Hop til indhold

Sådan kan det jo gå.


Gæst Schæfertossen
 Share

Recommended Posts

Gæst Schæfertossen

Ved ikke om det er det rette sted at placere denne tråd, men håber så, at I bærer over med mig. :genert:

 

Vi har 2 schæferhunde på henholdsvis 3 (Joker) og knapt 2 år (Zorro). Begge har gået til hvalpetræning i Schæferhundeklubben.

Det mener jeg er et must med alle små hvalpe.

Da jeg har haft hunde hele mit liv og trænet på hold i mange år som ung i både Schæferhundeklubben og i DcH, så mente jeg ikke, at det var decideret nødvendigt med mere holdtræning.

Jeg har en sygdom (socialangst) som gør, at jeg ikke kan træne på hold mere, men kun selvtræne hjemme.

Min mand kan heller ikke træne pga. arbejdsskade i arme og nakke. Når hundene når en vis alder, så kan han ikke klare at holde dem, hvis de får lavet et ryk i linen. Han kan derfor kun træne på hvalpehold med dem.

Med Joker har der ingen problemer været. Han er en utrolig god, selvsikker og rolig hund. Uanset hvor han er med eller hvor mange opfarende hunde, vi møder, så siger han ikke en lyd. Kigger en gang på dem og så op på mig, som om han ville sige: "Hvorfor skaber den sig mor". :5up:

Med Zorro forholder det sig noget anderledes.

Han er noget mere usikker, og da han nåede godt 1 år, var det ikke blevet bedre - tværtimod. Han gøede og skabte sig så snart han hørte den mindste lyd og på lang afstand fra andre hunde og mennesker.

Alle mine alarmklokker ringede. Hvis der ikke blev gjort noget, så kunne han ende som angstbider.

Ok dette var måske at skrue sagen på spidsen, men det var min tanke.

Et er at jeg ikke ønsker at have sådan en hund, noget ganske alvorligere var, at hunden tydeligvis havde det skidt med at være usikker og bange for mange ting. Han havde simpelthen haft brug for at komme meget mere ud og opleve Verden (uden Joker), end han havde været.

Jeg brugte et godt stykke tid på at forsøge at overtale vores søn (S) på 17 år til at begynde at gå til træning med Zorro. Det ville han ikke, for det var ikke noget for ham. Vi har haft hunde hele hans liv, men han har aldrig interesseret sig for hundetræning.

Zorro har valgt S som hans fører. Ligger hos ham om natten og følger han overalt, når S er hjemme. De 2 har fået et helt særligt bånd.

Zorro var lydig nok og kunne de ganske enkle øvelser fint hjemme mht indkald, lineføring, dæk, sit, fvf osv.

Men mødte vi andre hunde, så havde han glemt alt om lineføring osv. Kørte sig selv helt op og havde kun i hovedet at forsøge at se og lyde så farlig som muligt overfor den anden hund.

I det hele taget en rigtig dårlig reklame for den ellers så dejlige schæferhund. :damn:

Efter et par måneders tiggeri, fik jeg bestukket min søn med 500 kr., til at tage en træningssæson med Zorro. Men nøje besked på at han så skulle gå ind i det med hjertet, for ellers ville det fra start være dømt til at mislykkes.

Han startede i Politihundeforeningen for nu ½ år siden.

1 dag stod vi et godt stykke fra de andre med en hund der var helt oppe og køre, og som alle mere eller mindre skævede til med frygt i øjnene. De første gange var bestemt ikke sjove for hverken Zorro eller S. Men allerede efter 1 måned, med træning 2 x om ugen, var der store fremskridt at spore.

Mennesker var helt ubetydelige for ham. Alle kunne gå forbi eller kæle, uden han sagde et kny, og andre hunde kunne nu være på pladsen, uden at de fik et møjfald. Blot de holdt sig på afstand af Zorro. Nu begyndte min søn at se det sjove i at træne, og han fik lyst til at mødes med de andre i klubhuset efter træning. Flere og flere kom hen og sagde, at det egentlig var en rigtig sød hund, S havde.

I begyndelsen havde de frygtet ham, fordi han så så farlig ud, men nu havde de forstået, at han slet ikke var farlig, blot usikker.

Vi allierede os med de, som havde de roligste hunde, og de hjalp ved at lade deres hunde en efter en, nærme sig Zorro, så han endte med at kunne snuse til dem. :5up: Her var det jo lige så vigtigt at finde hunde, som Zorro ikke kunne få skræmt.

I dag træner Zorro og S 5x om ugen i 2-3 timer af gangen. Det er utroligt, hvad det halve år har gjort for både S og Zorro.

S er blevet så bidt af hundetræning, at han nu træner med henblik på at få Zorro kåret til efteråret. Et par af de andre hunde er han nu nået til at kunne slippes løs sammen med og lege.

Det er ubeskriveligt, hvordan det føles i maven at se ham lege og fjolle rundt med de andre hunde i dag. :hjerte:

I denne weekend er S og Zorro på træningsweekend med flere forskellige afdelinger i PH. Ikke et ord sagde Zorro i går, da vi kørte dem derop. På trods af et helt fremmed sted, fremmede mennesker og en masse fremmede hunde.

Tak hvis I har læst med hele vejen. ;-)

Synes bare jeg ville dele denne solstrålehistorie med Jer og fortælle vigtigheden af, at hunden kommer nok ud alene, og at få læst hundens signaler, før det går helt galt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Huh, jeg fik helt gåsehud og min briller dugger. Hvor er det bare dejligt at høre,at I har kæmpet trods det I selv har at kæmpe med, for det er sørme vigtigt at hunden har det godt med omverden.

Dejligt at du har fået din søn overtalt til at gå til træning med hunden. Tænk hvad han ville ha gået glip af ved at sige nej, og hvad det så har gjort ved ham og hunden og jeres familie. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Schæfertossen
Huh, jeg fik helt gåsehud og min briller dugger. Hvor er det bare dejligt at høre,at I har kæmpet trods det I selv har at kæmpe med, for det er sørme vigtigt at hunden har det godt med omverden.

Dejligt at du har fået din søn overtalt til at gå til træning med hunden. Tænk hvad han ville ha gået glip af ved at sige nej, og hvad det så har gjort ved ham og hunden og jeres familie. :-D

 

Min søn siger faktisk ofte, at han nu er ked af, at det ikke var ham, som gik på hvalpehold med ham, for så havde Zorro været den negative tid foruden. Men det kan man jo ikke bruge til noget nu. Bare glæde sig over, at han trods alt kom i gang, før han blev alt for gammel. For nyligt var de 3 hundeførere på bytur sammen op gennem gågaden, forbi befærdede parkeringspladser og lign., hvor de mødte flere hunde. Kun rygbørster viste sig på Zorro en enkelt gang - ingen knurren eller gøen. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Schæfertossen
Dejlig historie:lun:

 

Og det er pokkers som man bliver bidt af det hundetræning:blink:

 

Ja det er jo det, man gør. :blink:

Pga. min angst kan jeg ikke selv træne på hold mere, men jeg nyder at stå for mig selv på sidelinjen og følge med, når S træner. Han er jo - heldigvis - endnu kun 17 år, og har brug for en chauffør, hver gang han træner.

Nyder også min selvtræning hjemme hver dag. Jo mere tid alene sammen med min hund, jo bedre. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Schæfertossen
STOR ros til din søn.

 

Jeg takker ham næsten dagligt, og uanset hvornår han har lavet aftaler med forskellige hundeførere og trænere om træning, så er jeg altid klar til at køre. Er rigtig stolt over ham og Zorro. Sammen har de opnået SÅ meget, og det vil få betydning for Zorro resten af hans liv. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Schæfertossen
SKøn læsning og sikke en gave at få for din søn, noget fornuftig at bruge tiden på:)

 

Ja jeg kan ikke komme i tanke om noget, som giver mere mening. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Schæfertossen
Sikke en dejlig historie, og jeg tænker din søn i starten har følt sig usikker og lidt flov over sin umulige hund. Så herligt at succes kom hurtigt, så han ikke opgav.

Og samarbejdet har så givet begge selvtillid, og nye kammerater.

 

Han følte det netop pinligt, at Zorro opførte sig sådan. Samtidig var han ked af, at han ikke kunne tage Zorro med på byture, uden at han skulle gå og kæmpe med Zorro og føle sig flov.

Som vi så snakkede om, så var en træningsplads eneste sted, hvor man kunne få glæde af andre hunde, uden at skulle blive overfuset af andre mennesker. Det var jo oplagt, at han netop gik til træning, for at hjælpe sin hund.

Tro mig - han har tidligere fået mange blikke og bemærkninger udenfor træningspladsen.

I dag vender folk sig kun om, hvis de synes, at han ser sød ud, og flot ser det jo ud, når en hundefører kommer gående med en hund gående på plads og med logrende hale gennem gågaden. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Gæst Schæfertossen

Synes lige at jeg vil komme med en opdatering på makkerparret. :-D

Planen var, at Steffen ville tilmelde dem en prøvekåring til efteråret (oktober), men da der blev afholdt en forleden, så valgte han at bruge den som generalprøve og tilmeldte dem der. Han ville finde ud af, hvordan det var at gå op til en prøve - påvirkning af nerver osv., før den "rigtige" dag.

Han bestod både spor, lydigheden, ronderingen og bidearbejdet. Behøver jeg at nævne, at jeg var/er revnefærdig af stolthed. Først til oktober har de trænet i et år.

Desværre fik de dog ikke point nok til at gå videre til den egentlige kåring. Da skal de have 85 point, og han havde kun 84,9. Tættere på kan det jo næsten ikke være.

 

 

DSC_0020.jpg

1001227_10200765475833336_2145846778_n[1].jpg

1001227_10200765475913338_1106995852_n[1].jpg

1005258_10151656942323252_1711132348_n.jpg

DSC_0012.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...