Hop til indhold

Hvilken race "træningsglad hund"


Hundeliv
 Share

Recommended Posts

Hej 😊

 

Jeg er ny herinde, men jeg har fået forummet her anbefalet, og håber i vil kigge lidt på mit indlæg.

 

 

Vi er en familie, som brændende ønsker os en hund mere. Sidste år mistede vi vores 3 år gamle border collie, og nu har vi langt om længe fået mod på at prøve igen.

 

 

Først lidt om os:

Par i 30'erne med et barn på 4.

Vi bor på landet, med meget luft omkring os.

Jeg er hjemmegående - selvvalgt - og har derfor tiden.

Vi vil meget gerne træne med hunden. Rally og/eller lydighed. Måske konkurrencer i fremtiden. Andre træningsformer kunne vi også være åbne overfor.

Derudover har min mand en søn som er hos os 4 dage om måneden. Han er 10 år gammel, som er under udredning for ADHD og autisme. Han er meget sød ved dyr, men kører i et noget højt gear.

 

 

Og så kravene til hunden:

Mellem/stor. Vi har i forvejen en labrador, som det naturligvis skal fungerer med.

Omgængelig. Altså uden tendens til overdreven ressourceforsvar, eller egetkønsaggresivitet. Reserverethed er selvfølgelig OK.

Skal kunne lære at omgås andre smådyr.

Trænbar. Vi er villige til at investere en god portion tid på træning som sagt, og håber at kunne gøre det på konkurrenceplan en dag.

 

 

Vi overvejer om det skal være border igen, eller om vi skal se nye veje. Her har vi både tænkt puddel og aussie.

Vores border kom fra knap så gode kår, og blev meget hurtigt trykket. Vi er store tilhængere af positiv træning, men har hørt fra flere, at det ofte ses indenfor borderen, at sindet er ustabilt, og det vil vi meget gerne undgå igen.

 

 

Pudlen virker som en skøn hund, men de fleste virker til at være avlet ret "dovne" - altså, der mangler lidt drift, og det bekymrer os lidt, fordi vi gerne vil have noget drive med drive på!

Min mand er klart mest på aussien, men vi er lidt i tvivl, om den er noget der kunne fungere.

 

 

Hvad tænker I? Er der måske andre racer vi skal kigge på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej 

 

Jeg er ny herinde, men jeg har fået forummet her anbefalet, og håber i vil kigge lidt på mit indlæg.

 

 

Vi er en familie, som brændende ønsker os en hund mere. Sidste år mistede vi vores 3 år gamle border collie, og nu har vi langt om længe fået mod på at prøve igen.

 

 

Først lidt om os:

Par i 30'erne med et barn på 4.

Vi bor på landet, med meget luft omkring os.

Jeg er hjemmegående - selvvalgt - og har derfor tiden.

Vi vil meget gerne træne med hunden. Rally og/eller lydighed. Måske konkurrencer i fremtiden. Andre træningsformer kunne vi også være åbne overfor.

Derudover har min mand en søn som er hos os 4 dage om måneden. Han er 10 år gammel, som er under udredning for ADHD og autisme. Han er meget sød ved dyr, men kører i et noget højt gear.

 

 

Og så kravene til hunden:

Mellem/stor. Vi har i forvejen en labrador, som det naturligvis skal fungerer med.

Omgængelig. Altså uden tendens til overdreven ressourceforsvar, eller egetkønsaggresivitet. Reserverethed er selvfølgelig OK.

Skal kunne lære at omgås andre smådyr.

Trænbar. Vi er villige til at investere en god portion tid på træning som sagt, og håber at kunne gøre det på konkurrenceplan en dag.

 

 

Vi overvejer om det skal være border igen, eller om vi skal se nye veje. Her har vi både tænkt puddel og aussie.

Vores border kom fra knap så gode kår, og blev meget hurtigt trykket. Vi er store tilhængere af positiv træning, men har hørt fra flere, at det ofte ses indenfor borderen, at sindet er ustabilt, og det vil vi meget gerne undgå igen.

 

 

Pudlen virker som en skøn hund, men de fleste virker til at være avlet ret "dovne" - altså, der mangler lidt drift, og det bekymrer os lidt, fordi vi gerne vil have noget drive med drive på!

Min mand er klart mest på aussien, men vi er lidt i tvivl, om den er noget der kunne fungere.

 

 

Hvad tænker I? Er der måske andre racer vi skal kigge på?

Hvis I vælger en Border Collie fra en god opdrætter, er det ikke mit indtryk, at de er specielt sarte eller ustabile. Jeg forstår godt jeres frygt, når I nu allerede har haft en hund med et vanskeligt sind, men jeg tror bare I har været uheldige. Det er ikke meningen, at de skal være nervøse. Jeg "kender" i hvert fald et par stykker herinde fra og selvom jeg aldrig har mødt dem, så tør jeg godt skrive, at de bestemt ikke virker nervøse eller sky :mrgreen:

 

Men ellers er der jo altid muligheden for at få endnu en labrador. Så er der i hvert fald stor chance for, at det kan fungere med jeres nuværende hund :blink:

 

Aussien og pudlen ved jeg ikke så meget om, men tænker umiddelbart, at det godt kunne være gode bud også. Jeg tænker i hvert fald ikke, at pudlen er specielt doven. Jeg tror gerne, den vil arbejde, hvis den altså får lov :genert:

 

Men altså... Du har jo allerede fundet nogle gode racer, som alle sammen gerne vil arbejde. Men det er også meget forskellige racer. Så i sidste ende handler det nok mest om hvilken race der tiltaler jer mest?

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, jeg har to BC'er og der er kun et punkt hvor de er nogenlunde ens, og det er når vi arbejder med boget der kan relateres til agility.

 

Tæven er rent udsagt en kælling sammen med andre hunde og tåler ikke rigtig fremmede mennesker. Hun har en tendens tilat være angstbider og kan slet ikke snuppe når et menneske hun ikke har godkendt tager kontakt til hende.

Hun er rolig og afslappet herhjemme, og eeeeeelsker sin mor. Hun knokler løs når hun skal arbejde og der er skal virkelig meget for at få hende til at gå fra mig.

 

Hanhunden, som er tre år yngre og derfor svær at sige noget reelt om, elsker alt og alle, både mennesker og hunde. Han har massere af gå på mod og er en rigtig sød hund. Han er så ikke bleg for at tage forbi på visit hos andre, og han er ikke så meget i ro herhjemme som den voksne...

 

 

Mht pudlen, så er der jo et væld af puddelracer, og jeg synes der findes mange pudler med både drive og arbejdslyst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej 

 

Jeg er ny herinde, men jeg har fået forummet her anbefalet, og håber i vil kigge lidt på mit indlæg.

 

 

Vi er en familie, som brændende ønsker os en hund mere. Sidste år mistede vi vores 3 år gamle border collie, og nu har vi langt om længe fået mod på at prøve igen.

 

 

Først lidt om os:

Par i 30'erne med et barn på 4.

Vi bor på landet, med meget luft omkring os.

Jeg er hjemmegående - selvvalgt - og har derfor tiden.

Vi vil meget gerne træne med hunden. Rally og/eller lydighed. Måske konkurrencer i fremtiden. Andre træningsformer kunne vi også være åbne overfor.

Derudover har min mand en søn som er hos os 4 dage om måneden. Han er 10 år gammel, som er under udredning for ADHD og autisme. Han er meget sød ved dyr, men kører i et noget højt gear.

 

 

Og så kravene til hunden:

Mellem/stor. Vi har i forvejen en labrador, som det naturligvis skal fungerer med.

Omgængelig. Altså uden tendens til overdreven ressourceforsvar, eller egetkønsaggresivitet. Reserverethed er selvfølgelig OK.

Skal kunne lære at omgås andre smådyr.

Trænbar. Vi er villige til at investere en god portion tid på træning som sagt, og håber at kunne gøre det på konkurrenceplan en dag.

 

 

Vi overvejer om det skal være border igen, eller om vi skal se nye veje. Her har vi både tænkt puddel og aussie.

Vores border kom fra knap så gode kår, og blev meget hurtigt trykket. Vi er store tilhængere af positiv træning, men har hørt fra flere, at det ofte ses indenfor borderen, at sindet er ustabilt, og det vil vi meget gerne undgå igen.

 

 

Pudlen virker som en skøn hund, men de fleste virker til at være avlet ret "dovne" - altså, der mangler lidt drift, og det bekymrer os lidt, fordi vi gerne vil have noget drive med drive på!

Min mand er klart mest på aussien, men vi er lidt i tvivl, om den er noget der kunne fungere.

 

 

Hvad tænker I? Er der måske andre racer vi skal kigge på?

 

 

Hej Velkommen til :-)

 

Aussien er en skøn hund hvis man kan acceptere de lidt for nogle negative sider de kan have :-)

Jeg har markeret noget af din tekst for lige den del ville kunne beskrive nogle af Aussierne, det (ressurceforsvar) ligger til dem så det bare meget individuelt hvor tæt på overfladen det ligger og hvad der trigger det. Nogle viser det ikke, men det står i beskrivelserne af Aussier så man skal have kendskab til den del.

Egetkønsagression, det er mit indtryk at i hvert fald oftest hannerne det er dem jeg ser mest, de spiller gerne med musklerne og gør gerne opmærksom på sig selv, men aboslut ikke alle, der er meget forskel på linjerne så hvis i beslutter jer for en Aussie, så find ud af hvilken linje/type der tiltaler jer bedst :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

De andre har vist sagt, hvad jeg tænker, men det skader jo ikke at stemme i koret :blink:

 

jeg har kun mødt en aussie, jeg var helt tryg ved. De fleste andre jeg har mødt har haft virkelig stort ressourceforsvar og også virket nervøse.

 

Pudlen fra den rette opdrætter er en helt igennem fantastisk hund. God familiehund, stabil, omgængelig og bestemt trænbar. Der er pt tre opdrættere i DK, som jeg selv ville kigge hos, hvis jeg skulle have en mere. Ellers ville jeg kigge mod sverige.

 

min egen er virkelig god til mennesker. En, der bor på vejen, har en dreng med adhd og autisme. Når drengen bliver voldsom, så forstår min hund godt, at det ikke er aggression. Det er som om han ved, at drengen er speciel. Ligesom han (hunden) gerne leger voldsomt med mig, men er forsigtig med mine børn og min mor, når hun kommer på besøg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :)

 

Du skriver I har en labrador, og så tænker jeg, hvorfor ikke endnu en labrador?

Hvis man kigger lidt i brugslinierne, så ligger der rigtig meget af det du søger, en hund med power, der er træningsvillig men som har et fantastisk tænd/sluk funktion, for det er noget af det vigtige hos labradoren som er noget af det avlerne tænker meget på i brugslinierne.

 

og ellers lidt det samme tænker jeg med golden hvis man kigger efter brugslinierne :)

 

jeg har desværre også set nogen bordere som ikke er helt så sunde, men jeg kan høre lidt på borderfolkene at det er lidt med borderne som med labradorene og golden, roen er SÅ vigtig i arbejdet med dem, at det er bevaret i arbejdslinierne, hvor det ikke længere er det primære i sports og udstillingslinierne. og når det er sagt kan man self ikke skære alle over en kamp :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er da ked af af du har fået det indtryk af border collien. Jeg har efterhånden haft 7 af slagsen, og kun 1 var egetkønsaggressiv, og det var pga af gentagne overfald fra andre hunde.

 

Det er en lækker (men desværre for populær) race, og med en grundig research, og en god opdrætter, så kan den sagtens fungere både som træningsmakker og familiehund med små børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skrev mellem eller stor, men hvad ville du egentlig foretrække? Toller, kunne måske være relevant, hvis du gerne vil have en hund som er lidt mindre end Labrador. Måske også Springer Spaniel, men dem er der jo også jagt i. Du skrev evt. også anden træning. Kunne det være jagt? Jeg kender flere - især Labradorejere, som har oplevet et rigtig sus ved at komme på jagt med Deres Labradorer. Det havde de aldrig troet de skulle, men det har givet hele apporterings arbejdet perspektiv og nye dimentioner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg nok lidt farvet af at der ligger to skønne krøllede hunde under mit skrivebord, men jeg synes bestemt at pudler er skønne træningshunde. Jeg dyrker rally med begge mine hunde og får stor ros for deres iver, energi og arbejdsglæde - de fejl vi laver skyldes som regel at jeg er en lille smule uklar eller upræcis med mine signaler og før jeg når at rette det, har mine hunde allerede gættet på hvad det mon kan betyde og har opfundet deres egen øvelse :engel: De lærer meget hurtigt, er næsten umulige at køre trætte med motion og kan både motiveres med leg, bolde og godbidder. Eneste minus for mig er egentlig pelsen - jeg er ikke interesseret i pelspleje som sådan, så mine hunde holdes i en ret kort praktisk klipning, så de bare skal børstes igennem jævnligt ("rigtige" puddelfolk er ikke imponerede :genert:).

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har desværre også set nogen bordere som ikke er helt så sunde, men jeg kan høre lidt på borderfolkene at det er lidt med borderne som med labradorene og golden, roen er SÅ vigtig i arbejdet med dem, at det er bevaret i arbejdslinierne, hvor det ikke længere er det primære i sports og udstillingslinierne. og når det er sagt kan man self ikke skære alle over en kamp :)

 

Jeg ville egentlig ikke kommentere det, men nu kan jeg alligevel ikke lade være. :genert: Det mener NOGLE borderfolk - mens andre ikke er enige. :blink:

 

Personligt har jeg set en del bordere af hyrdelinjer (går ud fra, at det er det, du mener, når du skriver arbejdslinjer - for sportslinjer vil jeg også betegne som arbejdslinjer) med dårligt temperament (f.eks. meget skarpe over for andre hunde), som stresser o.l. Og jeg har set mange bordere af sportslinjer med godt temperament, med fed arbejdsdrive og som er gode til at finde ro. Og ja, jeg har også set det modsatte. Men jeg mener ikke, at man kan sige, at det er undtagelserne.

 

Der er stor forskel på de forskellige hunde og linjer inden for både hyrdelinjer og sportslinjer (og helt sikkert også udstillingslinjer). Det vigtigste må være at kigge på de aktuelle linjer, man er interesseret i, og hundene der ligger bag den tæve/hanhund, man har kig på. For der ér bordere med dårligt temperament, højt stressniveau osv. Men sådan er det jo ikke meningen, at racen skal være, og der er også mange skønne hunde. Men man skal kigge sig for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville egentlig ikke kommentere det, men nu kan jeg alligevel ikke lade være. :genert: Det mener NOGLE borderfolk - mens andre ikke er enige. :blink:

 

Personligt har jeg set en del bordere af hyrdelinjer (går ud fra, at det er det, du mener, når du skriver arbejdslinjer - for sportslinjer vil jeg også betegne som arbejdslinjer) med dårligt temperament (f.eks. meget skarpe over for andre hunde), som stresser o.l. Og jeg har set mange bordere af sportslinjer med godt temperament, med fed arbejdsdrive og som er gode til at finde ro. Og ja, jeg har også set det modsatte. Men jeg mener ikke, at man kan sige, at det er undtagelserne.

 

Der er stor forskel på de forskellige hunde og linjer inden for både hyrdelinjer og sportslinjer (og helt sikkert også udstillingslinjer). Det vigtigste må være at kigge på de aktuelle linjer, man er interesseret i, og hundene der ligger bag den tæve/hanhund, man har kig på. For der ér bordere med dårligt temperament, højt stressniveau osv. Men sådan er det jo ikke meningen, at racen skal være, og der er også mange skønne hunde. Men man skal kigge sig for.

 

Jeg definere mellem sports og hyrdeliner, og som jeg skriver nederst i indlægget så kan man ikke skære alle over en kamp :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg definere mellem sports og hyrdeliner, og som jeg skriver nederst i indlægget så kan man ikke skære alle over en kamp :)

 

Det ved jeg godt, at du skrev :-) - men det lød i dit indlæg som om, at du man generelt kunne sige det sådan, selvom der er undtagelser, når du skrev "det er bevaret i arbejdslinierne, hvor det ikke længere er det primære i sports og udstillingslinierne" (hvor du også satte "arbejdslinjer" op overfor sports- og udstillingslinjer - og jeg går derfor ud fra, at du med arbejdslinjer mente hyrdelinjer :blink:). Det var bare det billede, jeg opponerede imod, for jeg mener ikke, at man generelt kan sige det sådan. ;-) Det kan hurtigt komme til at lyde meget sort/hvidt sat sådan op på skrift. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...