Hop til indhold

Hvor godt er din hunds indkald?


Jane
 Share

Recommended Posts

Inspireret af Buddhas tråd om hunde, der altid er i snor. Hvor godt er din hunds indkald? Er der forstyrelser der gør at du ikke kan kalde din hund til dig? Det kan være kat, andre hunde, andre mennesker, vildt, tæver i løbetid, kondiløbere, cykellister, biler m.m. Eller er indkaldet 100 % hver gang? Tager du chancen og lader din hund løbe fri, der hvor risikoen for at møde forstyrelser af den ene eller anden slags er minimal eller er du 100 % lovlydig?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 75
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Elendigt! Og ja.. Jeg slipper ham løs på stranden, når hundevennerne er der... Han elsker hunde og hvis jeg kan tiltrække mig deres opmærksomhed kommer han også! Det er måske ikke som loven foreskriver men sådan er det.. Til gengæld er jeg den første til at få fat på min hund hvis der kommer nogen andre i horisonten!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det meget svært med tal, men 95% vil jeg mene.

 

Luna render ikke hen til andre hunde og mennesker, medmindre det er nogen hun kender (de interesserer hende ikke). Katte løber hun efter, men det drejer sig om 2-3 meter, så er katten for længst væk og hun gider ikke løbe længere. Og så er det MEGET sjældent hun når at se dem, før jeg gør og har kaldt hende ind:-D Hun passerer fugle, der sidder i græsset få meter fra hende:lol:

 

Og hun har fra helt lille lært at man holder sig på fortovet. Hun går ikke ud på veje eller cykelstier og holder sig inde i siden, hvis det er en kombi-sti.

 

Luna går løs så meget hun selv vil. Hun beder ofte om at komme i snor. Men stod det til mig, var hun løs alle andre steder end i bebyggelsen og på hovedvejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Inspireret af Buddhas tråd om hunde, der altid er i snor. Hvor godt er din hunds indkald? Er der forstyrelser der gør at du ikke kan kalde din hund til dig? Det kan være kat, andre hunde, andre mennesker, vildt, tæver i løbetid, kondiløbere, cykellister, biler m.m. Eller er indkaldet 100 % hver gang? Tager du chancen og lader din hund løbe fri, der hvor risikoen for at møde forstyrelser af den ene eller anden slags er minimal eller er du 100 % lovlydig?

Pisse godt :mrgreen: Den eneste gang jeg har oplevet, at han ikke kom prompte, var en gang han så en hare.. Men så skal man bare kalde lidt mere bestemt end første gang, så kommer han.. Modvilligt, men han kommer da :-D Så jeg vil sige 99%

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeres i tvivl er drikke løse

Hææh??? :vedikke: Det er vist dig der drikker!!! :sjov:

 

---------------------------------------

 

Iso's indkald er sikkert, og ikke mindst har jeg også en "lie down" der sidder godt. Men jeg ville aldrig kunne sige at et indkald/lie down er 100% - for det er dyr vi har med at gøre, ikke maskiner! Derfor har jeg også altid et vågent øje hver gang hun er løs, og jeg vil gerne kunne opdage "en forstyrrelse" før hun gør det. Der er også situationer hvor jeg aldrig ville vælge at ha' hende løs, selv om jeg stoler temmelig meget på at jeg har fuld kontrol over hende. Skulle jeg gå tur sammen med nogen, hvor jeg gerne vil gå og snakke, så kommer Iso i snor. Skal hun gå løs, så har jeg min opmærksomhed på hende.

 

Men når det er sagt, så har jeg næsten aldrig snor på Iso når vi går tur herhjemme. Oftest har jeg ikke en gang snoren med. Men så vælger jeg også at være meget obs, og kommer der en forstyrrelse så bli'r hun enten lagt i en "lie down", eller kaldet på plads - så ænser hun nemlig ikke andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hææh??? :vedikke: Det er vist dig der drikker!!! :sjov:

 

---------------------------------------

 

Iso's indkald er sikkert, og ikke mindst har jeg også en "lie down" der sidder godt. Men jeg ville aldrig kunne sige at et indkald/lie down er 100% - for det er dyr vi har med at gøre, ikke maskiner! Derfor har jeg også altid et vågent øje hver gang hun er løs, og jeg vil gerne kunne opdage "en forstyrrelse" før hun gør det. Der er også situationer hvor jeg aldrig ville vælge at ha' hende løs, selv om jeg stoler temmelig meget på at jeg har fuld kontrol over hende. Skulle jeg gå tur sammen med nogen, hvor jeg gerne vil gå og snakke, så kommer Iso i snor. Skal hun gå løs, så har jeg min opmærksomhed på hende.

 

Men når det er sagt, så har jeg næsten aldrig snor på Iso når vi går tur herhjemme. Oftest har jeg ikke en gang snoren med. Men så vælger jeg også at være meget obs, og kommer der en forstyrrelse så bli'r hun enten lagt i en "lie down", eller kaldet på plads - så ænser hun nemlig ikke andet.

 

Hvad?? Bruger du aldrig løse drikke? Du er so last year, er du:blink:

 

Elsker autokorrektur!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå jeg må nok også hellere fortælle hvor godt eller skidt mine hundes indkald er. Oskars er vel ca. 95% . Han kan ikke gå løs hvor der er biler, da han godt nok ikke render efter dem, men render ud til dem, da han er overbevidst om at dem i bilen vil hilse. Hvilket ikke er for smart. :lol: Oskar er også den, der godt nok stopper op, når jeg kalder, men han skal lige glo færdig inden han kommer.

Victor har et indkald på 99% . Han er ikke god til at komme, når vi møder hunde og mennesker han kender.

Møder vi vildt, så er det ligesom med Therrese. De kommer men der skal kaldes lidt mere bestemt.

 

Og Oskar har svær ved ikke at jagte naboens kat. Hvis han får mulighed for det. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dårligt! Men vi træner og træner, og det går langsomt fremad. Hun kommer slet ikke hvis der er forstyrrelser som andre hunde/mennesker, biler og vilde dyr. Hun er simpelthen overbevist om at alt og alle er til for at lege med hende, og det er dødirriterende.

 

På Anholt, udenfor turistsæsonen, løber hun frit hvis vi er alene, eller sammen med nogen vi kender. På stranden har hun stort set aldrig snor på. I turistsæsonen har hun altid snor på, også på stranden. Med mindre vi går så langt ud i ørkenen, at vi er sikre på at der ikke kommer andre.

 

På fastlandet er hun altid i snor. Undtaget på stranden når vi er sikre på at vi er alene, eller i hundeskov - hvor vi også kun slipper hende, hvis vi er nogenlunde sikre på at vi er alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke skide godt, men hun går altid uden snor når jeg går med hende på vores faste tur.

 

Når vi kommer ud fra bogligforeningens område og er kommet over vejen, så tager jeg snoren af hende.

Hun går ikke ud på vejen, og vi møder næsten aldrig folk.

 

Møder vi en kat, så håber jeg, at jeg ser den før hende så jeg kan få snoren på hende.

Møder vi andre folk, så kalder jeg hende til mig og holder kontakten med hende til vi er forbi, for gider ikke hun hoper og danser op af dem.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Bamse, 99,99% sikkert - Han kan nogle gange havde hovedet så dybt begravet i et musehul, at det hænder han ikke høre noget som helst.

Men ellers så stoler jeg fuldstændig på ham.

 

Kaia... Not so much.... 75% sikker vil jeg tro.

Hun kommer med sikkerhed ikke hvis hun har gang i at grave efter mus eller hvis der er noget der dufter heeeelt fantastisk lige der hvor hun står.

Ellers så er hun sikker i sit indkald :mrgreen:

 

Yoda.... Tjoo.... Det er 50/50 pt. han har opdaget hans næse, så ham stoler jeg ikke på i øjeblikket og ham og Kaia er derfor ofte i sporline, så jeg er sikker på hvor mine kræ er og så Yoda ikke får succes med at ignorere et indkald.

Men det bliver bedre og bedre og han er nemmere og nemmere at kalde ind, selv med ret kraftige forstyrrelser.

 

Og om de er i snor eller løs afhænger meget af hvor vi går, hvad tid på dagen vi går osv.

Her i weekenden er de stort set alle sammen løse midt på dagen, fordi jeg har tiden til at træne indkaldet og hente dem når de har begravet sig i et musehul.

I skumringen har Kaia og Yoda en sporline på og alt efter hvor god hørelsen er, så har de den bare slæbende efter sig eller også har de mig i den anden ende hvis jeg fornemmer de ikke helt har fokus på mig ;-)

 

I byen havde de altid line på inde i villakvarteret og løb fri på de store grønne områder, da der var masser af plads og jeg på lang afstand kunne se om der kom nogen.

Der var heller ikke vildt derude og da andre hunde og mennesker ragede dem en papand, så havde jeg nemmere ved bare at slippe dem der, end jeg har her hvor vildtet ikke må generes.

 

Kaia og Bamse har dog lært ikke at jagte vildt.

Men en hare eller fasan der er lige i fjæset på dem, kan dog godt føre til 10 meters spurt for Kaias vedkommende, så derfor en line på hende på de tidspunkter af døgnet vi møder dem.

Yoda stoler jeg ikke på mht. vildt endnu, men indtil videre har han bare hyrdet rådyr og hare liggende på maven med en heftig stiiiiiiiirren indtil de var væk, så gør han det på den måde så er det OK han hyrder lige på det punkt :engel:

Redigeret af Miss_menelli
Link til indlæg
Del på andre sites

Sikkert. Jeg er 100% tryg ved at have ham løs omkring vildt.

 

Er der andre hunde holder jeg ham forholdsvis tæt ved mig. Han render ikke efter dem hvis de passer sig selv, men folk har jo en tendens til at lade deres hunde rende op til en. At skulle styre ham på stemmen hvis han står ansigt til ansigt med en fremmed hund er ikke en situation jeg har prøvet - og jeg har ikke tænkt mig at få den afprøvet heller.

 

Hans 'fri ved fod' er også stabil, så jeg ville i princippet godt kunne have ham uden snor på gaden. Men så skulle han jo være under konstant kommando, og jeg tænker egentlig at det er bedre med snoren, for så har han frihed til at rende lidt foran mig eller sakke lidt bagud og undersøge ting. Fidusen med at rende uden snor fordufter jo ret hurtigt på en befærdet gade, hvor man alligevel er nødt til at begrænse friheden temmelig meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

99,9 %

 

Jeg pifter og han kommer. Også hvis han jagter fugle eller køer!

 

Hvis han er foran mig, så kalder jeg ham i dæk, hvis der kommer andre på skov-stierne. Men jeg skal være ved siden af ham, hvis det er hanner, der skal forbi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine - 100% på stranden, for der er ikke egern, rotter, kondiløbere og cyklister

Zamzam - generelt fint, men 0% hvis der er søde børn eller lækre hunde

Isak og Fønix - omtrent 0%

Buller - bedre end Petrines, men virker ikke, hvis hun bliver bange

 

Jeg er ret ulydig og slipper løs, hvor det virker ok (bortset fra Zamzam er ingen af dem opsøgende)

Link til indlæg
Del på andre sites

Barney er i teenage alderen (1,5 år) så jeg stoler egentlig ikk helt på ham pt.

Men jeg ved at han ikk render efter fugle, da de færdes ganske ofte her hvor vi er. Og de gange vi har mødt en hare (han har været i snor) er han vendt idet jeg har kaldt, Så tror ikk vi får problemer på det område.

Andre hunde og mennesker ved jeg ikke. Jo mennesker skal han nok komme og tror også han kommet selvom det er hund, men da jeg ikk er sikker kan jeg ikke hoppe i en situation og teste det, da han ikk skal løbe til andre folk. Han er kun fri hvor der er godt udsyn og kaldes jævnligt ind for at træne indkald.

 

Tror vores største problem bliver fært, men det synes jeg måske alligevel han er vokset lidt fra.

 

Katte kigger han på men det er også det. Så alt i alt skal vi nok få et rigtig fint indkald når hovedet modnes lidt. Han har aldrig løbet hen til nogen, men han har heller aldrig haft muligheden.

 

Mit største problem er at hans radius er ca. 50 meter væk fra mig, men det er nok bare en vanesag :-) egentlig er det jo lige meget. Steder uden god udsigt holdes han stadig i snor da han endnu er så ung og jeg er en smule i tvivl. Tror dog snart han må være så hjernevasket at han kommer lige gyldig hvad :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheila = ret dårligt og bliver værre hele tiden med alderen, hehe Jeg kan huske i hendes unge dage, da hun i det mindste kunne sittes af ved langt de fleste forstyrrelser selv på stor afstand..Den tid er ovre. Hun er blevet selektiv er hun og kommer faktisk kun når hun selv vil:) Hun er næsten altid i snor.

 

Mysla= ret godt. 100 % uden forstyrrelser og 95 % ved forstyrrelser som mennesker, hunde, cykler, løbere, biler, tog, fugle. hare og rådyr er vi nok nede på omkring 70 %, da hun nogengange kan stoppes når hun stikker andre gange, efter 100 meter (hvis den er meget tæt på) og katte 0 % Hun er rigtig meget løs, bare ikke steder hvor vi med stor sandsynlighed kan se en kat. Hendes procenter er lidt anderledes når vi færdes med sheila også, da sheila selvfølgelig hepper på hendes jagtforsøg og gør det sværere for mig at trænge igennem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Charles har rimelig godt indkald, især når jeg er flittig til at huske godbiderne! Men så er det også rigtig godt. Han elsker sin morgentur i hundeskoven! Hvis vi har hunde boende, kommer de som oftest med der, og jeg følges også med min ex-chef og hendes hunde på den tur.

Sally, not so much! Martin lufter hende uden snor, sammen med grupper af hunde, og steder hvor der ikke kommer ret mange andre mennesker/hunde. Hun har et par kærester, som hun leger rigtig vildt med, hun elsker voldsom leg, og vand og den slags. Hvis jeg tager hende ud, er det oftest i flexi, da jeg simpelthen synes det er for stressende ellers. Det er rigtig godt for hende med flexien, for hun tuller stille afsted, og får snuset og fordybet sig i en masse dufte. Det er noget hun ikke er ret godt til når hun er fri.

Derudover leger hun som sagt med andre hunde et par gange om ugen, hvor Martin tager hende med ud, leger med hunde herhjemme i haven/huset, dyrker agility samt canicross.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hunds indkald ligger på 100%. Det er nemlig 100% sikkert, at hun IKKE kommer, når vi er udenfor. :blink:

Hun er bevidst trodsig! Hun følger da gerne efter mig, men sørger da også lige for at holde en vis meter afstand.

Hvis hun er på snor, så kan det godt lade sig gøre. Men så skal der VIRKELIG også noget til. Når hun er hjemme eller i snor, så ved hun hvordan reglerne er. Hvis snoren forsvinder så gør reglerne også. Jeg har prøvet ALT, der er bare ikke noget at gøre. Så fri det bliver i indhegnede haver og hundeskovene. Hun opfører sig meget pænt med sluppen snor på. Der er hun meget let at styre og det nyder hun også rigtig meget. :-) Jeg vil gerne indrømme, at jeg er stoppet med at træne indkald, for jeg kommer absolut ingen vegne med hende. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

uuuhhh Maya´s indkald er ikke rigtig til stede når hun har fået øje på andre hunde eller (nogen gange) mennesker, det kunne jo være at der var hunde eller børn med:stupid:

 

Vi arbejder en del med indkald og jeg synes at hun bliver bedre og bedre.

Hun er ikke ret tit løs, men vi har en sti her hos os hvor hun bliver sluppet og ellers en gang imellem på en stor græsplæne hvor hun leget med nogle andre hunde og er ret sød til ikke at løbe for langt væk. (+ hun er ligeglad med mennesker/dyr omkring os fordi hun er optaget af at lege og jeg kan nå at kalde hende ind, fordi jeg kan se ret langt.)

På stranden er hun kun løs når vi er sammen med en større gruppe ellers er hun i sporlinen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...