Hop til indhold

Hvor meget skal man passe på sin hund?

Lonny
 Share

Hvem af os har ret  

48 stemmer

1. 1. Hvem af os har ret

• Det har Bo, hvordan kan du dog udsætte Luna for sådanne risikofyldte ting!
    • Det har du, Bo må da til at få sig et liv i stedet for at gå så meget op i Luna's
    • I er begge nogle fjolser...

Recommended Posts

Vi har en evig diskution herhjemme, så nu tænkte jeg at jeg ville få HF til at give sit besyv med, også selv om jeg er lidt nervøs for at jeg "taber" :blink:

Jeg mener at Bo er en pylrerøv, og han mener jeg omgås Luna's helbred alt for lemfældigt...

Disse diskutioner opstår altid på vores gåture i forbindelse med at Luna foretager sig et eller andet hun syntes er sjovt, og her er det så jeg mener, at hun skal have lov at "være hund" og Bo mener at hun ikke vil være det ret meget længere hvis hun får lov at forsætte :vedikke:

Her gives nogle eksempler:

• Luna har spænet rundt og finder en dejlig å som hun kan dyppe tæerne i imens hun også får lidt at drikke
    • Bo mener jeg er sindsyg, hun kan jo dø af at drikke vandet :shock:
    • Jeg mener, at så længe åen har gennemstrømning og ikke er stillestående, så skal hun have lov at stille sin tørst

[*]Samme situation, men nu er det en vandpyt hun vælger at slukke tørsten i

• Bo mener jeg er sindsyg, hun kan jo dø af at drikke vandet :shock:

[*]Luna graver efter mus, og har en fest :banan:, Pludselig kan vi se hun småspiser af et eller andet nede i det nyopgravede hul, og jeg siger, det er nok bare muselort

• Her er Bo så igen ved at dø, hun kan jo få tyfus :shock:
    • Hvor jeg mener at lige nu har hun det så sjovt at jeg ikke vil afbryde hende pga. lidt muselort, og at det jo nok skal gå det hele :vedikke:

[*]Luna finder et frisk "lig" og vil gerne snuse til det.

• Bo mener absolut ikke hun skal snuse, det er jo helt vildt klamt, og måske er der mider i :vedikke:
    • Jeg ved at Luna ikke tygger i "friske lig", og derfor syntes jeg det er helt ok at hun undersøger hvad det er

[*]Luna finder et halvråddent lig

• Bo mener overhovedet ikke hun skal i nærheden, for hun kunne jo finde på at rulle sig i det :badr:
    • Jeg ved at når Luna ruller sig i noget, så rammer hun i 80% af tilfældende ikke det hun forsøger at rulle sig i, og jeg kan godt leve med de 20% chance for at hun kommer til at lugte grimt...

Der er selvfølgelig mange tilsvarende eksempler, men de går næsten alle på samme element, nemlig at jeg syntes det er ok at Luna gør de ting en hund nu gør, og hvor Bo mener at jeg skal sætte flere begrænsninger på for Luna's helbreds skyld.

Så nu, kære HF, fortæl mig hvem af os der har ret :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha :blink: Jeg mener klart at I begger ret fjollede... :-D

Jeg er ret hysterisk med mine hunde. De må ikke lege med pinde, der bliver aldrig kastet bold når der er flere hunde tilstede, de må ikke snuse til ådsler osv. Men alt med måde. Vurderer jeg, at åen er ren, så må de bade deri og grave må de såmænd også. Det handler vel om at finde balancen mellem at være overbeskyttende og så at passe på sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg holder med Lonny :drille:

Jeg kan godt have lidt forbehold overfor ådsler og lorte, men det er fordi jeg ved de vil rulle sig i dem (Vinnie) eller æde dem (Oluf), og jeg gider ikke lugte til det.

Alt det andet er bare helt ok, inklusive pindeleg. Ja, der findes eksempler med tragisk udgang, men hunde har altså leget med pinde i 10.000 år eller mere. Det går nok godt for 99.999999999999999999999999999999999%

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg er så en af dem, der ikke leger pindeleg med mine hunde p.g.a bitter erfaring.

Lad ikke hunden drikke af vandpytter, de kan være fyldt med farlige væsker, f.eks. benzin, kølervæske og lignende.

Lad ikke hunden bade i vand, du ikke selv ville bade i, pas især på algebefængt vand, vandhuller der lugter, stillestående bugter og lignende.

De 2 sidste eksempler er fra en side på nettet: Hunden i varmen.

Jeg holder både med Lonny og Bo og derfor er I begge to fjollede :blink:

Redigeret af Tullemus
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Madsen er ligesom Bo.. dog nok mere ekstrem..

Madsen vil have at Nissan skal gå i 50 cm snor, på tørre fortove.

regner det skal han bare ikke ud at gå..

han bliver jo våd og beskidt!! :shock:

han må kun få tørfoder og tørre godbidder.. alt andet er snasket og ulækkert..

hvis han fik lov havde han klippet ham korthåret og badet ham hver dag..

han GLÆDER sig til han må bade ham om tre uger...

han går helt i selvsving hvis han ruller sig.. for det MÅ jo være fordi der er et eller andet ulækkert...

generelt synes han hunde er vildt ulækre :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha HF's bedste afstemning!!! :sjov:

Har stemt at I begge er fjolser, for jeg er lidt både og...

Vand, at bade i eller drikke - jeg er fandeme bange for alger, der er en hund der er død lige i nærheden af vores træningsplads for nylig. Og så ved man jo aldrig helt hvad der er i vandpytterne ved og på markerne herude. Men ellers har jeg det lidt som dig, der må gerne drikkes/bades i vand der ikke står stille, eller vandpytter laaangt væk fra markerne.

Mus og andre døde dyr - jeg VED at Iso sluger dem, og så kommer de op igen, sandsynligvis i min bil eller på køkkengulvet... :stupid: Og det gider jeg ikke, så prøver at stoppe hende. Men er ikke bange for at hun bli'r syg af det... Det samme med kattelort, som hun æælsker, og som gør hendes ånde helt ubeskriiiivelig. :badr:

Frostie elskede at rulle sig i alt muligt klamt, det havde jeg et temmelig afslappet forhold til. Undtaget den gang hun rullede sig i menneskelort..! :badr: Heldigvis på stranden, så hun blev hurtigt skyllet af igen!

Pindeleg er no-go, har oplevet alt for mange af venners og bekendtes hunde der har fået alvorlige skader. Af samme grund er jeg også meget forsigtig med boldkast, og kaster kun langs med jorden, aldrig høje bolde! :fyfy:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg er så en af dem, der ikke leger pindeleg med mine hunde p.g.a bitter erfaring.

Lad ikke hunden drikke af vandpytter, de kan være fyldt med farlige væsker, f.eks. benzin, kølervæske og lignende.

Lad ikke hunden bade i vand, du ikke selv ville bade i, pas især på algebefængt vand, vandhuller der lugter, stillestående bugter og lignende.

De 2 sidste eksempler er fra en side på nettet: Hunden i varmen.

Jeg holder både med Lonny og Bo og derfor er I begge to fjollede :blink:

Som jeg skrev i startindlægget, så går vi kun ture i skoven, så her er vandpytterne så rene som de nu kan blive :engel:

Og hvad angår ikke at lade dem bade hvor man ikke selv ville bade, så vadede jeg helt demonstrativt ned i åen en dag hvor Bo brokkede sig over hun drak vand, og her fik jeg så våde fusser imens jeg tog tre håndfulde vand og drak :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vand, at bade i eller drikke - jeg er fandeme bange for alger, der er en hund der er død lige i nærheden af vores træningsplads for nylig. Og så ved man jo aldrig helt hvad der er i vandpytterne ved og på markerne herude. Men ellers har jeg det lidt som dig, der må gerne drikkes/bades i vand der ikke står stille, eller vandpytter laaangt væk fra markerne.

Mus og andre døde dyr - jeg VED at Iso sluger dem, og så kommer de op igen, sandsynligvis i min bil eller på køkkengulvet... :stupid: Og det gider jeg ikke, så prøver at stoppe hende. Men er ikke bange for at hun bli'r syg af det... Det samme med kattelort, som hun æælsker, og som gør hendes ånde helt ubeskriiiivelig. :badr:

Frostie elskede at rulle sig i alt muligt klamt, det havde jeg et temmelig afslappet forhold til. Undtaget den gang hun rullede sig i menneskelort..! :badr: Heldigvis på stranden, så hun blev hurtigt skyllet af igen!

Pindeleg er no-go, har oplevet alt for mange af venners og bekendtes hunde der har fået alvorlige skader. Af samme grund er jeg også meget forsigtig med boldkast, og kaster kun langs med jorden, aldrig høje bolde! :fyfy:

Nu får Luna heller ikke sådan lov at gå rundt og æde lort, hun vil ellers meget gerne, især om vinteren, der er bare ikke noget bedre en frossen kattelort :mums:

Men her er jeg rent faktisk både bange for at hun bliver syg, og så har jeg som dig opdaget at det giver ubeskrivelig dårligt ånde :badr:

Og menneskelort, ja her tror jeg så at jeg havde kastet op i tykke stråler, der er trods alt grænser for min frigjorthed :blink:

Og Luna har heldigvis kun slugt et dødt dyr, det var en mus, og den eneste grund til hun gjorde det var, at hun troede jeg ville tage den, så nu har jeg lært at lade hende være når hun finder en mus, hun kan nemlig ikke lide dem :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret pylret med at skåne Taikis led. Han er en meget aktiv hund, vi går lange ture med ham hver dag, leger og løber med ham. Det tør jeg godt, for når han er kørt helt flad, så sætter han sig ned og vil ikke gå. Og så "falder" hans ører ud på siden af hovedet, jeg kalder det hans Yoda-ører, så ved jeg at han er mega træt.

Og ja... Så bærer jeg ham altså hjem. Alle 15,7 kilo af ham. Det er ekstremt sjældent at det sker, for vi er gode til at vurdere hvad han vil og kan, og han er meget god til selv at gå ud af parken og hjem, når han ikke gider mere.

Men det er altså sket et par gange, mens han har været unghund, at jeg har båret ham fordi han signalerede, at han var brugt. Det er godt nok noget tungt, han er jo ingen taskehund... Men han skal ikke presses udover hvad han selv magter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig :lol:

Og jeg mener skam også I bare er fjollerikker :lol:

Pas på hunden, men ikke pak den ind i vat! SÅ holder med jer begge!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. pinde, så er vi så heldige at graverne på Assistens Kirkegård har et godt øje til Taiki, så når vi møder en af dem, klipper de gerne en saftig gren af et træ eller en busk, som han kan gnave i.

De er så friske, at væden ligefrem bobler ud af dem, når han "knaser" dem. Dem tør jeg godt lade ham gnave i, der er jo ingen splinter når det er så friskt og Taiki spiser det ikke, han gnaver bare.

Tørre grene må han ikke knase.

Hunde skal også have lov til at være hunde, men jeg synes godt at man kan sortere lidt i det så det bliver på en forsvarlig måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt klar som dig, pigerne har meget vidde rammer til at være hund i. Men jeg er heller ikke af natur hverken pylret eller sart eller bange for noget særligt i den danske fauna.

Jeg kaster pind med måde, dvs jeg tænker over hvilke pinde og hvordan jeg kaster, da jeg også har kendt hunde der har mistet livet på den konto. Hundene må altid bade i havet, med mindre der er advarsel om alger. Søer får de ikke lov til når det er højsommer, men ellers gerne. Åer og vandløb altid. Og vandpytter må de drikke af hvis der ikke har kørt biler.

De må spise hestelort og harelort hvis de vil, (men de gider sjældent) og mus er også på menuen til tider, hvilket jeg dog stopper nu hvis jeg kan pga bændelorm.

Jeg stopper dem kun halvhjertet i at rulle sig i ådsler og andre lækre parfumer, jeg er som regel for langsom og så må de simpelthen i bad i stedet..

generelt har jeg det nok bare sådan at jeg hader begrænsninger og skrappe forbud, så jeg vælger at tage det hele lidt mere med fornuften i forhold til den reelle fare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er åbenbart slet ikke overbeskyttende eller hvad der ligner. Hehe.

Siku må alt, bor på landet, hvor der er alle umulige fare rundt om, såsom søer, bække, løse fasaner, hare, dådyr og ikke mindst ræve, grævlinge og minke...

Du har fået min stemme... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

generelt har jeg det nok bare sådan at jeg hader begrænsninger og skrappe forbud, så jeg vælger at tage det hele lidt mere med fornuften i forhold til den reelle fare.

Jeg har det nok også svært med begrænsninger (både over for Luna, og mig selv :genert:), og herhjemme pjatter vi jævnligt med, at det er godt vi ikke har fået børn, de ville blive nogle rigtige rødder :lol:

De få regler vi så har, de skal til gengæld overholdes 100%

Jeg er med Bo, men kun fordi Luna har det med at komme uheldigt afsted, mine må gerne bade / drikke og jage, men jeg var i CHOK da Sonja lod Tyson spise noget på gaden, den slags må mine sørme ikke, det er alt for klamt (fremmede mennesker har spist af det, ydrk).

Men det er jo aldrig i disse situationer hun kommer galt afsted, det er altid ved et eller andet uventet som vi ikke lige havde taget højde for :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja, og så vil jeg da lige fortælle, at på trods af Bo's pylrethed, så kan man åbenbart ikke overlade ansvaret for Luna til ham :vedikke:

Da jeg kom hjem fra arbejde i går, da havde Luna en rimelig stor rift på den ene kind, en på den ene skulder og ind på inderlåret, alle rifter var 4-5 cm og ret dybe :shock:

Det viste sig så, at hun under deres gåtur havde spottet en fasan, og den havde hun så forfulgt i fuldt firspring, lige ind igennem en tjørnebusk :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bo ville have været død af et apoplektisk anfald hvis han havde været gift med mig :lol:

Mine de får lov at drikke af vandpytter med klammo vand, de ruller sig (både i lig og lort), de får lov at lege med pinde (det er så mest Johna der gider det) og legetøj sammen... når jeg kaster bold, så tyrer jeg den ofte ned i jorden, så de skal springe op i luften for at fange den og de leger med legetøj sammen.... og ja, jeg kan også finde på at kaste legetøjet selvom de begge er løse, så de kan gå amok over hvem der fanger den først ;-)

Jeg har stemt at du har ret :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Haha.. Er med dig Lonny.

Mine kræ graver gerne efter mus, æder mus og dør mus...

De sopper og drikker vand af bækken lige ned bag ved haven...

Drikker vand fra vandpytter i skoven... Der er sjovt nok også kun vandpytter når det lige har regnet :vedikke:

De ruller sig i det de nu kan slippe afsted med og undersøger alt jeg ikke kan nå at stoppe dem i.

Og når jeg skriver at jeg ikke kan nå at stoppe dem, så vil jeg helst de holder sig fra at æde meget døde ting, fordi det er ulækkert....

Men de er ofte et godt stykke væk når vi er ude og gå, så det er utopi at tro de kan holdes helt fra det.

Men f.eks pinde må absolut ikke kastes herhjemme - Som i ALDRIG!

Der må godt gnaves i visse særligt udvalgte pinde, men andre tages fra dem da de splinte og der gnaves kun i pinde under opsyn.

Bruger gerne bold som belønning og engang imellem får de også lov at løbe efter bolden herhjemme en eller to gange.

Men de køre højt, så det er sjældent.

De bader ikke i søer som har en risiko for at være algefyldte, men gerne alle mulige andre steder og de ruller sig gerne i det mest ulækre de kan finde, efter en god badetur.

Selvfølgelig skal man passe på sin hund, men det skal heller ikke være værre end at hunden også kan leve et liv som hund.

Hundens krop og fordøjelses system kan også holde til helt andre ting end vores - Forudsat det ikke er en byhund der aldrig har fået andet end tørkost, som pludselig slippes løs blandt kadavere ;-)

Men man skal kigge på den enkelte hund og hvad den er vant til og kan holde til.

Nogle er jo nærmest døden nær efter en tår fra en vandpyt grundet sart mave og andre kan nærmest ikke få dårlig mave uanset hvad de æder og drikker.

Nogle har kropskontrol og er vant til at færdes i naturen og andre er ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites