Hop til indhold

Markiesje


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Jeg er blevet lidt nysgerrig på Markiesje'en, en lille hollandsk spanielrace. Det jeg kan læse, google translate er en god hjælp, på hollandske sider, står den beskrevet som værende en selskabshund, men som gerne gider træne, på ture og er social. Det passer jo ganske godt på det jeg søger.

 

Er der nogen som kender noget til denne race? Og ved om det overhovedet er muligt at få den til landet?

 

20090620-0.jpg

 

1198056903markiesje.jpgMarkiesje-1%20year-Black-1184827478.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du skal være mere end heldig for at finde den i DK - ved faktisk ikke hvor Annemette fik Emma fra. :hmm:

 

Vil dog lige nævne at Emma på INGEN måder er en selskabshund - hun er en jagthund - men om hun er racetypisk aner jeg ikke! Og hun holder meget af sin stemme. :mrgreen:

 

Vær obs på at racen ikke er FCI godkendt, hvis den slags er vigtigt for jer. Så ingen mulighed for landshold, udstillinger osv.

 

Men suuuuuper fin lille hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

orh den er da lige noget for mig

Lige før var det en Sheltie?

Og nu en race som du kun har set et billede af, og intet andet?

 

:vedikke:

 

_____________________

 

Men til Ida, så håber jeg du finder information om racen. Den ser enormt yndig ud! Et perfekt match til Pajko udseendsmæssigt. Har aldrig hørt om den dog, eller mødt den. Men følger spændt med, hvis der bliver lagt noget info herind. Ikke fordi jeg nogensinde skal have en - men du ved for nysgerrighedens skyld ;-) :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender også en som har en tæve her i Nordsjælland, og som også løber lidt AG. Sød lille hund. Lidt forsigtig i det på en AG bane, men når den først kommer i gang, så går det lidt bedre :-) Mener faktisk at de er "ulovlige" at eksportere ud af Holland :vedikke: Mere ved jeg faktisk ikke om racen....

 

Emma var også ekstremt forsigtig som helt ung - men hun kom efter der ;-)

 

PÅ denne video er Emma (markiesjen) den første der løber.... Videoen er fra Emma var omkring 1 år gammel tror jeg.

 

[video=youtube_share;FD81ZmQqqDg]

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror såmænd racen er meget "seriøs" i holland. Og de arbejder vist på sagen med fci-godkendelsen og har vist så mange generationer af "samme" hund nu, så det ser realistisk ud ... så tror ikke du kan komme afsted med at kalde frikadellen for en markiesje :lol:'

 

The Breed Club for the Support of the Markiesje was started by interested parties on June 24, 1979. On May 1, 1999, the Markiesje was accepted as the official Dutch Breed of companion dog. After a long battle, over 1,900 Markiesjes were recognized with official pedigrees by 2009.

 

kilde

 

men altså stadig ikke fci-godkendt, så vidt jeg er orienteret

Link til indlæg
Del på andre sites

... så tror ikke du kan komme afsted med at kalde frikadellen for en markiesje :lol:'

 

 

markiejse:

 

20090620-0.jpg

 

frikadelle/græsk markiesje:

IMG_4796.jpg

 

 

pis os' - ligner sgu da ellers meget godt - og øhmja, det er med vilje, at der ikke er fullbodyshot, kan da måske godt se, at hun er liiiige rigeligt lavstammet :lol: ps. ida, tror bestemt godt du må låne hende til lidt agilitytræning, i er jo næsten naboer. hun er dog umiddelbart evt. lidt retarderet :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

De to markiesje der er omtalt her er søskenden. De har ingen bog. Begge forældre har bog, lavet ved en hollandsk familie i Nordjylland et sted. Tæven er nu steriliseret, så der kommer nok ikke så mange til dk før de får eksport tilladelse.

Emma (annemettes) er forsigtig og deraf meget gøende. Men super fin på agilitybanen. Jeg har det med den som en sheltie, jeg vil gerne løbe med dem, men ikke bo sammen med dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige før var det en Sheltie?

Og nu en race som du kun har set et billede af, og intet andet?

 

Der er jo ikke kun et billede, også Idas beskrivelse... ud fra det kan man jo så undersøge mere om hunden. Ligesom Ida gør, hun startede jo også med at forelske sig i billedet og undersøger nu mere om racen. :-) (Du forelskede dig jo også selv i et billede, da du fik Zazu - det er der jo ikke noget galt med, så længe man også undersøger, om hunden nu også er lige det, man søger. :blink:)

 

Kan vi ikke stoppe det der med at hakke på Caro, når hun nævner en race? Hun er 11 år, vi har tidligere fået at vide, at forældrene er inde over beslutningen, og de går jo nok ikke bare ud og impulskøber en eller anden tilfældig hund (og hvis de gør, ville de nok gøre det med eller uden vores indblanding ;-)). Og lige i dette tilfælde kan de jo under alle omstændigheder næppe få fat i en markiesje. Der er vel ikke noget i vejen for, at Caro prøver at blive klogere på forskellige racer på nettet, og Idas beskrivelse af markiesjen lyder da også rigtig tiltalende (omend man selvfølgelig ville skulle undersøge mere detaljerede oplysninger om racen, hvis man seriøst ville have den). Og ja, Caro har hoppet rundt mellem rigtig mange racer, men det har hun vist hørt folks mening om adskillige gange - og igen, forældrene er jo inde over, så jeg tror ikke, at du skal tage alt, hvad en 11 årig pige skriver 100% for pålydende, familien har næppe sat sig i bilen på vej til Holland lige nu for at hente en markiesje. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der har bud på hvordan navnet udtales? Som markise, bare med et "j" puttet ind?

 

Og er der nogen der ved noget om hvorfor racen holdes i Holland? Er det ikke problematisk for avlen at have en så lille genpulje? Eller er det mon fordi racen er (har været) så lille, og er under opbygning?

 

Mit bud er, at det udtales markisje eller eventuelt markæsje... men det er bare gæt. Mon ikke Shii kan fortælle os det? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der har bud på hvordan navnet udtales? Som markise, bare med et "j" puttet ind?

 

Og er der nogen der ved noget om hvorfor racen holdes i Holland? Er det ikke problematisk for avlen at have en så lille genpulje? Eller er det mon fordi racen er (har været) så lille, og er under opbygning?

 

Læste på en eller anden side at det udtales "markeesh", hvis det skulle staves på engelsk. :vedikke:

 

Som jeg forstår det er racen under opbygning, og så er det vel normalen at man holder racen i hjemlandet indtil den er parat til at "sendes ud". Men hvis racen er blevet/er ved at bli' godkendt i hjemlandet, så kan det vel ikke vare voldsomt længe før eksport bli'r tilladt. Ved ikke hvordan det f.eks. har været med Broholmerne, håber at nogen der ved hopper ind i tråden. Og den lille genpulje er sikkert et problem, og derfor det er et så omstændigt arbejde at bygge en race op, det ta'r jo laaang tid og meget arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der har bud på hvordan navnet udtales? Som markise, bare med et "j" puttet ind?

 

Og er der nogen der ved noget om hvorfor racen holdes i Holland? Er det ikke problematisk for avlen at have en så lille genpulje? Eller er det mon fordi racen er (har været) så lille, og er under opbygning?

 

Læste på en eller anden side at det udtales "markeesh", hvis det skulle staves på engelsk. :vedikke:

 

Jæps... "Markeeshje" ville være den korrekte udtale.

 

Det er faktisk sjovt... For f.eks. Kooikerhondje og nu Markiesje slutter begge på "je" (sje), og det er faktisk deres betegnelse for... "små ting"... F.eks. hedder et hus.. Huis, hvis det er et lille hus, huisje. Derfor ville man jo i princippet tænke at racerne skulle have hedder Kooikerhond og Markies :lol: je stoppes som regelt også på for at gøre noget mere kært... Og vi siger altid "Hondjes" om vores (og så skal vi ind i gramatikken, for her går det op for mig at de fleste hunderacer tiltales med "de", men alle "ting" der sluttes på et je/tje/pje/sje tiltales med het... Det vil sige "De teckle" (Gravhunden) men "Het kooikerhondje" (Kooikerhondje... Ja det ved jeg faktisk ikke hvordan man vil sige på dansk :lol: Det kommer da til at lyde forfærdeligt? Kooikerhondje´en? :lol: ) .... "De Duitse Herder" (Schæferen).... Nu vil jeg begynde at finde ud af om det kun er hollandske racer der tiltales med het :lol: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo ikke kun et billede, også Idas beskrivelse... ud fra det kan man jo så undersøge mere om hunden. Ligesom Ida gør, hun startede jo også med at forelske sig i billedet og undersøger nu mere om racen. :-) (Du forelskede dig jo også selv i et billede, da du fik Zazu - det er der jo ikke noget galt med, så længe man også undersøger, om hunden nu også er lige det, man søger. :blink:)

 

Kan vi ikke stoppe det der med at hakke på Caro, når hun nævner en race? Hun er 11 år, vi har tidligere fået at vide, at forældrene er inde over beslutningen, og de går jo nok ikke bare ud og impulskøber en eller anden tilfældig hund (og hvis de gør, ville de nok gøre det med eller uden vores indblanding ;-)). Og lige i dette tilfælde kan de jo under alle omstændigheder næppe få fat i en markiesje. Der er vel ikke noget i vejen for, at Caro prøver at blive klogere på forskellige racer på nettet, og Idas beskrivelse af markiesjen lyder da også rigtig tiltalende (omend man selvfølgelig ville skulle undersøge mere detaljerede oplysninger om racen, hvis man seriøst ville have den). Og ja, Caro har hoppet rundt mellem rigtig mange racer, men det har hun vist hørt folks mening om adskillige gange - og igen, forældrene er jo inde over, så jeg tror ikke, at du skal tage alt, hvad en 11 årig pige skriver 100% for pålydende, familien har næppe sat sig i bilen på vej til Holland lige nu for at hente en markiesje. :blink:

 

Det var måske også mere måden det blev skrevet på - sat sammen med Caros forelskelser i alle racer hun ser. Jaja hun er kun 11 år - men deltager man på et forum, skal man evt også overveje sin formulering - jeg synes også Markiesjen ser überfin ud, og ville jeg undersøge mere om den, ville jeg nok skrive at den er rigtig fin, og at jeg vil lede efter mere info, i stedet for at skrive "Orh den er da lige noget for mig!"

 

Så alt i alt er det nok mest Caros formuleringer der springer i mine øjne. At skrive "Orh den er lige noget for mig!" i samme øjeblik som man har en tråd kørende om Sheltie, for at finde en opdrætter, fordi DET lige er racen.

 

Og kan ikke se særlig meget hakken på Caro i det her. Der er ikke skrevet noget grimt - derimod er der sat spørgsmåltegn ved. Så må hun jo selv svare - evt hvis hun har fundet frem til mere info omkring racen, så er det jo bare at skrive dét. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var måske også mere måden det blev skrevet på - sat sammen med Caros forelskelser i alle racer hun ser. Jaja hun er kun 11 år - men deltager man på et forum, skal man evt også overveje sin formulering - jeg synes også Markiesjen ser überfin ud, og ville jeg undersøge mere om den, ville jeg nok skrive at den er rigtig fin, og at jeg vil lede efter mere info, i stedet for at skrive "Orh den er da lige noget for mig!"

 

Så alt i alt er det nok mest Caros formuleringer der springer i mine øjne. At skrive "Orh den er lige noget for mig!" i samme øjeblik som man har en tråd kørende om Sheltie, for at finde en opdrætter, fordi DET lige er racen.

 

Og kan ikke se særlig meget hakken på Caro i det her. Der er ikke skrevet noget grimt - derimod er der sat spørgsmåltegn ved. Så må hun jo selv svare - evt hvis hun har fundet frem til mere info omkring racen, så er det jo bare at skrive dét. ;-)

Jeg anede jo slet ikke at racen fandes:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg anede jo slet ikke at racen fandes:oops:

Nej men det jeg mente var at efter du havde set billede, kunne du jo godt have fundet mere info om racen og derved have fundet den tiltalende - det ville jeg jo ikke vide noget om. Derfor spørgsmålstegnet - så kunne du jo selv svare på om du havde forelsket dig ud fra blot billedet, eller om du havde fundet frem til mere info omkring racen, og derved rent faktisk mente det var noget for dig! ;-)

 

Intet galt i at forelske sig i alverdens racer ud fra udelukkende billeder - det tror jeg vi er mange der gør - men så skriver jeg måske mere ala "Hvor er den bare fin!" - derved er det udelukkende baseret på udseendet, og ikke fordi jeg mener racen lige er noget for mig - fordi jeg ikke kender noget til racens egenskaber. Men derfor kan man jo sagtens synes at alverdens racer er rigtig fine at kigge på. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...