Hop til indhold

Hvor ofte bliver jeres hunde vaccineret?


Umulia
 Share

HVor tit bliver din hund vaccineret?  

56 stemmer

  1. 1. HVor tit bliver din hund vaccineret?

    • 1 gang årligt
      24
    • hvert andet år
      15
    • hvert tredie år
      10
    • Andet
      7


Recommended Posts

I anledning af denne artikel: Dyrlæge: Hunde og katte overvaccineres | Nyheder | DR

 

Hvad tror I selv på, og hvor ofte bliver jeres hunde vaccineret?

Vi har amerikanske venner, der kun vaccinerer hvert 3. år og der er tilsyneladende ingen forskel på helbredet hos disse hunde og hos vores egne hunde. Men vi har altid fået vores hunde vaccineret hvert år, bortset naturligvis fra rabiesvaccinen.

 

Jeg aner ikke, om det er for meget.

 

Men når der i artiklen står: "Men mere bekymrende er det, at langtidsvirkningerne ikke er undersøgt. Vi ved for eksempel ikke, hvad det gør ved dyrenes immunforsvar", så tænker jeg nu alligevel, at det er noget vås, for størstedelen af danske hunde bliver vaccineret hvert eneste år, så der må da være riiiiigeligt med testmateriale at gribe fat i, såfremt det skulle ønskes?

 

Mht allergiske reaktioner umiddelbart efter en vaccination så har jeg personligt kun hørt om en eneste hund (en BC), der fik en sådan. Allerede på vejen hjem fra dyrlægen lød hunden "mærkeligt", så ejeren ræsede tilbage til dyrlægen. Heldigvis. For ellers var hunden død. Nu blev den reddet. Hvordan den fremover blev vaccineret, kan jeg faktisk ikke huske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det som Stjernetosse. Næsten hvert år, men kun de der er nødvendige (vaccinerne holder åbenbart ikke lige længe). Når mine hunde er helt unge og når de bliver gamle bliver de også vaccineret mod kennelhoste og den holder kun et år.

 

Jeg har stemt "andet" da jeg får hunden vaccineret hvert år men ikke for det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har stemt "andet" - for jeg må indrømme at lige det der er og har altid været et stort spørgsmåls tegn for mig. Jeg kan for min dø ikke forstå hvorfor hunde og katte skal vaccineres i hoved og røv - det bliver vi mennesker jo heller ikke.

Jeg er med på hvis der et sygdoms udbrud - at man så får hunden vaccineret for lige netop det - men en tilbagende vendende begivenhed hvert eneste år kan jeg ikke forstå.

 

Jeg har haft lange samtaler med min dyrlæge om det - i sær omkring Charlie, at jeg ikke længere ville have ham regelmæssig vaccineret grundet at han bliver ældre. Darwin og Oscar blev sidste år vaccineret og denne vaccine gælder de næste 3 år - jeg har regelmæssig tidligere vaccineret dem hvert eneste år - men har trådt på stop nu - dels tror jeg at immunforsvaret tager skade. Darwin blev syg sidste år lige efter vaccinen - han fik både mave problemer samt en kæmpe byld på skulderen som jeg slet ikke er i tvivl om var en reaktion oven på den vaccine.

I øvrigt er min dyrlæge også en som kun vaccinerer mod det der er nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er kennelhoste vaccinen blevet bedre?

For 9 år siden da vi stod med en fuldt vaccineret hvalp som blev tæske syg fik vi at vide at det var sjældent at vaccinen virkede på ret mange.

Det meste af klubbens hunde blev ramt derude og mange var meget syge.

 

Men er de ikke imune når først de har haft kennelhoste??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Er kennelhoste vaccinen blevet bedre?

For 9 år siden da vi stod med en fuldt vaccineret hvalp som blev tæske syg fik vi at vide at det var sjældent at vaccinen virkede på ret mange.

Det meste af klubbens hunde blev ramt derude og mange var meget syge.

 

Men er de ikke imune når først de har haft kennelhoste??

 

Nej den beskytter ikke ret meget - hvis den overhovedet gør. Mine beagler har haft kennel hoste af flere omgange - så jeg vil hævde den er helt unødvendigt.

Hvis man skal have en vis beskyttelse er det vist nok den der næse spray de skal have - den har mine ikke fået - så jeg aner ikke hvordan den virker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej den beskytter ikke ret meget - hvis den overhovedet gør. Mine beagler har haft kennel hoste af flere omgange - så jeg vil hævde den er helt unødvendigt.

Hvis man skal have en vis beskyttelse er det vist nok den der næse spray de skal have - den har mine ikke fået - så jeg aner ikke hvordan den virker.

 

Den der er i den almindelige vaccine, er mod bakterie-delen, og næsesprayen mod virus. Og som regel er det virus de bliver syge af.

 

Bella er vaccineret med næsesprayen sidste år og i år. Og sidste efterår passede vi min brors hund, som fik kennelhoste mens vi passede ham. Han var ret syg og påvirket, men Bella fik ikke det mindste. Og det på trods af at hun i en uge boede sammen med en der var syg. Så jeg fortsætter helt sikkert med vaccinen!

 

Den har nogenlunde samme effekt som vores influenzavaccine, så den er ikke 100% effektiv, da virus muterer. Så man kan være uheldig at den slet ikke har effekt, eller man kan være super heldig at den beskytter helt. Eller midt imellem, at den tager toppen af sygdommen.

 

 

Bella er indtil nu blevet fuldt vaccineret årligt, og det skal hun også med den variant min dyrlæge bruger. Så det fortsætter vi med:-) Rabies er dog, så vidt jeg husker, kun hvert 3. år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var lige ude med datteren, og spurgte dyrlægen igen.

Hunde der bliver udstillet, og brugt til konkurrencer, skal vaccineres årligt, da der er større risiko for smitte. Men hunde der bare er familie hunde, samt bliver trænet, eller generelt ikke er så hårdt udsatte for smitte, der er hvert andet år nok.

Ældre hunde behøver ikke vaccinen, da de burde have dannet antistoffer nok. (+12 år)

Link til indlæg
Del på andre sites

Før jeg flyttede herude og har undervisning for omkring 200 hunde i ugen (dette inklusivt hvalpe købt på motorveje etc) vaccinerede jeg dem hvert 3. år, men må tilstå jeg er begyndt at vaccinere hver år efter flytningen

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...