Hop til indhold

Den svære ballancegang ved at tage hensyn.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Ih, det bliver en lang smøre hvis jeg ikke skal give det forkerte indtryk, men nu bliver jeg altså nødt til at høre fra andre med store hunde, der går i hundeskove hvor hunde hilser uden at der først laves aftaler osv.

 

Shandie har altid været meget voldsom i sin leg og min hund skal i hvert fald ikke give andres små hunde dårlige oplevelser, men nu har jeg været i tvivl hver gang vi har mødt småhunde i over et år og jeg er ved at være ret træt af altid at være i tvivl om hvad der forventes af mig som ejer af en stor, vild unghund (altså i den slags hundeskov som jeg har beskrevet, ikke alle mulige andre steder).

 

Ser jeg små hunde tager jeg konsekvent min hund i snor og venter til hunden er et par meter fra os før jeg afgør om jeg vil slippe hende. Hun er efterhånden ved at være så voksen at der er visse små hunde hun godt kan hilse på alt efter hvordan de opfører sig og hvilken race det drejer sig om. De andre ejere tager stort set aldrig snor på deres hund og hvis de bare går forbi er jeg også ligeglad. Men nogle småhunde vil gerne lege (de ved jo ikke at det er mig der forhindrer at de får en kæmpepote lige i fjæset) og så kan jeg godt blive lidt irriteret og bede ejeren om at kalde sin hund til sig (min hund skal ikke hænge ude i et halsbånd og en legende hund lige i snotten er altså for fristende). Af en eller underlig grund skal folk altid diskutere udfaldet,.. så derpå følger en megalang forklaring fra mig om at min hund leger voldsomt og det tror folk som regel ikke på, eller mener at deres hund nok skal sige fra.

 

Nu er jeg altså ved at være så tilpas træt af at folk tror de kender min hund bedre end mig, at jeg er begyndt at slippe Shandie løs og sige: hmm hvad sagde jeg, når deres 5 kg´s hund får et chok over at min hund rent faktisk kan løbe efter dem. Jeg er absolut ikke stolt af det, men ved at hun ikke træder på de små, og de mentale eftervirkninger må ejeren selv slås med, når de ikke vil lytte,.. sådan er jeg efterhånden blevet. :sut:

 

Nå, men så idag bliver jeg indhentet af 2 ældre damer. :lol: I know, men jeg døjer altså med et overrevet ledbånd. 1 med en dværgschnauzer og 1 med 2 chihuahua. Chierne ved jeg er ret modige og ikke gider lege (så er Shandie rolig nok, når hun lige har fået snust til dem) og jeg vælger at slippe hende løs, da det ikke ser ud til at damerne har tænkt sig at tage deres hunde i snor (den ene chi er på armen).

 

Shandie løber først hen til schnauzeren, der stikker halen imellem benene og flygter 4-5 meter, for så at standse op. Shandie står stille men tripper og logrer voldsomt og ejeren siger: hvis hun bliver ved sådan dèr, bliver hun altså slagtet, men gør ikke noget og det gør jeg så heller ikke, da jeg kan se at der ikke vil ske noget. Damen med chi´erne siger: Ja, det er lige sådan noget vi lige har oplevet at hende hér flygtede fra,.. og nu er hun blevet halt (mens hun ser på mig som om det er min skyld).

 

Jeg udtrykker min sympati for den lille hund og fortæller at min hund godt nok er stor og vild, men aldrig har skadet en anden hund og at hun bare fjoller med sig selv hvis de ikke gider lege. Det virker lidt som at hælde vand på en gås, men jeg vil ikke tage min hund i snor, for damerne gør ikke antræk til at sætte snor på deres hunde og nu er jeg også blevet lidt stædig fordi det står malet i deres øjne, at de finder min jubelidiot ganske generende.

 

Shandie havde en fest, men løb bare rundt om træerne og de to små hunde, der måske virkede en anelse stille, men ikke bange. Hun nærmede sig dem ikke og så lod jeg hende altså løbe hvad hun ville. Måske er det lidt tarveligt overfor de små hunde, men jeg er godt nok ved at være træt af, aldrig at få gjort hvad andre mennesker synes er hensigtsmæssigt. Det er sjovt nok altid det forkerte jeg vælger. :vedikke:

 

Hvad gør I andre (hvis i altså ikke er faldet i søvn på nuværende tidspunkt) for jeg kan da ikke være den eneste der oplever det her. Og hvad tænker I i det hele taget om problematikken med stor unghund/ lille hund?.

Link til indlæg
Del på andre sites

min store hund, som kommer den slags steder, er heldigvis ret rolig, og af de to andre kommer den ene slet ikke sådanne steder, og den anden er i snor. I din situation tror jeg nok jeg efterhånden havde gjort det samme, det er sgu lidt op ad bakke, hvis folk hverken gider kalde på plads, sætte snor på, eller på andre måder signalere at de ikke vil have kontakt, men stadig forventer at andre gør netop dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer helst ikke i hundeskovene fordi jeg ofte oplever ukontrollerede unghunde som farer hen i hovedet på min sensible hyrdehund som helst vil være i fred.

 

Jeg kan godt lide at komme steder hvor hundene kan færdes uden snor og er vant til at man ikke behøver at hilse på alt og alle, men kan nøjes med et øjenkast ligesom menneskene måske lige nikker når man passerer hinanden.

 

Nogen hundeskove har et "legeindelukke" til de hvalpe og unghunde som gerne vil lege med andre. Det er en rigtig god idë som giver plads til os med "ikke legende hunde" i den øvrige del af arealet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever tit det samme, når jeg er i hundeskoven. Eller i det hele taget også andre steder, hvor vi går. Bobo stresser nemt over andre hunde og derfor kalder jeg ham altid ind og får ham i snor, så han ikke ved et uheld kommer til at træde på en lille hund eller forskrække den. Men det ER jo ikke nemt, når de andre hundeejere ikke også får fat i deres hund.

 

Jeg kan blive frygtelig irriteret over det, fordi jeg både gerne vil passe på min egen hund og prøve at undgå alt det stressen rundt, men også fordi jeg gerne vil skærme andres hunde for dårlige oplevelser. Jeg ved jo godt, at det ikke er mit ansvar, men når jeg nu kender min hunds reaktion, vil jeg selvfølgelig gerne prøve at vise det hensyn til andre hundeejere. Jeg ville i hvert fald selv synes det var træls, hvis jeg ejede en lille hund og folk bare lod deres legesyge hunde løbe op til os og risikere at forskrække den.

 

Men ja, jeg ved ikke hvad du skal gøre. Bare gøre som du gør nu, tror jeg :vedikke: Man KAN jo ikke vise hensyn til nogen, der ikke vil lytte til hvad du siger og selv gøre en indsats for at passe på deres hund. Dit ansvar kan ikke blive større end det ejeren selv er villig til at udvise. Og hvis de ikke vil samarbejde lidt om at passe på deres egen hund, kan du jo ikke gøre så meget ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer heller ikke i hundeskove, da jeg syntes tingene virker lidt ukontrolleret og det er ikke lige Rosa.

og, åhhhhhh chancen for at være den der føler sig uretfærdigt behandlet og misforstået af folk med små hunde...

kaster lige op, og så bliver jeg god igen :mrgreen:

- Åhhhhh hvor er din hund stor, må min lille hund hilse. Rosa servere en " lille " lege pote. Resultat.

1. Flår sin hund væk, med et blik som havde jeg stået med Cujo 2. Gør intet, for at det skal blive et godt møde. Den lille hund spurter rundt og Rosa tænker FEST :banan:Ender med at jeg må trække Rosa væk, for at lille vuffe ikke skal komme til skade eller få en dårlig oplevelse, mens ejer griner.

Rosa kan fint passere hunde uden at skulle hilse, hvis hun ikke får lov. Og i mod os kommer en lille hund i snor. Allerede 15 m før vi passere hinanden, trækker den og er ved at blive kvalt, og vupti, så er der udfald mod os. Hundeejerne slæber smilene det lille kræ væk. Havde min store hund trukket i snoren på samme måde, var vi blevet meldt eller kendt som hende med Rovdyret. NEJ, det er fandme jeres hunde der er dårlig opdraget !!!!!!!

folk der skynder sig at tage deres små hunde op i favnen, lige så snart de ser os, med et, min hun er bange for store hunde. Ja, måske, men du er panisk og spreder frygt til din hund, som i en uheldig situation, måske vil være den der reagere med voldsom angst og vrede og ende med at bide.

det der pisser mest af er at jeg nu er begyndt at gå en bue uden om de små... Åhhhh det er den lille Bomuldshund, den gør for vildt og terriern bliver man sku helt bange for når gebisset klapre og man kan tælle tænderne osv.

når det er sagt, så er der rigtig mange dejlige hundeejere af små hunde og rigtig mange søde bette vabser på vores vej... Men ihhhhh, hvor de få kan pisse mig af.:evil:

:hjerte: Til de små hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er også kommet en del i den slags hundeskove Ascha, og jeg synes de små hunde, som også kom der, tog det hele ret cool. De havde intet imod hverken store eller små. Har faktisk kun mødt to små, som har reageret "negativt", men på "hold dig fra mig, gider dig ikke"-måden, og det synes jeg er helt okay. Har også mødt utrygge/bange hunde samt hunde der bare ville bestemme på den ufine måde - men begge slags har været store racer.

Det jeg nok vil frem til er, at man som ejer af lille hund, nok er den der kender sin hund bedst, og man må da have en ide om hvad ens hund har psyke til at kunne kapere. Så hvis man ved man har et lille forskræmt pjok, som absolut ikke ville kunne håndtere et møde med en glad unghund, så er det måske ikke den slags hundeskov man skal besøge. At skader som halthed kan opstå når hunde leger, er jo en risiko der er. De løber jo på en uvant måde, og kan træde forkert. Det er trist hvis det sker under flugt, men jeg synes også det er trist hvis man sætter sin hund i en situation, hvor den mener den er nødt til at flygte:(

 

Jeg synes det er tåbeligt at slæbe en hund med sådan et sted, hvis den er bange og utryg over de ting den risikerer løbe ind i, ligesom jeg også synes det er tåbeligt at tage en hund med, som man på forhånd ved er agressiv over for andre, evt bare har et issue med egen race.

 

Og inden nogen igen igen skitserer reglerne i hundeskove, vil jeg sige jeg svarer ud fra stedet Ascha kommer(og de steder vi selv er kommet)

For regler er en ting, virkeligheden er mange steder en lidt anden. Og regler som ikke bliver fulgt, hjælper altså ikke en hund der bliver sat i en situation, hvor den ikke er tryg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar, det er dejligt at diskussionen ikke er blevet en for eller imod hundeskove, for jeg har kun et andet alternativ: at holde min hund i snor hele tiden og det nænner jeg ikke. Har netop valgt en race der er socialt anlagt, god til hundesprog og hvor man kan forvente at et indkald kan komme til at virke tæt på 100% af præcis den grund. Jeg vil dog lige pointere at jeg godt forstår at en lille hund kan blive forskrækket og den behøver altså ikke være hverken utryg eller usikker. Shandie KAN være ret voldsom, hvis jeg ikke blander mig, og jeg ville selv blive tosset hvis jeg havde en hvalp eller en lille hund og ikke blev advaret af en ejer som mig.

 

Måske tænker jeg for meget på hvad andre tænker om min hund, men jeg synes jeg er i et åndsvagt dilemma. Hvis jeg møder en lille hund uden snor og ikke tager Shandie i snor, ved jeg at hun ser meget rolig ud til at begynde med og den anden hundeejer kan derfor ikke forudse en evt. dum situation. Derfor er det ikke et alternativ at jeg bare ser hvad den anden ejer gør og lader min hund hilse uden snor hvis den anden ikke bliver taget i snor også.

 

Jeg har overvejet om jeg skulle råbe til småhundeejere at min hund smitter, hvis hunden kommer hen og lægger op til leg, men hvad laver man i en hundeskov med en hund der smitter?. Det ville jeg også selv blive tosset over, så den kan jeg heller ikke bruge.

 

Det jeg tror problemet er, er at folk ser mig stå med en hund der virker helt rolig og derfor ikke kan forestille sig at hun pludselig farer ud som en kanonkugle og at min forklaring derfor ikke trænger ind. Men jeg ved ikke hvad jeg skal sige. :vedikke: Ofte giver det lange diskussioner hvor min hund er ved at hænge sig i linen imens. Jeg ved at det er noget der skal trænes, men dertil er vi bare ikke nået til endnu og hver gang Shandie lykkes med at lege med en anden hund mens hun er ved at kvæles, sættes træningen jo tilbage og det gider jeg bare ikke mere. Derfor er jeg begyndt at slække lidt på min etik og moral overfor andres hunde og det piner mig, for det er jo ikke de små hundes skyld.

 

Jeg ved ikke om andre kan finde hoved og hale i det jeg skriver, men gode råd/ erfaringer modtages i hvert fald gerne. e035.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår udmærket hvad du mener. Jeg står lidt i det samme dilemma, for hver eneste gang Bobo får succes med at kaste sig frem i selen og forsøge at trække mig afsted vil det jo forstærke sig selv. Og det er sgu svært at vænne sin hund af med det, når man ikke får mulighed for at vælge det fra.

 

Jeg er efterhånden kommet dertil, at jeg overvejer at lade være med at komme i hundeskoven. Det er en skam, for han elsker det virkelig. Men det er frustrerende at have en hund, der ikke kan gå forbi en anden hund uden at hænge ude for enden af linen. Selv hvis jeg tager hans bold frem og får hans opmærksomhed 100 %, kommer fremmede hunde rendende hen og snuser ham i røven - og så bliver han igen bekræftet i, at man ikke kan passere en anden hund uden at skulle hilse på den.

Men jeg går godt nok lidt og overvejer at finde en almindelig skov at lufte ham i. De ligger bare ikke lige i nærheden og så er der jo det der med, at han skal have snor på hele tiden.

 

Men jeg læser lige med her i stedet for at blive ved med at brokke mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville da ønske der havde været flere som dig der ville advare i den hundeskov som vi er i, efter Aya er blevet bidt så er hun blevet frygteligt følsom overfor hunde som netop din, der bare gerne vil lege men gør det på en meget voldsom måde. Og hos os så snart vi kommer i nærheden af sådan en hund, så Aya piler hen til mig og bliver ved min side, hun kan slet ikke energien. Men der lader folk bare deres hunde rende hen til os, selvom jeg siger de skal holde den væk. for den vil jo bare lege... eller jeg spørger hvis vi skal ind i hundeskoven, om de er rolige ved små hunde, og jaja men så snart vi kommer ind så står de nærmest på min hund. Jeg skynder mig jo bare den modsatte vej... eller det gjorde jeg, nu hvor hun er blevet bidt igen så er min lunte på med det samme så vi gider ikke komme i hundeskoven, medmindre der ingen hunde er, eller der er hunde som vi allerede kender og jeg ved at de er gode for Aya.. og så går vi hvis der kommer andre. Men hvor ville jeg da have været taknemlig hvis en med sådan en type hund ville sige det og advare mig, så ville jeg være den første til at hive min hund i snor, så der ikke blev skabt nogen dårlig oplevelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes den er svær, for egentlig synes jeg det lyder til at du tager "for meget" hensyn, normalt, ifht. Hvor du går. Og hvor ville jeg ønske at det var måden man opførte sig på i hundeskoven heromkring, for så ville jeg fx kunne komme der, med min sheltie - som gerne vil være social, men som ikke vil hoppes på.

 

Som det er nu, kommer jeg ikke i hundeskoven, fordi min hund ikke for ret meget positivt ud af det. Hvis de hundeejere du møder i skoven, ved hvordan omgangen normalt er i den hundeskov, og stadigt vælger at komme der med deres lille hund, så må det være op til dem selv at sige fra på deres hunds vegne. Man må jo gå ud fra at deres hunde er robuste nok til at nyde turen, også selvom de møder en glad unghund eller tre.

 

Når de så siger fra, som de to ældre damer gør, synes jeg til gengæld at det skal respekteres - også selvom den lille hund ikke kommer i snor. Jeg tager fx sjældent tea i snor når vi passerer andre hunde, for jeg ved hun ikke opsøger dem hvis jeg kalder hende på plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nøjagtig det samme "problem/opgave" her med min unghund, når først de kommer hen og vil snakke er han helt rolig ligger sig ned - men hvis han ser de ikke gør ham noget - så springer han op som en trold af en æske, og så skal der festes.

Derfor tager jeg ham altid i snor når der kommer andre hunde hen, men er ofte irriteret over at de andre hundeejere ikke gør det samme. Jeg tror faktisk at både du og jeg viser for meget hensyn :engel:

Men egentlig et ret godt spørgsmål, nu er det ikke tit vi kommer i hundeskoven men andre steder hvor de kan løbe - og der gør jeg det samme - når der kommer andre snor på bæstet. Jeg er nemlig lidt nervøs for at han ville træde på de små hunde ;-) for han er en vild unghund ;-) Men jeg vil jo også gerne sikre mig at de andre hunde er venlige inden de lige springer på mine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, den ER også svær... Først og fremmest: Stopper i op, når i hilser på de små, eller er det bare i "forbi-farten"?

Hvis jeg er usikker, plejer jeg at tage snor på min, og når vi så er tæt nok på (og langt nok fra!) "råber" (altså, taler højt og tydeligt) jeg til dem "Skal de hilse?". Ofte synes jeg, at bare det at man faktisk spørger, gør at de lige tænker sig om...

Alternativt kunne du jo putte "den gule sløjfe" på snoren... Men det kan selvfølgelig godt være, der skal noget forarbejde til, med at hænge nogle opslag op, rundt omkring, så folk faktisk forstår, hva den betyder :blink:

 

Men hvis du har forklaret og så videre, og de bare ikke vil lytte, så ville jeg også bare "lade det ske" :vedikke: Det er da synd for den lille hund, men alternativet, er jo synd for din...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo ejer af en lille vaps på 4kg hun er heller ikke helt vild med en hund som din (havde en dårlig oplevelse som hvalp) men synes det du gør er det bedste man kan gøre. Hvis jeg blev advaret ville jeg bare tage Coco op hvis jeg kunne mærke hun var utryg. Synes dem der,undskyld, skider på en advarsel har hul i hoved. Og tror også jeg ville stå med den samme følelse som dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som ejer af to små hunde, som begge har haft dårlige og smertefulde oplevelser med store, dejlige glade hunde .... Ja, så synes jeg, du (trådstarter) er helt eksemplarisk og meget hensynsfuld. Kan godt forstå, at du bliver irriteret, når det modsatte ikke bliver respekteret. Det samme oplever jeg også, når andre hundeejere ikke forstår, at min ene hund ikke bare hilser i snor, men først skal se tingene lidt an - og så lige nå at tænke, om hun vil eller ej. Begge dele handler om respekt for hinanden og for hinandens viden om sin egen hund.

Derfor bliver jeg også lidt ærgerlig, når det igen, igen bliver beskrevet som dårlig opdragelse, når små hunde bliver trukket gøende væk, eller at man gør sin hund panisk ved at løfte den op. Hvad ved vi om, hvad der bliver trænet med den hund - og hvad grunden til adfærden er? Min unghund er f.eks. super til træning, rolig indenfor og for sin alder meget lydig, men en rasende furie, hvis en anden hund hopper lige hen til hende.

Verden er altså lidt mere nuanceret end som så - og verden ser anderledes ud fra 20 cm over jorden end 1 meter, så hundene vil naturligvis have forskellige reaktioner og forskellege parametre for utryghed. Så der er ofte nogle gode grunde til at gøre, som man nu gør med sin hund.

Redigeret af tuclaya
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad gør I andre (hvis i altså ikke er faldet i søvn på nuværende tidspunkt) for jeg kan da ikke være den eneste der oplever det her. Og hvad tænker I i det

hele taget om problematikken med stor unghund/ lille hund?.

Jeg kan ikke rigtigt hjælpe her, for jeg gør i grunden som du. Forskellen er bare, at hvor Sofus' forgængere var jubelidioter som Shandie, så er Sofus ret stilfærdig, når han møder andre hunde. Han lunter hen til nogle hunde og han ignorerer andre. Vil de lege, bliver de lige snuset igennem og er lugten tilfredsstillende, så leges der. Er den ikke, skrider han.

 

Men helt generelt skal du nok bare huske, at man ikke kan behage alle mennesker. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

den er svær, men som hovederegel mener jeg at viden rent faktisk giver et ansvar.... Hvis du VED at din hund vil være for voldsom ved en lille hund og skræmme den, så ville jeg i hvertfald aldrig bare lade stå til, men nok bare gå min vej med min hund.

 

Men du skal have stor ros for at være så ansvarlig og det skal helt sikkert nok betale sig for dig, når først shandie er rigtig voksen.

 

Jeg har jo selv haft en vild og voldsom retriever, så jeg synes egentlig godt jeg kan sætte mig ind i det , selvom jeg aldrg har haft mulighed for at gå steder som du går. Men Jeg kan ikke forstå hvad der sker ved at shandie hilser i snor til du og den anden ved om den lille kan kapere det? Du giver selvfølgelig shandie et signal om at hun ikkke skal kontrollere sig selv mere og har sele på, men så er det værste det går ud over da din arm og det kunne jo være at hun, lige som sheila har lært, med lidt erfaring i det finder ud af at beherske sig selv i snor.

 

Men altså det er det jeg ville gøre og har gjort med sheila og hun er idag fantastisk til at lege med små hunde (dem hun kender og nye hvalpe). Men det forudsætter jo selvfølgelig at stedet er sådan at i går tur og egentlig kan komme væk fra hinanden?

 

Og dem du mødte ville jeg nok bare have passeret i snor, da de jo uanset var så små at shandie næppe ville have den store fornøjelse af at hilse lege med dem.

 

Men helt sikkert at de små hundes ejere har det største ansvar i forhold til at sikre deres egen hunds sikkerhed og det kan du så være i din gode ret til at påpege, hvis du har taget shandie i snor og de løber hen til hende - og hun derved i kådhed kommer til at give en en pote.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har schæferhunde og bl.a. en hvalp på 10 mdr. Jeg er bare lidt træt ag folk med små hunde som forventer, at det udelukkende er andres ansvar, at der ikke sker deres små kræ noget...Heldigvis er der også de som synes at det skal gå begge veje, og det er jeg glad for, ellers skulle hele turen jo foregå i snor for hendes vedkommende, fordi alle de mange nye hundeejere som er kommet de sidste 5 år, som oftest har små hunde...

Jeg oplever så også heldigvis, at folk som fortæller deres hund har haft dårlige oplevelser med store hunde, de slapper af når de ser, at de store hunde sagtens kan styre det. Jeg går med 2 ad gangen aldrig alle 4 på en gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luckyluna.. kan sagtens forstå den med, at med viden følger ansvar:) men det gælder vel i bund og grund også ejerne af de små hunde? Hvis de på forhånd ved, at deres lille hund vil have det skidt med at møde en stor glad hund, så er det vel også deres ansvar at beskytte deres hund mod de dårlige oplevelser, alternativt lære at håndtere dem:) for jeg læser ingen steder at Aschas hund opfører sig direkte voldsomt(altså løber ingen ned eller vælter dem med potedask)

Link til indlæg
Del på andre sites

Luckyluna.. kan sagtens forstå den med, at med viden følger ansvar:) men det gælder vel i bund og grund også ejerne af de små hunde? Hvis de på forhånd ved, at deres lille hund vil have det skidt med at møde en stor glad hund, så er det vel også deres ansvar at beskytte deres hund mod de dårlige oplevelser, alternativt lære at håndtere dem:) for jeg læser ingen steder at Aschas hund opfører sig direkte voldsomt(altså løber ingen ned eller vælter dem med potedask)

 

Jamen det skriver jeg jo også?

Hovedansvaret for om vores hunde får en dårlig oplevelse i det hele taget er VORES og ikke alle mulige andres. Hvis man har en hund der ikke er tryg ved det den møder det sted man går tur, så hjælper det ikke noget bare at lade stå til og skyde skylden på de store hunde eller deres ejere - man skal selvfølgelig også selv handle. Men det fritager bare ikke en storhunde ejer fra at lade stå til og tænke at, hvis deres er løs, så kan min også - hvis man ved at ens hund styrter over til den lille og næsten altid er for meget.

 

jeg synes der er stor forskel på at møde en lille hund som heftigt lægger op til leg med ens store hund og dermed styrter rundt om den og SÅ slippe sin hund fordi det ellers er unfair og så til at møde små stille hund, som ikke virker opsøgende og der slippe sin hund, så de er "på lige fod", hvilket de aldrig vil blive.

 

Prøv at forestil dig at dig og din hund mødte andre hunde der vejede 300 kg - altså på størrelse med en mellemstor pony.... Ville du tænke at hey, det er da bare super at min hund skal lege med den, når den både slår med poter og giver en skulder? (ikke at shandie gør det)

 

Så jo, de ejere hun beskriver hun mødte, burde have takket ascha for at have taget hendes hund i snor og sagt at de helst ikke ville hilse og styret deres hunde udenom - men som ascha selv skriver kan det måske være svært at se om shandie er en turbo unghund eller stille og rolig, når hun sidder pænt i snor. Og så måske de slet ikke skal gå der, men det er måske også det eneste løbe løs sted de har...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår udmærket hvad du mener. Jeg står lidt i det samme dilemma, for hver eneste gang Bobo får succes med at kaste sig frem i selen og forsøge at trække mig afsted vil det jo forstærke sig selv. Og det er sgu svært at vænne sin hund af med det, når man ikke får mulighed for at vælge det fra.

Tror vi er i præcis samme båd. Vi kan starte en forening. :lol:

 

Jeg ville da ønske der havde været flere som dig der ville advare i den hundeskov som vi er i, efter Aya er blevet bidt så er hun blevet frygteligt følsom overfor hunde som netop din, der bare gerne vil lege men gør det på en meget voldsom måde. Og hos os så snart vi kommer i nærheden af sådan en hund, så Aya piler hen til mig og bliver ved min side, hun kan slet ikke energien.

Lige sådan en hund skaber hverken problemer for Shandie eller irritation hos mig, for så beholder jeg bare snoren på og tager det som træning af at man ikke skal hilse på alle.

 

Men der lader folk bare deres hunde rende hen til os, selvom jeg siger de skal holde den væk. for den vil jo bare lege... eller jeg spørger hvis vi skal ind i hundeskoven, om de er rolige ved små hunde, og jaja men så snart vi kommer ind så står de nærmest på min hund. Jeg skynder mig jo bare den modsatte vej... eller det gjorde jeg, nu hvor hun er blevet bidt igen så er min lunte på med det samme så vi gider ikke komme i hundeskoven, medmindre der ingen hunde er, eller der er hunde som vi allerede kender og jeg ved at de er gode for Aya.. og så går vi hvis der kommer andre. Men hvor ville jeg da have været taknemlig hvis en med sådan en type hund ville sige det og advare mig, så ville jeg være den første til at hive min hund i snor, så der ikke blev skabt nogen dårlig oplevelse.

Jeg bliver sur når folk ikke er ærlige om deres hund, eller bare er ligeglade når det ikke er deres hund det kan gå ud over. Vi skal jo gerne alle sammen kunne bruge de få fritløbsområder som findes.

 

Som det er nu, kommer jeg ikke i hundeskoven, fordi min hund ikke for ret meget positivt ud af det. Hvis de hundeejere du møder i skoven, ved hvordan omgangen normalt er i den hundeskov, og stadigt vælger at komme der med deres lille hund, så må det være op til dem selv at sige fra på deres hunds vegne. Man må jo gå ud fra at deres hunde er robuste nok til at nyde turen, også selvom de møder en glad unghund eller tre.

Det er der ret mange der tror,.. og så bliver pisse fornærmede når deres hund alligevel ikke synes det er sjovt at nærstudere Shandies drøbel.

 

Når de så siger fra, som de to ældre damer gør, synes jeg til gengæld at det skal respekteres - også selvom den lille hund ikke kommer i snor. Jeg tager fx sjældent tea i snor når vi passerer andre hunde, for jeg ved hun ikke opsøger dem hvis jeg kalder hende på plads.

Lige i den situation havde min hund hilst pænt og forsigtigt på begge og styrtede bare rundt om os alle og fjantede med sig selv. Jeg tager gerne min hund i snor hvis der er fare for at nogen bliver skræmt, men bliver altså stædig hvis der er nogen der mener situationen udelukkende er mit ansvar. Har man hunde der bliver bange for den adfærd Shandie udviste dèr, er det den ejers ansvar at udelukke oplevelsen, ikke mit.

 

Hmmm, den ER også svær... Først og fremmest: Stopper i op, når i hilser på de små, eller er det bare i "forbi-farten"?

Hvis jeg er usikker, plejer jeg at tage snor på min, og når vi så er tæt nok på (og langt nok fra!) "råber" (altså, taler højt og tydeligt) jeg til dem "Skal de hilse?". Ofte synes jeg, at bare det at man faktisk spørger, gør at de lige tænker sig om...

Det er også nogenlunde det jeg gør, jeg råber bare: Min hund er ikke så gammel og leger altså ret voldsomt.

 

Kan jeg se at den lille hund er usikker tiltaler jeg ikke ejeren. Så tager jeg bare fat i Shandies halsbånd og hvis den lille tager mod til sig og kommer hen for at snuse, lader jeg dem snuse til hinanden og træner ro i hilsesituationen. Dem der skaber balladen for os er de små hunde der bliver modige og inviterer til leg. Vi er ikke nået så langt i vores træning, at Shandie kan abstrahere fra sådan en potentiel fest.

 

Alternativt kunne du jo putte "den gule sløjfe" på snoren... Men det kan selvfølgelig godt være, der skal noget forarbejde til, med at hænge nogle opslag op, rundt omkring, så folk faktisk forstår, hva den betyder :blink:

Men min hund må gerne hilse på andre hunde. Der er bare enkelte af de helt små som jeg ved hun kan komme til at skræmme og dem går jeg så helst bare forbi.

 

den er svær, men som hovederegel mener jeg at viden rent faktisk giver et ansvar.... Hvis du VED at din hund vil være for voldsom ved en lille hund og skræmme den, så ville jeg i hvertfald aldrig bare lade stå til, men nok bare gå min vej med min hund.

Det er lige en af de issues jeg slås lidt med, for når min hund først har set en hund indenfor en vis radius, fryser hun fast til jorden og kan først flytte fødderne når hunden er gået forbi.

 

Men du skal have stor ros for at være så ansvarlig og det skal helt sikkert nok betale sig for dig, når først shandie er rigtig voksen.

Hun er allerede godt på vej. Det mindste piv eller knurren, så standser hun op og kigger på den anden hund. Og hun er begyndt at lægge sig ned og lade mindre hunde kravle henover hende, så det sidste skal også nok komme. Men hun behøver jo lidt mere tid.

 

Men Jeg kan ikke forstå hvad der sker ved at shandie hilser i snor til du og den anden ved om den lille kan kapere det?

Jeg slipper hende aldrig før jeg har set hvad den lille gør. Det der irriterer mig lidt er at ejerne ser at jeg stiller mig med et ben på hver side af min hund og holder hende i halsbåndet, mens deres lille hund styrter rundt og inviterer til leg,.. og ikke kan se at de måske også burde gøre et eller andet. Selv her hvor jeg har gået med krykker og har holdt min hund tilbage for at hun ikke skal gøre de små hunde noget, skal jeg diskutere med disse mennesker om hvorvidt min hund virkelig vil kunne skræmme deres hund. Og så er det bare at jeg giver lidt op.... :genert:

 

Og dem du mødte ville jeg nok bare have passeret i snor, da de jo uanset var så små at shandie næppe ville have den store fornøjelse af at hilse lege med dem.

Der er jeg uenig. Det er netop typer som de chier, jeg mener Shandie kan lære noget af, som jeg som menneske, har umådeligt svært ved at lære hende. Jeg har mødt dem før, de er ikke bange eller utrygge men fortæller højlydt hvis den anden hund er for voldsom og lige netop hvis en hund gøer eller knurrer, ser jeg jo at min hund standser op og tænker,... og lærer, formoder jeg.

 

Luckyluna.. kan sagtens forstå den med, at med viden følger ansvar:) men det gælder vel i bund og grund også ejerne af de små hunde? Hvis de på forhånd ved, at deres lille hund vil have det skidt med at møde en stor glad hund, så er det vel også deres ansvar at beskytte deres hund mod de dårlige oplevelser, alternativt lære at håndtere dem:) for jeg læser ingen steder at Aschas hund opfører sig direkte voldsomt(altså løber ingen ned eller vælter dem med potedask)

En lille hund der bare vil hilse og så gå videre, er der ikke problemer med, men sætter den poterne op på hende, tror min hund at legen går ud på at hun skal gøre det samme. :vedikke: Eller en anden favorit hun bruger hvis den lille inviterer til leg er, at lægge sig ned over den og holde den fast med poterne og så forsøge at tage hovedet ind i munden,.. og den går jo bare ikke vel?. De dør jo af skræk. :lol: Og nogle gange dør ejerne først. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det skriver jeg jo også?

Hovedansvaret for om vores hunde får en dårlig oplevelse i det hele taget er VORES og ikke alle mulige andres. Hvis man har en hund der ikke er tryg ved det den møder det sted man går tur, så hjælper det ikke noget bare at lade stå til og skyde skylden på de store hunde eller deres ejere - man skal selvfølgelig også selv handle. Men det fritager bare ikke en storhunde ejer fra at lade stå til og tænke at, hvis deres er løs, så kan min også - hvis man ved at ens hund styrter over til den lille og næsten altid er for meget.

 

jeg synes der er stor forskel på at møde en lille hund som heftigt lægger op til leg med ens store hund og dermed styrter rundt om den og SÅ slippe sin hund fordi det ellers er unfair og så til at møde små stille hund, som ikke virker opsøgende og der slippe sin hund, så de er "på lige fod", hvilket de aldrig vil blive.

 

Det hele er jeg helt enig i.

 

Så jo, de ejere hun beskriver hun mødte, burde have takket ascha for at have taget hendes hund i snor og sagt at de helst ikke ville hilse og styret deres hunde udenom - men som ascha selv skriver kan det måske være svært at se om shandie er en turbo unghund eller stille og rolig, når hun sidder pænt i snor. Og så måske de slet ikke skal gå der, men det er måske også det eneste løbe løs sted de har...

Nu var det kun fordi jeg vidste hvordan chierne plejer at opføre sig at jeg ikke advarede nogen inden jeg slap min hund, for tænkte at hvis jeg kender dem bør ejeren jo også kende os. Og da hanhunden kom gøende imod os var jeg ret sikker på at Shandie ville have respekt nok til at forholde sig i ro, hvilket også var det der skete. Schnauzeren havde selv alt for meget fart på hen imod os og fik egentlig bare lidt af sin egen medicin, og kom måske nok ud af situationen med en hudafskrabning på egoet, men en erfaring rigere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...