser af enlige forældre i Danmark og de klarer sig fint, jeg ville bestemt ikke bede min mand lave om på en rejse han har glædet sig til så længe;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak skal du have :-).

Ja, det har jeg også tænkt på. Jeg kan en siverforældre der kan hjælpe. Min familie er jo langt væk og svigerfaren bor også for langt væk. Hvis man kan opbygge en slags netværk, er det sikkert godt. Hvor finder man bedst sådan en hundepasser? Jeg har lige fundet en facebook gruppe, men har ingen erfaringer, om det er noget man kan stole på.

Du har jo ret, man vil jo ikke tage noget der er vigtigt fra nogen, man holder af. Det er jo ikke det. Jeg synes bare, at 4 uger er lidt lange. Sidste vinter havde vi en tilfælde af hvor mig OG min datter var alvorlig syge. Sådan noget er ikke så nemt, hvis man er alene. Men jeg håber da, at det ikke kommer til at ske igen. Tusind tak for dine input. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var alene med barn og to hunde lige fra fødslen (altså barnets :mrgreen:). Jeg tror du klarer det i 4 uger.

Man må gå på kompromis på nogle områder, men værre er det altså heller ikke. Hvis I har råd til det, kan du vel sige til dine kunder at du ikke kan påtage dig flere opgaver lige nu. Jeg ved ikke hvad du laver, men generelt er 4 uger ikke længe at vente - det svarer til en sommerferie.

Spørg om svigermor vil passe dit barn et par dage, hvis du får travlt - det vil de fleste bedsteforældre rigtig gerne.

Slæk lidt på kravene til dig selv - er der nogle ting, du føler du bør gøre i hverdagen, som ikke er strengt nødvendige? Prioritér kvalitetstid med hund og barn - gerne samtidig, f.eks. med gåture, leg med hunden osv.

 

Og ikke mindst, husk at du er et voksent menneske. Selvfølgelig kan du klare dig selv!

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan du det :-D 4 uger går hurtigt, og det vil du mærke når du er i det - den ene dag flyver afsted efter den anden, og pludselig er manden hjemme igen.

Jeg forstår ikke helt, hvorfor I ikke har tænkt det ind i planerne da I anskaffede hunden - men nu er den der, og du kan sagtens klare det. Som Umulia skriver, så må man gå på kompromis ind imellem, men nullermænd og hundehår kan såmænd lune og hygge, når man er alene med dem :blink: Og du har jo en svigermor som back up, hvis du får brug for hjælp.

 

Du vil være så glad og stolt af dig selv når manden er hjemme igen.... såhhh, Go for it!

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til Barbara.

 

Du skriver et bedre dansk end mange danskfødte, rigtig flot faktisk!

 

Jeg kan godt forstå din bekymring. Vi er alle forskellige og det er svært at forudse hvordan det reelt set er at stå med en hund, inden man står midt i det.

 

Af sted med manden og lad ham få denne rejse og lad ham rejse uden dårlig samvittighed..

 

Før din mand rejser, må I kunne hjælpes ad med at opbygge et netværk af hundepassere/hundelufter som kan hjælpe med hunden.

 

Søg herinde, søg på Facebook, lav opslag i butikkerne og afprøv det inden januar, så du er tryg ved de personer I har valgt.

 

Selv kan jeg ikke bruge andres "det kan du sagtens klare" til noget, for hvis jeg ikke har følelsen af at kunne klare det, nytter det ikke noget at andre synes jeg kan. Men vi KAN jo faktisk klare det meste og med en, gerne flere som backup, vil det kunne fungere.

 

Du bor på Frederiksberg og der tror jeg det bliver nemt at finde hundelufter/passer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du en have hunden kan tisse i? For så kan du nok slippe afsted med en enkelt længere tur hver dag, og så ellers gå i haven med hunden. Sådan lever mine hunde hver dag. Hvis du derudover evt kan trække lidt på svigermors hjælp et par dage om ugen, eller måske Jeres barn kan besøge en legekammerat et par timer om ugen, hvor du kan bruge lidt ekstra tid på hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til.

 

Jeg tror først og fremmest det handler om at skabe lidt "support netværk". Finde nogen som kan lufte hund eller passe barn om nødvendigt. når du har det på plads vil jeg tro at dit stress niveau falder og du faktisk kan klare det meste. Bare det at man har en god følelse af at man kan få hjælp om nødvendigt gør en kæmpe forskel.

 

Annoncér lokalt i forretninger og evt FB. Så finder du nok lidt hjælp. Giv en god betaling, så bliver samarbejdet ofte bedre :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej PBC, tak for inputtet. Det er vist det. Min kæreste mener, at man også kan finde hundepassere som godt vil hjælpe fordi de elsker hunde (aka uden betaling) - der det realistisk? Det er i hvert fald vigtigt at finde nogen, man har en god mavefornemmelse med at give sin hund til. :)

 

Der vil nok være nogle, som vil passe uden betaling, men når du betaler kan du bedre stille krav til personen, for så er det ikke en tjeneste de gør dig, men et job de har.

 

Er din hund faldet godt til og er tryg ved fremmede mennesker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ninjamor ("Ninjamor" er fantastisk :-P) - tusind tak for dine venlige ord, de hjælper og varmer meget. Ja, vi er allesammen forskellige og nogle håndterer stress bare bedre end andre. Jeg kender godt mine egne grænser og prøver derfor at minimere stress så meget som muligt. Og det er altid nyt og udfordrende, når ens liv pludselig er fuldstændigt forandret, om det nu er et barn, der kommer til verden, eller en dyr.

Jeg føler mig en lille smule mere modig nu, efter jeg har læst dine ord, og også andres ord. Jeg har lyst til at give ham den ferie, som han har ønsket sig i mange år.

Tak igen! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til.

Du har fået rigtig gode råd fra de andre og jeg er også sikker på det nok skal gå. Du kan helt sikkert finde en teenager der enten gratis eller for symbolsk betaling vil hjælpe med hundeluftning. Som andre har skrevet, sæt et opslag op i dine lokale supermarkeder det plejer, at give pote. Og tillykke med hunden! Og skru ned for bekymringen, som sagt det skal nok gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du arbejde hjemmefra så har du jo god tid til at lufte hunden mens din datter er i skole. Og resten af tisse turene kan datter enten komme med på eller aftale at i taler i telefon mens du lige er ude med hunden i 5 min.

Afhængig af din datter s selvstændighed.

 

En back up til pasning af datteren og hunden kan være godt at have hvis du skulle blive syg eller skulle rejse. Mest fordi at du føler dig tryg.

 

Om manden er afsted en uge eller 4 gør egentlig ikke den store forskel andet end mentalt hos dig.

 

Så selvfølgelig går det. :-)

 

Jeg tror at du føler dig meget afhængig af din mand fordi du er flyttet her til og dermed væk fra din familie og omgangskreds.

Jeg tror det vil være godt for dig at få et større netværk af venner og bekendte i Danmark ud over din mand og hans familie

 

Hunde træning kan være du godt sted at starte;-)

 

Når du har overskud i det nye år, så meld dig og hunden på et kursus i hunde træning i en klub som dkk eller dch. Så bliver ved at træne og pludselig har du en stor bekendtskab kreds og med tiden sikkert gode venner. Og ekstra bonus - nogen der vil passe din hund;-)

 

Og har du ikke lyst til hunde træning, så meldt dig til noget andet, hvor du kan lære nogle at kende. Så bliver du mere selvstændig:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha hvor jeg kan genkende mig selv i noget af det du skriver.

Afhængigheden af manden ;)

Jeg troede jeg skulle få stress og alverdens ting da min mand blev sendt til grønland og arbejde nogle dage, men sammen sørgede vi for mad i fryseren til en del dage (så var det nemt og hurtigt klaret). Jeg fik venner til at komme forbi og give en hånd/støtte når der var brug for det.

Men bedst af alt, så klarede vi det og hjælpen vi måtte bede om var begrænset.

Ja hunden fik ikke verdens længste gå tur alle dage, men så på de dage så var der måske noget ekstra godt at gnave i (masse kødben og andet godt).

 

Vores hunde lignede ikke nogle der led nød og de var tilfredse og glade at se på.

 

Du kan sagtens tage din datter med ud og lufte hunden og når den skal nat luftes så aftal med hende at du er lige udenfor og du er snart tilbage.

 

Har I slet ikke nogle venner eller lign i nærheden?

 

Du skriver at det ikke er det eneste der er med hunden, herinde kan man få mange gode råd til mange ting, så spørg endelig løs.

 

Nå ja og velkommen til ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ofte, det er tanken om at stå alene med det hele, der virker mest afskrækkende. Når man først står i det, klarer man det tit helt fint. Men jeg forstår dig godt. Det kræver lidt omstrukturering af hverdagen og ja, det er da hårdere at stå alene med det hele, når man er vant til at være to om det. Det kræver lidt ekstra planlægning i hverdagen, når man skal nå det hele selv.

 

Som andre også har nævnt, ville det nok være godt at finde en hundepasser til at tage sig lidt af hunden. Måske kan du finde en anerkendt hundelufter til at tage hende med et par gange om ugen.

 

Og så ville jeg nok prøve at lægge en plan for ugen, så du har overblik over hvornår du skal handle ind, gøre rent osv, hvornår datteren skal hentes de forskellige dage osv. Altså, hvis du tænker det ville mindske stressen :-) Det ville det nok gøre for mig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, hvor er det godt, man ikke står alene med sine følelser ;-).

Ja, jeg tror, man skal bare sig til sig selv, at man gøre det hele så godt, man kan. Punktum. Og ikke finde på, hvad man kunne gøre bedre. Det er det, der giver søvnløse natte efterhånden. Gør min bedste. Gode kødben udgør underværker, har jeg allerede lagt mærk til, haha...

Tak for dit svar :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Lucky Luna. Tak for dine opmuntrende ord. Ja, jeg er en lille smule afhængig af min mænd, i hvert fald med det praktiske i hverdagen, da vi plejer at dele opgaverne ret fair mellem os. Og ja, du har ret, hvis man kommer fra et andet land, så kan man godt har det lidt svært med at opbygge et nyt netværk. Man har fundet nogle venner, men i min tilfælde arbejder de meget eller har småbørn, eller rejser meget... jeg har en kæmpestor familie i Østrig, du kan tro, jeg savner det netværk nogle gange, jeg har derhjemme. Men jeg elsker Danmark også...!

God idé med training!! Det har jeg ikke tænkt på. Indtil nu har vi privat training, men det kunne være en sjov sted at begynde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, hvor er det godt, man ikke står alene med sine følelser ;-).

Ja, jeg tror, man skal bare sig til sig selv, at man gøre det hele så godt, man kan. Punktum. Og ikke finde på, hvad man kunne gøre bedre. Det er det, der giver søvnløse natte efterhånden. Gør min bedste. Gode kødben udgør underværker, har jeg allerede lagt mærk til, haha...

Tak for dit svar :-)

Hav en frossen kong i fryseren (god aktivering til hunde) og husk at hunden nok skal klare sig. Tro på dig selv og tro på at det nok skal gå.

Jeg gjorde sådan at jeg fulgte knægten noget af vejen til skole (han er stor så han skal bare lige hjælpes over den værste vej) og der havde jeg den ene hund med og så når jeg kom hjem så var der hvile tid for både mig og hunde (jeg har whiplash i nakke og ryg) og så fik de fodersøg i haven hver frokost (det kan man også i en lejlighed) og så når knægten kom hjem så gik han en lille tur med dem. Så efter aftensmaden gik vi en tur sammen med hundene og når han var i seng så kom de bare lige ud for at nat tisse.

Nogle dage var der kødben, andre dage var der besøg af andre hunde (god aktivering for vores) og nogle dage var det bare hygge og afslapning.

Den yngste savnede lidt at træne, meeeen det klarede hun fint og hende og manden fik indhentet en masse da han kom hjem, men vi bor på landet og jeg havde nok at se til, så hun måtte undvære træning i et par uger ;)

 

Tro på dig selv!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ninjamor ("Ninjamor" er fantastisk :-P) - tusind tak for dine venlige ord, de hjælper og varmer meget. Ja, vi er allesammen forskellige og nogle håndterer stress bare bedre end andre. Jeg kender godt mine egne grænser og prøver derfor at minimere stress så meget som muligt. Og det er altid nyt og udfordrende, når ens liv pludselig er fuldstændigt forandret, om det nu er et barn, der kommer til verden, eller en dyr.

Jeg føler mig en lille smule mere modig nu, efter jeg har læst dine ord, og også andres ord. Jeg har lyst til at give ham den ferie, som han har ønsket sig i mange år.

Tak igen! ;-)

 

Det var så lidt, sig til hvis du behøver råd/andre øjne på, vi er mange her som så gerne vil hjælpe til for at sikre at det går godt med at have hund :bighug:

 

Jep Ninjamornavnet er fedt, især fordi det er min voksne datter, som har givet mig det :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...