Hop til indhold

Min hund strejfer rundt


Gæst Elvis Jesper Poulsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Elvis Jesper Poulsen

Hej

 

 

Min familie og jeg er bosiddende på en lille sidevej i et stille villakvarter. Et af den slags områder hvor lykkehjulet ville ha´været et hit hvis det stadig kørte. Så man kan godt sige vi trækker gennemsnits alderen ned.

 

 

Vi har en sød lille dværgpinscher, som både grundet fysisk størrelse og temperament,ikke gør nogen fortræd.

 

 

Desværre har han fået den idé at hvis han finder et smuthul, og dem er der mange af når man er så lille, så tager han på strejftur.

 

 

Det generer sådan set ikke nogen - på nær min nabo som er ved at brænde helt sammen over at han har set ham på hans græsplæne.

 

 

Jeg har boet her i 3 år, og har indtil idag haft et godt forhold til min nabo... Det har jeg ikke længere.

 

 

Sagen er den at min nabo holder høns, her midt i et villakvarter. jeg ved at han har haft problemer med hunden der bor på den anden side. han har haft problemer med genboens kat. Han havde også problemer med den hund han selv havde.

 

 

Jeg kan godt forstå det er pisse træls at folks dyr render ind i ens have, men omvendt så er det jo dyrs natur at opsøge den slags. altså f.eks høns.

 

 

Sagen har udviklet sig sådan, at jeg har sendt min hund væk på ubestemt tid. jeg ved ikke hvordan jeg skal stoppe hans eventyrlyst, og jeg frygter hvad naboen kan finde på.

 

 

Jeg ved at han lukkede hans egen hund ud i det fri, og kørte væk. Han kidnappede genboens kat og smed den af i Kerteminde (vi bor i fredericia).

 

 

Er der nogen der ved om det rent faktisk er tilladt at have levende høns i et villakvarter.

 

 

Hvordan skal jeg forholde mig til at jeg tror at min nabo vil plante et lugejern ned oven i hovedet på min hund, hvis han render ind for at kigge på høns igen ???20120803_140249.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

 

Min familie og jeg er bosiddende på en lille sidevej i et stille villakvarter. Et af den slags områder hvor lykkehjulet ville ha´været et hit hvis det stadig kørte. Så man kan godt sige vi trækker gennemsnits alderen ned.

 

 

Vi har en sød lille dværgpinscher, som både grundet fysisk størrelse og temperament,ikke gør nogen fortræd.

 

 

Desværre har han fået den idé at hvis han finder et smuthul, og dem er der mange af når man er så lille, så tager han på strejftur.

 

 

Det generer sådan set ikke nogen - på nær min nabo som er ved at brænde helt sammen over at han har set ham på hans græsplæne.

 

 

Jeg har boet her i 3 år, og har indtil idag haft et godt forhold til min nabo... Det har jeg ikke længere.

 

 

Sagen er den at min nabo holder høns, her midt i et villakvarter. jeg ved at han har haft problemer med hunden der bor på den anden side. han har haft problemer med genboens kat. Han havde også problemer med den hund han selv havde.

 

 

Jeg kan godt forstå det er pisse træls at folks dyr render ind i ens have, men omvendt så er det jo dyrs natur at opsøge den slags. altså f.eks høns.

 

 

Sagen har udviklet sig sådan, at jeg har sendt min hund væk på ubestemt tid. jeg ved ikke hvordan jeg skal stoppe hans eventyrlyst, og jeg frygter hvad naboen kan finde på.

 

 

Jeg ved at han lukkede hans egen hund ud i det fri, og kørte væk. Han kidnappede genboens kat og smed den af i Kerteminde (vi bor i fredericia).

 

 

Er der nogen der ved om det rent faktisk er tilladt at have levende høns i et villakvarter.

 

 

Hvordan skal jeg forholde mig til at jeg tror at min nabo vil plante et lugejern ned oven i hovedet på min hund, hvis han render ind for at kigge på høns igen ???[ATTACH=CONFIG]110192[/ATTACH]

 

 

I første omgang vil jeg foreslå at du sørger for at hegne din egen have så grundigt ind at din hund ikke kan smutte ud - noget hønsehegn der er gravet min. 30-40 cm ned hele vejen rundt om din have vil kunne gøre tricket.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja at DU har vanskeligheder ved at overholde loven, berettiger naturligvis at du gør alt hvad du overhovedet kan for at finde noget du kan anklage naboen for. For det er naturligvis hans skyld at DU ikke kan holde din hund hjemme..... ikke sandt!??

 

 

Hegn din have ind så din hund ikke kan rende over til naboen. Længere er den vel ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst S'eren

eller lade være med at have din hund ubevogtet i haven? evt. altid have lang line på ham...

 

og så selvfølgelig snor på når i går tur.

 

at din hund strejfer er kun din egen skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Vi har en sød lille dværgpinscher, som både grundet fysisk størrelse og temperament,ikke gør nogen fortræd.

 

Hvor er jeg træt af at høre den sætning. Det er sådan en holdning der puster til hetzten mod hundeejere.

 

Uanset hundens størrelse, så gør det noget når en uansvarlig hundeejer ikke opfører sig ordentligt og tager hensyn til sine omgivelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må man have høns alle steder. Bare ikke en hane der galer hvis det genere nogen. Men DU kunne jo evt sørge for din hund ikke løb væk. Det er jo faktisk ulovligt at den gør det! Og hvis den ikke kan styre selv at være i haven, må du jo være hos den. Evt med snor på eller et nyt hegn den ikke kan kome ud af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mimas

Som de andre siger det - hegn dog den have ind!

 

Jeg ville personligt aldrig slappe af hvis jeg vidste at min hund kunne undslippe min have.

 

Har selv haft en nabo med en omstrejfende hund - da han ikke ville gøre noget ved det så endte jeg med at politi anmelde ham, da hunden var til fare for sig selv men også de trafikanter som var på de veje han befærdede sig på. Samt var det en pain in the ass at have den hund på besøg i tide og utider - vi kunne holde vores hund inde, men ikke ham ude.

 

 

ved du godt at han har loven på sin side, hvis han har sagt det til ejerne først? At han gerne må fjerne omstrejfende dyr fra hans grund.

 

bekendtgørelse af lov om mark-og vej fred §14 :

 

Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

 

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.

 

Det er DIN hund og DIT ansvar!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg tilslutter mig de andre, hegn haven ordentlig ind så hunden ikke kan smutte ud.

Jeg ville ikke kunne bære hvis mine (det kan de nu ikke med den str. de har) smuttede ud, på en stille villavej kommer der vel også biler, tænk hvis den søde hund blev kørt ned!

Forstår faktisk slet ikke at folk lader deres hunde strejfe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Her hos os er der gravet fliser ned i en dybde på 50 cm - foruden solidt hegn hele vejen rundt. Det er vel et af de største ansvar man har som hunde ejer - at ens hunde ikke render og føjter rundt alle vegne:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Sagen er ikke den, at din nabo holder høns, sagen er at din hund strejfer :-)

 

Som hundeejer er du forpligtet til at have din hund under kontrol, herunder at han ikke må strejfe, hvilket potentielt er til skade både for ham og andre.

Hvis jeg var den der kom til at køre din hund over fordi du ikke forsøgte at holde ham hjemme, ville jeg aldrig kunne tilgive dig!

 

Et gammelt ord siger "hvor der er en vilje, er der en vej" og det passer rigtig godt til din situation. Man kan indhegne så katte og selv de mindste hunde ikke kan komme ud og du kan indhegne, så du kan holde din hund hjemme.

Jeg kan godt forstå du synes, det er en dum og uholdbar situation, men i stedet for at smide skylden for situationen over på hønseejeren, må du påtage dig ansvaret for din hund og hans ve og vel.

 

Selv ville jeg gå over med en god flaske og de ydmygeste undskyldninger samt love, at det ikke sker igen. Det betaler sig på langt sigt at have et godt forhold til sine naboer uanset hvad man synes om dem.

 

At han angiveligt har kørt naboens kat væk og sluppet sin egen hund løs kommer for så vidt ikke denne sag ved.

 

Du kan for at imødegå din hunds trang til at løbe hjemmefra ved sørge for længere ture med flere oplevelser end han får nu, så han dagligt bliver træt og får mættet sin trang til jagt og eventyr :-)

 

Hilsen en som syntes, at Lykkehjulet var god spas ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke dog en arrogant holdning at have "min hund gør ingen fortræd":shock:

 

 

Jeg troede da jeg så overskriften, at det var sådan en "uanset hvad jeg gør stikker min hund af, hjælp mig"-tråd. Men dette.....????

 

 

Ville du lade din hun strejfe hvis du boede klods op af motorvejen? Nej, så ville du garanteret tage problemet MEGET alvorligt! Og hvordan ved du at det ikke stresser hønsene?

 

 

Jeg kan slet ikke forstå den holdning du har. Og at du er så uendelig ligeglad med at du bidrager til hadet mod hunde og deres ejere, gør mig rigtig irriteret!

Link til indlæg
Del på andre sites

nu skriver du selv at det er sådan en lille uskyldig hund og let og sød og alt det her.

Når nu den er så let og lille, så burde det da heller ikke være noget problem at købe en rulle hegn og sætte op om haven, så bliver det lille kræ jo hvor det skal.

 

Hvis naboen bliver gal, ja han kan slå hunden ihjel men det er ikke helt lovligt. Men han kan også vælge at smide halsbåndet væk og indlevere den til falck med en historie om at den er fundet strejfende rundt og så kan det koste dig MEGET dyrt at få din hund igen.

Så både for din og hundens skyld (for naboen og hans høns er vel bare en afstikker i historien, det hele handler jo om DIN hund der stikker af) så sæt du hegn om haven, så både du og hunden kan slappe af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Elvis Jesper Poulsen

Først mange tak for den fine velkomst...

 

Man bliver jo helt varm om hjertet af alle de svinere.

 

Tak til dem af jer, der faktisk svarede på mit spørgsmål.

 

Men lad mig præcisere.

 

Jeg syntes IKKE det er ok at min hund strejfer. Det er jo derfor jeg skriver. Jeg har bare lidt svært ved at se det livstruende i det. Min nabos hund kommer sgu også ind til mig, og det samme gør alle kattene fra kvarteret og rævene fra skoven. Jeg syntes ikke nødvendigvis det er fedt, men kan ik rigtigt gøre noget ved det

 

Det er IKKE haven der er problemet. Den er hegnet ind. Det er hvis der står et vindue på klem eller lign.

 

Tak fordi I kunne fortælle mig at det er mit ansvar. Var jeg nu godt klar over.

 

Jeg spurgte egentlig bare til om der var fomildende omstændighed, når der var "landbrug" ved siden af huset, eller om det var fuldt ud tilladt for ham at dræbe min hund, eller smide den væk.

 

Out of here

Link til indlæg
Del på andre sites

Først mange tak for den fine velkomst...

 

Man bliver jo helt varm om hjertet af alle de svinere.

 

Tak til dem af jer, der faktisk svarede på mit spørgsmål.

 

Men lad mig præcisere.

 

Jeg syntes IKKE det er ok at min hund strejfer. Det er jo derfor jeg skriver. Jeg har bare lidt svært ved at se det livstruende i det. Min nabos hund kommer sgu også ind til mig, og det samme gør alle kattene fra kvarteret og rævene fra skoven. Jeg syntes ikke nødvendigvis det er fedt, men kan ik rigtigt gøre noget ved det

 

Det er IKKE haven der er problemet. Den er hegnet ind. Det er hvis der står et vindue på klem eller lign.

 

Tak fordi I kunne fortælle mig at det er mit ansvar. Var jeg nu godt klar over.

 

Jeg spurgte egentlig bare til om der var fomildende omstændighed, når der var "landbrug" ved siden af huset, eller om det var fuldt ud tilladt for ham at dræbe min hund, eller smide den væk.

 

Out of here

Ingen formildende omstændigheder nej, ansvaret er dit;) faktisk er problemet endnu stører hvis hunden gør skade på hønsene så får du et erstatningsansvar;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Elvis Jesper Poulsen
Velkommen til :-)

 

Sagen er ikke den, at din nabo holder høns, sagen er at din hund strejfer :-)

 

Som hundeejer er du forpligtet til at have din hund under kontrol, herunder at han ikke må strejfe, hvilket potentielt er til skade både for ham og andre.

Hvis jeg var den der kom til at køre din hund over fordi du ikke forsøgte at holde ham hjemme, ville jeg aldrig kunne tilgive dig!

 

Et gammelt ord siger "hvor der er en vilje, er der en vej" og det passer rigtig godt til din situation. Man kan indhegne så katte og selv de mindste hunde ikke kan komme ud og du kan indhegne, så du kan holde din hund hjemme.

Jeg kan godt forstå du synes, det er en dum og uholdbar situation, men i stedet for at smide skylden for situationen over på hønseejeren, må du påtage dig ansvaret for din hund og hans ve og vel.

 

Selv ville jeg gå over med en god flaske og de ydmygeste undskyldninger samt love, at det ikke sker igen. Det betaler sig på langt sigt at have et godt forhold til sine naboer uanset hvad man synes om dem.

 

At han angiveligt har kørt naboens kat væk og sluppet sin egen hund løs kommer for så vidt ikke denne sag ved.

 

Du kan for at imødegå din hunds trang til at løbe hjemmefra ved sørge for længere ture med flere oplevelser end han får nu, så han dagligt bliver træt og får mættet sin trang til jagt og eventyr :-)

 

Hilsen en som syntes, at Lykkehjulet var god spas ;-)

 

Takker...

 

Det var et af de mere brugbare svar. Jeg er allerede igang med yderligere hegn, og må prøve at få endnu mere tid til at motionere med ham... Han er nu ellers ikke forsømt på området :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Elvis Jesper Poulsen
Sikke dog en arrogant holdning at have "min hund gør ingen fortræd":shock:

 

 

Jeg troede da jeg så overskriften, at det var sådan en "uanset hvad jeg gør stikker min hund af, hjælp mig"-tråd. Men dette.....????

 

 

Ville du lade din hun strejfe hvis du boede klods op af motorvejen? Nej, så ville du garanteret tage problemet MEGET alvorligt! Og hvordan ved du at det ikke stresser hønsene?

 

 

Jeg kan slet ikke forstå den holdning du har. Og at du er så uendelig ligeglad med at du bidrager til hadet mod hunde og deres ejere, gør mig rigtig irriteret!

 

Tag lige en kop kaffe mere, var..!!!

 

Jeg sagde vidst ikke jeg var ligeglad, gjorde jeg.???

 

Jeg konstaterer bare at jeg syntes, problemet var endnu større hvis min hun gik til angreb på alt og alle, end det at han går ind til naboen og snuser.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er hundeejerens ansvar hvis hunden stikker af eller laver skade - min 1 . hund lavede selv huller i hækken så hun kunne komme ud - jeg brugte TIMER på at få fat i hende og andre TIMER på reparere huller i den gamle hæk ( der ikke lod sig indhegne på grund af kæmpe buske og træer ), SURT søndag morgen ! når man gerne vil sove længe og kræet for 117. gang er stukket af !- så kan kærligheden til hunden altså ligge et meget lille sted !

Link til indlæg
Del på andre sites

Takker...

 

Det var et af de mere brugbare svar. Jeg er allerede igang med yderligere hegn, og må prøve at få endnu mere tid til at motionere med ham... Han er nu ellers ikke forsømt på området :blink:

 

Det behøver ikke nødvendigvis at være motion. Din hund stikker ikke af fordi han har lyst til at være fysisk aktiv, men fordi han gerne vil have en på opleveren. Det kan du give ham derhjemme.

Lad ham lede efter sin mad på gulvet eller græsplænen i stedet for at give det i en skål. Leg søgelege med ham, hvor han skal finde ting, du har gemt i hus eller have. Eller køb noget aktivitetslegetøj, f.eks. fra Nina Ottosson.

Den slags aktivering gør hunden mere mentalt træt, medens fysisk aktivitet sædvanligvis bare gør dem mere udholdende og oplagt til mere.

 

Og så er jeg i øvrigt enig med de andre - det er vores eget ansvar at holde vores hunde på egen grund, og det er vigtigt at vi gør det!

 

Tak i øvrigt for forklaringen på at Kerteminde er overrendt af katte. Er du sikker på at naboen kun har været af sted én gang? ;-)

Lyder som en "charmerende" type, men netop derfor er det nok en god idé at holde din hund ude af hans have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...