Hop til indhold

Det der med at tage hensyn.......


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Okay, jeg synes sgu egentlig at jeg tager temmelig meget hensyn til andre når jeg er ude med min hund. Hvis hun en sjælden gang går uden snor, bliver hun straks taget i snor når jeg kan se andre nærme sig. Når vi passerer (fremmede) mennesker, hvad enten de har hund med eller ej, går min hund på plads, og jeg går selvfølgelig i venstre side af vejen/stien/fortorvet.

 

Men jeg synes tit at jeg oplever at folk uden hund ikke rigtig respekterer mit forsøg på hensyn. Ofte går de i "min" side af vejen når vi skal passere. Det betyder enten at Bella går tæt forbi fremmede mennesker, eller at jeg skal tage hende om på fod-siden, hvor jeg ikke har nær så godt styr på hende.

 

Folk med børn mener åbenbart, at deres børn har førsteret til alt, og at damen med den store schæfer bare må gå uden om.

 

Igår luftede jeg Bella på en gangsti ved Engsøen inden træning. Gangstien er ret mudret inde på midten, så folk holder sig ude i siden. Rigtig mange går tur eller løber langs søen, så vi møder mange folk på sådan en tur. Vi går så imod et yngre par. Fyren går i "min" side af stien. Jeg har Bella på plads, og da vi er 2 meter fra hinanden, går det op for mig at fyren tilsyneladende ikke har tænkt sig at flytte sig, så jeg råber "KIG OP - STOR SCHÆFER". Fyren stopper op og glor underligt, men fjerner sig i øvrigt ikke, hvirlket betyder at jeg er nødt til at smyge mig omkring ham for at komme forbi.

 

2 minutter senere møder jeg 2 kvindelige løbere, som løber i "min" side. De ser heller ikke ud til at ville flytte sig, så jeg øffer (ret højt) "roooooooliiiiiiig, plads, plads" til Bella og holder afværgende armen ud. Det virker tilsyneladende, og løberne flygter over i deres egen side af stien, i sikker forvisning om at Bella vil dræbe dem (Bella fattede i øvrigt ikke en skid af alt det dér, da hun bare ignorer folk når vi går forbi dem).

 

 

På vores faste morgenrute kommer vi også forbi busstoppestedet som er lige ved et lyskryds. Der står de store børn af når de skal i skole. De stiller sig en en klump, og når så jeg kommer med Bella, er jeg nogle gange nødt til at bede dem give plads til at vi kan komme forbi. Der er et ret bredt fortorv på stedet, og en cykelsti, så hvis nu bare de børn kunne holde sig på fortorvet (eller cykelstien), kunne jeg uden bøvl passere.

 

 

Og nu er jeg sgu ved at blive lidt irriteret over de mennesker! Hvorfor skal jeg tage alle hensyn i verden, hvis folk ikke i det mindste gider gøre mig den tjeneste at gå i den rigtige side af vejen? Eller flytte sig til siden så jeg kan komme forbi med min hund.

 

Jeg kan til nøds forstå at folk med små pelsede hunde kan opleve det problem, men at folk ikke flytter sig for mit frådende bæst (eller noget), forstår jeg simpelthen ikke:evil:

 

 

Er jeg den eneste der oplever den dér "du har hund, hund er til gene for samfundet ergo er det dig der skal ud i grøften så jeg kan komme forbi"?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 81
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nej du er ikke den eneste!'

Men jeg vil sige, at det er ikke kun med hund jeg oplever det. Jeg oplever det også til hest. Det er som om, at vi alle har fået ejerfornemmelse for naturområderne. Det er selvfølgelig super dejligt, men det er jo vores alle sammens og derfor skal vi udvise fælles hensyn. Har mange gange oplevet, at få en mountainbiker lige op i røven af hesten, uden at de siger et ord! Eller et møde en cykliste med fuld drøn på en skovsti, og vedkommende ikke så meget som overvejer at nedsætte farten. Nogle gange føler jeg næsten de sætter farten op.

Mange af motionisterne i skov og natur, tænker jeg bruger naturen som en forhindringsbane. Det er en del af deres træning og de bruger det bare som bane, uden at nyde naturen og tage hensyn. Jeg er opvokset i skoven og er opdraget med at udvise alm. hensyn og altid skridte forbi andre, tage hunden i snor/på plads, osv.

 

I maj skal jeg faktisk lave et projekt med kommunen omkring QR-koder i hundeskove, hvor vi skal lave nogle træningsvideoer, der både giver gode tips og opfordrer til hensynstagen. For ikke alle hundeejere er lige hensynsfulde. Sådan helt generelt, så tænker jeg at man kan kun starte med sig selv, så jeg er altid super overdreven hensynsfuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, du er ikke den eneste.

 

Når jeg går med begge to på fortorvet, og vi møder nogen, tager jeg dem ind på plads og trækker ind til siden, så folk kan gå forbi på ydersiden af mig. Alligevel er der altid nogen, som mener, at de skal forbi os på tøsernes side. Jeg bliver så bare stædig og bliver stående. Det hjælper også lidt, at Maggie stadig er meget menneskeglad og står og hopper og danser for at komme til at hilse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Schæfertossen

Jeg har fuld forståelse for dit "problem", og det kunne være mig, der havde skrevet dette indlæg. Jeg oplever det samme gang på gang og lige som du, så er jeg meget undrende overfor det. Min egen hanhund er totalt ligeglad med andre hunde og mennesker, men sønnens hund er lidt usikker og hidser sig hurtigt op overfor andre hunde. Alligevel oplever jeg folk - også med hunde, som bestemt ikke har tænkt sig at gå over i den anden side, når jeg kommer gående med en knurrende og gøende hund på venstre side ude i siden af stien/vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever det meget sjældent, men jeg indikerer også meget tydeligt hvor jeg har tænkt mig at gå.

Får hunden længst væk fra dem vi skal passere og så viger jeg altså ikke en tomme mere - jeg går ikke midt i det hele, men sørger for der er plads til passage.

Men jeg forventer at folk kan finde ud af at skifte side når jeg har vist hvor jeg placerer min hund i forhold til dem (længst væk fra dem, er som regel mellem mig og rabatten).

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg den eneste der oplever den dér "du har hund, hund er til gene for samfundet ergo er det dig der skal ud i grøften så jeg kan komme forbi"?

Hvis Bella ellers er et fredsommeligt væsen, som du fuldt ud stoler på aldrig vil gø eller knurre ad folk, du passerer, så ville jeg i dit sted helt roligt gå videre i "min side". Og egentlig også gennem en børneflok, der venter ved et busstop.

 

Ville det være en mulighed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du beskriver kender jeg da godt. Men folk er nu forskellige og nogle reagerer meget negativt på, at man har hund med. Jeg selv fylder jo en del mere end jer, for i snor har jeg 3 hunde på hver side, så jeg fylder og de 2 stk er lidt langsomme i retningsskift pga alder, så jeg navigerer ikke hurtigt. Jeg kan hellerikke mere hurtigt kalde de 2 gamle ind til siden ved en hurtig cyklist.Det du beskriver ved bussen gælder jo også for folk uden hund.

Hvis din hund brugte mundkurv ville reagtionene jo være en anden, selv en halti kan vække folk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Bella ellers er et fredsommeligt væsen, som du fuldt ud stoler på aldrig vil gø eller knurre ad folk, du passerer, så ville jeg i dit sted helt roligt gå videre i "min side". Og egentlig også gennem en børneflok, der venter ved et busstop.

 

Ville det være en mulighed?

 

Jeg stoler ikke på hende når vi går igennem en flok, og slet ikke hvis der er små børn - dem vil hun gerne gø af:genert: Og hvis der er sorte mennesker, hidser hun sig også nogle gange op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som ejer af en "faaarhhhlig kamphund" oplever jeg måske kun 50%, men jeg kan stadig godt nikke genkendende til det hele. De mennesker, der ikke springer over på modsatte fortov i panik, viser NUL hensyn. Og ja, især børnefamilier! De moser bare igennem alt og alle som om deres guddommelige afkom havde eneret til verden. Og hvis en af ungerne lige kan nå at sparke ud efter hunden eller rive den i øret, så er det da bare sødt :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er ikke den eneste som oplever at mennesker uden hund tilsyneladende mener de har førsteret. Jeg oplever også at selv om jeg gør som du, forsøger at gå inderst med Pelle, så er det altså der de andre også vil gå.

 

Måske er jeg heldigere stillet end dig for her hvor jeg bor og på de tidspunkter hvor jeg går møder vi kun få og vi har god plads omkring os - eller jeg træder i god tid ud på kørebanen.

 

Problemet var stort da min datter havde hund og boede ved Bagsværd sø. Der gik jeg kun tur med hende en gang så gad jeg ikke mere. Kondiløberne var især slemme og dem var der rigtigt mange af. Det virkede som om de forventede at man flyttede sig fra deres løbebane, men jeg oplevede aldrig at nogle af dem ændrede retning uden om os og hundene. Stien om søen var smal og det var ikke en fornøjelsestur selv om vores tre hunde var yderst lydige og samarbejdsvillige.

Disse løbere strøg sig gerne op ad os eller en hund, det blæste de på de skulle frem og deres rytme måtte ikke forstyrres, det var sådan jeg oplevede det.

 

Mennesker som ikke har hund tror jeg slet ikke tænker i de baner vi gør, de forventer sikkert ikke at vi forsøger at tage hensyn til dem og at det er derfor vi "kommer "i vejen" for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Schæfertossen
Jep, det kender jeg, jeg plejer bare at sige pas på den bider;) det virker fint:)
Den har jeg faktisk også overvejet flere gange, men på den anden side så synes jeg, at mange generelt er tilbøjelige til at stemple schæferhunden som bidsk, og jeg vil ikke være med til at give schæferen et dårligere ry, end den i forvejen har.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Oplever sjældent det probl, de steder jeg går tur med hunden i snor. Fortove ingen probl, nok fordi hunden ikke går særligt pænt(trækker hvæsene afsted). Ellers holder jeg ham i stram snor. Ved han vil hilse på alt og alle, gerne hoppe op i glæde.

På gang/cykelstier synes jeg børnefamilier er værst, de cykler med store sving, og bliver ikke i deres egen side.

I parker(hund i snor)synes jeg folk tager pænt hensyn. Mange små-børnefamilier vil gerne hen og hilse på hunden. De spørger altid om lov først.

 

Når jeg har min datter med(hunden er hjemme), så skifter vi altid fortov, hvis der er hundeluftere på den anden side af vejen. Både pga ikke alle hunde er vandt til børn, men også fordi min datter vil så gerne aee/hilse på alle andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk ikke helt sikker på at det er almen viden længere, at der er en rigtig og forkert side at befinde sig i når man er fodgænger. Ikke i bysamfund ihf. Men det er selvfølgelig besynderligt når folk ikke selv kan regne ud at det er til alles fordel, at man placerer sig så hunden er væk fra den øvrige trafik og færden.

 

Normalt har folk ikke særlig travlt med at holde på deres "ret" men flytter sig i stedet længst muligt væk når de møder mig og en hund. Men for nyligt luftede jeg en af hvalpene (6 mdr. og 50 kilo) inde i en lille by og her havde et par med tre collier bestemt sig for at gå på det forkerte fortov og de insisterede samtidig på at passere mig hund mod hund. Jeg var egentlig noget forundret og valgte at stå stille og tog osse en finger ind i halsbåndet. Ganske rigtigt, i det de er ud for mig laver den ene lortecollie (sorry, jeg syns sgu generelt det er en jævnt anstrengende race) udfald, min hvalp springer bagud men heldigvis ikke ud af halsbåndet, da det drejer om min finger og bliver stramt.

Mens jeg står halvt ude på vejen med min hund og fortæller hende at det hele er ok, konstaterer de to at "der skete ikke noget" og traskede videre. Jeg tror ikke de så meget som overvejer at det ville give mere mening at skride over på det modsatte fortov, og holde deres hunde ind mod husenes facader i fremtiden.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går sjældent ret meget i tæt byområde (ala hovedgader og lign.), men langs Roskildevej og dem der kender Roskildevej ved, at det ikke ligefrem er stedet, der opfordrer til gåture, så dem jeg møder er hundeluftere og gående, der skal til og fra arbejde.

 

Når jeg kan se, at der kommer nogen imod os, så tager jeg hundene på plads og jeg synes faktisk, at folk er ret gode til at holde så meget afstand man nu kan på et fortov. Når der kommer nogen op bagfra er det lidt værre, da jeg ikke kan høre dem komme og så kan de godt komme lidt tættere på end jeg ønsker.

 

Når jeg går på kombinerede cykel/gangstier er jeg begyndt at gå midt op stien med to hunde i fleksliner - dette er enormt flabet, men det gør, at cyklister bruger ringeklokken, når de kommer bagfra, så vi ikke bliver overraskede af bagvedkommende tætkørende cyklister.

På disse stier trækker jeg naturligvis også ud i siden med hundene i plads, hvis jeg kan se nogle komme forfra og jeg flytter mig prompte, når der kommer cyklister bagfra, der gider at bruge klokken og eftersom jeg fylder det hele, så er det dem alle sammen.

 

I skovene med snorepåbud gør jeg det samme med at gå midt på stien og her virker det i 95% af tilfældene, men jeg kan også bedre høre dem bagfra der, da der ingen biltrafik er til at overdøve en cykel.

 

Jeg vælger imellem hundeskoven i Værløse eller Bagsværd Sø, når vi skal løbe frit og det er sjældent jeg vælger Bagsværd Sø, da jeg netop synes hensynfuldhed fra mountainbikere og løbere er en by i Rusland - jeg har oplevet, at en mountainbiker kørte Rosie ned, mens hun var under indkald (bikeren kom bagfra og kunne nemt have kørt uden om hende og hun var igang med at løbe de 15 meter hen til mig).

I Værløse tager mountainbikere, løbere, familier og hundeluftere hensyn til hinanden og der er ingen sure miner, hvis et mislykket indkald efterfølges af en undskyldning. Hundene får dog lov til at løbe op til hinanden uden at man spørger først, hvis det ikke indikeres med pladstagen eller anråbning inden at man ikke er interesseret i kontakt. Det foretrækker jeg personligt, da jeg har dårlige erfaringer med hundehilsning, når hundene bliver givet fri efter et tilbagekald.

Man kan dog godt rende ind i folk med hundeangst og hunde i snor derude samt en enkelt løber eller mountainbiker, der tror de ejer det hele, men det er ikke typisk.

 

Min adfærd i hundeskoven er altid indkald og snor på/pladskommando ved møde med løbere, cyklister og gående uden hund samt hunde i snor eller hvis jeg bedømmer, at det vil være en dårlig ting at hundene mødes; f.eks. hvis den anden virker for opkørt eller utryg, men tøserne bliver ikke kaldt ind, hvis vi møder andre hunde medmindre den anden hund går i plads eller ejeren anråber os.

Hvis vi oplever problemer i hundeskoven er det i 99% af tilfældene labradorhanhunde (eller labradorlignende) i lømmeralderen og med dårlige indkald og ignorante ejere, hvor hunden kun tænker på at humpe mine tøser og ejeren bare siger: "han vil jo bare lege" :roll:

Vi stopper forøvrigt meget sjældent op for at lege med andre, da vi går der for at gå tur uden snor og ikke for at lege med andre (det gider mine raceistiske tøser ikke som hovedregel) og jeg oplever ikke, at Værløse er en skov, hvor det store træf med leg for øje er hyppigt eller normalt.

 

Så generelt synes jeg ikke jeg er voldsomt plaget af mangel på hensyn, men selvfølgelig møder vi fra tid til anden folk, der mener, at hunde bare skal udryddes fra jordens overflade, men det er undtagelsen, der bekræfter reglen så at sige.

 

Måske ville jeg have en anden holdning, hvis jeg gik tur med en hund i en almindelig line fremfor to i fleksliner (selvom jeg godt kan finde ud af at bruge stopknappen :mrgreen: og hundene er ret ligeglade med andre mennesker og hunde). Eller også ligner jeg bare en man ikke lægger sig ud med, så folk har en naturlig frygt for mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er næsten fuldstændig enig ! læg så til at der her hvor jeg bor er smalle fortove som " selvfølgelig " skal spærres af cykler - forretningsskilte - og udstillinger ja så kan det hurtigt blive et forhindrings løb af dimensioner !Jeg gør det at jeg helt konsekvent holder til højre ! det kan så let ende op i at jeg står front mod front med en der åbenbart ikke kan " finde ud af " at holde til højre , hvilket jeg så plejer at opfordre vedkommende til. Jeg ved ikke hvorfor folk der fks venter på bussen absolut skal stå MIDT på fortovet - når jeg skal med bussen plejer den at holde ved kantstenen , hvorfor pokker stiller folk sig ikke ind til siden ? for slet ikke at tale om alle de barne/klapvogne der bliver sat PÅ TVÆRS ? nu får jeg jo snart en hvalp og så bliver det - ved jeg af erfaring - først rigtig " morsomt " = hvalp der ikke vil gå + forhindringer = kaos. Godt han ibegyndelsen har en handy størelse så man kan bære ham !

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kender jeg også alt for godt til. Hvis det er mennesker vi skal passere jeg bliver stædig og holder min plads med hunden(e) på plads ved min venstre side, dog sørger jeg for at der så også er plads nok til at passere os. Hvis jeg kan se, at der går en med en hund længere fremme skifter jeg automatisk fortov/side. Dog har vi en hundeejer her i villakvarteret som jeg faktisk synes er rigtig flabet. Hvis jeg går med min hund som beskrevet ovenfor, altså i min venstre side og hun går imod os i hendes venstre side så skifter hun side nogle meter foran os, så vi i stedet for, at gå i hver vores side nu går imod hinanden - det giver overhovedet ikke mening, hendes hund lyder ikke ligefrem venlig og hvis det var meningen at hundene skulle hilse så kan hun sgu spørge først.

 

Jeg synes det er noget mærkelig noget. Jeg har siden jeg var lille fået at vide at hunden går i venstre side af ejeren og væk fra "alt andet". Så kan både hunden og dem som passere gå i fred. Men det er jo nok med det, som det er med så meget andet. Folk har så travlt og har derfor ikke tid til at tage hensyn til andre og lige tænke en ekstra gang over den givende situation.

Redigeret af msici
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps den oplevelse har jeg dagligt.... Og jeg synes ikke det er spor sjovt, slet ikke med en lille hund, som folk simpelthen ikke ser! Sommetider har jeg måtte råbe pas på hunden! meget højt, for at de ikke skal vade direkte ind i hende.

Vi går konsekvent med tea helt ude i siden af fortovet - til højre eller venstre, alt efter hvor meget plads der er for skilte etc.

Må så indrømme at jeg også bliver jævnt irriteret, når jeg, som motionsløber med hund, ikke kan komme forbi folks børn, barnevogne og hunde som har trukket flekslinen tværs over parkstien. Jeg føler ikke selv at jeg blæser forbi, prøver at give plads til folk, og sætter farten ned (det går nu ikke specielt stærkt til at starte med) men, indrømmet, hvis jeg kan undgå det, vil jeg helst ikke stoppe helt op når jeg løber, og det kræver ligesom at der bliver taget hensyn den anden vej også.

Min ex var sådan en person som aldrig havde haft med dyr at gøre overhovedet. Og han tænkte simpelthen ikke på at en hest kan panikke eller en hundeejer skal passeres til højre. Jeg tror desværre der er mange som helt mangler den der fornemmelse for hvordan dyr kan reagere. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det helt modsat, jeg synes hundeejere er vildt uhøflige og lader deres hunde rende overalt på stier og fortove.

Jeg har tit kommet kørende med barnevogn og oplevet at jeg må ud i græsset fordi hunde ejeren skal stå midt på stien mens hunden skal snuse ude i siden.

 

Har oplevet at ældre med rolator må det samme.

 

jeg synes det er helt fair at man som hunde ejer træder i græsset når man møder andre mennesker. DIN og MIN side på et fortov forstår jeg ikke, vi kan vel alle være der uanset hvad vej vi skal :-)

 

 

helt generelt tror jeg problemet er at vi allesammen synes vi har mest ret til at være her og at alle andre skal tage hensyn. Går der virkelig så meget af ens eget liv ved at træde til siden for andre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det sådan lidt, den der har nemmest ved at flytte sig, bør flytte sig... Hvilket vil sige.. jeg flytter mig for barnevogne/folk med børn/rolatorfolk.. men hvis jeg til gengæld går med to hunde inde ved siden, og en enkelt person går imod mig.. så forventer jeg også at han kan finde ud af at gå udenom mig :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...