Hop til indhold

Hvor godt er din hunds indkald?


Jane
 Share

Recommended Posts

Hmm, jeg vil sige at begge mine hunde har ret sikkert indkald!

 

Milo er jeg faktisk så sikker på at ham tør jeg gå løs med faktisk overalt. Han løber aldrig efter hunde, mennesker, andre dyr, eller lign. Han går dog hen til folk og hilser på hvis de indbyder til det! Men ellers passer han sig selv med næsen i jorden. Det eneste tidspunkt han ikke kommer, er hvis han finder noget lækkert at spise. Det var ekstremt slemt da vi boede i Odense centrum og han kunne finde pizza, brød smidt til ænder, madpakker osv! Men det generer jo kun mig :roll:

 

Lunas indkald er også så godt som 100 % sikkert. Hun er dog endnu ikke 2 år, så er lidt mere "over" hende end den gamle Milo. Hun løber ikke efter folk, hunde, børn, cykler osv, hun æder ikke ting hun finder og jagter ikke fugle osv. Dog er jeg ikke sikker på hvordan hun vil reagere på vildt, da vi kun har mødt vildt når hun har været i snor og der lukker hun helt af. Men begge hunde er klart mere obs på mig uden snor end med...

 

Så jeg slipper altså begge mine så meget som muligt. Møder vi andre hunde kommer de på plads, eller dækkes af og er der mange mennesker med børn kommer de i snor. Af respekt for folk, ikke fordi de løber derhen (tværtimod :engel:)

 

Er ret glad for at de kan gå så meget løs for de nyder det! og Milo hader at gå i snor, det har han altid gjort. Ved ikke helt hvorfor, men han er altså en "fri sjæl" :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 75
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

jeg er ikke særlig lovlydig - Tot og Racer er løse i de parker vi møder hvis det ikke er til gene for nogen , men det er somregel forbudt med løse hunde . Deres indkald hmmm de er jo terriere og har en særdeles selektiv hørelse, men hvis godbidderne er gode nok , ligger det nok på ca 75 % , lidt højere for Tot der er lidt mere usikker ( tror jeg ).

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Anton kommer kun løs i haven og ved stranden. Han har et godt indkald generelt synes jeg men ser han en kat, en hare eller andet vildt så er han væk. Derudover er han desværre heller ikke bange for biler. Derfor er det kun de mere sikre steder han kommer løs. Så jeg vil nok sige at han er 75% sikker.

 

Kato er noget bedre til det da han ikke har samme behov for at "jage". Derfor får han indimellem lov til at gå løs på det sidste stykke af gåturen og så selvfølgelig de steder hvor Anton også får lov. Ved ham vil jeg tro det er ca. 90%. Lidt teenager og selvstændig er man vel :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil mene det kommer an på kyllingepølser. Hvis de er med, så er indkald nok 80% sikkert. De sidste 20 % er katte.

Uden kyllingepølser er det sådan lidt 50/50 om hun har tid til at dukke op.

Jeg kalder hende altid til mig så snart jeg ser et andet dyr, medmindre det er en hund vi kender. Jeg kalder hende også ind når der er børn, selvom jeg synes det burde være forældre der lærte deres børn at man ikke løber hen til en fremmed hund. Cookie kunne nemlig aldrig finde på selv at opsøge et barn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Freja går ofte løs/fri ved fod.På marker osv må hun gerne løbe 50 m ca. Hun har et godt indkald - dog ikke 100% ,hvis der er feks kommer en hare så prøver hun, at løbe om kap.PÅ stranden løber hun ca 5 -10 m foran og hygger sig .

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på rigtig meget. I hundeskove er hendes indkald i blandt de bedste, kommer hun ikke så gør hun når hun kan høre pivedyret :slem: En ting jeg fandt på i sommers fordi jeg ikke kunne se hende altid i hundeskoven, bare hun var 3 meter væk fra mig pågrund af buske og skove. Hun er faktisk kun løs i hundeskove, ved vores lille sø, ved en forladt strand, i skoven eller ude på nogle marker i "ingenmandsland".

 

Ganske enkelt fordi hun er alt for menneskeglad. Hun er mere intereseret i at hilse på mennesker end hunde. Vi har kun mødt en hare, der var jeg glad for hun var i snor. En enkelt gang har vi mødt et dådyr, det opdagede hun heldigvis ikke..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Siku på 7 mdr er nok ca 95 % hjemme, der går han altid løs nu. Han kan godt løbe 20 - 40 meter længere fremme og kommer på kald. Han er "bange" for fasanerne og dådyrene interessere ham ikke.

Fra forhaven ses landevejen, hvis der er folk på hest, cykler eller løbere, så skal de gøes af og evt løbes efter! Han er nem at aflede... Så alle lufteturene foregår bagved på markerne.

 

Ude i det oftenlige er han altid i snor, der er hans indkald nok snare 5-10 %. Cykler, gående med hund/børn, biler skal løbes hen til!

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla: praktisk talt altid løs.

Indkald mere eller mindre 100% altid.

 

Karla er næsten aldrig i snor, da hun har en meget kort "navlestreng" og derfor aldrig nogensinde forsvinder fra min synsvinkel og sjældent er længere væk end 10-15 meter.

 

Johna: praktisk talt altid i snor. Steder uden vildt eller færd: indkald 95% Steder med færd / vildt: ca. 50%

 

Johnas indkald er faktisk rigtigt godt. Men hun har en meget lang "navlestreng" og løber gerne 50-100 m ud - og kan også finde på at forsvinde helt fra mit synsfelt. Derudover har hun ingen forståelse for fare, biler eller lign. Så hun er kun løs indhegnede steder eller steder med laaaaaaangt til trafik.

 

Jeg har aldrig oplevet at hun ikke kom, men har hun først fået færd, så kan hun på ingen måde høre mig - om jeg så står lige ved siden af hende....

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla: praktisk talt altid løs.

Indkald mere eller mindre 100% altid.

 

Karla er næsten aldrig i snor, da hun har en meget kort "navlestreng" og derfor aldrig nogensinde forsvinder fra min synsvinkel og sjældent er længere væk end 10-15 meter.

 

Johna: praktisk talt altid i snor. Steder uden vildt eller færd: indkald 95% Steder med færd / vildt: ca. 50%

 

Johnas indkald er faktisk rigtigt godt. Men hun har en meget lang "navlestreng" og løber gerne 50-100 m ud - og kan også finde på at forsvinde helt fra mit synsfelt. Derudover har hun ingen forståelse for fare, biler eller lign. Så hun er kun løs indhegnede steder eller steder med laaaaaaangt til trafik.

 

Jeg har aldrig oplevet at hun ikke kom, men har hun først fået færd, så kan hun på ingen måde høre mig - om jeg så står lige ved siden af hende....

Hvis jeg sætter Modjo ind hvor Karla er, og Asta hvor Johna, så har du beskrevet situationen hos os... Bortset fra at jeg har prøvet at Asta ikke kom. Og var væk i omkring 1 minut - føltes som en time :oops: - fordi hun gik på fært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg sætter Modjo ind hvor Karla er, og Asta hvor Johna, så har du beskrevet situationen hos os... Bortset fra at jeg har prøvet at Asta ikke kom. Og var væk i omkring 1 minut - føltes som en time :oops: - fordi hun gik på fært.

 

Tilgengæld har jeg jo så oplevet at Johna kastede sig tværs over en vej! At hun overlevede det, var sgu mere held end forstand...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilgengæld har jeg jo så oplevet at Johna kastede sig tværs over en vej! At hun overlevede det, var sgu mere held end forstand...

Ok, den var værre :sjov: Astagatoren holdt sig trods alt til "bare" at forsvinde ind i højt græs og stikke af helvede til - som i at jeg kunne se hende som lille sort prik i horisonten og pludseligt forsvandt hun... For at komme tilbage 1 minuts tid efter, nuppe den godbid jeg stod med og rende afsted igen :roll: Så kom linen sgu på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bjørnedrengen
Inspireret af Buddhas tråd om hunde, der altid er i snor. Hvor godt er din hunds indkald? Er der forstyrelser der gør at du ikke kan kalde din hund til dig? Det kan være kat, andre hunde, andre mennesker, vildt, tæver i løbetid, kondiløbere, cykellister, biler m.m. Eller er indkaldet 100 % hver gang? Tager du chancen og lader din hund løbe fri, der hvor risikoen for at møde forstyrelser af den ene eller anden slags er minimal eller er du 100 % lovlydig?

Jeg synes selv at Bjørn er god til at komme nårjeg kalder. Det eneste som jeg lige synes han kan være en anelse døv er når han lige har et godt duft han skal have undersøgt.

Ud over det tager jeg ingen chancer jeg er meget opmærksom på omgivelserne når jeg går med Bjørn.¨Jeg mener at man har et ansvar, både over for andre og sig selv og hunden. Hunden har jo sine instinkter og det kan gå galt. Her tænker jeg møde med andre dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Carlas indkald er stadig virkelig spinkelt! Hun kommer nok 50% af gangene men KUN hvis vi sætter os ned på hug! Vi kan kalde på hende, hun vender hovedet og står og ser på os, men flytter sig ikke en meter. Sætter jeg mig så ned på hug, så styrter hun hen til mig med det samme :vedikke:

 

Men det meste af tiden der har hun lige fundet en pind, et blad eller noget andet spændende som er lidt vigtigere end os :roll:

 

Satser på det bliver bedre når hun bliver ældre og vi begynder til hvalpemotivation :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Taikis indkald er perfekt når han er i lang line, i en lukket have eller indhegning. Hvis han er løs og "fri", vil han skide os og indkaldet et stykke, så skal der findes damer!

 

Det er pudsigt for, hvordan ved de det?

 

Altså det må jo være noget os mennesker "overfører" til dem ved f.eks. at virke nervøse når vi slipper dem et sted vi ved der er risiko... Ellers burde deres indkald jo være ens uanset om der er indhegning eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er pudsigt for, hvordan ved de det?

 

Altså det må jo være noget os mennesker "overfører" til dem ved f.eks. at virke nervøse når vi slipper dem et sted vi ved der er risiko... Ellers burde deres indkald jo være ens uanset om der er indhegning eller ej.

jeg haroplevet flere hunde der havde et perfekt indkald hvis de kunne mærke en stump snor i halsbånd eller sele - bare 5-10 cm var nok , og selvfølgelig ved hunde også hvis de er i en indhegnet have eller lignende.
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er pudsigt for, hvordan ved de det?

 

Altså det må jo være noget os mennesker "overfører" til dem ved f.eks. at virke nervøse når vi slipper dem et sted vi ved der er risiko... Ellers burde deres indkald jo være ens uanset om der er indhegning eller ej.

 

Nu har mine hunde et rimelig godt indkald, men jeg tror faktisk det er lidt bedre hvis vi ikke er i en indhegning. Måske fordi jeg ubevidst ved at i indhegningen kan der ikke ske så meget som udenfor og derfor er mere obs på dem, når vi går steder der ikke er indhegnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...