Hop til indhold

Hvad hedder din hund og hvorfor?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Sadie, fordi Damon's Stormy Night som er hendes stambogsnavn er lidt langt at kalde. :-D Kan ikke lige huske hvorfor vi valgte Sadie, men det passer godt til hende.

 

Greta blev valgt af den søde dame der fandt hende. Hun kunne så fortælle os, at det betyder perle på tysk. :sjov: Kunne ikke nænne at sige, at hun tog grueligt fejl, og navnet hang ved alligevel.

 

Chase er opkaldt efter en bank. Formanden for rescuen var på vej til dyrlægen med ham og de skulle have et navn for at registrere ham i deres computersystem. Hun kørte lige forbi en Chase bank, så det blev hans navn. Jeg var helt og aldeles overbevist om, at det skulle ændres, mest fordi det var alt for tæt på Cash, som jeg have mistet to mdr tidligere, men det blev aldrig til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 135
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Greyhounds

Når man vælger at adoptere voksne hunde er navnet som regel givet på forhånd.

Indy er en forkortelse af hendes løbsnavn Hold On Indy. Hun er født i Sverige.

Marks fulde navn er Class Mark. Han er født i Irland

Tass er en forkortelse af hans stambogsnavn Veritas. Han er født i Rusland.

 

Det har aldrig været på tale at ændre deres navne. Men de har så i den grad en flok kælenavne ud over det, og det afhænger lidt af dagsformen om det er Fjollerøv, Prinsesse eller Mus der bruges :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jepsen

Dupond hedder Kenaj fra opdrætter af. Men det lød bare "åndssvagt". "KEEEEEEENAAAAAAAAJJJJ".

 

Så han kom til at hedde Dupond (dypond) efter "Dupond og Dupont" fra Tintin. Det er også lettere på trænings-banen at råbe "DUUUUUUUUUU.. ".

 

Min næste hund skal hedde "Kaptajn Haddock". :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Charlie hedder Charlie, fordi det hedder han på tavlen, og i al den tid jeg talte med Janni om ham blev han jo så omtalt som Charlie (hannerne i kuldet var samme farve), så da jeg endelig skulle til og hente ham og min mor spurgte, hvad han skulle hedde? Ja, så blev det ved med at være Charlie for han kunne pludselig ikke hedde andet end det jeg havde kaldt ham de sidste mange uger.

 

Navnet er ikke et jeg selv ville have valgt, men det var bare sådan det blev :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nala kom til at hedde Nala, da eks'en og jeg havde en vældig diskussion om hvad hun skulle hedde, da vi var på vej op efter hende. Han ville have hun skulle Amí (vist nok fransk for ven) og dét ku jeg bare ikke klare. Jeg ville gerne have Luna, fra Bamse & Kylling, men der stod han af.

Sagde så, uden at mene det seriøst, "jamen hvad så med Nala efter Løvernes Konge?" Og det blev det :lun: Det viste sig så at hendes far hed Scar, også fra Løvernes Konge.

 

Paco, fik sit navn, da eks havde boet i Italien i en periode, hvor der på den lokale værtshus, var en stor schæfer, der hed Paco, som betyder "At betale" og når folk var ved at løbe fra regninger, blev der råbt "PACO PACO!" og fluks kom kæmpe schæfer frem.

 

Katla, åh hende havde vi bøvl med at finde navn til. Peter ville have hun skulle hedde Cookie eller Muffin, hvor jeg var mere til Daimi. Vi snakkede læææænge om det og det endte med hendes stambogsnavn.

 

Ace, ja det hed han da han kom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Vores første hund hed Lajka og var opkaldt efter rumhunden af samme navn. Det skyldes primært at jeg er koldkrigsforsker og massivt arbejdsskadet. Jeg synes russisk er smukt, og så kan jeg godt lide navne der betyder noget. Lajka betyder 'en der gøer'.

 

Chino hedder Chino fordi det hed han da jeg fik ham og det lystrede han. Jeg synes egentlig det er et åndssvagt navn og overvejede at ændre det til noget der ligner, men så var jeg ude i Chico eller Dino og så synes jeg egentlig jeg var lige vidt :lol: Nu har jeg vænnet mig til det. Jeg vil tro han hedder sådan fordi det er en kort version af hans stambogsnavn, Christiano.

 

Sputnik hedder Sputnik til ære for Lajka. Det hed satellitten nemlig, som rumhunden Lajka blev sendt op i. Og så passer det perfekt til ham, af flere årsager: Sputnik betyder 'rejsefælle' og eftersom han er min mands jagtmakker og de følges ad overalt er det ret passende. Desuden er det jo navnet på en satellit, og han tilbringer det meste af sin fritid i kredsløb ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg nøjes med at fortælle, om de 2 yngste i "flokkken".

Katla's navn er nøje udvalgt, jeg har lige lagt en lille "historie" om mit kennel navn og Katla som på en sjov vis kom til at hænge sammen, det er noget jeg har skrevet inde på min hjemmeside:

 

Navnet Katla er hentet fra en gammel islandsk folkefortælling om en kvinde af samme navn. (fortællingen ligger på hjemmesiden)

 

Jeg har valgt Kennelnavnet Purreskoven´s, fordi at det er et sted/skov, vi bruger rigtig meget tid i, og det var det område / den skov, der var medvirkende årsag til, at vi faldt for det sted vi bor nu. Lidt sjovt er der forbindelse, til den race jeg

har nu (den havde jeg ikke, da jeg valgte kennel navnet ), området vi bor i, var et meget vigtigt og centralt sted i vikingetiden, hvorfra vikingerne sejlede videre til Norge og Island, som så tog på togter i England og videre til Wales,

hvorfra racen stammer ( welsh springer spaniel ), min lille nye tæve, skulle så have et navn fra vikingetiden, det blev Katla. En lang og snørklet sammenhæng, men det hele har en rød tråd, som jeg synes er rigtig sjov.

 

 

Den sidste er min lille Carlos, et navn der altid har ligget i baghovedet, men har altid fået genbrugs hanhunde med et navn i forvejen, som jeg synes at de skulle beholde, så ham her skulle bare hedde Carlos.

Da vi hentede ham, spurgte opdrætteren om vi udtaler det Carlooos, det kunne vi ikke stå, for så han hedder i udtale Carlooos, ligesom når Gabrielle i Desperate Housewifes kalder på Carlos. Det hænger bare ved nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Min labrador hedder Walther, det er et navn min mand valgte, jeg mente jo dengang at han godt kunne hedde sit stambogsnavn - nemlig Darco (han er en brun lab:-)) men det synes manden ikke og da det var mig der meget gerne ville have hund, og jeg valgte hvalpen - så måtte manden også bestemme navnet :-) ikke et helt almindelig hundenavn - men han ER en Walther. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kennelmutter var nået til C og vi måtte være med til at vælge navnet. Hun havde dog vetoret, hvis hun synes det blev for åndsvagt :engel:

 

Jeg har altid haft det sådan at, hvis det var muligt, så skal kaldenavnet også indgå i stambogsnavnet, så vi gik i tænkeboks, allerede før kræet var født.

Jeg kan godt li en "iiiii"-lyd, det skulle kun være to stavelser og så skulle navnet ikke være almindeligt - så Cæsar, Casper og Chewbacca var ude af betragtning - så besværlig er jeg nemlig. :blink:

 

En af mine tidligere kollegaer skulle på pension og vi kære kollegaer havde besluttet at vi ville brygge en øl til ham (en anden af mine kollegaer brygger selv) og til sådan noget skal der jo bruges humle, som så tilfældigvis hedder Chinook :5up:

Og kennelmutter synes det var et fint navn :mrgreen:

Så bassehunden er opkaldt efter den humle, vi brugte til at brygge øl med :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores første hund (bl. tysk langhåret schæfer/lab) hed Gleth, fordi min mand havde kendt en skøn skøn hund der hed sådan.

 

Vores første D/S hed Fie fordi hun var meget fin. Meget fin af bygning, kridhvid med en enkelt nougatbrun plet oven på hovedet, og når hun gik løftede hun forbenene som når heste går meget fin dressur.

 

Vores næste D/S hed Trille, fordi da min mand hentede hende i en lejet bil, lagde han hende på passagersædet i tæpper efter at have luftet hende, starter bilen og kører mod Ishøj.

Men men men det lille pus havde en anden dagsorden: Hun trissede lige udenfor tæppet, tissede på sædet og trillede ned på gulvet i bunden af bilen.

 

Mille hedder Mille fordi min datter syntes det passede godt sammen med hunde-mors navn som er Molly

 

Da vi skulle have Bonnie var min gamle mormor ind over, for hun ville så gerne være med i den proces. Som hun sagde: Da I skulle have Mille valgte du og Ena, nu har Jan valgt hunden så vil jeg gerne vælge navnet.

Vi havde lavet en liste med 15 -20 mulige navne, og hun valgte det mest almindelige, Bonnie.

 

Carlos hedder Carlos fordi han er datterens hund og hun ville have han enten skulle hedde Gustav eller Carlos. Gudskelov valgte hun Carlos

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Charlie er opkaldt efter Charlie Chaplin

Oscar er opkaldt efter filmprisen Oscar

Darwin er opkaldt efter Charles Darwin og hans HMS. Beagle

 

På stamtavlen har de alenlange betegnelser som ikke kunne bruges i forbindelse med et kaldenavn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna hedder Blis på stamtavlen. Familiens døtre fik lov til at vælge navne. De blev alle med B, jeg kunne forestille mig det var pga farven. Men de kom til at hedde Barbara, Berta, Bella, Blis, Bastian og Bumle.

 

Valget for mig lå mellem Berta, Bella og Blis. Havde det blevet en af de 2 første, havde jeg nok beholdt navnet, selvom jeg allerede da, var hooked på Luna. Og det er IKKE efter Luna i Bamse og Kylling, da det er et af mine all-time hadeprogrammer:lol:

 

Det er nok mere efter den italienske betydning, Måne.

 

Den næste aner jeg ikke, hvad skal hedde. Håber lidt stamtavle-navnet kan hjælpe til. Men har nu altid godt kunne tænke mig en Mollie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marie Svane

Angel - fordi hun var en engel :lun:

 

Vanilie - Fordi min mor blev ved med at sige hun skulle hedde Choko, Coco, Choko'la.. Så jeg gik imod hende og kaldte hende Vanilie efter en god omgang Vanilie is.. Mmhhh :mums: Og jeg valgte at det ikke skulle staves med "j" Vanilje, da jeg ikke synes det ser pænt ud :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Hahaha tak skæbne der er styr på det :lol:

 

Her har en del navne en eller anden historie med sig.

 

Fozzy - min første hund som var en dobermann, jeg havde bare noget med Muppet Show den gang og elskede den brune bjørn og hans dårlige vittigheder.

Lava - fordi når hun sad ned lignede hendes skind lava der løb ned af ryggen.

Saga - fordi den opdrætter jeg havde købt hans mor hos og som ejede han far, døde af cancer det år Saga blev født.

Vega - hmmm jeg kan egentlig ikke huske andet end at jeg ville ha' en to-stavelsesnavn der sluttede på a.

Prima - fordi der er hun og jeg kunne godt se humoren i at der i hendes fremtidige kritikker (forhåbentligt) ville blive brugt netop dét adjektiv (mon det er det?)

Junior - ja hov..... men Junior var en lille udgave af sin far og selvom jeg bare omtalte ham som Junior fordi jeg ikke havde fundet på hans navn endnu, så var han bare en Junior og sådan blev det.

Alfa - kuperet dobermann der lignede en lille alf når man pakkede ørerne ud i starten ;-)

Lui - lille Lui var den mindste i kuldet og da hans udstationeringsmor foreslog det navn var jeg helt enig.

Harald - jeg har for mange år siden passet en amstaff der hed Harald og har siden vidst at jeg en dag ville have en hanhund der hed sådan. Det er jo egentlig osse nærliggende med sådan en race som granden at den skal have et kongenavn ;-)

Valdemar - ja, endnu en konge og han er så opkaldt efter en af hans stamfædre.

Ella - tilbage til 2 stavelser og slut på a, hun er i øvrigt opkaldt efter min mormor.

 

Jo tak og ilm:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tager lige min barndomshund med, fordi jeg syntes at hans navn havde en ret god grund:mrgreen:

 

Min barndomshund hed Robin, fordi hans far hed Batman:cool:

 

Dexter hed egentlig Frantzi som kaldenavn ved opdrætteren (kennel-lowchen). Vi syntes bare at det var et noget fint og snobbet stamtavle-selskabshundenavn. Hvis jeg havde kendt kennel-lowchen dengang, som jeg gør nu, ville jeg have vidst, at hun aldrig bevidst ville vælge sådan nogle fine kaldenavne til sine hunde, fordi de var 'fine hunde'. Næ, sidenhen har jeg fundet ud af, at det er fordi han var en værre tudefrans som lille:slem:

Kæresten fik lov til at vælge navn, så han kom ind over valget. For han ville jo faktisk slet ikke have haft hund.

Dexter skulle egentlig have heddet Bo Storm (efter en tv2 Nord-vært) pga en joke vi have kørende herhjemme om den tvvært. Det lå bare for dårligt på tungen som indkald.

Dexter er så opkaldt efter Tv3 tv-serien 'Dexter' og hovedpersonen deri. For den serie er kæresten vild med.

 

 

Boris er så også kærestens påfund. Når nu jeg ville have en hund mere, så skulle kæresten jo have lov til at vælge navn igen. Jeg tror bare, at han syntes det var et sjovt navn og meget ironisk til sådan en fin lille hund. Boris hedder jo faktisk Boris Warschadovich som kaldenavn (skal siges med rullen på 'r' og det hele), bare fordi det var sjovt.

 

Hvad jeg ikke har tænkt på, som min svigerinde så har gjort mig opmærksom på sidenhen, er: At Dexter er af tyske opdrætslinier og har et tyskklingende navn. Boris er af Tjekkiske opdrætlinier og har et østeuropæisk klingende navn. Så det hele passer jo meget godt sammen:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...