Hop til indhold

HJÆLP

Gæst Molly6
 Share

Recommended Posts

Hej derude. Er der nogle der kan hjælpe mig, eller har gode råd. Jeg har en sort labrador Molly 5 ½ åt gammel. De sidste 3 år har hun haft øreproblemer. Nu er det rigtig slemt i det ene øre. og der genere Molly meget. Hun har utallige gange fået øredråber (Aurizon Vet). Det har hjulpet i korte perioder, men så kommet igen. Jeg renser ørene med Epi-Otic ca. 1 gang hver 14 dag. Mollyer blevet podet flere gange, og det kommer frem med Svamp og ikke andet. Hun har været i fuld narkose for at rense alt ud, og se på trommehinderne om noget der, men de er ikke beskadigt. Molly har fået 2 gange homopatiske behandlinger.... ja hvad gør man ikke for sin elskede hund, men intet hjælper. Nu har Molly lige været til dyrlægen igen, for jeg syntes at det ene øre er rigtig slemt, og hun ryster meget hovedet. Nu siger min læde at jeg skal skylle hendes øre hver dag i 4 dage, og er det ikke bedre skal hun på nogle piller (har fået recept), 2 piller dagligt i en måned. Pris Kr. 4.038,-.... De hedder Atopica 100mg, tror jeg der står. Er der nogle derude der kan komme med forslag. Glæder mig til at høre fra jer. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der var vi samtidige!

Min gamle hund havde også store øreproblemer, og det viste sig at hun ikke kunne tåle noget med kylling i. Så snart jeg skiftede til foder baseret på fisk, uden noget kylling i, så forsvandt øreproblemerne også. Jeg fik at vide at øreproblemer tit skyldtes allergi, og at ører og hud hænger meget sammen. Så en allergitest - eller i hvert fald en snak med dyrlægen om evt. allergi - var måske en god idé..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville prøve med hende her: Alternativ behandling af dyr hun har hjulpet flere hunde i vores klub med ørerproblemer.

Du kan også prøve med aloe vera first (dog ikke hvis ørene har sår for så svier det). ::: Aloe First :::

Det kan også fåes i danmark. Min faster bruger det selv til sine ører og det virker bare super godt! Det skal så bare sprøjtes ind jævnligt og forebygge svampen. Ran naturprodukt og ganske ufarligt at bruge.

du kan også prøve at lade ørene få luft. Evt. sæt en eleastik i dem (hvis du kan komme til det), sådan at der kommer luft ind i ørene. Det kan også hjælpe - men det er nu lettest med en hund med pelsede ører, da man så bare kan samle ørene i en lille spænde ovenpå hovedet, i pelsen.

Det var vist de eneste råd jeg lige har. Det er så synd for hundene og meget frustrende! Synes det er flot at I gør så meget for at komme problemet til livs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar. Molly har været podet op til 5 gange og dyrlægen har sagt at det er svamp. Sidste gang var i fredags??.

Jeg har spurgt til om det kan være hendes fodder, eller?. Nej sagde dyrlægen.

Hendes øre er MEGET rødt og væskende. Måske jeg skal prøve det Aloe Vera Quick (spray).

Tak igen fordi i derude :-) er så søde til at svare, har aldrig prøvet dette før, men man tyr til alt for at ens hund kan få det bedre :-). God søndag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har selv en ørehund - min Oscar som er 5 år - har haft ret så meget med sine ører. Det har dog været begrænset til mest at være det højre øre. Det er hver gang blevet podet og har vist sig at være svamp (Malassezia)

Jeg har renset og skyllet hans ører og han har fået div. øredråber. Jeg spurgte dyrlægen om det var foderet hvilket han sagde nej til

Men jeg er så blevet meget klogere siden - for svamp er jo gærvækst i kroppen og trækker ud hvor huden er tynd. Jeg ved nu at det i Oscars tilfælde er relateret til en meget langsommelig fordøjelse fordi han ikke kan nedbryde foderet hurtigt nok - så trænger affaldsstofferne ud i tarmen og lagres på indersiden af denne - med tiden bliver tarmen "utæt" og de giftige affaldstoffer vil vandre ud i blodbanen og så hobe sig op i dette tilfælde øret.

Oscar får i dag et meget letfordøjeligt foder - jeg tørrer hans ører af i enten atamonvand eller æble cider eddike - kun øreflappen - det må ikke komme ind i selve øret. Det gør miljøet mere surt og så kan svampen ikke vokse. Oscar har været fri for ørevrøvl det meste af 1 år nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

min mors ene labrador som sjovt nok også hedder molly, har også døjet rigtig meget med allergi. hun er testet for allergi og været indlagt i flere omgange for at finde ud af hvad det kunne være. men de kan ikke finde en forklaring på hvorfor hun er så irriteret i hendes ører. det eneste de kan gøre nu er at tage til dyrelæge en gang i måneden, og få nogle piller til hende. det ser ud som om det er noget de skal gøre resten af hendes liv. de har så heldigvis en aftale med dyrelægen, så det ikke koster mere end et par hundrede kr om måneden for dem:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Atopica er til behandling af allergi-symptomer til hunde. Det er oprindeligt menneske-medicin som anvendes i fbm transplantationer - for at modvirke at kroppen afstøder det nye organ.

Det er noget krads noget og det har sin pris ifht bivirkninger. Vil anbefalde dig at få tjekket for allergi og om der ikke er andre muligheder - fx kosten - inden du vælger atopica. Atopica er lidt sidste stop og jeg er sikker på at der er nogle andre - og bedre - muligheder for din hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker også allergi?!

Jeg barfer ikke selv, så det er ikke en reklame jeg kommer med nu, blot en historie fra det virkelige liv:-)

Min genbo har en schæfer der som 6 mdr. gammel hvalp begyndte at klø rigtig meget. Værst var det i ørerne, men den var også gal andre steder på kroppen. Ud over kløe kastede han op flere gange om måneden. Han fik på det tidspunkt hvalpefoder til store racer - typer med korn. De kørte ham over på forskellige andre slags foder, og intet hjalp, heller ikke kornfri.

Han havde konstant svampeinfektioner i ørerne, og blev testet for diverse allergier. Sideløbende fik han taget biopsier af mavesæk og tarme. Alle prøver var negative.

De prøvede så at starte hunden op på barf, og startede (så vidt jeg husker) på ren hest i en måned. Derefter blev andre typer kød introduceret, og i dag får han alt uden problemer.

Han har haft problemer med kløe og opkast enkelte gange siden, og hver gang har det været fordi nogen har givet ham mad eller godbidder med korn og tilsætningsstoffer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv en ørehund, og han er testet for div. ting i hans første leveår, var vi konstant ved dyrlægen, men der var ingenting, jeg fandt hurtigt ud af, at holdt jeg ham strengt på tørfoder (ikke ekstra guffer eller andet) så blev hans øre fine igen, han har tendens til snask i ørerne (ikke mider) og ryster stadig hovedet, men jeg kan holde de røde og betændte ører væk, med ren tørfoder (CSJ)

Så jeg renser hans ører grundigt ind imellem, med øre rens jeg har fra dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken slags foder får hun?

Molly får Science Plan, Advanced Fitness. Fik før noget andet, som jeg ved var lavet på ris. Det har hun fået i flere år. Måske det kan være noget med det fodder.?. Dyrlægen har sagt ok for det. Måsk jeg også skal skifte dyrlægen ud :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Molly får Science Plan, Advanced Fitness. Fik før noget andet, som jeg ved var lavet på ris. Det har hun fået i flere år. Måske det kan være noget med det fodder.?. Dyrlægen har sagt ok for det. Måsk jeg også skal skifte dyrlægen ud :-)

Jeg ville nok prøve at finde en dyrlæge med speciale i allergi/hud - det er jo tilladt at få en second opinion. Synes det lyder lidt underligt at din dyrlæge bare siger nej til allergi, uden at teste...

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden man smider allergikortet, kunne det måske være værd at vide om molly, som enhver god lab, er ude og lege i grøfter og søer ind i mellem!?

Det er væsentligt mere normalt at vedvarende øreproblemer kommer fra en mindre irritation som aldrig har fået lov at gå iorden igen fordi man ikke har holdt kræet ude af grøfterne længe nok.

Om det er det ene eller det andet skal jeg ikke kunne sige, men jeg ville ikke starte med at kalde det allergi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg kun skimmet de andre svar, men kan bruge vores Bella og oplevelser som eksempel. Vi er heldigvis ved at have Bellas ører under kontrol, efter ca. et år, og de sidste to gange vi har renset ører, har der ikke været noget brunt sekret på vattet.

Vi overtog Bella, Sankt Bernhard, for lidt over et år siden. Da hun er vores første hund, og en genbrugshund, skulle vi lige se alle hendes tics og andre særheder an. Hun fik kennelhoste og da vi alligevel skulle til dyrlægen, ville vi have hende kigget efter i ører, øjne og poter. Mest fordi hun rystede meget på hovedet. I vores tilfælde, nævnede dyrlægen næsten med det samme allergi pga. poterne og at han næsten ikke kunne kigge i hendes ører, både pga. smerte og pga. hævelser.

Vi startede på at rense hendes ører med en normal ørerrens og ørerdråber. Det tog os ca. halvanden måned at komme i bund og hun fik pæne ører. Der gik desværre ikke mere end højest ca. tre uger igen, så kunne vi starte forfra og her tog det desværre det samme tid. Her blev vi anbefalet at rense med en ørerrens der hedder Malacetic Aural der hjælper med at holde svampe og bakterier nede. Det indeholder 2% eddikesyre og 2% borsyre, så det er mere surt end andre ørerrens, men når huden i ørerne har vænnet sig til det, så generer det ikke mere eller kun en smule. Vi startede med at komme det på vat og rense ørerne i en periode. Derefter hælde en smule i øret osv. Hellere langsommere end hurtigere. Vi startede med at rense to gange om dagen sammen med nogle ørerdråber mod infektionen som vi fik af dyrelægen. Vi skiftede også foder, til Orijen, i håb om at det kunne have en effekt. Vi er, efter ca. et år, begyndt at rense hver fjortene dag. Bellas ører klør stadig en smule, men hun er ikke generet af det i det daglige længere. Men når jeg vil gøre noget godt for hende, skal jeg bare nulre hendes ører.

I vores tilfælde fik var der andre tegn på allergi, så vi fik taget en test, hvilket viste 14 forskellige allergener, hvilket "heldigvis kun" er pollen-, mide- og loppeallergi.

Pga. allergien, bad dyrlægen os overveje enten deres allergifoder eller barf. Vi valgte barf, da dyrlægen ikke kunne garantere at deres foder var 100% fri for lagermider.

Mange af de positive forandringer som barf skulle give, har vi også oplevet, såsom lækker pels osv. Men man skal ikke tro på at barf er en vidunderløsning som kan kurere alt fra kraft til nedgroede tå negle. Årsagen til, at det virker for os, er at Bella ikke bliver udsat for de ting hun ikke kan tåle som lagermider, krydsallergier osv.

Link til indlæg
Del på andre sites