Hop til indhold

er det forsvarligt at tage sin hund med til Hundetræning når hun er i løb


Gæst Malou-jan
 Share

Recommended Posts

  • Svar 155
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

De steder hvor jeg har trænet har løbske tæver været velkomne, fortsat at man tager hensyn til hinanden. Jeg synes personligt, at en løbsk tæve bør have adgang til træningspladsen på lige fod med andre hunde - igen - sålænge at der tages hensyn fra begge sider. Til konkurrencer må du gerne stille op med en løbsk tæve, så jeg ser det som en god træningsmulighed for både tæve- og hanhundeejer på træningspladsen.

 

---

 

Før Duffy blev steriliseret havde jeg hende altid med til træning når hun var i løbetid.

 

Hvis det ikke var tilladt for klubben/træneren (og man evt ikke fik kursusgebyr modregnet i "tabt" træning), ville jeg finde et andet sted at træne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom jeg har hanhunde har jeg ikke noget problem med løbske tæver til træning, det eneste der virkelig irriterer mig er når de lader dem tisse på plænen vi træner på, i stedet for lige (som vi med hanhunde gør) trækker ud til siden med dem.

 

Men ellers så ja, ring og hør din træner af. Tror ikke det er et problem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke tæven er højløbsk, ville jeg tage hende med såfremt dette var tilladt.

 

De steder jeg kommer er lidt en blandet landhandel - nogle steder er det tilladt, andre steder er det totalt forbudt. På min træningsplads bliver der lavet løbetidshold, som er et tilbud til alle løbske tæver hver uge. Det koster en 20'er så vidt jeg husker og kræver tilmelding.

 

Jeg er ejer af en af hvert køn, og stod det til mig var løbetidstæver tilladt på de fleste hold. Det er træls for os når vi er nødt til at blive væk 3 uger i streg. I forhold til min hanhund må jeg indrømme der er no mercy. Han S-K-A-L kunne ignorere det, det står slet ikke til diskussion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Spørg klubben.

 

Og som de andre skriver, hvis hovedet stadig kan fungere for hormoner, så skulle der ikke være noget i vejen for det.

 

Som hanhunde ejer hilser jeg løbetidstæver hjertelig velkommen, for det er alletiders mulighed for at træne med forstyrrelser og finde verdens bedste snusepletter der kan bruges som belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, jeg troede faktisk at stort set alle træningspladser tillod løbske tæver i dag..? De må jo godt være med til konkurrencer/stævner, så hvorfor ikke til træning? Eller er der også konkurrencer de ikke må være med til?

 

Men som svar til TS - først og fremmest så er det jo klubben der bestemmer om man overhoved må møde med en løbsk tæve. Må man det, så bør man overveje om tæven vil få noget ud af træningen, eller om den har bedre af at bare bli' hjemme. De kan jo være vildt forskellige under løb, nogle fungerer præcis som de altid gør, andre kan ikke noget som helst, nogle har problemer i hele løbet, andre måske kun i en del af løbet. Det er selvfølgelig ikke noget man ved i de første løbetider, og så må man prøve sig lidt frem, og med tiden lærer man sin tæve at kende og ved hvordan hun har det med at træne i løbetiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

DRK tillader vist ikke løbske tæver til træning. Jeg synes det er i orden selvom jeg måske kommer til at gå glip af 3 gange (starter på et hold på lørdag og kan vente løbetid hvert øjeblik), for jeg har selv prøvet at have en hanhund der blev fysisk dårlig når der lugtede for tykt af løbetidstæve. I skoven kan man søge hen hvor der ikke er så meget duft men på en træningsbane er man tvunget til at vade rundt i lugten i timer,... det er ikke fair overfor hanhundene synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

DRK tillader vist ikke løbske tæver til træning. Jeg synes det er i orden selvom jeg måske kommer til at gå glip af 3 gange (starter på et hold på lørdag og kan vente løbetid hvert øjeblik), for jeg har selv prøvet at have en hanhund der blev fysisk dårlig når der lugtede for tykt af løbetidstæve. I skoven kan man søge hen hvor der ikke er så meget duft men på en træningsbane er man tvunget til at vade rundt i lugten i timer,... det er ikke fair overfor hanhundene synes jeg.

Men det er jo så netop en god træningsmulighed for hanhunden og ejeren?

 

Jeg synes så ikke, at det er fair for tæven i sådan en situation med at de skal blive væk pga en hanhund som ikke kan håndtere en situation - men her er vi nok så forskellige.

 

Hvad ville du så gøre i en konkurrence situation, hvor der er en løbsk tæve på stævnepladsen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo så netop en god træningsmulighed for hanhunden og ejeren?

 

Jeg synes så ikke, at det er fair for tæven i sådan en situation med at de skal blive væk pga en hanhund som ikke kan håndtere en situation - men her er vi nok så forskellige.

 

Hvad ville du så gøre i en konkurrence situation, hvor der er en løbsk tæve på stævnepladsen?

 

der må de hellere ikke deltage og af gode grunde hellere ikke på jagt. Omend jeg oplever det tit.

Men har det præcist som dig. Træning hjælper, at løbe væk fra problemet hjælper ikke. Jeg ejer 8 hanhunde, som er "løbske" i mere eller mindre grad, men de kan alle fungere til træning og på arbejde med løbsk tæver, men fra hundehvalptid har vi også trnet det.

Link til indlæg
Del på andre sites

På lydighed deler vi hundene op. Hanner der og hunner der, når tæverne er høj-løbske.

 

Til AG gør vi ikke. De må bare ikke tisse på banen.

 

Men nu har jeg aldrig problemer med min hund. Han er ret ligeglad med de der tæver, så længe der er en bold :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo så netop en god træningsmulighed for hanhunden og ejeren?

 

Jeg synes så ikke, at det er fair for tæven i sådan en situation med at de skal blive væk pga en hanhund som ikke kan håndtere en situation - men her er vi nok så forskellige.

 

Hvad ville du så gøre i en konkurrence situation, hvor der er en løbsk tæve på stævnepladsen?

Jeg kan godt se, at det ikke er specielt fair over for en løbsk tæve, at hun ikke må komme på pladsen "pga en hanhund som ikke kan håndtere en situation". Men selv ellers lydige hanhunde bliver undertiden døve, når duften er særlig dejlig. Og hvis der er mange tæver og de går i løb på skift, så er det også mange, mange gange, at en sådan hanhund ikke kan træne. Det er heller ikke specielt fair over for den.

 

Jeg har selv haft tre hanhunde, der alle mente, at de var Guds gave til tæverne. Den første lærte først at kunne koncentrere sig om dagens opgaver, efter at han blev avlshund og derved lærte, at der ikke var noget at komme efter, før duften var HELT rigtig. Den næste lærte det aldrig og jeg har faktisk ikke tal på alle de råd, jeg fik, der skulle lære ham at lukke næsen og åbne ørerne. Mange folk, især tæveejere, har utroligt mange gode råd, men dem, jeg trænede sammen med, kunne ved selvsyn konstatere, at rådene desværre var virkningsløse over for min stygge hund. Selv et par af de mest rabiate tæveejere fik næsten ondt af mit bæst, fordi de kunne se, at han var i en anden verden.

 

Så vi endte med at tage hensyn til hinanden på den måde, at tæveejeren og jeg nøje iagttog afstand og vindretning under træningen. Var afstanden tilstrækkelig stor, gik det lige, skønt godt blev det aldrig.

 

Vi kunne sagtens gå ud i konkurrencer, men aldrig i AG, hvor løbske tæver lystigt sprang rundt på banen - lige før hanhundene skulle på. Det var der flere hanhunde, der ikke kunne "håndtere". Jeg mener, at løbske tæver sagtens kan deltage i konkurrencer, men som de allersidste. Det gør man i Beredskabet, i DcH og sikkert også andre steder - men DKK har svært ved at holde sig til den simple regel. Ærgerligt. For hvis man virkelige prøver at tage hensyn til hinanden, så går alting meget nemmere.

Link til indlæg
Del på andre sites

der må de hellere ikke deltage og af gode grunde hellere ikke på jagt. Omend jeg oplever det tit.

Men har det præcist som dig. Træning hjælper, at løbe væk fra problemet hjælper ikke. Jeg ejer 8 hanhunde, som er "løbske" i mere eller mindre grad, men de kan alle fungere til træning og på arbejde med løbsk tæver, men fra hundehvalptid har vi også trnet det.

Det var s'gu da endelig et råd, jeg aldrig har fået før eller selv tænkt på! Om det hjælper, ved jeg ikke, men det lyder som noget, man burde have tænkt over, mens tid var. :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

der må de hellere ikke deltage og af gode grunde hellere ikke på jagt. Omend jeg oplever det tit.

Men har det præcist som dig. Træning hjælper, at løbe væk fra problemet hjælper ikke. Jeg ejer 8 hanhunde, som er "løbske" i mere eller mindre grad, men de kan alle fungere til træning og på arbejde med løbsk tæver, men fra hundehvalptid har vi også trnet det.

 

Det er jo også fordi, at der er rigtig meget arbejde uden snor og langt fra fører.

 

Jeg har hørt om en enkelt parring foretaget i et frit søg, hvor den løbske tæve var sendt ud sammen med en hanhund.

 

Når jeg er til træning i løbetiden, tager jeg selvfølgelig mine forbehold. Vi arbejder lidt væk fra de andre, og jeg forsøger så vidt muligt at arbejde med snor på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hørt om en enkelt parring foretaget i et frit søg, hvor den løbske tæve var sendt ud sammen med en hanhund.

Man kan undre sig over, hvordan sådan noget kan få lov at ske, men den hanhund har sikkert fået opgraderet frit søg som yndlingsøvelsen over alle øvelser!

Link til indlæg
Del på andre sites

DRK tillader vist ikke løbske tæver til træning. Jeg synes det er i orden selvom jeg måske kommer til at gå glip af 3 gange (starter på et hold på lørdag og kan vente løbetid hvert øjeblik), for jeg har selv prøvet at have en hanhund der blev fysisk dårlig når der lugtede for tykt af løbetidstæve. I skoven kan man søge hen hvor der ikke er så meget duft men på en træningsbane er man tvunget til at vade rundt i lugten i timer,... det er ikke fair overfor hanhundene synes jeg.
Hvis det er en plads der bruges af mange hold , går det jo også ud over de han hunde der kommer bagefter, såvidt jeg ved må løbske tæver først komme op til prøve efter de andre hunde og må ikke medbringes før .
Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan undre sig over, hvordan sådan noget kan få lov at ske, men den hanhund har sikkert fået opgraderet frit søg som yndlingsøvelsen over alle øvelser!

 

Jeg kender ikke situationen i detaljer - har den kun fra rygterne.

 

Men i rally melder vi jo løbetid, og i ekspertklassen, hvor der er to hunde på banen på samme tid, aftales det, at det enten er en anden tæve eller en kast. hanhund, som er på banen sammen med den løbske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kunne sagtens gå ud i konkurrencer, men aldrig i AG, hvor løbske tæver lystigt sprang rundt på banen - lige før hanhundene skulle på. Det var der flere hanhunde, der ikke kunne "håndtere". Jeg mener, at løbske tæver sagtens kan deltage i konkurrencer, men som de allersidste. Det gør man i Beredskabet, i DcH og sikkert også andre steder - men DKK har svært ved at holde sig til den simple regel. Ærgerligt. For hvis man virkelige prøver at tage hensyn til hinanden, så går alting meget nemmere.

 

Hvor sjovt du siger det om AG, der synes jeg nemlig jeg hører om færrest hanhunde der har problemer..?

 

Hvilken hundesport tænker du på, når du mener at tæver skal på til aller sidst? Til AG kan det jo ikke rigtig lade sig gøre, da de jo skal løbe i den klasse de hører til. Ved ikke hvordan det er i LP i dag, men der skal de vel også op i den klasse de hører til, og forestiller mig at det er det samme med Rally, hvor man nok ikke bygger banen om for at ha' løbske tæver til sidst? Man gjorde sådan før i tiden, at tæverne kom på sidst i klassen - men det hjalp jo ikke meget, når der kom andre klasser bagefter! :lol:

 

Til gengæld kan jeg sagtens forstå at det er anderledes til jagt og lign. hvor hundene bli'r sendt ud uden førere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...