Hop til indhold

Anbefal mig en kennel


Dorte
 Share

Recommended Posts

Efter en sludder med Buddha i løs&fast er jeg blevet enig med mig selv om, at det godt kunne være på tide så småt at kigge mig om efter en kennel :-D

 

Liva er nu 2 år, og det er planen, at lillesøster/lillebror skal komme til tidligst i 2011 og senest i 2013.

 

Et par ting er allerede fast omkring den nye hvalp; der skal være DKK-tavle og det skal være en lab.

 

Som udgangspunkt skal hvalpen bruges til udstilling og lydighedstræning (DKK eller DCH) - altså ikke til praktisk jagt.

 

Jeg ved godt, at jeg er meget tidligt ude, men jeg er nu typen, der godt kan lide at planlægge :oops:

 

Kender I til nogle kenneller, jeg måske skulle kigge lidt nærmere på?

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting som du i hvert fald skal tjekke, er at der ligger officielle sundhedsresultater, på din kommende hvalp's forældre..

 

Sørg for at de er tjekket for EIC.

Den er noget mere udbredt end man lige tror.

 

Ved at der er flere hanhunde, der officielt ikke er testet, men som der avles videre med, uden omtanke for fremtiden

Link til indlæg
Del på andre sites

Clairstone kender jeg en, der har en dejlig labbertøs fra. Værre krudttønde:-D

 

Labtreasure er meget tunge labber, det ved jeg ikke om du vil have?

 

 

Clairstone laver gode hunde, men er desværre en at dem, der ikke tester endnu..

 

LT hunde er ikke meget tunge hunde, men er typiske udstillingslinjer.

Bare tjek hendes Champion liste. Den siger det hele

Link til indlæg
Del på andre sites

Clairstone laver gode hunde, men er desværre en at dem, der ikke tester endnu..

 

LT hunde er ikke meget tunge hunde, men er typiske udstillingslinjer.

Bare tjek hendes Champion liste. Den siger det hele

 

Okay, det vidste jeg ikke.

 

Jeg siger heller ikke at det er skidt, de er store/tunge (og det er de altså i forhold til nogle andre kenneler's hunde, hvis man kigger:-)), men blot en oplysning til Dorte:-D

 

Ja de er typisk udstillingstyper, men hvis udstilling ikke interesserer en... Og jeg synes da flere af LT'erne er flotte og lækre.. men stadig "tunge":lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er meget svært at anbefale bestemte kenneler, idet der er en del kenneler (deriblandt f.eks. Clairstone og Lab Treasure som er nævnt), som jeg generelt synes laver et fornuftigt stykke avlsarbejde og som jeg generelt godt vil anbefale, men der vil også altid være kombinationer hvor jeg tænker at lige netop den kombination er jeg ikke så vild med af den ene eller anden grund.

 

Derfor kan jeg bedre lide at anbefale (eller det modsatte) på enkelte kuld, for der kan jeg forske i afstamningen og komme med argumenter for og imod de enkelte hunde i afstamningen.

 

For mig er sundhed og temperament jo det allervigtigste i avlen, men vær opmærksom på at alle de efterhånden mange tests som laves (og som absolut BØR være lavet på alle avlsdyr) er et redskab til at lave sunde hvalpe, men ikke et redskab til at udelukke avlsdyr fordi de f.eks. bærer EIC. Man skal passe rigtig meget på ikke at gå i panik over de sygdomme vi kan genteste for (dvs. PRA, EIC og CNM), for ved disse sygdomme vil hvalpe efter hunde som bærer disse sygdomme være 100% raske under forudsætning af at der parres med en hund som er gentestet fri.

 

Man bør være meget mere opmærksom på de sygdomme som vi desværre endnu ikke kan kontrollere 100%, f.eks. HD og AD. Det er meget, meget vigtigere at hundene har en stærk afstamning mht. HD og AD, end at de er gentestet fri for PRA, EIC og CNM, for seriøse opdrættere har helt styr på PRA, EIC og CNM og kommer fremover aldrig til at lave hvalpe med disse sygdomme, men HD og AD kan man ikke sikre sig helt imod, men man kan gøre meget ved at holde fokus på sundhedsstatestikker, HD-indeks (forhåbentlig får vi snart et AD-indeks) og afstamninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det vidste jeg ikke.

 

Jeg siger heller ikke at det er skidt, de er store/tunge (og det er de altså i forhold til nogle andre kenneler's hunde, hvis man kigger:-)), men blot en oplysning til Dorte:-D

 

Ja de er typisk udstillingstyper, men hvis udstilling ikke interesserer en... Og jeg synes da flere af LT'erne er flotte og lækre.. men stadig "tunge":lol:

 

 

Nu skriver Dorte jo, at den som udgangspunkt skal bruges til udstilling og lydighed :-D

 

Ja, i forhold til nogle kenneler, er de måske lidt tungere i det. Men udstillingsmæssig ser de fleste EXCELLENT-hunde sådan ud.

 

Lab Treasure's Dario er proto-typen på en udstiilingslab :lun:

Der er ingen labber i DK, der når ham til sokkeholderne, vil jeg vove at påstå

Link til indlæg
Del på andre sites

 

men vær opmærksom på at alle de efterhånden mange tests som laves (og som absolut BØR være lavet på alle avlsdyr) er et redskab til at lave sunde hvalpe, men ikke et redskab til at udelukke avlsdyr fordi de f.eks. bærer EIC. Man skal passe rigtig meget på ikke at gå i panik over de sygdomme vi kan genteste for (dvs. PRA, EIC og CNM), for ved disse sygdomme vil hvalpe efter hunde som bærer disse sygdomme være 100% raske under forudsætning af at der parres med en hund som er gentestet fri.

 

Lige nøjagtig derfor, jeg ikke forstår at folk ikke tester deres hunde.

De bliver jo ikke udelukket af avlen, hvis de kun er bærer. Man skal bare kontrollere at de ikke parrer en anden bærer.

 

Men det er jo et spørgsmål om kroner og øre for mange, desværre

Og her mener jeg ikke prisen på testen

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak alle sammen.

 

Jeg kan godt se, at der er rigtig meget at sætte mig ind i - eller finde mig en bisidder :-D

 

Som nævnt skal hunden som udgangspunkt bruges til lydighed og udstilling, så det er jo nok de lidt større og tungere varianter. Meeen den skulle jo gerne kunne få røven med over et A-spring (DCH) uden problemer.

 

Jeg skal en tur på WDS på torsdag. Jeg må allierede mig med et katalog og så gå og notere de hunde, jeg synes godt om og se om jeg kan finde en eller anden form for rød tråd.

 

Men det vigtigste er nu, at hundens temperament er i orden (hvilket jeg nu har forstået ikke er det store problem hos labberne) og at det passer sammen med Livas (og mit), så vi kan få en harmonisk lille flok her i Gørding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal en tur på WDS på torsdag. Jeg må allierede mig med et katalog og så gå og notere de hunde, jeg synes godt om og se om jeg kan finde en eller anden form for rød tråd.

 

Bare husk.. Der er rigtig mange labber, der ikke er i pels pt. Det kan godt ødelægge helhedsindtrykket lidt, når ulden flyver af dem :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal en tur på WDS på torsdag. Jeg må allierede mig med et katalog og så gå og notere de hunde, jeg synes godt om og se om jeg kan finde en eller anden form for rød tråd.

 

Men det vigtigste er nu, at hundens temperament er i orden (hvilket jeg nu har forstået ikke er det store problem hos labberne) og at det passer sammen med Livas (og mit), så vi kan få en harmonisk lille flok her i Gørding.

 

Jeps, temperament og sundhed må være det vigtigste.

 

Udover WDS på torsdag (hvor der jo kommer ca. 300 labber) er der jo også specialudstillinger både fredag og lørdag i Vildbjerg.

 

Der er også mange tilmeldte (ca. 200 labber) og det vil være lidt nogle andre hunde, for en del som ved at de ikke har hunde der kan blande sig i toppen (deriblandt mig selv) har valgt specialudstillingerne i stedet for WDS (fordi det er temmeligt dyrt at tage til WDS og man ikke engang får en kritik, så hvis ikke man er med i toppen, så bliver det en ganske kort fornøjelse).

 

Men det er en rigtig god ide at se på labberne på udstillingerne og se lidt på hvilken type man er mest til.

 

Jeg kommer selv til WDS på torsdag for at kigge (og så til Vildbjerg på fredag og lørdag for at udstille), så vi må se om vi mødes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige nøjagtig derfor, jeg ikke forstår at folk ikke tester deres hunde.

De bliver jo ikke udelukket af avlen, hvis de kun er bærer. Man skal bare kontrollere at de ikke parrer en anden bærer.

 

Men det er jo et spørgsmål om kroner og øre for mange, desværre

Og her mener jeg ikke prisen på testen

 

Ja, jeg er som udgangspunkt 100% enig med dig og jeg mener bestemt at vi skal bruge alle de gentests som er til rådighed.

 

MEN, det er dog ikke helt så enkelt. Problemet er at få tingene informeret ud til kommende hvalpekøbere på den rigtige måde.

 

Desværre er det sådan at en del hvalpekøbere, som ikke kender til sygdommene og deres genetik, bliver meget forskrækkede når der på en hvalpeliste står "bærer" hos en af forældrene og i ren uvidenhed vælger et super kuld hvalpe fra, fordi de frygter at deres kommende guldklump risikerer at blive syg fordi en af forældrene jo bærer en sygdom.

 

Jeg har selv tidligere lavet et kuld hvalpe med en skøn fransk champion. Det var en rigtig skønt kuld og et meget gennemtænkt kuld, men hanhunden var bærer af PRA. Her oplevede jeg faktisk af der var hvalpekøbere som sprang fra når jeg oplyste om PRA, fordi de var bange for at hvalpene skulle få PRA, selvom jeg oplyste om arvegang og gentest osv.

 

Jeg oplevede endda købere som gik hen og købte en hvalp efter 2 forældre som kun var øjenlyste, fordi de så troede at de var sikre, fordi begge forældre jo var øjenlyst fri for PRA :damn::damn:.

 

Så selvom jeg bestemt synes at vi skal bruge alle de gentests vi har og at åbenhed og oplysning er den eneste vej frem, så har jeg dog lidt forståelse for at nogle kan være bange for at skræmme hvalpekøbere væk med alle disse mærkelige betegnelser og forkortelser, for jeg kan da egentlig godt forstå at en hvalpekøber undrer sig når der f.eks. står EIC bærer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, i forhold til nogle kenneler, er de måske lidt tungere i det. Men udstillingsmæssig ser de fleste EXCELLENT-hunde sådan ud.

 

Det ved jeg:-D

 

Lab Treasure's Dario er proto-typen på en udstiilingslab :lun:

Der er ingen labber i DK, der når ham til sokkeholderne, vil jeg vove at påstå

 

Han er smuk, ja. Men om han er den smukkeste, ved jeg ikke. Det kommer jo meget an på, hvad man er til:-D

 

Jeg er selv til de lidt brede, store labber. Bryder mig ikke om de små spinkle:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...