Hop til indhold

Gåtur hver dag, eller ej..


Stefano Fava
 Share

Recommended Posts

Sad og stenede lidt, og blev rimeligt chokeret over en debat på Jeg hedder CH og går IKKE med min hund - HundeGalleri.dk .. Er det kun mig, eller bør man ikke lufte sin hund mindst en gang om dagen? Kender flere som har store haver, som ikke lufter deres hund nogensinde. De har ikke tid. De har kun tid til at smutte til noget fisefornemt træning(lydighed/spor)en eller to gange i ugen, hvor deres hunde ikke får rørt musklerne overhovedet. Er der gået for meget social berigelse i at have hund aka genstand man skal have i haven, ting at vise frem i vip kluppen? Jeg kan da fint følge hende med de gamle whippets som ikke kan "tåle" andre hunde, og som nok er for stive i det til lange gåture. Men ligefrem ikke gå overhovedet, er det ikke mere dovenskab?

Har selv boet lidt forskelligt, og det være sig by eller land så har min hund altid elsket sine gåture. Tro mig intet i danmark kommer tæt på Lumezzane(italien) i ringe gåturs kvalitet.. Her snakker vi 0fortov/cykelstier, og (>9000)biler som er skide ligeglade med fodgængere.. Alligevel gik jeg med Nikki(og min gravhund), 10minuter i absolut helvede og så ind i skoven/bjerget.

Redigeret af Stefano Fava
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 211
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg syntes du er temmelig flabet og en anelse virkelighedsfjern i det du skriver dér.

 

 

Dels kender jeg CH, og hendes mand, og dels så evner du ikke at se hvad der faktisk sker, på trods af at du faktisk selv skriver det:

 

Jo hunde skal luftes hver dag.

 

Men de behøver ikke en gåtur hver dag.

 

 

 

Udover dét så hav dog for det mindste nosserne til at tage dén snak direkte med dem du sviner til. Istedet for at flygte over på et andet forum (i dette tilfælde HF) hvor de ikke kan forklare sig.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nu "kender" jeg også CH, og hendes hund mangler bestemt ikke noget :-D

 

Jeg tror at tråden er oprettet lidt for at provokerer, og det lykkedes jo så :blink:

 

Hvorvidt en hund skal have gåture hver dag afhænger helt af hvad den ellers laver, og hvordan den ellers bliver aktiveret. At en hund kun er "havehund" er bestemt ikke ok, men i den tråd du henviser til, der er mange af hundene bestemt ikke havehunde, og de aktiveres mere end mange af os almindelige dødlige nogensinde når med vores hunde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

enig med Wie.

 

Du læser slet ikke hvad der står, og jeg stemmer også i at CH er en rigtig god hundefører, og en der virkelig gør gode ting for sin hund.

 

Betydningen i den tråd, er gået forbi dig.

 

Nu luftede Maj-Britt ikke sine gamle hunde der, grundet dem de møder, og jeg kan så også fortælle at der ikke gik længe fra den tråd, og til den ene af mynderne bare faldt død om i haven. så de var vist ved at være udslidte.

 

pointen i den tråd, er jo at en gåtur rundt, langt fra er nok til at stimulere sin hund, og at mange tror at hvis hunden har været ude at gå en tissetur i ti minutter, så er alt fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt, som det nævnes i tråden, kommer der ret menge meninger ud på HG.

Den pågældende dag, blev der skrevet et andet sted at en hunds livskvalitet, afgang af hvor ofte den blev luftet.

Og ingen tvivl om at en hund ikke har godt af blot at være havehund, MEN, at blive aktiveret i haven nogle dage er bestemt ikke lig med at man er en dårlig ejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
I øvrigt, som det nævnes i tråden, kommer der ret menge meninger ud på HG.

Den pågældende dag, blev der skrevet et andet sted at en hunds livskvalitet, afgang af hvor ofte den blev luftet.

Og ingen tvivl om at en hund ikke har godt af blot at være havehund, MEN, at blive aktiveret i haven nogle dage er bestemt ikke lig med at man er en dårlig ejer.

 

Nej... For i så fald, ville jeg være en utrolig dårlig ejer.

 

Dem der ikke selv træner hund m. spor, eftersøgninger og konkurrence lydighed, agility osv. har nok ikke oplevet hvor hårdt det er for hunden.

Når man så også engang imellem tager på time lange ture og det hele skal gå op i en højere enhed, så har mine hunde i hvertfald brug for en pause både fysisk og mentalt til lige at restituere.

Generelt går jeg én tur om dagen med kræene af varierende længde, alt efter hvad de nu ellers har lavet og skal lave dagen før og efter - Det er jo heller ikke alle der lufter hund på samme måde. har f.eks aldrig snor på mine, de fiser rundt på markerne, på heden og ved søerne med 110 i timen, hvor andre måske får 3 ture i line og kan snuse til fortovskanter. Er det ene bedre/værre end det andet?

Andre dage må de "nøjes" med at hygge sig i deres 5.500 m2 store have :blink:

 

Det kommer dælme an på hunden, racen og hvordan den ellers aktiveres.

 

Men jeg er jo nok også en af dem der synes det der fisefornemme træning, er god aktivering både fysisk og mentalt for hunden og synes den fisefornemme træning er skidesjov.

Det gør mine hunde også.

Men så må vi jo være fisefornemme :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine får ikke en gåtur hverdag... der sker som oftest et eller andet hver dag... nogle dage er de bare med på besøg hos folk, med i kolonihaven eller lign. andre dage bruger de 8-12 timer på en stævneplads... nogle dage får de gåture i parken, andre dage på stranden eller i skoven og atter andre dage på fortove langs veje.

 

Og de dage hvor vi går til fisefornem træning, hvor de iøvrigt i den grad får rørt musklerne og hele kroppen ;-) , der laver vi sjældent andet end det....

 

Nogle dage ligger vi alle 3 på sofaen en hel dag og laver ikke en skid...

 

Jeg kender ikke CH, men hvorfor ikke tage en så personlig debat med den rette person? Hvis du ønsker at starte debatten her, så lav den generel og ikke om en bestemt person og deres hundehold.

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Du mener ikke, at du er en anelse fordomsfuld? Har du overvejet, at hunde kan aktiveres på andre måder end ved gåture - at hunde kan luftes på andre måder end ved gåture - at nogle hunde altid vil vælge "fisefornem" træning frem for kedelige gåture...

 

Mine bliver ikke altid gået tur med. Til gengæld laver de så meget andet. Blandt andet en masse "fisefornem" træning. Ser du, når man har valgt en aktiv brugsrace, så skal de have lov til at bruge deres hovede og krop til andet end "bare" gåture. Mine hunde ville blive vanvittige af "kun" at gå ture - det dækker slet ikke deres behov!

Så man kan vel diskutere hvilken hund der rent faktisk har det bedst. Den der traver kvarteret rundt i snor, eller den der rent faktisk bruger sin krop og sit hovede til træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bor vi i lejlighed, så der er det nødvendigt at gå tur hver dag. I Sverige boede vi lige midt i naturen og da kom de ikke 'på gåtur' hver dag. Det tror jeg bestemt ikke de led under. F.eks. syntes de vist begge at det var sjovere med træning på engen lige ved huset end at trave rundt i snor. Når vi flytter i hus igen og får en have at træne i, er jeg bestemt heller ikke sikker på at de vil få 'gåtur' hver dag.

 

Bliver i øvrigt usikker: tæller det, at man kører et velegnet sted hen og træner som 'gåtur'? Eller skal der være vaden op og ned ad fortove involveret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går heller ikke med min hver dag, og det på trods af at jeg bor i lejlighed... Han er selvfølgelig nede nogle gange hver dag.

Jeg har fra hvalp prioriteret at han indimellem har en dag hvor vi ikke laver noget. Bl.a. så han lærte at der ikke altid behøver ske noget, meget praktisk når man lægger syg, eller hvis han skulle blive syg.

 

Men tvivler nu stærkt på han mangler noget af den grund, eller mistrives.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mine kommer på gaden 1 gang pr. dag - hvor de får en tur i lang snor i et natur område. Hundene luftes hver for sig.

Resten af tiden kommer de i vores have - her leger de med hinanden - eller vi leger med dem - de er altid under opsyn - er vejeret dårlig kan jeg godt finde på at kappe gå turen af - for hverken hund eller jeg gider at vade rundt i møgvejr - Nogle gange stopper jeg dem i bilen og kører ud til stranden, så render vi krudtet af derude - det sker ikke ret tit for mine beagler er ikke strandhunde :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke på HG, og ta'r derfor tråden som generel debat. Mine hunde har aldrig fået ret regelmæssige gåture. Til gengæld er de kommet på træningsbanerne og stævnepladserne flere gange om ugen. Det er først i denne efterårs/vintersæson jeg er begyndt at gå stort set daglige gåture med Iso. Men hun er også den første af mine hunde der virkelig har sat pris på en gåtur, tro det eller ej.

 

 

I denne vinterferieuge kommer Iso ud at hyrde to gange, og sandsynligvis kommer hun også ud at træne LP et par gange. Og i sådan en uge kommer hun altså ikke ud at gå tur ret mange gange, men må nøjes med haven. Hvilket vist passer hende fint, for hun er ret brugt efter de aktiviteter. Hun kommer da lidt ud at løbe på markerne, men det bli'r ikke de lange ture.

 

Der er givetvis også forskel på racerne. Jeg har samme race som Siri, og er enig med hende i i at gåture alene slet ikke dækker min hunds behov. Et godt træningspas (LP/agility/hyrdning) vil til enhver tid gi' min hund meget mere end selv den længste gåtur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine er ikke ude at gå i snor hver dag... Det var de da vi boede i byen, men det er jo også noget andet end at bo her på landet...

 

Derimod er de med på marken hver dag - knap 4 ha, der er indhegnet. Så tuller jeg lidt rundt, mens de løøøber og nyder livet. Udover det har de jo en skøn stor have.

 

De mangler i hvert fald ikke noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde kan også have vidt forskellige interesser. Alle mine cockerer har elsket også disse snuse/snoreture i villakvarteret , hvor alt snuses igennem og alle aviser læses. Mine 2 græske er slet ikke så interesseret i hvad der lugter af, de vil ud , hvor de kan komme fri og løbe-løbe-løbe,.Og disse 2 kan kun undtagelsesvis forrette deres nødtørft i snor.Og hvis grækerne skulle gasse af i haven, ville græsset blive pløjet helt op.

De unge cockerer badede i søndags ,nok skidekoldt, men bestemt ikke noget jeg tilskyndede dem til, de gamle gjorde det ikke.

Hunde kan sagtens have forskellige behov for både oplevelser og at få rørt sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej hej :)

 

Når nu trådstarter ikke vil diskutere der, hvor jeg og oprindelsen af emnet er, så tænker jeg, at jeg lige vil kigge her forbi.

 

Trådstarter, har du noget, du gerne vil sige direkte, eller?

 

Har oprettet mig her HELT for din skyld :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Skipper får 3 daglige gåture, men det er primært fordi vi bor i byen og kun har en lille have. Samt at herren er for fin til at bruge sin egen have som toilet. De dage vi er til træning er gåturene på et minimum for han bliver alligevel dødtræt af alle de indtryk.

 

er findes helt klart hunde som stort set aldrig kommer på rigtige gåture som har et væsentligt mere aktivt liv end byhunde med 3 daglige gåture.

Link til indlæg
Del på andre sites

Heeeej CH:lun::lun: (Har du set, hvad det er for en dag i dag? Sårn mht en opskrift:mrgreen::engel:)

 

Og så til emnet.. Jeg har aldrig haft have før, og den jeg har nu er ikke beregnet til at komme af med noget. Luna får 3 ture hver dag. Men de er ikke altid så lange, for det er ikke altid at hun gider.

 

Nu kender jeg også CH, hendes mand og deres viffevapper, og han mangler bestemt ikke noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mais og hunden

Bella kommer som regel på 2 gåture om dagen. En lille om morgenen - vi snakker 5-10 minutter - og en lang om eftermiddagen. Udover det, kan jeg godt finde på at gå ned til en stor mark, som vi har her i området, og træne med hende. Jeg ved ikke om det tæller som gåtur. Jeg træner somregel også med hende hver dag, nogen dage længere end andre, og så bliver hun også mentalt aktiveret på andre måder (søge efter godbidder/legetøj i haven, aktivitetslegetøj, osv.)

 

Men der er altså også dage, hvor hun må nøjes med haven. Fx. idag hvor jeg ligger herhjemme og har det skidt, der bliver ingen gåture, tilgengæld har hun fri adgang til haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, min kommer ud hver dag..

 

Vi kører ned til havnemolen eller stranden og så hopper han ud af bilen.

Jeg kører videre og så får han tisset og bummelum'et..

Så får han også løbet og rørt sig lidt. Og jeg blir ikke våd, hvis det regner :5up:

 

Det forstår jeg til gengæld ikke rigtigt. Jo, måske hvis du er hæmmet af sygdom. Du har vel ikke hund for at sidde i en bil mens den lufter sig selv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Heeeej CH:lun::lun: (Har du set, hvad det er for en dag i dag? Sårn mht en opskrift:mrgreen::engel:)

 

 

HAARJ, Jeanette :blink:

 

Opdagede det i morges... og jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre ved det.... Men noget MÅ jo gøres...

 

Altså det sted her, det er jo næsten som at komme hjem med alle de folk, der er her :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en mærkelig reaktion I udviser her. Herregud, er det en kæmpe forseelse at man får inspiration til et emne, på et andet forum (det er da vist også sket før, uden at folk har himlet sådan op). Desuden læser jeg ikke at det omhandler trådstarterens hundehold, som sådan, men mere at det er en generel undren over at der er så mange der ikke går tur med deres hunde hver dag.

 

Mine hunde har aldrig været imponeret over haver, hvis vi har været på besøg. De har lige vandret rundt langs hegnet, afmærket et par gange og så har de lagt sig ned. Min teori er derfor at hunde der ikke er vant til andet, godt kan finde ting der er værd at bevæge sig for, i en have,... og derfor ser det ud til at den hygger sig med det. Så, nu får jeg nok nogen på hatten, men det er altså hvad jeg oplever.

 

Har man flere hunde er problemet der jo ikke, men en enlig hund har da brug for at omgås andre hunde, andet end i snor på en træningsbane. Hunde bygger kun de muskler op som de bruger, og gåture i alsidigt terræn, sikrer at hundens muskulatur ikke bliver skæv. Har man en gammel hund, har den da brug for at bevæge sig mange gange hver dag. Det er både af hensyn til det muskelsvind der kommer med alderen, men også for at holde leddene smidige; og her mener jeg at den får bevæget sig på en anden måde ved at gå ture, end ved at samle foderkugler op på en græsplæne.

 

Har folk flere hunde på landet, kan jeg godt forstå at de ikke kommer på gåture hver dag, men de løber jo også løse og bevæger sig naturligt, når de skal følge med i dagens gøremål. Det er noget andet med de hunde som ofte kun bliver aktiveret/ motioneret i haver (ihvertfald det billede jeg har af det).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...