Hop til indhold

Hvad spørger jeres dyrlæge om?.

Ascha
 Share

Recommended Posts

Min egen dyrlæge holdt hurtigt op med at stille spørgsmål til hvordan jeg fodrer (hun er også ret intelligent) :slem: men hver gang jeg har været hos en fremmed dyrlæge er jeg kommet til at undre mig over hvad de har gang i.

Jeg tager lige udgangspunkt i en episode som jeg vist har fortalt om før, men jeg synes den belyser tingene ret godt. Jeg kan ikke få tid hos min egen dyrlæge og kommer derfor ind til en dyrlæge der nu er blevet ansat i klinikken. Shandie er en halvstor hvalp og det første jeg bliver spurgt om er hvad jeg fodrer på. Havde jeg nu sagt Hills, var den garanteret bare standset der, men nu er jeg ikke tilhænger af tørfoder og svarer ærligt at hun får en del tørfoder men også tørret kød, lidt af min mad, rå ben osv. og da dyrlægen ikke kan komme igennem med sit budskab ender stemningen med at blive lidt: så må du også selv om det, det er jo din hund det går ud over.

Ikke en eneste gang spørger dyrlægen til hvad jeg f.eks. træner med og selv da jeg fortæller at min hund tilgengæld aldrig har smagt en frolic og kun får kvalitetsfoder (de mærker jeg nævner kender hun ikke) anser hun det ikke for at have nogen betydning.

Og så er det jeg undrer mig over om jeg bare har været uheldig, for selv om jeg havnede hos en kiropraktor der faktisk anbefalede orijen, spurgte han heller ikke om hunden fik andet i løbet af en dag. Aldrig har en dyrlæge spurgt mig hvad jeg stopper i munden på min hund, udover hvilket tørfoder jeg bruger, men jeg er jo ikke den eneste der træner med andet end hundens foder og forstår ikke at den side af sagen er dem så ligegyldig. Giver man andet end et afstemt foder som godbidder opstår der da en skævhed i hundens ernæring og med nutidens træningsmetoder kan en hund jo godt få en anseelig del af sit næringsbehov dækket af godbidder,.. men det er ligegyldigt for en dyrlæge, eller også tror de folk kun render rundt med foderkugler i lommerne.

Mit spørgsmål er flg.: Hvis du er troppet op med en hund i normal foderstand er du så nogensinde blevet spurgt om hvad din hund får over en hel dag?. Og hvis du er, har dyrlægen så kunne fortælle dig hvordan du sikrer en ordentlig ballance i dens ernæring, eller er du bare blevet anbefalet at stoppe med godbidder og bare bruge hundens foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk aldrig blevet spurgt hvad jeg fodrer min hund med ved dyrlægen... men jeg har selvf. heller ikke været der med GI-problemer. Er det normalt de spørger om det? Måske kender min dyrlæge mig bare efterhånden så godt, at de ved at jeg fodrer mine hunde ordentligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk aldrig blevet spurgt hvad jeg fodrer min hund med ved dyrlægen... men jeg har selvf. heller ikke været der med GI-problemer. Er det normalt de spørger om det? Måske kender min dyrlæge mig bare efterhånden så godt, at de ved at jeg fodrer mine hunde ordentligt?

Det kan godt være at det ikke er normalt, jeg er bare tit blevet spurgt. Har selvfølgelig ikke tænkt over at jeg har haft allergihunde, :stupid: så deri kan der jo ligge en forskel.

Hvad er GI- problemer?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være at det ikke er normalt, jeg er bare tit blevet spurgt. Har selvfølgelig ikke tænkt over at jeg har haft allergihunde, :stupid: så deri kan der jo ligge en forskel.

Hvad er GI- problemer?.

Gastro-intestinale problemer. Måske er det mere udbredt hvis der er noget med maven eller allergi? Ved det ikke helt. Eller også er jeg heldig at jeg har en dyrlæge, der ikke forsøger at prakke mig foder på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nok været ved de første 50 forskellige dyrlæger gennem tiden og jeg kan ikke mindes jeg en eneste gang er blevet spurgt om hvad jeg fodre min hund med. Kun da Teiturs allergi var på sit værste, diskuterede jeg med dyrlægen frem og tilbage hvad der var bedst at gøre. Han var åben for alt, vi søgte sammen på nettet, han fandt noget, men der var for meget fedt i, jeg forslå fish4dog og det synes han var helt fantastisk, så det blev det. Han havde aldrig hørt om det før, men skrev det ned og sagde at han ville huske det fremover til andre allergihunde.

Så nej jeg synes ikke jeg oplever at dyrlægerne presser hills og royal canin ned over hovedet på folk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været ét sted (et større firma med flere filialer i Nordøstfyns-området, så kan stedkendte selv regne resten ud), hvor der bliver fokuseret kraftigt på salgstaler om foder og forsikring.

Jeg synes det var en dårlig oplevelse at komme med en omplaceringhund til første vacination og sundhedstjek, hos en dyrlæge der brugte 90% af tiden på at sælge, og virkede dybt uinteresseret i den hund, han havde på bordet.

Jeg kommer der ikke længere. Ikke engang i yderste nødstilfælde ville jeg bruge det sted, for det har jeg også dårlige erfaringer med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Mit spørgsmål er flg.: Hvis du er troppet op med en hund i normal foderstand er du så nogensinde blevet spurgt om hvad din hund får over en hel dag?. Og hvis du er, har dyrlægen så kunne fortælle dig hvordan du sikrer en ordentlig ballance i dens ernæring, eller er du bare blevet anbefalet at stoppe med godbidder og bare bruge hundens foder.

Til dit spørgsmål: Nej jeg er ikke blevet spurgt ud af min dyrlæge hvad mine hunde får. Min dyrlæge har aldrig blandet sig i mit fodervalg - vi har talt om 1-2 mærker jeg bruger og det har han erkendt han ikke kender til. men blot sagt, at hvis de trives på det er der ingen grund til at lave det om. Jeg bruger i øvrigt KUN tørfoder som godbidder - men bruger andre varianter end det de får som hoved foder, og sådan har jeg altid gjort.

To af mine beagler har haft maveproblemer og ikke engang her spurgte dyrlægen eller anbefalede noget andet

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er vist kun blevet spurgt om foder en enkelt gang, da Frostie fik diagnosen på sin hudsygdom. Det kom ikke videre, da dyrlægen mente det var det bedste hun kunne få mht. hudsygdommen, selv om det var et foder de ikke selv solgte. Men ellers er jeg faktisk aldrig blevet spurgt om foder hos dyrlægen, og heller aldrig hvad hundene får udover foderet. Jo, min første hund var jo allergisk, og der kom vil en smule ind på foder, men det var mest mig selv der snakkede om det, og dyrlægen mente mest bare at mine tanker omkring det lød fornuftige.

Det er en ret interessant tanke du har fået - det er sgida lidt spøjst at dyrlægerne ikke ser til foder, og ikke mindst til hvad hundene får udover foderet. For du har helt sikkert ret i at hundene i dag får en hel del flere godbidder, især i forbindelse med træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jeg er blevet spurgt i forlængelse af en bemærkning om at min kat/hund vel nok ser utrolig flot ud i pelsen. Når svaret så kom, nemlig at jeg fodrede 100% med hjemmelavet foder har der overhovedet ingen interesse været mere. Bare et "nå!"

Du har fuldstændig ret i at vi bringer hundenes kost ud af balance i forhold til tørfoderet ved at give noget ved siden af. Tænk at de kan holde til det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg taler da ofte foder med Dr dyr. Og min dr dyr mener så ikke at mine tager skade af, at en del af aftenfoderet normalt består af kød, grønt og ris/pasta /kartofler.

Selvfølgelig rykker det balancen ,mellem nok især kalk/phosfor, men helt ærligt, så blev hundene i min barndom ofte 13-15 år for de mindste racer, uden mulighed for at købe fuldfoder, men kun lidt hundekiks.

Talte netop foder til Molly på 13 år sidst. Hun bliver for tynd på det til oldingehunde. Så giv hende foder til adolt eller halv af hver.

Jeg er aldrig blevet forsøgt prakket noget af deres på. Men har da købt til gamle hunde med lidt afvigende nyretal eller andet hos dem.

Og blev da rigtig glad, da vi diskuterede Lauras begyndende fedme, og blev foreslået at prøve at give Hill´s supermættende slankefoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skiftede dyrlæge efter at jeg to gange fik tilsendt en brochure om at min tævehvalp snart kom i løbetid og så ville det være en god idé at få hende kastreret.

Jeg går også udenom dyrlæger som tilbyder at rense min hunds tænder eller har andre smarte tilbud som de kan tjene penge på. Jeg benytter mig tilgengæld gerne af tilbud om gratis negleklipning :oops:

Jeg synes ikke at dyrlæger bør opføre sig ligesom ekspedienterne i Jysk eller McDonals som altid lige skal foreslå at man tager et eller andet "godt tilbud"med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skiftede dyrlæge efter at jeg to gange fik tilsendt en brochure om at min tævehvalp snart kom i løbetid og så ville det være en god idé at få hende kastreret.

Jeg går også udenom dyrlæger som tilbyder at rense min hunds tænder eller har andre smarte tilbud som de kan tjene penge på. Jeg benytter mig tilgengæld gerne af tilbud om gratis negleklipning :oops:

Jeg synes ikke at dyrlæger bør opføre sig ligesom ekspedienterne i Jysk eller McDonals som altid lige skal foreslå at man tager et eller andet "godt tilbud"med.

Helt enig! :5up: (også i den med negleklipning, det sker bare aldrig for mig... ) Og jeg ville også skifte dyrlæge, hvis de begyndte på sådan noget. Heldigvis har jeg fundet en rigtig god og fornuftig dyrlægeklinik, så det sker næppe.

(Iso eeeelsker dem også, for der får hun masser af godbidder, bare for at vise sig! Gode godbidder, laksekroncher, som jeg ikke gider ha' hjemme, for de stinker virkelig... :oops: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nope... Min dyrlæge kigger på hundenes pels, foderstand, tænder og ører og siger alt er smukt og så tror jeg ikke de spekulere mere over det.

Havde en snak omkring foder tilskud ifht. Bamses slidgigt, men det synes jeg jo hørte sig til, som en del af behandlingen.

Men som han sagde, så mente han nok jeg selv havde fuldstændig tjek på foder siden mine hunde så så godt ud og jeg ikke spurgte til foderet - Så han holdt sig til det jeg spurgte om :lol:

Min dyrlæge kender mig så også ret godt efterhånden og ved hvordan jeg vil have tingene :engel:

Men godt spørgsmål hvorfor de ikke lige vender godbidderne også, dem der spørger til foderet :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jævnligt snakket foder med min dyrlæge - fordi tea var rigtig svær at få ned i vægt. Vi har både talt om samlet dagligt kcal indtag (inkl. Godbidder) og hun endte da også med at tabe sig på rc satiety efter dyrlægen anbefalede det kraftigt.

Jeg synes nu ikke det virker som om de prøver at sælge deres foder over alt andet - og de synes det er fint at jeg nu fodrer råt, så længe de kan se at tea trives. De har dog spurgt en del ind til om jeg giver olie, vitaminer og grønt - men det synes jeg bare er positivt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har snakket om foder med min dyrlæge, men kun i forbindelse med Karlas vinterbuttethed. Her gav hun mig en 1,5 kgs prøvepose på Hills nyeste slankefoder. Da vi kom næste gang var hun interesseret i, om jeg havde kunnet se nogle resultater, da de lige havde fået det hjem. Men ellers har vi ikke snakket meget om foder - kun hvis jeg selv har bragt det op. Vi har dog snakket om belønninger i træningsøjemed, men det var vist mere hende der søgte råd hos mig :lol: eftersom hun var begyndt at løbe agility med sin hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange af jer kommenterer at jeres dyrlæger ikke forsøger prakke jer foder på. Jeg har vist ikke skrevet tydeligt nok at det heller ikke var det jeg mente med tråden, blot at den dyrlæge jeg omtalte sikkert ikke havde sagt mere hvis jeg havde svaret Hills= at kvaliteten havde været god nok.

Når man har en fast dyrlæge er det klart at de lærer en at kende og sikkert også lærer at man gør sit bedste, jeg har bare mødt ret mange dyrlæger der har spurgt ind til fodring, men kan se at det ikke er så almindeligt, det må konklusionen vist være efter at have læst jeres svar. Og det undrer mig egentlig ligeså meget. :lol:

Jeg er nok lidt svær at have med at gøre, for jeg synes det er underligt hvis en dyrlæge ikke viser interesse for hvad kost hunden får (man bliver hvad man spiser så det er jo ikke helt ligegyldigt), men jeg forventer samtidig at deres spørgsmål dækker hele vejen rundt og ikke kun det hunden får som måltider. Eller jeg forstår ikke at de stiller spørgsmål der kun kan give dem halve sandheder, for det er jo ikke sikkert at ejeren selv husker alle de frolic hunden evt. får (eller ved hvad det er de putter i deres hunde) og så kan det jo blive lidt som at fostre børn op på fastfood og vitaminpiller.

Jeg har en enkelt gang måtte tage en hund af et foder han ikke fungerede på, men en dyrlæge havde altså ikke kunne se noget som helst på hans pels, den var blank og skinnende. Og selv hunde på billigt skodfoder kan se fantastiske ud i pelsen, så jeg forstår simpelthen ikke at dyrlæger mener de kan se om det er godt nok bare ved at skue hunden på hårene,.. noget tyder dog på at de ikke har den tilstrækkelige viden til at rådgive ordentligt, for det vigtigste er vel at få stillet de rigtige spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer lige til at tænke på at der selvfølgelig er en 3. mulighed, nemlig at dyrlægerne mener at når bare hunden får et basisfoder der er af tilstrækkelig høj kvalitet, så er hunden dækket godt nok ind selvom den får en sjat godbidder oveni. Dog tænker jeg at 80% kvalitetsfoder og 20% mere eller mindre giftige godbidder giver det samme som et halvdårligt foder, men hvad ved jeg. :vedikke: Må vist bare konkludere at jeg ikke fatter en fis. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo allergi hund, så jeg tror alle mine dyrlæger gennem tiden på et tidspunkt har spurgt hvad jeg fodre med...eller faktisk har ham jeg har nu ikke, så vidt jeg husker. Det eneste han har nævnt omkring foder var at hun efter en operation selvfølgelig skulle have et godt foder af god kvalitet.

Men ok, manden havde jo googlet mig inden jeg kom første gang, så han vidste hvor jeg arbejde og at jeg var hundetræner, så mon ikke han gik ud fra at de fik noget ordentligt mad, hehe

Hun var dog til senior tjek i efteråret ved en anden dyrlæge samme sted og han spurgte i forbindelse med hendes allergi hvad jeg så gjorde med foder.

Og så har vi snakket ledtilskud til gigten og slankefoder til mysla, men ikke noget med at sælge deres eget. Men nej, er ikke blevet spurgt til godbidder.

Nogle har dog nævnt muligheden for kun at give hundens foder som godbidder. Tror også en enkelt har snakket om tyggeben til tænderne.

Link til indlæg
Del på andre sites