Hop til indhold

Totalforbud mod at have kæledyr...?

Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg syntes efterhånden at tolerancen over for dyr og deres naturlige væremåder er mere eller mindre ikke-eksisterende i lille Danmark...

Det ender jo med at alle der ikke bor i egen bolig ikke kan holde kæledyr af nogen art :vedikke:

Bange beboere: Andelsforening afliver alle løse katte - Lokalavisen.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 114
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Er du sikker på at det er kattes naturlige væremåde at gå ind i folks huse og senge? :hmm: For hvis det skete hos mig, skulle den kat også dø, det er helt sikkert!

Problemet med boligforeningens tiltag var den første fomulering, hvor de også ville aflive chippede katte. Men det har de jo lavet om, så jeg kan ikke se at det på nogen måde går ud over folks ret til at have kæledyr, at de herreløse katte bliver indfanget og aflivet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du sikker på at det er kattes naturlige væremåde at gå ind i folks huse og senge? :hmm: For hvis det skete hos mig, skulle den kat også dø, det er helt sikkert!

Problemet med boligforeningens tiltag var den første fomulering, hvor de også ville aflive chippede katte. Men det har de jo lavet om, så jeg kan ikke se at det på nogen måde går ud over folks ret til at have kæledyr, at de herreløse katte bliver indfanget og aflivet.

Måske ikke, men i min verden er det en temmelig afstumpet holdning at have til dyr - at man da bare afliver dem uden videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men selv om den blev lavet om, så er det jo stadig et udtryk for deres oprindelige holdning og ønske, nemlig at få fjernet alle katte de kunne få øje på, og det er det der bekymrer mig, hele denne holdning til at alting skal være så forbandet perfekt og forudsigeligt, og det mindste der på nogen måde kan forstyrre vores illusion om ensartethed skal fjernes, det være sig hunde, katte, sorte hustage, burkaer, motorcykler og du kan selv forsætte listen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske ikke, men i min verden er det en temmelig afstumpet holdning at have til dyr - at man da bare afliver dem uden videre.

Hvad skal man ellers gøre med dem? Der er mange flere herreløse katte, end der er folk, som gerne vil adoptere en kat.

Og når de hærger et kvarter i så stort tal, er de skadedyr. Ligesom rotter og mus - synes du også det er afstumpet at aflive dem?

Men selv om den blev lavet om, så er det jo stadig et udtryk for deres oprindelige holdning og ønske, nemlig at få fjernet alle katte de kunne få øje på, og det er det der bekymrer mig, hele denne holdning til at alting skal være så forbandet perfekt og forudsigeligt, og det mindste der på nogen måde kan forstyrre vores illusion om ensartethed skal fjernes, det være sig hunde, katte, sorte hustage, burkaer, motorcykler og du kan selv forsætte listen...

Jeg forstår godt tanken, men synes stadig ikke at denne historie passer ind. Det er bare en udlejer, der gør sin pligt, og holder sin ejendom fri for skadedyr :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er deres katte problem jo ikke ordenligt belyst, men hvis det mest drejer som om forladte fertile katte, som efterstræbes og betragtes som uønskede, har disse nok ikke et specialt godt liv, ej heller deres afkom. Hvis nogle skulle reddes skal de jo indfanges, steriliseres , hvis de er sygdomsfri for katteaids og andre smitsomme sygdomme, mærkes og have en fodervært og nogle kattehuse, der skal være isolerede. hvilket jo vil tiltrække andre katte, der er blevet herreløse.

Jeg er heldigvis forskånet for sådanne stakler her i området.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt tanken, men synes stadig ikke at denne historie passer ind. Det er bare en udlejer, der gør sin pligt, og holder sin ejendom fri for skadedyr :vedikke:

Jeg tror vi opfatter artiklen forskelligt, hvis der er tale om at de vil aflive vilde katte, eller såkaldte "sommerhus" katte, så syntes jeg at det er helt i orden, og rent faktisk noget der bør gøres.

Men det er ikke sådan jeg opfatter artiklen, jeg opfatter den som at man er blevet trætte af at se katte i området, så alle katte der viser sig uden for deres egen grund så man helst aflivet, men efter påtale er man blevet klar over at det desværre umiddelbart ikke er muligt bare at aflive folks kæledyr. Og det er denne indstilling jeg opponerer imod

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg husker tydeligt hvordan vi væltede os i vildkatte da jeg var barn. der var altid 2-3-4 kuld i vores have årligt. Halvdelen af misserne druknede i poolen, og den anden halvdel slog sig ned steder, hvor vi så ikke måtte nærme os, og slogedes gang på gang med vores egen kat, som måtte opereres flere gange.

Jeg husker også hvordan der altid var flere katte at hilse på på vej hjem fra skole.

de var forhutlede, befængte med lopper, snavsede og desperate efter mad og omsorg.

De katte ser vi heldigvis ikke længere, da folk nu gør en aktiv indsats.

Det er ingen skam at indfange og humant aflive vilde og herreløse katte, og det handler ikke om perfektion.

Link til indlæg
Del på andre sites

Holdningen er ændret??

Det eneste der er ændret er at folk bliver forarget når man skyder en strejfende kat i dag. Det gjorde man sgutte før i tiden, der var det risikoen man accepterede hvis man lod katten gå ude.

Før i tiden havde man nok også katte af en anden grund end man har i dag.. Så det er vel ganske naturligt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg husker tydeligt hvordan vi væltede os i vildkatte da jeg var barn. der var altid 2-3-4 kuld i vores have årligt. Halvdelen af misserne druknede i poolen, og den anden halvdel slog sig ned steder, hvor vi så ikke måtte nærme os, og slogedes gang på gang med vores egen kat, som måtte opereres flere gange.

Jeg husker også hvordan der altid var flere katte at hilse på på vej hjem fra skole.

de var forhutlede, befængte med lopper, snavsede og desperate efter mad og omsorg.

De katte ser vi heldigvis ikke længere, da folk nu gør en aktiv indsats.

Det er ingen skam at indfange og humant aflive vilde og herreløse katte, og det handler ikke om perfektion.

Overhovedet ikke - jeg synes også at det er fint, at der aflives vilde katte.. Men det er ikke i orden, at ville aflive folks kæledyr..

Link til indlæg
Del på andre sites

Overhovedet ikke - jeg synes også at det er fint, at der aflives vilde katte.. Men det er ikke i orden, at ville aflive folks kæledyr..

De der er registreret bliver så også returneret til deres ejere. Kan overhovedet ikke forstå at der kan være sådan forskel på hvordan folk opfatter hunde kontra katte, beboerne kan jo læse i vedtægterne at husdyr skal føres i snor udenfor. Havde det været løse hunde der var problemet, ville tonen have haft en lidt anden lyd, for så er det pludselig vigtigere at tage hensyn til andre, end til kæledyrets ejer eller deres behov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i at man ikke bare skal aflive folks kæledyr, men hvad skal man gøre, når nu div. steder der tager ("hjemløse") katte er overfyldte og der bare er et større udbud end efterspørgsel? Og reglerne for husdyrhold, i forskellige beboelsesområder, samtidig ikke bliver overholdt?

Er det ikke sådan i dag, at man enten bliver bedt om at flytte eller komme af med dyret, hvis det generer naboerne? Sådan er det i hvert fald i de boligforeninger jeg har boet i. Og det synes jeg da er en fin ordning. Hvis man så er i tvivl om hvem katten tilhører, så tager man den vel til dyrlægen og får tjekket chippen.. Det skulle man jo alligevel gøre, hvis den skulle aflives..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med Umulia, og har, efter at have oplevet problematikkerne der er forbundet med at have mange katte i nærområdet, fuld forståelse for dette og lignende tiltag.

Senest har jeg brugt timer og diverse mere og mindre kradse rengøringsmidler for at fjerne lugten af kattepis fra min hunds stofbur, som står placeret bagerst i min garage.

Har nu indset at buret aldrig vil blive ordentligt rent og at jeg må ud og investere i et nyt. Jeg skal bruge 500+ kr fordi en eller anden nabo lader sit kræ rende rundt og lave hærværk på mine ting på min grund, og da det ikke kan lykkes mig at fange kræet (kræene?) på falsk gerning, må jeg betale af egen lomme for andre folks hensynsløshed.

Så længe kattene indfanges og på human og forsvarlig vis, kan jeg ikke se problemet. Holder man sit dyr på egen grund, sådan som reglerne foreskriver det, vil man jo ikke mærke noget til disse tiltag.

Jeg håber at der vanker en større bøde til de folk som får kattene returneret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der er et rum nede i vores kælder, der stinker af klamt kattepis.. Men jeg synes altså ikke at katten skal aflives af den grund.. Det er jo stadig nogens kæledyr..

Selvom jeg da godt kan forbande den kat langt væk..

Ja, det er nogens kæledyr. Men "nogen" må også acceptere at det er DERES dyr og ikke alle andres.

Hvis jeg anser katte for at være skadedyr (hvilket de jo reelt er) der trænger ind på min grund og ødelægger mine ejendele, er det da min ret at tage mig af problematikken på human og forsvarlig vis. Det er ikke anderledes end hvis jeg får rotter/mus i hus eller have. Også selvom pågældende rotte potentielt kunne være en kælerotte der er undsluppet ved en fejltagelse :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne forestille mig at den oprindelige formulering i brevet til beboerne måske var ment som et vink med en vognstang til katteejere i ejendommen.

Der er jo stadig den - for mig ubegribelige - indstilling hos mange katteejere, at vi andre bare skal finde os i at have deres katte i vores huse og haver, for "det er deres natur" :vedikke:

Jeg kunne godt tænke mig en kattelov, ligesom vi har en hundelov, så både katte, miljø og mennesker kunne blive beskyttet mod de gener, der kommer af at have millioner af katte rendende rundt på vejene og i naturen.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg husker tydeligt da jeg i 1970erne fik en lille lejlighed i Bangersgade på Nørrebro, og havde selv kat med derind, men han kom ikke ud der. Gårdkattede så vildelst talt forfærdelige ud, de skreg efter mad op mod vinduerne og folk slog og sparkede efter dem, når de var nede med skrald.En del var ved kontakt faktisk forhenværende tamkatte. Som gled sig op af ens ben og man var ræd for at de komme smitte ens egen ved for meget kontakt.

Husker en vinter med meget kulde og de så så forsømte ud, jeg havde for vane at fodre nogle af dem og købte store 800 og 1200 grams billige dåser i Irma. Noget min egen kræske aldrig kunne drømme om at æde. Kogte også ris og blandede kød i . Det foregik i en store selvfølgelig ren opvaskebalje.

Da jeg gik derned og råbte misser , misser, kom der 23 stk udhungrede katte der tryglede om mad.De fleste var blevet vilde , men sulten gjorde dem jo så desperate, at de blev og fik deres portion.

Dette var så uværdigt, og de værste situationer var svækkede hunkatte i fødsel med for lidt kræfter til fødsel , så døde killinger hang fast i skeden med store smerter til følge.

Jeg ville så gerne have taget bare en med , da vi flyttede , men min samlever sagde NUL, den var ellers meget glad for mig. Men jeg bøjede mig. Det var ren elendighed, sår og bylder efter de sloges ,og så alle de svage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig en kattelov, ligesom vi har en hundelov, så både katte, miljø og mennesker kunne blive beskyttet mod de gener, der kommer af at have millioner af katte rendende rundt på vejene og i naturen.

Hvorfor? Vi har en udmærket lov i lov om mark og vejfred, og naturbeskyttelsesloven, hvor både hund og kat til fulde er dækket ind.

En særlig ekstra lov vil, ifølge dem der arbejder for sådan noget lige pt, kun forringe muligheden for at gøre noget ved et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad skal man ellers gøre med dem? Der er mange flere herreløse katte, end der er folk, som gerne vil adoptere en kat.

Og når de hærger et kvarter i så stort tal, er de skadedyr. Ligesom rotter og mus - synes du også det er afstumpet at aflive dem?

Jeg havde heller ikke forstået det som værende herreløse/vilde katte. Og uanset hvilket dyr vi taler om, så skal de i hvert fald aflives smertefrit og hurtigt

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er jo, at det ingen konsekvenser har, hvis man lader sine katte gå ud og ind, selv om beboerne har vedtaget at hunde og katte ikke må gå løs i området.

Teoretisk kan man blive sagt op fra sit lejemål, hvis man ikke overholder reglerne. Men det er jo noget af en overreaktion at sætte folk på gaden hvis deres kat smutter ud af et vindue. Så det er nok aldrig sket nogen steder.

Hvis man havde mulighed for at opkræve en bøde hver gang at nogens kat blev set løs, så er jeg ret sikker på, at de mennesker, der føler sig generede af løse katte, -gerne ville hjælpe ved at tage billeder af de løse katte.

Men det kræver så, at nogen sammenligner billederne med billeder af beboernes registrerede katte i bebyggelsen. OG at nogen ubønhørligt opkræver beløbet fra ejeren. Hver gang.

De katte, man ikke kan finde i bebyggelsens husdyrsregister, kan så indfanges og evt. aflives. Eller hvis de viser sig at have en ejer, så kan de blive registreret med billede i husdyrsregisteret mod betaling af en lidt større bøde for at have undladt registreringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er nogens kæledyr. Men "nogen" må også acceptere at det er DERES dyr og ikke alle andres.

Hvis jeg anser katte for at være skadedyr (hvilket de jo reelt er) der trænger ind på min grund og ødelægger mine ejendele, er det da min ret at tage mig af problematikken på human og forsvarlig vis. Det er ikke anderledes end hvis jeg får rotter/mus i hus eller have. Også selvom pågældende rotte potentielt kunne være en kælerotte der er undsluppet ved en fejltagelse :vedikke:

Jeg kunne bare ikke tage en beslutning om at aflive en andens dyr, når dens eneste forbrydelse var at tisse i min kælder.. Den er jo ikke klar over, at det er min kælder og at der ikke må tisses dernede :vedikke: Og hvorfor skal den lide under, at dens ejer har valgt at lade den være udekat? Jeg ville da blive enormt ked af hvis Lucky en dag ikke kom hjem eller Bobo en dag stak af og aldrig kom hjem igen. Selvfølgelig er det den enkeltes ansvar at holde styr på deres dyr, men jeg kunne bare ikke slå en andens dyr ihjel velvidende, at nogen sad et sted og blev kede af det.. Heller ikke selvom jeg synes det er skideklamt med hankatte pis..
Link til indlæg
Del på andre sites

Og hvorfor skal den lide under, at dens ejer har valgt at lade den være udekat?

Hvorfor skal jeg lide under, at dens ejer har valgt at lade den være udekat? Tage særhensyn og bruge penge af egen lomme, pga mennesker som ikke formår at se længere end til egen næsetip?

Jeg synes ikke det er synd for et dyr at blive aflivet, blot dette bliver gjort humant. Men det er da synd for den ejer, som står og savner sit kæledyr, ja. Det burde vedkommende nok have overvejet, inden h*n lod det rende rundt og lave hærværk på andre menneskers ejendom.

Jeg ville være knust, nok i årevis, hvis der skete Asta noget eller hun en dag bare forsvandt. Derfor sørger jeg for, at min have er forsvarligt indhegnet og hun er i snor/under kontrol når vi er udenfor egen matrikel. Som loven og min fornuft foreskriver det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal du da heller ikke. At aflive en andens dyr er bare drastisk og det kunne jeg ikke få mig selv til. Så vil jeg sørme hellere forsøge nærmest alt andet end det først..

Hvis en boligforening vælger at have de regler, er det selvfølgelig deres beslutning.. Det var bare ikke et sted jeg ville bo så :-D

Link til indlæg
Del på andre sites