Hop til indhold

Hvorfor er folk bange for schæfere??


HNP
 Share

Recommended Posts

Hvis de ikke fældede så vildt, kunne jeg sagtens se mig selv med en schæfer. Bevares, jeg møder da hunde der kunne have en mere fornuftig tilgang til andre hunde, men hvis man så snakker med ejeren viser det sig næsten altid, at de har trænet i raceregi.

 

Jeg er fan af racen men bestemt ikke af schæferhundeklubben, for hundene lærer altså en mærkelig måde at kommunikere med andre hunde på, på deres træningspladser. Ihvertfald heromkring.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg er ikke bange for schæfere, jeg har selv haft en dejlig en. Mine hunde har det lidt anderledes.To af dem er blev bidt at en forbipasserende schæfer, i vores indhegnede have. Begge mine hunde var hvalpe på det tidspunkt. At hunden river sig løs fra ejeren og forcerer et hegn til en fremmed have for at bide en hvalp, synes jeg siger lidt om dens sindsstemning. Møder på vej og mark har resulteret i bid, alfarul, humpning mm.

Når jeg ser en schæfer, vender jeg om eller går over på den anden side. Ikke for at udtrykke mine forventninger til den specifikke hund, den kan jo være meget rar, men fordi jeg ikke orker en potentiel ubehagelig situation, en gang til.

Mine egne hunde er påvirkede af de møder der er endt galt, så de gider ikke tjekke en schæfer ud. Det gør naturligvis ikke situationen nemmere.

Så, til alle jer søde schæferejere: det er ikke for at fornærme jer, at jeg undgår jer - det er for at opretholde ro og orden:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke de store fordomme om schæfere, hos os er det sort lab og dsg der ikke får en chance, vi har allerede taget for mange chancer med de to racer. Kan sagtens se, at ejerne mener vi er hysterisk, men helre hysterisk end fortryde.

 

Vi har heller ikke hat held med labbere. Groa er bange for dem, fik det trænet væk, det gik fint, lige til vi igen mødte en løs lalleglad labber.

Der er kun en labber hun kan lide, de har kendt hinanden længe, og han er forsigtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig at se har det intet med opdragelse at gøre, alene deres medfødte mentalitet. Dog vil jeg give Ascha noget ret i , at dem der har trænet målret i diverse schæferklubber intet har til overs for andre hunde. Men der har det jo også været sådan, at efter vel 6 mdr´s alderen, ingen leg eller nær kontakt med andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg møder flest schæfere med et helt enormt ressourceforsvar. Der må dårligt gå en anden hund på samme græsplæne, som schæferens bold/pind/fører er på. De jeg har mødt, har stort set alle været meget hurtige til at bide andre hunde. Der er selvfølgelig søde individer, men jeg bliver sjældent længe nok til at finde ud af det (klog af skade) Min gamle hund var dog schæfermix. Hun var godheden selv, men jeg forstod godt, hvis andre skiftede fortov eller ikke ville lade deres hunde hilse. Min gamle hund blev desuden også bidt af en schæfer (og det er jeg også blevet selv)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine fordomme mod schæfere stammer tilbage fra 80’erne hvor de sammen med rottweilere og doberman var datidens ”kamphunde” (læs uansvarlige ejere/opdrættere), dengang gik jeg altid over på den anden side af vejen hvis det var muligt.

De sidste 4 schæfere mig og mine hunde har været i nærkontakt med, var 2 vidunderlige hanhunde og 2 sure tæver der gjorde udfald, så derfor lever mine fordomme fortrinligt endnu, og jeg tror ikke at jeg kommer af med dem, for de gode schæfere er pragtfulde men desværre husker jeg bedst de dårlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså også sjovt at nogen, som fx mig, aldrig har mødt noget der kunne minde om en bare lidt sur Schæfer, og andre ikke møder andet nærmest. Nu har jeg efterhånden mødt en del Schæfere - og de har været de sødeste og fineste hunde. Sidst mødte Schæfer lod mig stikke hele min hånd ind i munden på den for at fjerne karamel papir, og den ville gerne bare lege med bold med mig. Vi har et vennepar som har en 6 år gammel Schæfer - han er så god af sig. Både med deres knap 2 år gamle dreng, men også mod Ayo. :lun: Og har kendt mange Schæfere igennem min barndom også - sødeste, søde hunde. De Schæfere vi har mødt i hundeskove osv. har også været vældig blide. Har mødt så mange andre hunde som råber røv af alt og alle - sidste aggressive hund var en lille ruhåret Foxterrier - men ingen Schæfer. :vedikke:

 

Jeg skulle nok have specificeret... Jeg har aldrig mødt en schæfer der var sur på mennesker... Ligesom jeg aldrig har mødt en schæfer der opførte sig på en måde, som ville gøre mig tryg ved at lade mine hunde hilse på den... Og det er så løgn... Jeg har mødt en enkelt smuk ung schæfertæve til DGI landstræf i 2010. Vi var teltnaboer og Karla hilste på hende på dag 2, efter hun havde siddet en hel dag ved siden af hende på dag 1 og indset, at Honey ikke ville æde hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinnie og hendes søde slyngveninde fra unghundeholdet:

 

img9000p.jpg

 

Det sidste jeg hørte om den hund var, at ejeren havde opgivet at gå til træning med hende, fordi hun var så aggressiv overfor andre tæver. Har også hørt at andre hundeluftere frygter at møde hende på gaden.

 

Og ja - næsten det samme kan siges om Vinnie :genert:

 

Generelt synes jeg bestemt ikke at Schæferen er udsat for værre race-stereotypiske fordomme end så mange andre racer. Tror bare det mere er generelt for store hunde :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en schæfer(-lignende hund), som larmer og laver udfald i snoren, og folk antager jo automatisk at det er fordi hun er agressiv, men det er jo lige modsat.. det er ret svært at få noget positivt ud af en almindelig tur i parken, så jeg lufter hvor vi ikke ser ret mange andre, og undgår så vidt muligt at hun møder andre hunde out and about. Hun har rigeligt med venner og legekamerater.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...