Gæst Sigurd Skrevet Maj 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Maj 4, 2011 Denne artikel Ingen respekt på kirkegården mere - Randers fik mig til at spekulere på, om hunde og deres ejeres dårlige opførsel på kirkegårde, er et lokalt problem eller noget der foregår andre steder. Selv kommer jeg meget sjældent på kirkegårde, og jeg kunne da aldrig, aldrig drømme om at lade min hund løbe frit et sådant sted. Desuden ville jeg selvfølgelig samle op efter min hund på en kirkegård( som jeg i øvrigt gør alle steder)men ikke engang en "hundetissetår" ville jeg finde passende, at min hund lagde på kirkegården. Så alt i alt synes jeg nok ikke, at vore kirkegårde egner sig til gåture med hund. Men finder andre det ok, at gå hundeture på en kirkegård. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KimC Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Der står i avisen at "Vi vil gerne have en lille snak med folk". - har de prøvet at påtale problemet over for de hundeejere der færdes på kirkegården før de slog det stort op i medierne? Det kan meget vel være at moralen generelt skrider i samfundet, det tror jeg såmænd gerne, men evnen til at kommunikere med andre mennesker - direkte, uden brug af mellemled som aviser, facebook etc - er åbenbart også ved at svinde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Jeg havde i mange år min næsten daglige gang på Assistens Kirkegård i Odense, og som sommeren lå folk uden tøj og slikkede solskin, spillede bold og drak øl - det gør de sikkert endnu. Jeg ved ikke om det er mindre respektløst end at gå tur med hunden? :hmm: Jeg har selv haft hund med på kirkegården. Han fik også lov at løfte benet, men selvfølgelig ikke på gravsteder. En hundelort på et gravsted er selvfølgelig at gå over stregen, og det samme er en løs hund midt i en begravelse. Men det er jo samme problemer som andre steder i det offentlige rum. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Jeg synes nu intet der er forgjort i at gå en tur på kirkegården med hunden. Men selvfølgelig samler man op, selvfølgelig lærer man den at den ikke må gå ind på gravstederne og selvfølgelig lader man den ikke spæne rundt og genere folk... Men jeg går nu ofte tur på kirkegården ganske nær mit hjem. Det er et utroligt smukt sted at opholde sig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
cs-dumle Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Jeg har en enkelt gang haft Nova med ind på kirkegården her i byen... inden jeg opdagede skiltet udenfor hvor der står at hund ikke må komme ind Det kan jeg egentlig godt forstå, så nu kommer hundene der ikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 jeg går tit på assistensen her i københavn. og min hund tisser altså, det er ærligt talt ikke noget jeg tænker det store over, og så længe han ikke står og tisser på en gravsten mens en pårørende ser på, kan jeg heller ikke se, hvordan det skader nogen. de døde er vel ligeglade (og nej, han får selvfølgelig ikke lov til at tisse på gravsten). hvis jeg nu var pårørende (dem er der nok heller ikke så mange af, de fleste af gravstederne er jo meget gamle) så ville jeg ærligt talt tage mere anstød af boldspil, grill, heftig druk og snav, bare bryster og hvad der ellers er at finde på en almindelig sommerdag. men synes nu i øvrigt, at det er ok, at parken bruges, så længe det gøres nogenlunde anstændigt, vi har så få steder herinde i byen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
a9 Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Jeg tager Jacki med på kirkegården, når jeg har et ærinde der, altså når jeg skal besøge mine bedste- eller oldeforældre. Hun er altid i snor, og jeg forsøger for så vidt muligt at have hende afluftet inden besøget - er uheldet ude samles op, dog ikke en tissetår Jeg finder det utroligt respektløst at bruge kirkegårde som "hundeparker" - specielt de traditionelle kirkegårde, anlagt som "små seperate haver". Kirkegårde anlagt som "almindelige" parker, og som også er planlagt som oaser for de levende, har jeg bedre ved at acceptere, at hunde går frit. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnjaCS Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Når jeg går lang tur med min nabo og hans hund, slår vi et smut forbi kirkegården på vejen hjem.. Den ligger kun ca. 10 minutter fra vores lejligheder, men hundene bliver altså trætte. Der er et lille fuglebad i sten derinde, som vi passende kan fylde med vand, lade hundene drikke af, og så fylde op igen. Så det er pænt. Og så går vi gennem kirkegården.. Men det er selvfølgelig kun med færdsel på stierne. Jeg vil under ingen omstændigheder have at min hund trisser ind på gravstederne, eller græsset, og vil heller ikke følges med en anden hund der gør det. Jeg synes det krænker gravfreden.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Så alt i alt synes jeg nok ikke, at vore kirkegårde egner sig til gåture med hund. Men finder andre det ok, at gå hundeture på en kirkegård. Jeg går engang imellem tur med Sofus på vores lille lokale kirkegård, dels for hyggen (der ligger flere, jeg kender) og dels for at hilse på vores første airedales gamle fosterforældre, der - sammen med deres egen gamle boxer - de tre første måneder af hvalpens liv troligt kom over for at lege i haven ved frokosttid. Vi gik på arbejde og var lykkelige for ordningen. Så vi går altså over og hilser på nu og da. Men også når vi besøger andre byer, kan vi da sagtens slå et smut ind på den lokale kirkegård. Jeg tror bestemt ikke, at vi kan være til gene for nogen, eftersom Sofus altid er i snor sådanne steder, holder sig pænt til grusstierne OG fordi vi altid samler op efter ham, hvis uheldet skulle være ude. Det er også dejligt at gå tur på den gamle pestkirkegård, Assistens, som næsten altid har været rart åndehul for Københavns borgere. Folk solbader, spiser, hører musik og børn leger. Det er muligt, at det kan genere nogle levende mennesker, men jeg tvivler på, at det kan genere de døde. HVIS de overhovedet er i stand til at opfatte "selskabet", så ligger de såmænd nok også og glæder sig over, at livet fortsætter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Jeg synes ikke at man skal forbyde hunde på kirkegårde, havde ihvertfald stor støtte i at have mine med derop, da jeg mistede min far. Men de skal selvfølgelig holdes i kort snor og med den respekt som bør høre sig til. Det samme gælder for børn. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Fra min mors lejlighed lige overfor Vestre kirkegård i København, kunne man hver dag se løse hunde. Denne del af kirkegården er nærmest park, næsten ingen gravsteder og store plæner. Kan se ,at folk der lige er kommet fra arbejde går direkte derover med deres hunde. De betragter vel denne del af kirkegården ala Søndermarken og kalder ofte ikke hunden ind , hvis man har sin i snor. Men når hundefolk bare lader vovsen jage fugle , katte ,ræve og egern , pindsvin , så er jeg stået helt af. Ok, begge mine forældre ligger der nu, så er man mere sansibel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Det er også dejligt at gå tur på den gamle pestkirkegård, Assistens, som næsten altid har været rart åndehul for Københavns borgere. Folk solbader, spiser, hører musik og børn leger. Det er muligt, at det kan genere nogle levende mennesker, men jeg tvivler på, at det kan genere de døde. HVIS de overhovedet er i stand til at opfatte "selskabet", så ligger de såmænd nok også og glæder sig over, at livet fortsætter. Det kan du selvfølgelig have ret i. Omvendt kan jeg tydeligt huske hvad det gjorde ved mig, når jeg hørte at andre havde det sjovt, lige efter at min far var død. Og kirkegården er jo også til for de efterladte, for at de kan gå hen og mindes...... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Jeg synes nu intet der er forgjort i at gå en tur på kirkegården med hunden. Men selvfølgelig samler man op, selvfølgelig lærer man den at den ikke må gå ind på gravstederne og selvfølgelig lader man den ikke spæne rundt og genere folk... Men jeg går nu ofte tur på kirkegården ganske nær mit hjem. Det er et utroligt smukt sted at opholde sig Samme her! :5up: Fantastisk så mange smukke kirkegårde der findes i landet, og de bruges sjældent på en positiv måde! Selvfølgelig får Izzie ik lov til at rende ind på gravstederne, eller lave noget nogen steder. Hun får lov at tisse på græsset og laver hun noget så samler jeg naturligvis op! EN grav får hun lov at besøge, og det er min bedstefars. Men jeg VED også at han ville elske hende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Det kan du selvfølgelig have ret i. Omvendt kan jeg tydeligt huske hvad det gjorde ved mig, når jeg hørte at andre havde det sjovt, lige efter at min far var død. Det forstår jeg godt! Men når man selv er i sorg, er jo al glæde - uanset tid og sted - svær at bære. Og kirkegården er jo også til for de efterladte, for at de kan gå hen og mindes...... Hvis jeg ser, at folk står stille ved et gravsted, går jeg altid den anden vej. Jeg regner netop med, at de ikke vil forstyrres, selv ikke af, at jeg og Sofus stille går forbi. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Jeg synes ikke at man skal forbyde hunde på kirkegårde, havde ihvertfald stor støtte i at have mine med derop, da jeg mistede min far. Men de skal selvfølgelig holdes i kort snor og med den respekt som bør høre sig til. Det samme gælder for børn. Børn skal holdes i kort snor på kirkegårde? Synes man skal passe på, med ikke at blive FOR snerpet! Er sikker på de døde ikke ville ligge og sige SHYYYY!!!! ved hver lille lyd! Børn og dyr er liv! Skal livet holdes ude fra kirkegården? Jeg bor ved siden af en kirkegård, og når man går rundt derovre kan man tydeligt høre børnene fra skolen på den anden side lege og grine og have det sjovt. Hvilket synes jeg er en god parellel til det sørgelige. Livet skal leves for de levende, ikke de døde! Men derfor skal man selvfølgelig respektere andre menneskers sorg, men kan vi ik blive enige om at vi alle skal være der! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst spitZ Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Børn skal holdes i kort snor på kirkegårde? Synes man skal passe på, med ikke at blive FOR snerpet! Er sikker på de døde ikke ville ligge og sige SHYYYY!!!! ved hver lille lyd! Børn og dyr er liv! Skal livet holdes ude fra kirkegården? Jeg bor ved siden af en kirkegård, og når man går rundt derovre kan man tydeligt høre børnene fra skolen på den anden side lege og grine og have det sjovt. Hvilket synes jeg er en god parellel til det sørgelige. Livet skal leves for de levende, ikke de døde! Men derfor skal man selvfølgelig respektere andre menneskers sorg, men kan vi ik blive enige om at vi alle skal være der! Jeg synes gerne alle skal være det, men jeg mener altså at dem som kommer der for at besøge et gravsted må have "førsteret". For de kan ligesom ikke gå andre steder hen Dvs. mennesker med andre grunde til turen (frisk luft, hundeluftning, genveje) må tage hensyn til dem. Og jeg synes også at både børn og dyr skal holdes i kort snor (måske ikke bogstavligt for børnene), for det er altså hverken park eller hundeskov. Så må man jo gå sådan et sted hen, hvis ens hund skal skide eller man mangler et sted at holde børnefødselsdag Og jo, livet skal leves for de levende og de døde er ligeglade, men det er jo heller ikke de døde man skal tage hensyn til og som er kede af det, men de levende... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Børn skal holdes i kort snor på kirkegårde? Synes man skal passe på, med ikke at blive FOR snerpet! Er sikker på de døde ikke ville ligge og sige SHYYYY!!!! ved hver lille lyd! Børn og dyr er liv! Skal livet holdes ude fra kirkegården? Jeg bor ved siden af en kirkegård, og når man går rundt derovre kan man tydeligt høre børnene fra skolen på den anden side lege og grine og have det sjovt. Hvilket synes jeg er en god parellel til det sørgelige. Livet skal leves for de levende, ikke de døde! Men derfor skal man selvfølgelig respektere andre menneskers sorg, men kan vi ik blive enige om at vi alle skal være der! Jojo, men nu er kirkegårdene jo til OGSÅ for de sørgende, og de skal da i høj grad respekteres. De betaler vel stadig et beløb til vedligehold af gravstederne og uden at skulle lyde ligusterfascistisk, så ville jeg blive slemt ked af det, hvis der ved mine pårørendes gravsted skulle holdes abefest, uanset om det var børn eller dyr der var temaet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Børn skal holdes i kort snor på kirkegårde? Ja, det mener jeg faktisk. Græmmes lidt over at unger får lov til at løbe legende henover gravsteder og smide slikpapir alle vegne, som det sker på den kirkegård jeg kommer på. Synes man skal passe på, med ikke at blive FOR snerpet! Er sikker på de døde ikke ville ligge og sige SHYYYY!!!! ved hver lille lyd! Børn og dyr er liv! Skal livet holdes ude fra kirkegården? Jeg bor ved siden af en kirkegård, og når man går rundt derovre kan man tydeligt høre børnene fra skolen på den anden side lege og grine og have det sjovt. Hvilket synes jeg er en god parellel til det sørgelige. Livet skal leves for de levende, ikke de døde! Men derfor skal man selvfølgelig respektere andre menneskers sorg, men kan vi ik blive enige om at vi alle skal være der! Det er respekten for de efterladte jeg taler om, de døde er nok ligeglade. Og at du kalder det for en snerpet holdning synes jeg tyder på at du ikke har fat i hvad respekt handler om. ..... Ellers har SpitZ skrevet hvad jeg mener om det. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 jeg forstår ikke hvordan ordet snerpet kommer ind:hmm: For mig har det da intet med snerpet at gøre, det handler om respekt, respekt for de efterladte som jo ikke har andre steder at være med deres sorg!! Det har alle andre jo, andre steder at være mener jeg, der er strande, skove, parker m.m. men der er altså kun et sted jeg kan gå hen for at mindes min far som jeg stadig savner meget, og det gør jeg bedst i ro og eftertænksomhed. For mig er det et fristed, et sted hvor jeg kan komme og sætte en blomst, tænke på de timer jeg tilbragte med min far og mindes ham, jeg ville blive meget ked af det hvis jeg fant min fars gravsted svinet til med slikpapir, hundelort og ølflasker og legende børn og hunde hører ikke til på en kirkegård, der er andre pladser til det, ja min far er sikkert ligeglad han er jo død, men jeg er ikke, jeg bruger stedet til eftertænksomhed, det vil jeg gerne blive ved med, og det er med garanti ikke bare mig der har det sådan. Så derfor respekt for de efterladte, find et andet sted til leg og hundeluftning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Børn skal holdes i kort snor på kirkegårde? Synes man skal passe på, med ikke at blive FOR snerpet! Er sikker på de døde ikke ville ligge og sige SHYYYY!!!! ved hver lille lyd! Børn og dyr er liv! Skal livet holdes ude fra kirkegården? Jeg bor ved siden af en kirkegård, og når man går rundt derovre kan man tydeligt høre børnene fra skolen på den anden side lege og grine og have det sjovt. Hvilket synes jeg er en god parellel til det sørgelige. Livet skal leves for de levende, ikke de døde! Men derfor skal man selvfølgelig respektere andre menneskers sorg, men kan vi ik blive enige om at vi alle skal være der! og til det sidste, nej det syntes jeg faktisk ikke at alle skal være der For mig er en kirkegård til for de efterladte, ikke for hr og fru Danmark, de kan gå i park eller skov fx Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 og til det sidste, nej det syntes jeg faktisk ikke at alle skal være der For mig er en kirkegård til for de efterladte, ikke for hr og fru Danmark, de kan gå i park eller skov fx Generelt er kirkegårde et rart sted at opholde sig for en kortere bemærkning, fordi der er en ro, som man af gode grunde ikke finder ret mange andre steder. Så jeg synes principielt, at alle kan være der, såfremt man tager hensyn til folk, der sidder/står ved et gravsted. Men oftest er der slet ingen kirkegårdene. Jeg synes heller ikke, at man behøver at have personlig tilknytning til en kirkegård for at komme der (det siger du heller ikke). Fx har jeg ikke en pind at gøre på Dannerstiftelsens kirkegård i Jægerspris, men efter en lang tur i skoven ender vi jo altid oppe ved slottet - og kirkegården. Og mange gange går turen lige ind omkring alle gravene, der så tydeligt viser de arme ungers alt for tidlige farvel til denne verden formentlig enten gr. den spanske syge eller andre epidemier. Man får så mange tanker på en kirkegårdstur.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Generelt er kirkegårde et rart sted at opholde sig for en kortere bemærkning, fordi der er en ro, som man af gode grunde ikke finder ret mange andre steder. Så jeg synes principielt, at alle kan være der, såfremt man tager hensyn til folk, der sidder/står ved et gravsted. Men oftest er der slet ingen kirkegårdene. Jeg synes heller ikke, at man behøver at have personlig tilknytning til en kirkegård for at komme der (det siger du heller ikke). Fx har jeg ikke en pind at gøre på Dannerstiftelsens kirkegård i Jægerspris, men efter en lang tur i skoven ender vi jo altid oppe ved slottet - og kirkegården. Og mange gange går turen lige ind omkring alle gravene, der så tydeligt viser de arme ungers alt for tidlige farvel til denne verden formentlig enten gr. den spanske syge eller andre epidemier. Man får så mange tanker på en kirkegårdstur.... Vi er helt enige Det jeg vil frem til er måske bare at jeg merer at en kirkegård er til eftertænksomhed og ro, ikke til hr og fru Danmark med børn hunde gril og solcreme At du kommer på kirkegården, selv om dine efterladte ikke lige ligger der, for at finde ro, er jo fint, jeg gør det selv, går en rolig tur, ser på gravsten og tænker på hvem de mon var og hvem der savner dem. Men hundeluftning, børne leg, gril og solbadning, det hører ikke hjemme her efter min mening:???:, der er så mange andre steder, en kirkegård er ikke en forlystelsespark og skal ikke være det efter min mening. Så måske er det det som triggede mig den der med" vi skal jo alle være der" for nej det skal vi ikke, men søger du ro, fordybelse og fred, så bør det være stedet du kan gå uanset hvem du er :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst snuseren Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Undskyld, men jeg kan ikke i min vildeste fantasi se hvorfor man ikke kan gå tur på en kirkegård med sin hund :hmm:en kirkegård er et offentligt sted, og hvis man overholder de få regler der plejer at være opslag om ved indgangen, bør der ikke være grundlag for at blive forarget, det er min holdning, og jeg håber da at de fleste stadig har pli nok til ikke at genere pårørende og gæster til en begravelse for ellers er vi da kommet langt ud! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sagapigen Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Undskyld, men jeg kan ikke i min vildeste fantasi se hvorfor man ikke kan gå tur på en kirkegård med sin hund :hmm:en kirkegård er et offentligt sted, og hvis man overholder de få regler der plejer at være opslag om ved indgangen, bør der ikke være grundlag for at blive forarget, det er min holdning, og jeg håber da at de fleste stadig har pli nok til ikke at genere pårørende og gæster til en begravelse for ellers er vi da kommet langt ud! Nu startede hele debatten jo udfra et indlæg om hundelorte på gravsten og løse hunde. Så folk har jo netop ikke pli nok til ikke at genere de pårørende. Debatten havde slet ikke været her hvis folk overholdte de simple regler og tog lidt hensyn til andre end sig selv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aina B Besvaret Maj 4, 2011 Rapporter Share Besvaret Maj 4, 2011 Tror for mig, at der er meget forskel på hvilken slags kirkegård det er :hmm: De små kirkegårde, hvor der kun er grave op og ned ad hinanden og ingen grønne områder, hvor der er længere mellem gravene - der ville jeg godt kunne gå igennem med min hund, men ikke lade hende løbe hist og her. Og heller ikke et sted jeg vil gå tur igen og igen - os' fordi det ville være et kedeligt sted for Lumi, når hun ikke måtte gøre noget særligt der. Er der derimod en parkkirkegård, så synes jeg det er dejligt, at der er lidt liv. Men ikke bare bryster Det synes jeg er respektløst Men jeg går f.eks. tur på den lokale parkkirkegård hver-hveranden dag, hvor Lumi løber løs. Hvis jeg ser nogen ved en grav, så går jeg og Lumi naturligvis ikke derhen. Lumi er inde at snuse på nogle af gravstederne - det synes jeg ikke gør noget. Når hun prutter, så samler jeg self op. Nu ligger min søster også på kirkegården, så synes det er rart at kunne gå forbi hendes (og mine mors forældres) gravsted, når vi går tur. Hun ville også elske at få besøg af Lumi og andre hunde..hehe :hjerte: Logikken siger at man jo bare er død og så derfor er "ligeglad", men hvis ikke man var "ligeglad", så ville jeg personligt synes det var rart med lidt liv. Sålænge, at mit gravsted ikke blev offer for graffiti eller sex eller nøgne bryster Og nej heller ikke hundeprutter nok egentlig - de lugter Men ja det er de pårørende, som man skal tage hensyn til. Og der synes jeg nu også man skal holde afstand om man har hund med eller ej. Er det ikke bare noget man generelt gør? Giver folk plads til at være alene med deres afdøde Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts