Hop til indhold

Hvor mange bruger foderstativ?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Inspireret af en debat et andet sted, kunne jeg godt tænke mig at vide hvor mange af jer der egentlig fodrer jeres hund i en skål, der er hævet fra gulvet, hvorfor I gør det, og hvilken race, hunden er?

 

Vinnie har foderstativ. Det er nærmest et krav til GD'er, ellers ligner de en drikkende giraf medens de spiser. Ved ikke om I har set en giraf drikke, men det ser meget ubekvemt ud.

 

drinking_giraffe-med.jpg

 

Men jeg har også tænkt på om det egentlig ikke også ville være bedst for Oluf at få hævet sin skål lidt :hmm:

 

Hvad mener I er fordele og ulemper ved foderstativ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger det til Inca :-) tror det er mere behageligt for hende + af frygt for mavedrejning bruger jeg den også.. Derudover bliver skålen hvor den skal, Inca sviner en del når hun spiser, og hvis skålen står på jorden bliver den kørt rundt i hele rummet (hendes underbid gør at hun ofte ligner en der skovler maden ind med underkæben xD

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine beagler har hver deres bur - Så jeg har anskaffet et stativ med skål til at hænge på tremmerne. Det er Oscar og Charlie der har da de begge er ramt af gigt i ryggen. Min dyrlæge har sagt det er en god ting da de ikke skal bukke sig ned. Hvis gigten er i udbrud f.eks. kan de få ondt i hele rygsøjlen og dermed kan det gøre ondt at spise. Jeg tænker også at når hunden står mere op og spiser at det må være mere behageligt da maven jo ikke falder frem? Men det er bare en teori jeg har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger et stativ inden døre, men jeg er faktisk ikke overbevist om at det er nødvendigt, eller har en effekt, når der er tale om en rask hund, så det er egentlig bare efter devisen, at det jo i hvert fald næppe skader. Når der fodres uden døre, står skålene på jorden, hvis foderet ikke er spredt ud over græsplænen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger det til Inca :-) tror det er mere behageligt for hende + af frygt for mavedrejning bruger jeg den også.. Derudover bliver skålen hvor den skal, Inca sviner en del når hun spiser, og hvis skålen står på jorden bliver den kørt rundt i hele rummet (hendes underbid gør at hun ofte ligner en der skovler maden ind med underkæben xD

 

Vedr. mavedrejning, er risikoen faktisk større ved brug af en hævet madskål. Det skal derfor ikke være grund til at bruge en hævet madskål. Jeg bruger på nuværende tidspunkt ikke en hævet skål, da jeg har været bange for mavedrejning. Men når min hund spiser, så ser det faktisk ikke helt behageligt ud, så jeg overvejer stadig om jeg skal købe én. Hun er også lidt småt spisende, og måske hun ville få spist mere hvis hun stod mere afslappet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Reference:

 

J Am Vet Med Assoc. 2000 Nov 15;217(10):1492-9.

Non-dietary risk factors for gastric dilatation-volvulus in large and giant breed dogs.

 

Glickman LT1, Glickman NW, Schellenberg DB, Raghavan M, Lee T.

 

Abstract

 

OBJECTIVE:

To identify non-dietary risk factors for gastric dilatation-volvulus (GDV) in large breed and giant breed dogs.

 

DESIGN:

Prospective cohort study.

 

ANIMALS:

1,637 dogs > or = 6 months old of the following breeds: Akita, Bloodhound, Collie, Great Dane, Irish Setter, Irish Wolfhound, Newfoundland, Rottweiler, Saint Bernard, Standard Poodle, and Weimaraner.

 

PROCEDURE:

Owners of dogs that did not have a history of GDV were recruited at dog shows, and the dog's length and height and the depth and width of its thorax and abdomen were measured. Information concerning the dog's medical history, genetic background, personality, and diet was obtained from the owners, and owners were contacted by mail and telephone at approximately 1-year intervals to determine whether dogs had developed GDV or died. Incidence of GDV, calculated on the basis of dog-years at risk for dogs that were or were not exposed to potential risk factors, was used to calculate the relative risk of GDV.

 

RESULTS AND CLINICAL RELEVANCE:

Cumulative incidence of GDV during the study was 6% for large breed and giant breed dogs. Factors significantly associated with an increased risk of GDV were increasing age, having a first-degree relative with a history of GDV, having a faster speed of eating, and having a raised feeding bowl. Approximately 20 and 52% of cases of GDV among the large breed and giant breed dogs, respectively, were attributed to having a raised feed bowl.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine spiser mest udenfor men de hiver benet op af skålen og lægger sig med det. Får de noget i små bidder, sætter jeg tit Motors skål på et trappetrin men alt der kan hives ud, bliver det som regel (og placeret på strategiske steder :lol:). Jeg synes også det må være rarest ikke at skulle bukke sig så meget men de skifter så også imellem at stå og ligge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Reference:

 

J Am Vet Med Assoc.

2000 Nov 15;217(10):1492-9.

Non-dietary risk factors for gastric dilatation-volvulus in large and giant breed dogs.

 

Glickman LT1, Glickman NW, Schellenberg DB, Raghavan M, Lee T.

 

Abstract

 

OBJECTIVE:

To identify non-dietary risk factors for gastric dilatation-volvulus (GDV) in large breed and giant breed dogs.

 

DESIGN:

Prospective cohort study.

 

ANIMALS:

1,637 dogs > or = 6 months old of the following breeds: Akita, Bloodhound, Collie, Great Dane, Irish Setter, Irish Wolfhound, Newfoundland, Rottweiler, Saint Bernard, Standard Poodle, and Weimaraner.

 

PROCEDURE:

Owners of dogs that did not have a history of GDV were recruited at dog shows, and the dog's length and height and the depth and width of its thorax and abdomen were measured. Information concerning the dog's medical history, genetic background, personality, and diet was obtained from the owners, and owners were contacted by mail and telephone at approximately 1-year intervals to determine whether dogs had developed GDV or died. Incidence of GDV, calculated on the basis of dog-years at risk for dogs that were or were not exposed to potential risk factors, was used to calculate the relative risk of GDV.

 

RESULTS AND CLINICAL RELEVANCE:

Cumulative incidence of GDV during the study was 6% for large breed and giant breed dogs. Factors significantly associated with an increased risk of GDV were increasing age, having a first-degree relative with a history of GDV, having a faster speed of eating, and having a raised feeding bowl. Approximately 20 and 52% of cases of GDV among the large breed and giant breed dogs, respectively, were attributed to having a raised feed bowl.

 

 

Undersøgelsen efterlader jo ikke megen tvivl om, at det er statistisk mest sikkert at lade være med at bruge stativ. Hvor stammer ideen om at det er godt at bruge stativ fra, og er der et lignende belæg for det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine beagler har hver deres bur - Så jeg har anskaffet et stativ med skål til at hænge på tremmerne. Det er Oscar og Charlie der har da de begge er ramt af gigt i ryggen. Min dyrlæge har sagt det er en god ting da de ikke skal bukke sig ned. Hvis gigten er i udbrud f.eks. kan de få ondt i hele rygsøjlen og dermed kan det gøre ondt at spise. Jeg tænker også at når hunden står mere op og spiser at det må være mere behageligt da maven jo ikke falder frem? Men det er bare en teori jeg har.

 

Stof til eftertanke. Tak :5up:

 

Reference:

 

J Am Vet Med Assoc.

2000 Nov 15;217(10):1492-9.

Non-dietary risk factors for gastric dilatation-volvulus in large and giant breed dogs.

 

Glickman LT1, Glickman NW, Schellenberg DB, Raghavan M, Lee T.

 

 

Jeg kender godt det studie. Det har været årsag til skænderier i hundeverdenen de sidste 15 år. Men det er det eneste af slagsen, der nogensinde er kommet til den konklusion.

Jeg er selv af den holdning at hævede foderskåle kun bliver en faktor i studiet fordi de oftest bruges til de racer, som i forvejen har størst risiko for mavedrejning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stof til eftertanke. Tak :5up:

 

 

 

Jeg kender godt det studie. Det har været årsag til skænderier i hundeverdenen de sidste 15 år. Men det er det eneste af slagsen, der nogensinde er kommet til den konklusion.

Jeg er selv af den holdning at hævede foderskåle kun bliver en faktor i studiet fordi de oftest bruges til de racer, som i forvejen har størst risiko for mavedrejning.

 

Jeg har søgt litteraturen igennem tidligere, og der er faktisk ikke noget der modbeviser at en hævet madskål kan inducere GDV. At du mener at det ikke kan bruges fordi hævede madskåle hovedsageligt bruges til store hunde, er jeg ikke enig i. Der er i studiet lavet en statistisk sammenligning af hunde på samme størrelse, hvor de hunde der havde en hævet foderskål havde større risiko for GDV. Der var altså kun medtaget hunde af racer som var disponerede for mavedrejning. Som du kan se af artiklen, er der 52% større risiko for gigantracerne ved brug af hævet foderskål, hvilket jo ikke er en lille faktor.

 

De reviews der er lavet efterfølgende henviser alle til studiet af Glickman, og det anbefales stadig at man ikke benytter hævede madskåle til hunde der er disponeret for mavedrejning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har søgt litteraturen igennem tidligere, og der er faktisk ikke noget der modbeviser at en hævet madskål kan inducere GDV. At du mener at det ikke kan bruges fordi hævede madskåle hovedsageligt bruges til store hunde, er jeg ikke enig i. Der er i studiet lavet en statistisk sammenligning af hunde på samme størrelse, hvor de hunde der havde en hævet foderskål havde større risiko for GDV. Der var altså kun medtaget hunde af racer som var disponerede for mavedrejning. Som du kan se af artiklen, er der 52% større risiko for gigantracerne ved brug af hævet foderskål, hvilket jo ikke er en lille faktor.

 

De reviews der er lavet efterfølgende henviser alle til studiet af Glickman, og det anbefales stadig at man ikke benytter hævede madskåle til hunde der er disponeret for mavedrejning.

 

Det er klart de henviser til det studie, for der findes jo ikke andre :mrgreen:

Egentlig underligt efter al den tid...

 

Jeg vil nu gerne se lidt mere dokumentation inden jeg ændrer adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er klart de henviser til det studie, for der findes jo ikke andre :mrgreen:

Egentlig underligt efter al den tid...

 

Jeg vil nu gerne se lidt mere dokumentation inden jeg ændrer adfærd.

 

Jeg må hellere med det samme indrømme, at jeg ikke ved noget om sagen, og bare har valgt at bruge stativ, fordi jeg "har hørt" at det er godt.

 

Jeg bliver dog lidt nysgerrig, når der faktisk er undersøgelser der viser det modsatte. Selvfølgelig skal man ikke bare falde på halen over en enkelt undersøgelse, men hvis den drages i tvivl, må det vel være fordi der eksisterer dokumentation for at det ER gavnligt at bruge stativ?

 

Er der nogen, som evt. har et link eller en henvisning til noget litteratur?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer ikke i stativ, da jeg også har hørt der er større chance for mavevending. Desuden tænker jeg også, at kan hunde spise i haven ved fodersøg - hvilket rigtig mange praktiserer - hvorfor kan de så ikke bukke sig, bare fordi de fodres indenfor?

Sinus fodres jo med BARF, og får han store stykker vil han helst ligge ned og tygge/gnave, så jeg tror ikke han har behov for foder i hovedhøjde.

 

Men hunde med diverse skavanker kan selvfølgelig have glæde af ikke at skulle bukke sig, det ville jeg til enhver tid også at højde for :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...