Hop til indhold

Hunde som altid er i snor


Buddha
 Share

Recommended Posts

Nej, Fønix bliver ikke aflivet, ja jeg ligner lort :mrgreen: og JO, fandemer om ikke Fønix har et liv ikke bare med indhold, men også med glæde, fornøjelser og høj livskvalitet. Og jeg lever fint med at blive bedømt og dømt, mine går jo også på cafe, hvor de sidder i deres lille taske og nyder en klat flødeskum.

 

:5up: Og det er jo meget forskelligt hvad hunde har behov for.

Freia skulle helst være sammen med mig hele tiden.

Speedy havde brug for masser af gåture og friløb hver dag. Hun var ikke en nussehund, 5 min. så var det nok.

Mega, mad og så bare ture, helst i snor. Hun løb sjældent hvis hun var løs.Og så var det vigtigt med fysisk kontakt.

Groa skal helst løbe løs hver dag og have en masse hjernegymnastik.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 115
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Måske har vi været heldig men bare den der med at hvis jeg hopper og siger en sjov lyd så står hun der med det samme, for tænk hvis noget sjovt skulle ske? Dexters reaktion har altid været at vende sig om, kigge, overveje lidt om det nu er det værd, og hvis han finder at han gider det, så vælger han at komme...

 

Det er det jeg tænker gør indkaldet svært, det er så svært at finde noget som de rent faktisk vil dø for til enhver tid = sikkert indkald. Vil så sige jeg har 2 meget forskellige typer og også at jeg kan mærke hvor meget Egon er vant til træningssituationer og det faktisk giver bonus nu, bl.a. derfor jeg turde tage udfordringen med et indkald op igen. Men det er snart 3 år jeg har brugt på at nå hertil, Benny har slet slet ikke fået samme tur, men han vil jo helst heller ikke blive væk.

 

(Jeg har hørt mange fordomme, og altid forsøgt at dræbe dem... Efter at have fået en slædehund ved jeg at ca. 90% af alle fordommene har minimum en snert af sandhed i sig!)

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak ninjamor for at formulere det jeg ikke formåede :D men er særdeles enig med dig :-)

 

Men igen kan jeg ikke lade være at tænke at det jo må komme an på hunden - de er jo meget forskellige og har forskellig behov :-)

 

Enig og det udtrykker jeg efter bedste evne her:

Hunde som kommer i langline og bliver brugt eller aktiveret så de får anvendt deres evner og får dækket deres adfærdsbehov lever efter min mening et fint hundeliv.

 

 

Nej, Fønix bliver ikke aflivet, ja jeg ligner lort :mrgreen: og JO, fandemer om ikke Fønix har et liv ikke bare med indhold, men også med glæde, fornøjelser og høj livskvalitet. Og jeg lever fint med at blive bedømt og dømt, mine går jo også på cafe, hvor de sidder i deres lille taske og nyder en klat flødeskum.

 

Hvad er det der sker med dig Petrine? Vil du bare misforstå eller hvad?

 

Kommer dine hunde da ind under den kategori

som ikke får anvendt deres evner og får lov at bevæge sig
Hvis ja, synes jeg du skal se at få gjort noget ved det. Hvis nej, er der ingen grund til at du føler dig ramt.

Hvis du selv mener du ligner lort, kan jeg nok ikke overbevise dig om andet, men med "brugte mennesker" mente jeg nu ældre pensionister

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen denne er jo svær. Jeg går jo ofte med alle 6 stk vovser på en gang.Når jeg går langs marken er de 5 ofte frii, hvis der er langt til andre hunde.Så nogle spørger så hvorfor Snoopy er i snor, er det fordi han bider.Men NEJ , Men han kan se bilerne 1 km væk på motortrafikvejen og vil hyrde dem, så han kommer kun løs, når vi kommer på et sikkert område.Så vi må videre i håb om at finde et mere sikkert sted til ham. Og det gør vi så ogh der holdes så pause, så han kan bruge sin overskudsenergi.

Mine 2 græske ville blive problembørn uden at kunne rase af, mine cockerer kan meget lettere aktiveres positivt, hvis det var en af dem, der ikke kunne slippes alle steder , hvor der er rimelig sikkert mht trafik.

Og hvad hunden er vant til betyder, da en del, mht at udfolde sig .

Mine cockere ville aldrig tage skade af en uge i snor.Mine 2 andre ville nok blive underlige og rimelige besværlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det der sker med dig Petrine? Vil du bare misforstå eller hvad?

 

Fønix bor i lejlighed, bliver kun luftet i gåtempo i flexsnor og oplever ikke meget andet...har nok misforstået et eller andet, tager det ikke så tungt, bare lidt træt af den tendens til at dømme og bedømme andres hundes livskvalitet (mit indlæg var ikke kun rettet til dig). Men nej, jeg vil ikke se at få gjort noget ved det, 'bare' fordi du / en del andre, mener det er en forkert måde at holde hund på ;-) jeg vurderer og ser en lykkelig hund, der har et godt liv, selvom det ikke indeholder en brøkdel af det, de andre hundes liv indeholder, han har evner for agility, men trives ikke med forsamlinger af hunde / mennesker, han gider ikke hjerneaktivering, han gider ikke gå med på cafe, han gider bare sine gåture og ellers være enspænder indendørs.

 

For mig er det lidt skræmmende tanke, at nogen (ingen nævnt) kunne finde på at aflive en rask hund, fordi den ikke vil / gider de aktiviteter jeg har lyst til - i inkontinenstråden, er der en, der taler om aflivning af inkontinent hund, hvis medicinen ikke virker, jeg forstår ikke, hvordan man kan vælge fra, pga noget, der så nemt kan løses (hvis medicin ikke virker, så på med en ble).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, Fønix bliver ikke aflivet, ja jeg ligner lort :mrgreen: og JO, fandemer om ikke Fønix har et liv ikke bare med indhold, men også med glæde, fornøjelser og høj livskvalitet. Og jeg lever fint med at blive bedømt og dømt, mine går jo også på cafe, hvor de sidder i deres lille taske og nyder en klat flødeskum.

Jeg dømmer dig skam ikke :-) King og Charlie (mine tidligere hunde) blev bare udsat for et rigtig grimt overfald af to gale schæferhunde en dag, som var fuldstændig umotiveret. Eller det tror jeg i hvert fald, for vi gik bare på gaden og det var ikke første gang hundene var brudt ud og havde overfaldet nogen.

Men i hvert fald påvirkede det hundene rigtig meget. King blev virkelig gal, hvis vi gik forbi og de skabte sig. Han for frem i linen og ville bare slås, hvis de kom ud. Det er jeg sikker på.

 

Charlie blev pisse bange og turde ikke gå forbi deres have. Han nægtede simpelthen, også selvom vi gik over på den anden side af gaden.

 

Det kunne gå, fordi det kun var de to hunde. Men forestil dig, at dine hunde reagerede sådan HVER gang du stødte på en anden hund på gaden. Det tænker jeg helt sikkert må være et kæmpe stressmoment for hundene og det ville få mig til at overveje, om jeg synes det var et værdigt hundeliv. Medmindre man da boede et sted, hvor man ikke stødte på hunde hele tiden eller havde mulighed for at køre et sted hen, hvor der ikke rigtig kom andre.

 

Men jeg kunne aldrig drømme om at dømme dig, fordi du evt. tænker anderledes om det. Det er sgu ikke rigtig min stil :mrgreen: Hvis du vurderer, at Fønix er glad og har et godt liv, så er det vel det han har, det kan jeg jo ikke udtale mig om :hmm:

 

Det er bare min personlige holdning, at hvis årsagen til at hunden skal være i snor er, at den ellers vil reagere rigtig voldsomt på ting, der er svære at undgå i dagligdagen, så tror jeg det kan være meget stressende og det kunne godt få mig til at overveje om det var et godt hundeliv, hvis den gik rundt og var oppe i det røde felt det meste af tiden.

Det er naturligvis set ud fra et helt generelt perskeptiv, da det er svært at snakke om enkelttilfælde i sådan en diskussion her. Der vil jo altid være gråzoner og være hunde, der trives fint alligevel. Det ville bare få mig til at overveje det.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er såmænd ok, jeg synes bare det var vildt synd for Stella (tror jeg hun hed) som forlod forum, da hun fik anbefalet en aflivning og jeg er heller ikke tilfreds med at Buddha skal overveje, om hendes hunde har et acceptabelt liv, fordi den ene ikke kan gå uden snor - det er selv konceptet 'bang, din hund er bedst tjent med en aflivning' der gør mig lidt ....rød i kanten. Man kunne jo formulere det som 'var det MIN hund'; når jeg læser alene-hjemme-tråden, så tænker jeg stort set konstant 'var det MIN hund, så havde jeg givet op for længe siden', jeg er dybt imponeret over tålmodigheden, for jeg havde bare ikke holdt ud så længe, men givet op og aflivet. Men jeg sætter mig ikke ned og taler alvorligt med dem der kæmper og anbefaler aflivning :hmm:

 

Behøver ikke forestille mig, at det er sådan, hver gang jeg møder hunde på gaden - Buller har 100% dårlig reaktion på alle hunde vi møder (går fremad, men tilbageskridt for hver gang hun bliver overfaldet), Fønix har dårlig reaktion på alle mænd (og vi bor trods alt i byen), det er helt ok med mig, at nogle ville vælge at aflive, jeg vælger noget andet, jeg bliver bare 'lidt rød i kanten' når nogen sætter sig til dommer og synes jeg straks skal aflive eller ændre på forholdene, for jeg har besluttet, at forholdene er fine og hundene tæt på lykkelige. Jeg bliver ikke ked af det og forlader forum, men det er der nogle jeg gør og derfor vraltede jeg lige ind i debatten, for at tale de stille pigers sag :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jamens Bondus

Min bomuldshund behøver ikke at gå i snor. For det første elsker den alle hunde, og alle hunde elsker den. For det andet kan den ikke løbe hurtigere end mig:P

 

Det sagt så har min kammerat en jagthund der også kan gå uden snor, men de føler sig mere trygge med ham i snor.. Og han har det godt.. så ja det noget fis..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er såmænd ok, jeg synes bare det var vildt synd for Stella (tror jeg hun hed) som forlod forum, da hun fik anbefalet en aflivning og jeg er heller ikke tilfreds med at Buddha skal overveje, om hendes hunde har et acceptabelt liv, fordi den ene ikke kan gå uden snor - det er selv konceptet 'bang, din hund er bedst tjent med en aflivning' der gør mig lidt ....rød i kanten. Man kunne jo formulere det som 'var det MIN hund'; når jeg læser alene-hjemme-tråden, så tænker jeg stort set konstant 'var det MIN hund, så havde jeg givet op for længe siden', jeg er dybt imponeret over tålmodigheden, for jeg havde bare ikke holdt ud så længe, men givet op og aflivet. Men jeg sætter mig ikke ned og taler alvorligt med dem der kæmper og anbefaler aflivning :hmm:

 

Behøver ikke forestille mig, at det er sådan, hver gang jeg møder hunde på gaden - Buller har 100% dårlig reaktion på alle hunde vi møder (går fremad, men tilbageskridt for hver gang hun bliver overfaldet), Fønix har dårlig reaktion på alle mænd (og vi bor trods alt i byen), det er helt ok med mig, at nogle ville vælge at aflive, jeg vælger noget andet, jeg bliver bare 'lidt rød i kanten' når nogen sætter sig til dommer og synes jeg straks skal aflive eller ændre på forholdene, for jeg har besluttet, at forholdene er fine og hundene tæt på lykkelige. Jeg bliver ikke ked af det og forlader forum, men det er der nogle jeg gør og derfor vraltede jeg lige ind i debatten, for at tale de stille pigers sag :engel:

Okay, Stellas (eller hvad hun nu hedder) situation er en helt anden, synes jeg. Det havde jo ikke noget med hund i snor at gøre, men fordi han var syg. Så det synes jeg lidt vi skal holde ude af den her debat.

 

Og så tror jeg da i øvrigt ikke, at der er nogen, der pr. definition mener at en hund, der ikke kan gå løs har et dårligt hundeliv og skal aflives :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg afliver dem skam ikke, bare rolig - jeg syntes bare det var en noget heftig holdning. Når der står: "hunde der ikke kan gå løse, har ikke et værdigt liv" så synes jeg der mangler noget ala Ninjamors fine beskrivelse.... medmindre man aktiverer dem passende på anden måde.

 

Og jeg er ellers enig med dig Petrine, der er nemlig så mange men'er ved de fleste historier.

 

Det er ikke alle hunde der gider andre hunde, der kan være løse, der gider at træne, der synes aktivitetsting er sjove - men så finder man jo bare det de gider. Benny gider ikke diverse kong aktivitetsting selvom det skulle være så godt for hans hjerne, men han vil gerne ligge ved siden af mig og blive klappet mens Egon triller rundt med sin, sådan er han bare.

 

 

Ulla, tror ikke dine græske var blevet problembørn, jeg tror bare du havde gjort som jeg gør - havde fundet på noget andet såsom at cykle med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det er såmænd ok, jeg synes bare det var vildt synd for Stella (tror jeg hun hed) som forlod forum, da hun fik anbefalet en aflivning og jeg er heller ikke tilfreds med at Buddha skal overveje, om hendes hunde har et acceptabelt liv, fordi den ene ikke kan gå uden snor - det er selv konceptet 'bang, din hund er bedst tjent med en aflivning' der gør mig lidt ....rød i kanten. Man kunne jo formulere det som 'var det MIN hund'; når jeg læser alene-hjemme-tråden, så tænker jeg stort set konstant 'var det MIN hund, så havde jeg givet op for længe siden', jeg er dybt imponeret over tålmodigheden, for jeg havde bare ikke holdt ud så længe, men givet op og aflivet. Men jeg sætter mig ikke ned og taler alvorligt med dem der kæmper og anbefaler aflivning :hmm:

 

Behøver ikke forestille mig, at det er sådan, hver gang jeg møder hunde på gaden - Buller har 100% dårlig reaktion på alle hunde vi møder (går fremad, men tilbageskridt for hver gang hun bliver overfaldet), Fønix har dårlig reaktion på alle mænd (og vi bor trods alt i byen), det er helt ok med mig, at nogle ville vælge at aflive, jeg vælger noget andet, jeg bliver bare 'lidt rød i kanten' når nogen sætter sig til dommer og synes jeg straks skal aflive eller ændre på forholdene, for jeg har besluttet, at forholdene er fine og hundene tæt på lykkelige. Jeg bliver ikke ked af det og forlader forum, men det er der nogle jeg gør og derfor vraltede jeg lige ind i debatten, for at tale de stille pigers sag :engel:

 

Jeg tror da ikke nogen gør sig til dommer over den enkelte hund (lige i den her debat, ved godt det er sket i andre, men holder mig til denne debat)

Folk generalisere, fordi det nu engang er nødvendigt for at få en debat.

 

F.eks min Bamse ville være bedre tjent med en aflivning end at leve som dine hunde.

Fordi han er som han er og ganske enkelt ikke ville få et godt liv under de forhold.

 

Det har jo intet med dine hunde og deres livskvalitet at gøre - Det er jo helt andre hunde der er tale om.

 

Tror heller ikke der er ret mange herinde, omend de findes alle mulige andre steder, der afliver deres hund fordi den ikke gider det de selv gider.

Kan selvfølgelig kun tale for mig selv og Kaia bor her da stadig og er elsket lige så højt, selvom hun ikke gider de ting jeg gider - Og jeg synes hendes yndlingsaktiviteter kan være ret så trælse (omend det hurtigt går over når jeg ser hvor glad lillepigen bliver)

Det samme gør sig gældende for Bamse som ikke gider andre hunde, selvom det er møg besværligt.

Og Yoda vil stadig være her og få lov at lave det han gider, selvom det mod forventning ikke er det han er købt til.

 

Er måske naiv når jeg tror de fleste har det sådan? :vedikke:

 

Er dog enig i, at det der med at anbefale aflivning på andres vegne og endda uden nogensinde at have mødt hunden, er en uskik som jeg heller ikke bryder mig om.

Det er bare ikke OK!

Link til indlæg
Del på andre sites

Min bomuldshund behøver ikke at gå i snor. For det første elsker den alle hunde, og alle hunde elsker den. For det andet kan den ikke løbe hurtigere end mig:P

 

Det sagt så har min kammerat en jagthund der også kan gå uden snor, men de føler sig mere trygge med ham i snor.. Og han har det godt.. så ja det noget fis..

så må man håbe for din hund at du bor et sted hvor det ikke er farligt for den at være uden snor - altså et sted uden trafik , hvis et sådant findes her i landet.
Link til indlæg
Del på andre sites

Buddha du er en af de sidste jeg vil tænke om, at dine hunde ikke har et godt liv, når jeg læser med herinde. Jeg syntes tværtimod, at de lader til at have et godt og aktiv liv. Og så er jeg enig med Ninjamors beskrivelse.

 

Det ved jeg godt (eller, det mener jeg også selv) men der er jo mange, mange andre end mig som har hunde der ikke kan løbe fri af den ene eller den anden årsag - tænk hvis man inkluderede dem som faktisk ikke kommer når de ser en anden hund/hjort/andet yderst spændende.

 

så må man håbe for din hund at du bor et sted hvor det ikke er farligt for den at være uden snor - altså et sted uden trafik , hvis et sådant findes her i landet.

 

Det er nu muligt at lære hunden ikke at gå over gaden alene, jeg har da set nogle stykker som enten går bag ejeren eller som stopper ved kanten :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fønix bor i lejlighed, bliver kun luftet i gåtempo i flexsnor og oplever ikke meget andet...har nok misforstået et eller andet, tager det ikke så tungt, bare lidt træt af den tendens til at dømme og bedømme andres hundes livskvalitet (mit indlæg var ikke kun rettet til dig). Men nej, jeg vil ikke se at få gjort noget ved det, 'bare' fordi du / en del andre, mener det er en forkert måde at holde hund på ;-) jeg vurderer og ser en lykkelig hund, der har et godt liv, selvom det ikke indeholder en brøkdel af det, de andre hundes liv indeholder, han har evner for agility, men trives ikke med forsamlinger af hunde / mennesker, han gider ikke hjerneaktivering, han gider ikke gå med på cafe, han gider bare sine gåture og ellers være enspænder indendørs.

 

For mig er det lidt skræmmende tanke, at nogen (ingen nævnt) kunne finde på at aflive en rask hund, fordi den ikke vil / gider de aktiviteter jeg har lyst til - i inkontinenstråden, er der en, der taler om aflivning af inkontinent hund, hvis medicinen ikke virker, jeg forstår ikke, hvordan man kan vælge fra, pga noget, der så nemt kan løses (hvis medicin ikke virker, så på med en ble).

 

Ligger det ikke ligesom i luften af her tales om raske, velfungerende hunde?

Pelle oplever ikke en brøkdel af det jeg har lært stort set er et must for hunde. Han kan ikke rumme det og det ville ikke trives med en almindelig hunds aktivering og oplevelser/træning at skulle forholde sig til.

Jeg mener stadig det jeg skrev om hunde, som kun kommer ud at GÅ i kort line, men det er en generel betragtning for der er altid undtagelser.

 

Jeg har ikke mødt Fønix, men har et billede af en lille hund og i kombination med dine lange ben er det næppe en trissetur, for en lille hund, som den jeg beskrev?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg godt (eller, det mener jeg også selv) men der er jo mange, mange andre end mig som har hunde der ikke kan løbe fri af den ene eller den anden årsag - tænk hvis man inkluderede dem som faktisk ikke kommer når de ser en anden hund/hjort/andet yderst spændende.

 

Ja så var der mange hunde, der skulle være noget mere i snor.

 

 

 

 

 

Det er nu muligt at lære hunden ikke at gå over gaden alene, jeg har da set nogle stykker som enten går bag ejeren eller som stopper ved kanten :-D

 

Min gamle hund, ventede altid ved kantstenen og gik først over når han fik lov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da en gevaldig forskel på en hund der KUN kommer ud på trisseture i snor, og de hunde der pga. ustabilt indkald må gå tur i snor/langline - men som til gengæld kommer til træning indtil flere gange om ugen..?? Okay, jeg kan godt se det med at "få lov til at strække ud", på en måde. Men det er faktisk ikke alle hunde der har brug for det! Hverken min gamle Frostie eller Iso har haft det, selv om de har haft adgang til kæmpe marker at fræse rundt på, alt det de ville. Når jeg knipsede linen af Frostie så skete der ikke rigtig noget, hun travede stille og roligt af sted. Iso eksploderer lige i det jeg gi'r hende fri, men hun spurter ikke ret mange meter før hun vender om igen, og jeg har faktisk måttet lære både Frostie og Iso at ta' en løbetur. Ikke med det store held, endda... Til gengæld har begge været de rene vilddyr på en agilitybane.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har så ikke lige læst alle trådene men jeg HAR altså kendt flere spidshunde (og slædehunde) som kunne gå løs uden snor og kom på indkald. Den ene var en Alaska malemute. Jeg siger ikk at det gælder alle slædehunde, men nogle kan altså godt lære det :-) men inden for den enkle race er der jo også forskellige individer, så man kan ikke skære alle over en kam :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver lidt trist når jeg kan se hvor mange der mener at en hund der tilbringer sine gåture i snor, af den ene eller anden grund, må have et dårligt liv:(

 

Det er muligt det ikke menes så konkret som det skrives, men for mig tyder det på at man kunne sætte sig bedre ind i hvordan en situation kan opleves for andre og hvordan et hundeliv kan leves meget anderledes end det man måske selv gør.

Jeg tror der er mange der først bliver klar over det, når de selv pludselig står med en hund, som ikke kan leve det liv som de ser som ideelt for en hund. Og der er rigtig mange mennesker i familien danmark, som skulle lære den lektie lidt før, og feks beholde snoren på hunden..

 

Min ene hund har i perioder konstant været i snor, når hun var udenfor haven. Visse steder pga jagt, men ellers mest pga hendes forhold til fremmede hunde efter adskillige overfald.

Jeg har valgt at tage snoren på INDEN det evt skulle gå galt! Jeg vil gerne beholde min hund og hun skal ikke gøre ved andre som de har gjort ved hende og da jeg ikke kan stole 110% på hendes indkald hvis hun overraskes af en hund, så har hun snor på alle steder hvor vi med bare lidt sandsynlighed kan møde en hund. Og det har hun haft i årevis.

 

Og hun er en hund som altid har ææælsket at strække ud og løbe stærkt! Og med kæmpe radius til mig. Så den med at "min hund vil aldrig kunne leve kun i lang line", den tror jeg man hurtigt får lavet om på hvis det er ens egen elskede hund, som pludselig af hensyn til andre eller i følge loven (feks hvis man boede i norge) ikke kunne være løs mere.

 

Jeg har det meste af tiden boet uden have og har da fundet masser af muligheder for at hun alligevel kunne strække benene! Da sheila var ung var 45 km om ugen i løb ikke unormalt ved siden af de almindelige gåture, så Jo, jeg tror min hund fik rigeligt mulighed for at røre sig:)

Og i tillæg legede jeg væddeløb med hende, så hun blev sat af og jeg gik 200 meter væk af en åben sti og kaldte og så kom hun i greyhound fart! Det var i lang tid den eneste måde hun var løs på.

Da hun så kunne med andre hunde igen var der sjældne besøg i store hundeskove, men ikke noget der kunne regnes med i regnskabet da vi havde så langt til dem, og tomme strande om vinteren.

 

Jeg kender flere hunde som altid er i snor udenfor egen matrikel og kan slet ikke se hvad dårligt liv de skulle have ved det..Blandt andet en hutigløber af en terrier som helt sikekrt ville elske at løbe frit alle steder og som faktisk har en imponerende godt fløjteindkald...lige til han ser vildt! by by, so long vi ses om nogle timer!

Og når man som ejer har rendt rundt i en skov (hunden havde knækket snoren) i flere timer og søgt efter sin hund, så slipper man den altså ikke liiige igen.

 

Så han lever fint i flex og med en stor have at spurte i. Hundeskovslegeplads er ikke en mulighed da han ikke er egnet til den omgang der normalt er der.

 

Bøvs, nu er mit sure opstød ovre, men bliver så træt af at folk kan kaste ting som aflivningsgrund ud uden overhovedet at have set hverken hund eller ejer:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor i tæt bebyggelse (rækkehuskvarter) med fortov og cykelstier. Rosita er døv og vil ikke gå uden line, så der føler hun sig mest tryg. Coco og Disney kan godt være løse, men kun sammen. Disney gør alt, hvad Coco gør:lun: - dog ikke løse på stierne, da de nemt - pga str - kan overses af cyklister og hurtigkørende knallerter, men på åbne områder.

 

Min forældres hunde har altid været i snor - bortset fra hundetræning et par gange om ugen. De har det fantastisk:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver lidt trist når jeg kan se hvor mange der mener at en hund der tilbringer sine gåture i snor, af den ene eller anden grund, må have et dårligt liv:(

 

Det er muligt det ikke menes så konkret som det skrives, men for mig tyder det på at man kunne sætte sig bedre ind i hvordan en situation kan opleves for andre og hvordan et hundeliv kan leves meget anderledes end det man måske selv gør.

Jeg tror der er mange der først bliver klar over det, når de selv pludselig står med en hund, som ikke kan leve det liv som de ser som ideelt for en hund. Og der er rigtig mange mennesker i familien danmark, som skulle lære den lektie lidt før, og feks beholde snoren på hunden..

 

Min ene hund har i perioder konstant været i snor, når hun var udenfor haven. Visse steder pga jagt, men ellers mest pga hendes forhold til fremmede hunde efter adskillige overfald.

Jeg har valgt at tage snoren på INDEN det evt skulle gå galt! Jeg vil gerne beholde min hund og hun skal ikke gøre ved andre som de har gjort ved hende og da jeg ikke kan stole 110% på hendes indkald hvis hun overraskes af en hund, så har hun snor på alle steder hvor vi med bare lidt sandsynlighed kan møde en hund. Og det har hun haft i årevis.

 

Og hun er en hund som altid har ææælsket at strække ud og løbe stærkt! Og med kæmpe radius til mig. Så den med at "min hund vil aldrig kunne leve kun i lang line", den tror jeg man hurtigt får lavet om på hvis det er ens egen elskede hund, som pludselig af hensyn til andre eller i følge loven (feks hvis man boede i norge) ikke kunne være løs mere.

 

Jeg har det meste af tiden boet uden have og har da fundet masser af muligheder for at hun alligevel kunne strække benene! Da sheila var ung var 45 km om ugen i løb ikke unormalt ved siden af de almindelige gåture, så Jo, jeg tror min hund fik rigeligt mulighed for at røre sig:)

Og i tillæg legede jeg væddeløb med hende, så hun blev sat af og jeg gik 200 meter væk af en åben sti og kaldte og så kom hun i greyhound fart! Det var i lang tid den eneste måde hun var løs på.

Da hun så kunne med andre hunde igen var der sjældne besøg i store hundeskove, men ikke noget der kunne regnes med i regnskabet da vi havde så langt til dem, og tomme strande om vinteren.

 

Jeg kender flere hunde som altid er i snor udenfor egen matrikel og kan slet ikke se hvad dårligt liv de skulle have ved det..Blandt andet en hutigløber af en terrier som helt sikekrt ville elske at løbe frit alle steder og som faktisk har en imponerende godt fløjteindkald...lige til han ser vildt! by by, so long vi ses om nogle timer!

Og når man som ejer har rendt rundt i en skov (hunden havde knækket snoren) i flere timer og søgt efter sin hund, så slipper man den altså ikke liiige igen.

 

Så han lever fint i flex og med en stor have at spurte i. Hundeskovslegeplads er ikke en mulighed da han ikke er egnet til den omgang der normalt er der.

 

Bøvs, nu er mit sure opstød ovre, men bliver så træt af at folk kan kaste ting som aflivningsgrund ud uden overhovedet at have set hverken hund eller ejer:(

 

Man kan altså også blive noget træt af, at andre folk skriver, som om en hel masse har givet udtryk for at hunde i snor bør aflives.

 

Jeg har lige læst hele tråden igennem for at finde disse indlæg, men har faktisk kun fundet indlæg hvor folk skriver at dersom, hvis, såfremt og ifald... mener man hunden ville være bedst tjent med en omplacering eller aflivning. Dette kan jeg næppe forestille mig, du kan være uenig i? En hund som har det skidt i sin livssituation bør hjælpes på den ene eller den anden måde, eller?

 

Therese har en god pointe, Minelli også: At hundens miljø kan være udløseren til angst, stress mv og at hunden i så fald ville være bedre tjent med at få fred eller omplaceres. Dette er jeg helt på linie med.

Er det så skrækkeligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke læst hele tråden vil jeg lige starte med at sige..

 

Men synes det er noget vås at hunde der altid er i snor har et dårligere liv..

Mine egne er ALTID i snor når vi er ude og gå.. Og nej er ikke fordi de ikke lystre, men fordi jeg respekterer folks frygt for min race..

Og fordi jeg ved at Fadia meget gerne vil hilse på alt og alle, og det skal hun bare ikke..

Men til gengæld så har de konstant en KÆMPE have at løbe sig forpustede i, hvis det er det de har lyst til..

 

Og vil da bestemt ikke mene at mine hunde lider nogen som helst nød..

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil nu stadig mene at det afhænger af hvor man bor , hvor farligt det er at lade hunden være uden snor - her hvor vi bor er der så trafikeret at det nærmest ville være forbundet med livsfare for hunden hvis den løb ud på gaden - fks for at hilse på en hund på den anden side af gaden derfor er mine i snor indtil vi er på et sted hvor det er sikkert for dem at være løse - selvfølgelig kan man lære dem at standse ved kantstenen og så håbe at de også gør det den dag der kommer noget vildt - en kat -en løbsk tæve eller you name it forbi på den anden side .

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...