Hop til indhold

Hundeejernes sparetråd


Louisen
 Share

Recommended Posts

Hejsan,

 

Inspireret af mit eget liv, hvor jeg forsøger at spare hvor jeg kan, når jeg er ene forsøger til en hund på SU. :vinken:

 

Der er selvf. nogle ting, der ikke kan eller bør spares på - specialfoder, dyrlæge ved akut sygdom osv.

Mens andre ting, kan der spares på, hvis man er lidt smart...

 

 

Så kom glad og gerne med jeres bedste spareråd!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan lægge ud:

 

 

- Det kan godt betale sig at iføre sig en billig latex- eller rengøringshandske og så tømme støvsugerposen ned i en skraldespand, og genbruge den. Støvsugerposer er dyre og især hvis man har en hund som fælder, kan der være gode penge at spare.

Handsken er for at kunne hive støvsuget pels ud af posen.

 

Et godt tip er, at gøre det uden for ... Det kan godt støve. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Både det med støvsuger poserne og prutte poserne bruger jeg også

 

Dog ikke med to prut fra samme hund i en pose, men en prut fra hver hund i samme pose. Under forudsætning af at de gider gøre det nogenlunde samtidig

 

Et andet tip er at lave hundens godbidder selv! Det er vildt meget billigere, og faktisk også bedre, med hjemmelavede godbidder

 

Det er så en fordel med fryse plads så man hurtigt kan tage en portions pakke op.

 

Sådan noget kød med sidste salgs dato kan fint blive til mange godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, billigt kød og indkøb i mængder når der er tilbud til både foder og guffer.

 

Affaldsposer kan fint rumme flere lorte med knude imellem og ellers er alm. frostposer oftest billigere end prutposerne. Ja, de er gennemsigtige og hvad så?

 

Ellers går jeg ind for hjemmelavet aktiveringsting samt affald, f.eks. bægre til pålægsalat, til aktiveringsting.

 

Jeg sparer ikke på seler og halsbånd, men mine liner har i mange år været sejlerreb, som jeg selv sætter karabinhage i og lukker med en sømandsomvikling (aner ikke hvad den hedder). Sådanne liner kan vaskes og holder i årevis, f.eks. er Pelles liner stadig som nye trods 8 års dagligt brug. Oveni synes jeg de er meget behagelige at holde i.

 

Flagline eller andet billig line som langline

 

Har man fingersnilde og en symaskine kan man selv sy dækkener af reststof på tilbud

 

Frostposer som har været brugt bruges til godbidder

 

Næste gang man skal købe støvsuger kan man købe en poseløs

Link til indlæg
Del på andre sites

nu er jeg genetisk meget sparsommeligt anlagt med både jyder og jøder som forfædre så jeg glæder mig bla over initiativer som stop madspild.

 

alle brugbare madrester kommer i fryseren: ris til når loppen har ondt i maven og enkelte skiver/ afskær af kød/ det sidste af osten til godbidder - disse ting skæres i små hapser så de er nemme at tage med i sidste øjeblik.

 

små indkøbsposer fra matas, hm o.lign. er også gode til godbidder - til hundelorte er de tit for skrøbelige :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg går med 2 beagler sammen så bruger jeg da "bæposen" til dem begge. Jeg er ikke sart så når den ene har lavet lader jeg være med at binde posen - når så den næste sætter sig samler jeg også det op i samme pose. Det samme sker også med 1 hund da jeg ofte ved at den jeg går med vil sætte sig mere end 1 gang. Støvsuger poser har vi ikke - men sparer jo da den er posefri.

 

Jeg strikker selv mine hundes trøjer - det er langt billigere end at købe sådan noget - vil bare ikke give 500 for en jakke/trøje. Ofte kan man få restegarnet brugt op på den måde. Snore sparer jeg også på - vi har nogle dyre læderliner - men eller knytter jeg dem selv af faldskærmssnor - halsbånd hækler jeg selv eller laver af faldskærmssnor.

Beaglerne får også rester fra leverpostej, ost, tun og lign. så vi ikke behøver at kassere det. Jeg bager også kiks selv så vi har til godbidder til dem.

Det meste af vores foder købes i England eller Tyskland - så køber jeg flere poser - kun op til max 6 kg - så vi har foder til en lang periode.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Ja, de er gennemsigtige og hvad så?"

 

siger som Ninjamor og stjæler små plasticposer, når jeg alligevel køber ind. Altså de gratis til fx frugt:-). Aktivering er også med ting fra hjemmet. Fx ruller jeg cigaretter, og dåsen fra tobakken kan lige få en bold eller godbid i, og så rulles i et håndklæde eller gemmes et godt sted. Skotøjsæsker er også et hit. Kun fantasien sætter grænser...

Link til indlæg
Del på andre sites

man kan faktisk også lufte hund hvor man ikke behøver at samle op. jeg tror ikke jeg bruger 2 poser om ugen - kun til uheld på vej fra eller til områder hvor hundeluftning er ok

 

Ikke at det er relevant for en sparetråd, men nogle har faktisk ikke den mulighed. Og andre skal samle op, hver gang, fordi deres hunde har smitsomme sygdomme som slår ihjel og som smitter gennem lort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg laver tit godbidder selv. Det tager noget tid, men tilgengæld ved jeg præcist hvad hundene får.

 

Jeg køber hakket kød på tilbud, og blander det med æg og noget bindemiddel (rasp, mel), smider det i en bradepande og bager det til det er færdigt. Skærer ud i tern, og putter i fryseren.

 

Jeg laver også marvben. Selve knoglerne holder jo nærmest evigt, og genfyldes efter en tur i opvaskemaskinen. Efterhånden er jeg begyndt bare at proppe vådfoder i. Når de får ben med kænguru i, bliver de helt skeløjede:lol: Ellers plejer det som regel at være Bozita kallun. Sådan en dåse på 635 g giver snildt 15 ben af varierende størrelse:-)

 

Ellers sparer jeg vist ikke på anden måde, end at jeg køber stort set alt i Tyskland. Der koster kvalitet væsentlig mindre end herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt seriøst må man vel starte med at se på hvad det er der koster:

 

http://www.hundenyheder.dk/hvad-koster-det-at-have-hund/

 

Mine kommentarer i rødt

 

Udgifter, der kan være forbundet med at have hund:

 

  • Lovpligtig ansvarsforsikring -
  • Sygeforsikring, frivilligt men tilrådeligt – se prissammenligningsskema her - her har jeg valgt en forsikring der stopper ved 10 års alderen. Så skal jeg ikke betale for alle den der holder liv i gamle syge hunde som burde aflives. Og jeg har råd til selv at betale hvis det er nødvendigt
  • Dyrlæge (almindelige eftersyn, vaccinationer samt evt. uforudsete dyrlægebesøg) - Holder mig ajour med hvad der er nødvendigt, så jeg ikke vacinerer unødvendigt samt sikrer mig at hundene kan komme til årligt eftersyn samtidigt
  • Foder og godbidder - jeg køber generelt foder med 30% rabat i store partier 50-75 kg). Som godbider bruger jeg almindeligt foder af et andet mærke end det jeg bruger til dagligt - eller prøveposer - og køber 5 kg tørrer kallun af gangen til 70 kr / kg
  • Udstyr (kurv, mad- og vandskål, legetøj, seler, halsbånd, liner, børste, hundeposer, transportbure/hundegitter/bilsele) - har bunkevis her hersker grej freak genet. men hundene er ligeglade, så et godt sted at spare hvis man har behov og man kan alligevel ikke købe et hundebur der rigtig sikrer hunden ved uheld tror jeg
  • Træning - Jeg træner mest selv og sammen med ligesindede, men går til lidt træning i jagtklubber. det dyreste er transporten, så der kunne spares hvis jeg kunne affinde mig med de mere lokale tilbud, men det kan jeg ikke. de er for ringe
  • Pleje (klip/trim, shampoo, loppemiddel, evt. massør/kiropraktor/svømning) - bruger jeg indtil videre ikke penge på, men jeg sørger for at hundene svømmer regelmæssigt om sommeren 1-4 timer ugentligt.
  • Hundepension (hvis man har brug for at få hunden passet, og venner/familie ikke kan træde til) - bruger jeg mindst muligt, men det er nu ikke af økonomiske grunde
  • Diverse (kan f.eks. være transport til/fra træning, udstillinger o.lign., tilmeldingsgebyrer til udstilling/konkurrencer, medlemskaber af stambogsførende klub + evt. specialklub) - kører sammen med andre til mange ting, hvis det er muligt, men sparer ikke i dette område. Det er det jeg vil og det skal der være råd til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, der er vist ingen grund til at gøre prutteposer til et tema :hmm:

Ingen er, så vidt jeg ved, blevet rige af at spare dem... de koster omkring 15 kr. for 50 stk. hvilket svarer til 30 øre pr. hundelort. Så skal man da ha' mange hunde, der skider konstant :blink:

 

Jeg bruger så almindelige skraldeposer - 90 stk for under 12 kr.

 

men nu er min hund jo også af en vis størrelse og de almindelig prutteposer synes jeg er alt for små...

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt hundelegetøj her er næsten hjemmelavet, det holder længst imodsætning til "købe-hunde-legetøj" som jeg synes de ødelægger på under 5 min ;-)

Det kan være store reb, sokker, viskestykker, plastbeholdere både små og store til aktivering med guffer i.

 

Vi har poseløs støvsuger, da det er alt for dyrt at købe poser til sådan en støvsuger der kører hver dag og så lugter det ikke så godt synes jeg.

 

Jeg køber remas hundeposer ja de koster vist 10-11 kr. for 40 stk.

 

Ellers tror jeg ikke lige jeg kan komme på noget - så sparer jeg hellere andre steder i det daglige istedet for på hundene ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, der er vist ingen grund til at gøre prutteposer til et tema :hmm:

Ingen er, så vidt jeg ved, blevet rige af at spare dem... de koster omkring 15 kr. for 50 stk. hvilket svarer til 30 øre pr. hundelort. Så skal man da ha' mange hunde, der skider konstant :blink:

 

Frostposer på tilbud koster ca. 20 kr. for 100 i min Brugs, så hvis man har brug for at spare, kan man spare lidt der :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...